Hur mycket störningar ska man tolerera som lägenhetsboende? (utbruten från Vad gör vi? Del CIX)

Tror inte jag hade ringt polisen, men hade nog ringt någon annan lämplig instans. Jag har en granne som har en psykiatrisk störning (/problem.. vet inte om man använder andra uttryck, så där beror det lite vad hon gör så anpassar jag "metod" där efter. Musik/andra störningsmoment från 23 och framåt på kvällen; störningsjour. Börjar ringa på vår dörr och prata om att vi blir gasade av Tyskar; psykiatrin. Tänker att det kan vara lika dant där, ringa någon form av instans som är lämplig för barn som uppenbarligen är i behov av någon form av stöd. Personligen hade jag nog, om möjligt, försökt prata med föräldrarna då jag personligen kan acceptera lite mer om jag vet varför utbrotten/störningsmomenten sker.
 
Efter ha pratat med min hyresvärd för inte så länge sedan just vad de gäller vad man ska stå ut med osv så förklarade hen att man ändå måste tåla en viss del när man bor i fler flerfamiljshus. Varför jag frågade är för att mina grannar under mig inte tyckte jag skulle gå upp klockan halv sju utan kunde vänta till någon gång mellan 9-10 typ på helgerna för de störde dem då vi har sovrummen i samma ända i huset och sen har de vart lite andra konstiga saker som vi till slut ledsnade på från deras sida.
Men visst känner man att de är för mycket kan man 1 prata med den familj de gäller och 2 höra av sig till hyresvärden och se vad de säger.
Det får mig osökt att tänka på grannen som bor över mig, hon har sitt TV rum precis ovanför där jag har min säng. Då hon är äldre så har hon TVn på lite högre volym, samt det hörs väl när hon går då hon går med hälarna först. Visst det är lite irriterande när klockan närmar sig midnatt och jag försöker sova för jag ska upp tidigt nästkommande dag.
Men å andra sidan är ja rätt van, känns bara konstigt om hon inte är hemma å det är tyst.

Enda jag stört mig på var när grannen som bor bredvid hade världens fest och jag skulle upp tidigt tidigt på morgonen, hade inte ont av det före 22, men efter 22 då va ja måttligt road och kunde inte sova, la en vänlig lapp i brevlådan då jag inte hade lust att försöka prata med fulla människor mitt i natten halvnaken, var något i stil med "kul att ni har fest med tänk på att det bor andra här också.." skulle det hända igen får ja ringa hyresvärden så får de ta det, men det har varit lugnt sen å de har haft fest med inte alls en sån röjjarfest de hade den natten.
 
Jag har jobbat inom LSS i tio år, behöver inte förklaringar. Faktum kvarstår: omgivningen måste stå för det normala. Man kan inte avfärda allt med att personen inte kan hjälpa det. Vi vet dessutom inte om ifall personen är våldsam mot anhöriga. Finns många mödrar som är rädda för sina söner.

Ja nånstans känner man ju att då kanske inte ett flerfamiljshus är rätt bostad för personen/personerna?
Finns ju psykiskt sjuka personer som skriker dygnet runt, missbrukare som lever fan osv. Nånstans finns ju en gräns även om beroendet beror på funktionshinder/missbruk/sjukdom.
 
Ja nånstans känner man ju att då kanske inte ett flerfamiljshus är rätt bostad för personen/personerna?
Finns ju psykiskt sjuka personer som skriker dygnet runt, missbrukare som lever fan osv. Nånstans finns ju en gräns även om beroendet beror på funktionshinder/missbruk/sjukdom.

Vart föreslår du att de ska bo då? Med oftast begränsad ekonomi där lägenhet är alternativet som finns att tillgå samt ofta inte körkort eller tillgång till bil?

Jag frågar, för jag undrar vart mina barn ska bo sen när de är vuxna. Långt ut i skogen i en ljudisolerad stuga?
 
Vart föreslår du att de ska bo då? Med oftast begränsad ekonomi där lägenhet är alternativet som finns att tillgå samt ofta inte körkort eller tillgång till bil?

Jag frågar, för jag undrar vart mina barn ska bo sen när de är vuxna. Långt ut i skogen i en ljudisolerad stuga?
Nu har jag ingen aning om vilken problematik dina barn har men om de har funktionshinder finns behandlingshem.
 
Allvarligt så är en del av inläggen i den här tråden rent av vidriga. Jag skäms över era åsikter å mina barns vägnar och hoppas hoppas hoppas de aldrig ska behöva stöta på någon som inte kan visa någon form av förståelse alls. Vill man inte bli störd kan man med bra ekonomi välja att bo i ett hus på landet själva så slipper ni störas av alla. Ett tips bara. För de utan ekonomi kommer aldrig ha råd med den lyxen även om de skulle vilja komma ifrån er.

Jag lämnar tråden direkt för jag blir orimligt upprörd över hur människosynen är hos vissa och känner tacksamhet över mina grannar. Som alltid säger att det gör inget när sonen får sina utbrott. Att de inte störs, att de förstår, att sånt ingår med både barn och hos de med funktionsnedsättningar. Tacksam för att den ena jobbar inom LSS och den andra med dementa så att insikten och förståelsen finns där, att de behöver bara orka på arbetstid, vi andra ska orka alltid. Så tack grannar! Jag fattar nog inte hur fina ni verkligen är men det ser jag ju nu.
 
Vart föreslår du att de ska bo då? Med oftast begränsad ekonomi där lägenhet är alternativet som finns att tillgå samt ofta inte körkort eller tillgång till bil?

Jag frågar, för jag undrar vart mina barn ska bo sen när de är vuxna. Långt ut i skogen i en ljudisolerad stuga?

Vrålar man dygnet runt och kastar saker omkring sig så kanske man behöver nåt slags anpassat boende med stöd? Tänker att personen kan ju inte må jättebra själv heller av den typen av beteende?
 
Vrålar man dygnet runt och kastar saker omkring sig så kanske man behöver nåt slags anpassat boende med stöd? Tänker att personen kan ju inte må jättebra själv heller av den typen av beteende?

Jag lämnar tråden. Jag orkar inte diskutera ämnet.
 
Jag låtsas att jag inte såg det här så slipper jag en banning..
Du kan ju låtsas hur mycket du vill men det är inte allas skyldighet att behöva stå ut med vad som helst för att de inte har råd att köpa ett eget boende. Folk har jobb att sköta, hyror och räkningar som ska betalas och de ska kunna känna sig trygga i sina hem även om de är hyrda. Jag är glad att vi bor i ett land där människor kan få stöd och hjälp med boenden när de har särskilda behov, men det det fungerar inte för alla att bo i vanliga lägenheter utan de behöver ett boende anpassat efter deras behov.
 
Va? Jag har varit med om att kommunen har hyrt/köpt vanliga villor för att hjälpa personer med problem att bo i lägenhet då de varit för högljudda nattetid så för dem har det varit positivt att slippa ångesten över att bli hemlös och att främlingar kommer och knackar på.

Gick ju en dokumentär på tv lite på detta tema. Handlade om en äldre kvinna med psykisk sjukdom och viss missbruksproblematik som hattade runt mellan boenden och delvis var hemlös pga sin problematik. Hon kunde skrika och störa enormt och det slutade alltid med vräkning. Man förstod liksom bägge sidor. Dels att hon inte kunde bo i en vanlig lägenhet med grannar omkring sig, dels att hon verkligen behövde hjälp och att det var väldigt mkt ångest för henne kring just boendet. En sån person borde ju fått ett anpassat boende med stöd, inte bara blivit satt i en vanlig lägenhet med hemtjänst typ en gång om dagen (hemtjänsten vägrade tillslut gå dit pga ohållbar arbetsmiljö, ngt man också kände förståelse för när man såg dokumentären). Hela situationen blev liksom piss för alla. Dels för kvinnan själv, dels för grannarna och dels för de som var satta att hjälpa henne och som saknade medel och möjligheter givet situationen.
 
I flerfamiljshus måste man samsas och det finns regler att följa. Det kan inte vara så att många ska anpassa sig för att någon gång efter gång inte följer dem. Man måste kunna få ro i sitt eget hem.
Jag skulle i första hand prata med föräldrarna och fråga var de har för lösning på situationen för den är ohållbar. Kan han byta rum till exempel. Hjälpte inte det hade jag kontaktat hyresvärden. Går det att ljudisolera ett rum? Vet de som gjort det i liknande situation.
 
Gick ju en dokumentär på tv lite på detta tema. Handlade om en äldre kvinna med psykisk sjukdom och viss missbruksproblematik som hattade runt mellan boenden och delvis var hemlös pga sin problematik. Hon kunde skrika och störa enormt och det slutade alltid med vräkning. Man förstod liksom bägge sidor. Dels att hon inte kunde bo i en vanlig lägenhet med grannar omkring sig, dels att hon verkligen behövde hjälp och att det var väldigt mkt ångest för henne kring just boendet. En sån person borde ju fått ett anpassat boende med stöd, inte bara blivit satt i en vanlig lägenhet med hemtjänst typ en gång om dagen (hemtjänsten vägrade tillslut gå dit pga ohållbar arbetsmiljö, ngt man också kände förståelse för när man såg dokumentären). Hela situationen blev liksom piss för alla. Dels för kvinnan själv, dels för grannarna och dels för de som var satta att hjälpa henne.

Det är väl det som är det svåra med att bo i lägenhet, dels får man acceptera både det ena och det andra, dels så SKA man inte acceptera det ena eller andra.
 
Det är väl det som är det svåra med att bo i lägenhet, dels får man acceptera både det ena och det andra, dels så SKA man inte acceptera det ena eller andra.

Ja men precis, knäpptyst är ju en utopi i ett flerfamiljshus. Vi hade en som klagade på att grannens hund gick över golvet ovanför. Det är ju helt orimligt. Men att folk skriker, kastar saker och lever fan hör ju till sakerna man inte ska behöva tåla på regelbunden basis kan jag ju tycka.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 660
Senast: Rosett
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 876
Senast: Lickety
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 506
Senast: YorkWann
·
Trädgård & Växter Vet inte om tråden ligger rätt här, annars för moderatorn gärna hjälpa mig att flytta den :bow: Till saken: Det är en fågel (eller...
Svar
9
· Visningar
12 626
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp