Hur mycket ska/kan man träna?

Zoenicco

Trådstartare
Jag har en 19årig hopphäst, väldigt fräsch och framåt. Men undrar hur mycket jag kan träna, hur hårt osv. Alla hästar går ju olika mycket, de vet jag men tänkte om nån visste/varit i liknande situation. Hon har tävlats 140 hoppning och har väldigt fin form, men jag har inte haft henne så länge. Dom innan hade inte tid för häst längre därför reds hon inte speciellt mycket, kan jag fortsätta och träna henne igen?
 
Jag har en 19årig hopphäst, väldigt fräsch och framåt. Men undrar hur mycket jag kan träna, hur hårt osv. Alla hästar går ju olika mycket, de vet jag men tänkte om nån visste/varit i liknande situation. Hon har tävlats 140 hoppning och har väldigt fin form, men jag har inte haft henne så länge. Dom innan hade inte tid för häst längre därför reds hon inte speciellt mycket, kan jag fortsätta och träna henne igen?
Om hästen inte har ridits så mycket den sista tiden så är det bra om du gör en långsiktig planering för att bygga upp hästens kondition, styrka, smidighet och framförallt hållbarhet. Varierat arbete på olika underlag, både ridning och arbete från marken.

Tänk på att en häst som är pigg och framåt kan upplevas ha bättre kondition än vad kroppen håller. Ta det hellre lite för lugnt än gå för fort fram om du vill undvika skador.
 
Jag har en 19årig hopphäst, väldigt fräsch och framåt. Men undrar hur mycket jag kan träna, hur hårt osv. Alla hästar går ju olika mycket, de vet jag men tänkte om nån visste/varit i liknande situation. Hon har tävlats 140 hoppning och har väldigt fin form, men jag har inte haft henne så länge. Dom innan hade inte tid för häst längre därför reds hon inte speciellt mycket, kan jag fortsätta och träna henne igen?

19 år är ingen ålder på en frisk och fräsh häst 😄 Men utifrån att du skriver att hon inte ridits så mycket ett längre (?) tag hos förra ägaren skulle jag följa @animalasia s tankegångar. Inte sällan tar det lite längre tid och kräver lite mer försiktighet att återigen sätta igång en senior efter längre vila från ridning/träning. Så lägg upp en plan och låt det ta tid .

Det finns inget utöver det som hindrar att en 19 årig häst rids och tränas på samma nivå som en lite yngre häst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 747
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp