Hur mycket störningar ska man tolerera som lägenhetsboende? (utbruten från Vad gör vi? Del CIX)

Problemet i vissa fall är kanske att den unga inte redan har en diagnos utan måste bli utredd först, just pga sitt beteende. Det är långa väntetider till allt. Det låter så himla lätt med att det finns hjälp att få, men verkligheten ser ju inte riktigt ut så. Inte enligt de familjer jag känner som har problem med barn som har diagnoser och som behöver hjälp av olika skäl.

Jag förstår att det är en skitjobbig situation att vara i. Men återigen, jag tänker inte offra mitt och min familjs välbefinnande i vårt hem för att det finns de som inte kan låta bli att gå bärsärkagång.
 
Det är n
Jag förstår att det är en skitjobbig situation att vara i. Men återigen, jag tänker inte offra mitt och min familjs välbefinnande i vårt hem för att det finns de som inte kan låta bli att gå bärsärkagång.
Tråkig situation men det finns regler för hur mycket man får störa i flerfamiljshus. Och kan man inte följa reglerna så får man bo någon annanstans. Reglerna finns där av en anledning


Finns olika sätt att angripa problemet. Att arbeta för ett samhälle där de som har det svårt får stöd och hjälp är ett sätt.

Att driva processer för att slänga ut sina grannar på gatan är ett annat.

Däremellan finns olika vägar med soc, mänskliga samtal osv.

Ungefär lika svårt vilken väg du än väljer.

Det finns regler för flerfamiljshus men också regler som gör det väldigt svårt att vräka någon. Speciellt barnfamiljer (vi vet ej om denna sonrn är myndig..)

Du som gillar regler gillar väl även de regler som skyddar familjer från hemlöshet då eller?
 
Det är n




Finns olika sätt att angripa problemet. Att arbeta för ett samhälle där de som har det svårt får stöd och hjälp är ett sätt.

Att driva processer för att slänga ut sina grannar på gatan är ett annat.

Däremellan finns olika vägar med soc, mänskliga samtal osv.

Ungefär lika svårt vilken väg du än väljer.

Det finns regler för flerfamiljshus men också regler som gör det väldigt svårt att vräka någon. Speciellt barnfamiljer (vi vet ej om denna sonrn är myndig..)

Du som gillar regler gillar väl även de regler som skyddar familjer från hemlöshet då eller?

Ja, jag hade ringt Hv och så hade hen fått hantera det enligt reglerna. Men hade störningen fortssatt och det varit en vuxen person som beter sig aggressivt hade jag ringt Polisen. Varje gång.
 
Ja, jag hade ringt Hv och så hade hen fått hantera det enligt reglerna. Men hade störningen fortssatt och det varit en vuxen person som beter sig aggressivt hade jag ringt Polisen. Varje gång.

Men tycker du att det är bra att det finns regler som gör det väldigt svårt (om än möjligt) att driva folk från deras hem?
 
Men tycker du att det är bra att det finns regler som gör det väldigt svårt (om än möjligt) att driva folk från deras hem?

Det beror på. Man ska inte få bete sig hur som helst. Man ska inte få störa andra hur mycket som helst. Man ska inte få bete sig aggressivt och ändå få bo kvar. Man ska inte få vråla och skrika hur mycket som helst utan att bli vräkt (om man inte råkar vara ett spädbarn).
 
Men det kräver kapital (alt. en inkomstnivå som skulle gå att låna på). Det är väl snarast det som utgör hindret för att bo på annat vis än i en hyreslägenhet.

Ja jag skrev inte att det är möjligt för alla. Jag skrev att det behöver inte vara dyrare. Jag skrev heller inte att det alltid är billigare. Allt beror ju på omständigheter.
 
Ok
Det beror på. Man ska inte få bete sig hur som helst. Man ska inte få störa andra hur mycket som helst. Man ska inte få bete sig aggressivt och ändå få bo kvar. Man ska inte få vråla och skrika hur mycket som helst utan att bli vräkt (om man inte råkar vara ett spädbarn).
Ok. Blir alltid lite provocerad av folk som säger att regler finns av en anledning och sen själv väljer vilka regler som ska gälla.
Men gissar att du helt enkelt gillar alla regler i samanhanget då :p
 
Ok

Ok. Blir alltid lite provocerad av folk som säger att regler finns av en anledning och sen själv väljer vilka regler som ska gälla.
Men gissar att du helt enkelt gillar alla regler i samanhanget då :p

De regler jag stött på i hyresrätter (har faktiskt bara bott i hyresrätter) har varit bra regler. De har varit lagom. De har varit välbalanserade. Förutom en detalj men den hör inte hemma i den här tråden.
 
De regler jag stött på i hyresrätter (har faktiskt bara bott i hyresrätter) har varit bra regler. De har varit lagom. De har varit välbalanserade. Förutom en detalj men den hör inte hemma i den här tråden.

Ja men då så. För reglerna som gör det svårt och långdraget att vräka någon är ju lika i alla hyresrätter (m.m.) så de är du väl van vid då.

Trodde nästan att du var en sån som tycker att regler i ett hyreshus står över lagarna som är till för att skydda folk som har det svårt i samhället.

Vet inte vad det är med mig, vaknat på fel sida kanske?
 
Ja men då så. För reglerna som gör det svårt och långdraget att vräka någon är ju lika i alla hyresrätter (m.m.) så de är du väl van vid då.

Trodde nästan att du var en sån som tycker att regler i ett hyreshus står över lagarna som är till för att skydda folk som har det svårt i samhället.

Vet inte vad det är med mig, vaknat på fel sida kanske?

Jag blir provoderad av att folk flyttar in i ett flerfamiljshus och sen stör de andra mer än vad som är normalt. Om någon har fest nån gång ibland är ok OM någon ahr ett spädbarn som skriker , ok. Om någons hund skäller någon gång då och då ok. Om folk vill duscha sent tycker jag också är ok. Men om någon skaffar en hund på 60 kg och leker med i vardagsrummet på parkettgolvet så det i lägenheten under låter som en flock vilda elefanter är inte ok. De slutade med det när jag bad dem om det. Hund som står och skäller och ylar långa stunder när den är ensam, inte ok.

Vuxen (eller nästan vuxen) person som regelbundet skriker och vrålar. Inte ok.
 
Blir alltid lite provocerad av folk som säger att regler finns av en anledning och sen själv väljer vilka regler som ska gälla.
Lagar och regler finns att använda för att skydda sig mot andra. Om man inte känner att något behöver skyddas så kan man ju strunta i att lagföra sin omgivning.
Men om man själv struntar i att följa lagar och regler så får man ta den konsekvens som blir om någon blir störd.
För egen del så ser jag till att följa lagar och regler, jag vill ha ryggen fri.

Som hyresvärd så vill jag inte ha mina bostäder sönderslagna eller skötsamma hyresgäster bortskrämda av hyresgäster som lever rövare. Därför så använder jag de lagar som finns för att göra mig av med destruktiva hyresgäster.
Min åsikt är att de antingen får skärpa sig eller är samhällets ansvar att ta hand om. Det är bl.a. det som vi betalar skatt för.
 
Ja men då så. För reglerna som gör det svårt och långdraget att vräka någon är ju lika i alla hyresrätter (m.m.) så de är du väl van vid då.

Trodde nästan att du var en sån som tycker att regler i ett hyreshus står över lagarna som är till för att skydda folk som har det svårt i samhället.

Vet inte vad det är med mig, vaknat på fel sida kanske?
Varför skulle man vara van att det är svårt att vräka någon bara för att man bor i hyresrätt och tycker reglerna fungerar bra? :confused:

Vi bodde i en hyresrätt där de ovanför oss spelade hög musik kl 07 på helgerna, när min ex blev förbannad för att vi inte fick sova och vrålade åt dem började de slänga ner brinnande tändstickor, cigaretter och skräp på vår balkong, då ringde vi värden när helgen var över. Inget mer skräp hamnade på balkongen, ingen med hög musik tidiga morgnar och vi såg dem istället sitta ute och supa på parkbänkarna istället för att ha fylleslag på nätterna i lägenheten.

Reglerna fungerade väldigt bra, jag antar att de hotades med vräkning om det hade fortsatt.
 
Jag blir provoderad av att folk flyttar in i ett flerfamiljshus och sen stör de andra mer än vad som är normalt. Om någon har fest nån gång ibland är ok OM någon ahr ett spädbarn som skriker , ok. Om någons hund skäller någon gång då och då ok. Om folk vill duscha sent tycker jag också är ok. Men om någon skaffar en hund på 60 kg och leker med i vardagsrummet på parkettgolvet så det i lägenheten under låter som en flock vilda elefanter är inte ok. De slutade med det när jag bad dem om det. Hund som står och skäller och ylar långa stunder när den är ensam, inte ok.

Vuxen (eller nästan vuxen) person som regelbundet skriker och vrålar. Inte ok.

Vad anser du som regelbundet då? En gång per vecka? Månad? År? En gång var fjärde/femte/sjätte månad?

(Undrar av ren nyfikenhet, jag har svårt att tolka bredare begrepp/meningar)
 
Trodde nästan att du var en sån som tycker att regler i ett hyreshus står över lagarna som är till för att skydda folk som har det svårt i samhället.
I det här, och i de flesta andra, fall(et) så är det "Hyreslagen" som gäller.
Den skyddar både hyresgäst och hyresvärd.
Störningen som beskrivs är enligt den lagen för stor för att omgivningen skall behöva tåla den.
 
Vad anser du som regelbundet då? En gång per vecka? Månad? År? En gång var fjärde/femte/sjätte månad?

(Undrar av ren nyfikenhet, jag har svårt att tolka bredare begrepp/meningar)

Egentligen tycker jag att att en gång är ingen gång (om inte störningen är extrem). Men upprepas det så kan jag mycket väl kontakta HV om det gäller en vuxen (eller nästan vuxen) person som vrålar en längre tid. Det är inte normalt och det är inte ok.
 
Jag tycker att de som av exempelvis diagnoser (ej små barn) inte kan uppföra sig så att de inte stör grannarna överdrivet bör nog inte bo i lägenhet.

Vi kan omöjligt bo i lägenhet, främst för att vi har sju hundar som mycket väl kan låta. Vi bor utanför ett litet samhälle, många hade kallat det landet men jag tycker att det är lite för nära folk för det. Vi har en granne men lika nära till åker och skog. Det är inte ens teoretiskt möjligt för oss att bo i lägenhet med alla djur, så vi gör inte det. Vi bor i ett stort hus, men inte dyrt.

Ja, det miskar ner var man kan bo ganska mycket, men kan man inte uppföra sig "som en vanlig människa" (som att man springer omkring och skriker regelbundet), då bör man nog bo med mer avstånd till grannar. Då kanske man inte kan bo i en stor stad, men man kan nog bo i en mindre stad med möjlighet att bo i hus istället (utan att det blir mycket dyrare). Då har man tillgång till jobb nära men slipper störa folk. Så kan man bo i närmsta stad härifrån.

Jag har aldrig bott i lägenhet men tycker ändå att man borde få ha det relativt lugnt hemma. Väljer man att bo vid ett ställe med många småbarnsfamiljer, ja då får man lite skylla sig själv om man vill ha helt tyst.
 
Eller varför inte när de kommer och skottar snö kl 5 på morgonen på gatan utanför även på helgen? Misstänker att dina grannar hade stört sig enormt på det också. 😅

Jag har jobbat på kommunen, kan säga att det allt kom in ett och annat klagomål på att vi började röja snö vid 03 i centrum "för då vill ju folk sova!"...
 
Jag har jobbat på kommunen, kan säga att det allt kom in ett och annat klagomål på att vi började röja snö vid 03 i centrum "för då vill ju folk sova!"...
Å sen gnäller väl samma människor för att vägar/gator m.m. inte är snöröjda. 🙄 Nä men ni fick ju sova.

Om man skulle anpassa sig för allt så skulle ingenting fungera, då gnäller väl de som jobbar natt och sover på dan också när något görs mitt på blanka dan. Fattar inte hur en del tänker.
 
Jag tycker att de som av exempelvis diagnoser (ej små barn) inte kan uppföra sig så att de inte stör grannarna överdrivet bör nog inte bo i lägenhet.

Vi kan omöjligt bo i lägenhet, främst för att vi har sju hundar som mycket väl kan låta. Vi bor utanför ett litet samhälle, många hade kallat det landet men jag tycker att det är lite för nära folk för det. Vi har en granne men lika nära till åker och skog. Det är inte ens teoretiskt möjligt för oss att bo i lägenhet med alla djur, så vi gör inte det. Vi bor i ett stort hus, men inte dyrt.

Ja, det miskar ner var man kan bo ganska mycket, men kan man inte uppföra sig "som en vanlig människa" (som att man springer omkring och skriker regelbundet), då bör man nog bo med mer avstånd till grannar. Då kanske man inte kan bo i en stor stad, men man kan nog bo i en mindre stad med möjlighet att bo i hus istället (utan att det blir mycket dyrare). Då har man tillgång till jobb nära men slipper störa folk. Så kan man bo i närmsta stad härifrån.

Jag har aldrig bott i lägenhet men tycker ändå att man borde få ha det relativt lugnt hemma. Väljer man att bo vid ett ställe med många småbarnsfamiljer, ja då får man lite skylla sig själv om man vill ha helt tyst.
Fast det är inte riktigt så enkelt som att bara flytta till en mindre stad. Att flytta kostar också pengar. Dessutom så är det inte säkert att det är möjligt att ta körkort om man har en funktionsnedsättning, vilket ytterligare begränsar möjligheterna till vart man kan bo för att få ihop vardagen praktiskt.

Sen får man inte glömma att en del med funktionsnedsättningar inte har förmågan att ta hand om ett hus heller. Vad gör man då? Låter huset ruttna bort och låter personen bo i ett ruttet hus? Eller ska kommunen betala för att någon tredje part ska sköta om huset och se till att det mår bra?

Men som sagt, man har inte rätt att störa sina grannar hur mycket som helst för det. Absolut inte. Dock är problematiken mycket mer komplex än att bara flytta ut i skogen/köpa ett hus/liknande.

Jag tycker också att om man stör sina grannar genom att göra onormala grejer flera gånger i veckan så bör man inte bo i lägenhet. Men jag förstår samtidigt andra sidan, det är inte så enkelt som många vill få det att låta och de kanske inte har något val. Jag vill tro att personerna som stör skäms, men inte vet vad de ska ta sig till när alla dörrar är stängda. Men igen: det är så klart inte okej att störa sina grannar hur mycket som helst för det.

Och sen vill jag tillägga att jag absolut inte är emot att ringa polisen. Jag är emot att det är det första man gör utan att ha pratat med i alla fall hyresvärden först. Vi har en granne (hos min andra förälder) som vet att nästa gång det är bråk där så ringer vi polisen. Det för att familjen har två barn i skolåldern och ena föräldern är våldsam. Såpass att hen skulle kunna göra nästan vad som helst... när hen lever om som hen gör så kan vi inte gå dit och prata med personen utan att utsätta oss själva för fara. Och eftersom det finns barn i skolåldern så känns det inte rimligt att låta föräldern härja klart utan hen behöver avbrytas, vilket lämpligast görs av polisen.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 601
Senast: Rosett
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 869
Senast: Lickety
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 490
Senast: YorkWann
·
Trädgård & Växter Vet inte om tråden ligger rätt här, annars för moderatorn gärna hjälpa mig att flytta den :bow: Till saken: Det är en fågel (eller...
Svar
9
· Visningar
12 592
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp