Hur mycket påverkas ni?

Lilla

Trådstartare
Krig i Ukraina.
Kvinnokamp i Iran.
Här hemma röstar 1/5 av oss på ett blåbrunt parti.
Utöver sliter folk ekonomisk. El, drivmedel, räntor mm.
Detta är en del av det som påverkar mig varje dag för tillfället. Jag känner in och jag känner med. Känner mig frustrerad och uppgiven.

Hur funkar ni? I vilken grad påverkas ni?
Kan man lära sig att bry sig om utan att drunkna själv?
C24A1A46-7619-45D5-AA8A-881AF8E8B861.jpeg
 
Det jag fysiskt märker av är de ökade kostnaderna. Sen psykiskt märker jag lite av omvärlden och inser än mer hur viktigt det är att jag försöker forma ungarna positivt och att tänka på allas rättigheter mm.

Men på det stora hela flyter ju mitt liv på som innan.
 
Mitt hjärta krossas varje dag, och jag tycker det är viktigt att det gör det. Den dag jag inte påverkas av ondskan i världen har jag blivit en människa jag inte vill vara. Det gör ont men det är nödvändigt.

Men, jag håller mig flytande. Begränsar hur mycket det blir varje dag. Framför allt: Ser till att jag gör något, om än litet, så att jag hjälper till. Håller kurs mot en bättre värld på det sätt jag kan.
 
Jag är väl medveten om vad som pågår både i den nära och den mer fjärran omvärlden och följderna av det som händer påverkar mig praktiskt, men inte speciellt mycket psykologiskt.

Jag är medveten, men oroar mig inte/går genom vardagen med rädsla/ångest för saker som eventuellt, kanske, möjligtvis kan hända nån gång i framtiden.
Om och när saker och ting händer, så förhåller jag mig till det då.

I vilken grad man blir känslomässigt och psykiskt påverkad av omvärlden är nog väldigt förknippat med ens grundperson och jag tror inte man kan förändra den speciellt mycket.
 
Mitt hjärta krossas varje dag, och jag tycker det är viktigt att det gör det. Den dag jag inte påverkas av ondskan i världen har jag blivit en människa jag inte vill vara. Det gör ont men det är nödvändigt.

Men, jag håller mig flytande. Begränsar hur mycket det blir varje dag. Framför allt: Ser till att jag gör något, om än litet, så att jag hjälper till. Håller kurs mot en bättre värld på det sätt jag kan.
Känner egentligen precis som du och försöker också göra ngt varje dag om än litet.
Men ibland får jag svårt att andas pga all skit.
 
Stressar inte upp mig för sådant som kan hända i framtiden och läser/lyssnar inte på en massa katastrofnyheter från massa olika kanaler utan håller mig till nyheter som p4 går ut med och ibland svt utöver det jag är intresserad av och är mer special intresse.

Skulle lätt kunna sitta som ett asplöv om jag lyssnade på alla nyheter som finns där ute. Jag vet om problemen men behöver inte höra om det hela tiden. Jag tror det är en stor nackdel idag med alla nyheter vi matas med hela tiden.
 
Jag har en tendens att gräva ned mig i nyheter och oroa mig lite för mycket och är ändå i en känslomässig turbulent tid just nu. Det gör att jag undviker nyheter till viss del nu. Väljer vilka nyheter jag tar in, undviker tex allt som har med Ukraina och Ryssland eller regeringsbildningen att gör då det ger mig för mycket ångest.
Tittar inte på nyheter nu eller läser då det blir för starka känslor för mig, så lyssnar på radion och analyserande poddar istället.

Jag skäms lite över att jag håller på att undvika såhär, känner att jag borde sätta mig in i omvärlden och de problem och krig som är. Men ja, väntar tills jag är stabilare igen med det.
 
Rent praktiskt påverkas jag ytterst lite än så länge, men får mer/annat att göra på jobb och i frivilligsammanhang.

Mentalt är det en balansgång. Jag är av typen som mår bäst om jag har hyfsad koll, så jag ser till att följa nyhetsflöden och ha en egen bild av vad som händer, men det är ju inte så uppmuntrande och ibland behövs en total paus från världsläget. 😔
 
Jag har en tendens att gräva ned mig i nyheter och oroa mig lite för mycket och är ändå i en känslomässig turbulent tid just nu. Det gör att jag undviker nyheter till viss del nu. Väljer vilka nyheter jag tar in, undviker tex allt som har med Ukraina och Ryssland eller regeringsbildningen att gör då det ger mig för mycket ångest.
Tittar inte på nyheter nu eller läser då det blir för starka känslor för mig, så lyssnar på radion och analyserande poddar istället.

Jag skäms lite över att jag håller på att undvika såhär, känner att jag borde sätta mig in i omvärlden och de problem och krig som är. Men ja, väntar tills jag är stabilare igen med det.
Brukar i jobbiga perioder försöka tänka att omvärlden mår inte bättre av att jag mår dåligt.
 
Svårt och veta vad som påverka hur mycket efter som mitt liv känns ena stunden underbart sen andra stunden stort stresspåslag.

Jag är hemskt ledsen över kriget i Ukraina, hoppas att kvinnorna får sin frihet i Iran (över allt annars med) Valet, inte förvånad alls, men ledsen över det med.

Men I en situation som är turbulent och man inte mår i topp så är det svårt att veta.
 
Krig i Ukraina.
Kvinnokamp i Iran.
Här hemma röstar 1/5 av oss på ett blåbrunt parti.
Utöver sliter folk ekonomisk. El, drivmedel, räntor mm.
Detta är en del av det som påverkar mig varje dag för tillfället. Jag känner in och jag känner med. Känner mig frustrerad och uppgiven.

Hur funkar ni? I vilken grad påverkas ni?
Kan man lära sig att bry sig om utan att drunkna själv?
Visa bifogad fil 102060
Korrigering, men tyvärr åt den negativa sidan.

1/5 röstar på ett brunt parti.
Ytterligare 1/3 röstar på blåbrun sida. Och tyvärr är 1/3 + 1/5 mer än 1/2 för oss som lärt oss räkna med bråk.

Jag känner mig mer kampsugen än på länge. Det här ska fanimej inte gå att vinna för idioterna. Men frustrerad, ja. Mycket rädd för hur mina medmänniskor ska tvingas lida för idiotin framöver. Om inte jag och vi andra finns där för att förhindra det, vem gör då det?
 
Korrigering, men tyvärr åt den negativa sidan.

1/5 röstar på ett brunt parti.
Ytterligare 1/3 röstar på blåbrun sida.

Jag känner mig mer kampsugen än på länge. Det här ska fanimej inte gå att vinna för idioterna. Men frustrerad, ja. Mycket rädd för hur mina medmänniskor ska tvingas lida för idiotin framöver. Om inte jag och vi andra finns där för att förhindra det, vem gör då det?
Tänkte så men orkade inte med att ngn skulle ifrågasätta….
 
Korrigering, men tyvärr åt den negativa sidan.

1/5 röstar på ett brunt parti.
Ytterligare 1/3 röstar på blåbrun sida.

Jag känner mig mer kampsugen än på länge. Det här ska fanimej inte gå att vinna för idioterna. Men frustrerad, ja. Mycket rädd för hur mina medmänniskor ska tvingas lida för idiotin framöver. Om inte jag och vi andra finns där för att förhindra det, vem gör då det?
Och tack! Det var precis ett sånt inlägg jag behövde!
 
Krig i Ukraina.
Kvinnokamp i Iran.
Här hemma röstar 1/5 av oss på ett blåbrunt parti.
Utöver sliter folk ekonomisk. El, drivmedel, räntor mm.
Detta är en del av det som påverkar mig varje dag för tillfället. Jag känner in och jag känner med. Känner mig frustrerad och uppgiven.

Hur funkar ni? I vilken grad påverkas ni?
Kan man lära sig att bry sig om utan att drunkna själv?
Visa bifogad fil 102060
Eftersom jag själv, gått hemma under uppsägningstid i ett år och går ut i öppen arbetslöshet i morgon... med det liv som är just nu, så mår jag inte så värst, av det som sker ute i världen.

Och jag har börjat plocka bort en del vänner från sociala medier, som sprider mer negativ energi, än vad jag själv gör just nu, för att orka bara vara... :heart
 
Mig påverkar det så att jag blir orolig för eventuellt kommande kaos av olika slag. Men klimatkrisen påverkar mig mycket mer, som en grå slöja över allt som kommer att försvinna och en sorg. Jag försöker att inte tänka på det så mycket, för att orka leva medan det går. Och så gör jag en del uppoffringar i min livsstil men tror inte de gör så värst mycket nytta i det stora hela.
 
Privatekonomiskt mest konkret. Överlappande föräldraledigheter, stort hus och mycket lån.. svider.

Annars mycket tankar om framtiden för vår barn och allt som vi kunnat ta för givet tills nu. Kommer det finnas kvar? Våra rättigheter, öppenheten, miljön. Jag tänker att onda ting kan ske för att den stora massan är tyst. Det kanske är hög tid att vi börjar tala.
 
Jag blir periodvis nere och tar upp extremt mycket av det som pågår. Hoppas att det tar slut snarast möjligt till Ukrainas fördel.
Priserna osv känner jag är ett litet pris vi får betala för att stå upp för demokratin i Europa. Jag hoppas bara att folk ser helheten vilket inte många gör är min uppfattning
 
Jag känner mig helt enkelt rätt deppig. Och frustrerad. Sitter mina kollegor och oroar sig över sina ekonomier som ändå har rätt hyfsade löner, så är det redan tufft och kommer bli olidligt tufft för de som redan innan detta levde runt eller under gränsen. Det kommer märkas rätt dramatiskt på mitt jobb ganska snart.
Såpass att jag funderar på att byta arbetsplats för att jag ska orka med mentalt.
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 293
Senast: FannyN
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp