Hur mycket växer en unghäst?

E

Ejin

Har kollat på en ponny på 5 år som är 146cm
Finns det nån chans att det blir en "liten häst"?
Hur mycket växer en häst mellan 5-8 års ålder?
(Härstammningen är okänd)
Tacksam för svar!!:)
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Man kan aldrig veta säkert, det finns enstaka hästar som växer flera centimeter vid den åldern. Men min gissning är att det nog blir en D-ponny även i fortsättningen.
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Det beror helt på hur hästen ser ut i kroppen. Ser den proportionerlig och "färdig" ut eller har den långa ben, tunn kropp och kanske överbyggd bak?

Du kan ju alltid kolla uppskatta den färdiga höjden genom att med att balsnöre mäta avståndet från hästens armbåge till den yttersta spetsen på kotan. Håll kvar snöret vid armbåden och mät ut samma avstånd uppåt - där har du den slutliga mankhöjden!
Detta kan göras från ca 1 års ålder.
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Det beror helt på hur hästen ser ut i kroppen. Ser den proportionerlig och "färdig" ut eller har den långa ben, tunn kropp och kanske överbyggd bak?

Du kan ju alltid kolla uppskatta den färdiga höjden genom att med att balsnöre mäta avståndet från hästens armbåge till den yttersta spetsen på kotan. Håll kvar snöret vid armbåden och mät ut samma avstånd uppåt - där har du den slutliga mankhöjden!
Detta kan göras från ca 1 års ålder.

Fattar inte hur du menar när man ska mäta? :S :)
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Ritade en mycket fin :angel: bild på vad jag menade men kan tyvärr inte lägga upp den här då jag för tillfället inte kommer åt min hemsida. Kan ju skicka den med mail om du vill...
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Mät från marken upp till armbågsspetsen.
Sen mäter du från kotleden till armbågsspetsen.
Lägg ihop dessa båda mått så får du en trolig slutlig mankhöjd.
MEN, detta fungerar inte så bra på många av dagens högställda hästar och ponnyer, måttet visar för mycket på dem pga att de har längre ben än bålens höjd/djup.
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Här kommer bilden...

aries01.jpg
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Har kollat på en ponny på 5 år som är 146cm
Finns det nån chans att det blir en "liten häst"?
Hur mycket växer en häst mellan 5-8 års ålder?
(Härstammningen är okänd)
Tacksam för svar!!:)

Lite OT men...
Kan ge ett exempel. Vi var och tittade på en 2.5 årig ponny. Denna var vid 2.5 årsålder 142cm i mankhöjd. Idag är hästen 5 eller 6 år gammal och 152cm, alltså en liten stor häst. Kommer inte exakt ihåg hur gammal den är.
Uppfödaren beydrade att den skulle stanna inom ponnymåttet, men vi vågade inte köpa den. Och tur var väl det då den nu växte över.
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Hur mycket en femårig ponny växer beror mycket på blodslinjer och uppväxt förhållanden. Mina femåriga ridponnyer med högt blod har alla varit färdiga vid 5 års ålder där i mot har har mina halvblod fortsatt att växa lite till. tattar måttet passar inte på morderna högstälda hästar och ponnyer.
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Mätte min 4 månaders rp kille idag. Har ju noll erfarenhet av uppfödning av ponnies. (bara av hbl).
Han mätte 129cm. Mamma 147 (smått bakom) pappa 143cm.
Är han stor eller liten? Normal kanske?
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

En åring är 90% av sluthöjden.

Betyder att 133 cm som åring (biologisk ålder) och slutmåttet blir 148cm.

Ditt ridponnyföl är stort..

peråke
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

oj då.
På moderns sifa finns det bara mindre. Vet du hur det ser ut på Hanassies sida?
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Hannasie är en relativt sett färsk korsning, där både stort och smått blod finns inom tre generationer---så heterogena hingstar ärver ner sig ojämt.

Ridponnyhingstar är osäkra med sin nedärvning av mankhöjd (andra egenskaper också), det gäller alla men ju fler generationer ponny ridponnyhingstarna har bakom sig--desto säkrare nedärvning av egentligen alla egenskaper inkl. mankhöjd.

Hingstar i tidig ridponyavel hade betydligt osäkrare nedärvningsförmåga än vad morderna mer konsoliderade hingstar kommer att ha.


peråke
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Jag hade inte oroat mej för ett par centimeter. Ponnyn kommer att förbli en ponny även om ett par år.
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

ok.
Men kan man inte räkna som man gör på hbl....90% av sin storlek vid 1 år?
133+13.3 = 146.6.
Min åring -06 var 133 cm på sin ett årsdag o jag hade räknat med att hon landar runt 146-147cm. Hon är 137cm nu.
Hon är e Power Boy undan 134.5cm sto. Men där finns russ,arab,Nf bakom henne. Araben kan ju spöka iofs.
Knepigt med ponny....hbl vill man ju bara att de växer o oroar sig snarare att de blir för små....varje cm är pengar.
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Det finns tillväxtkurvor framräknade både för mäniskor och hästar, i hästarnas normala tillväxtkurva så är en åring 90% av sin slutliga mankhöjd.


sluthöjd 180 cm= 162 -12 månader
sluthöjd 175 cm= 157 -12 månader
sluthöjd 170 cm= 153 -12 månader
sluthöjd 165 cm= 148,5 -12 månader
sluthöjd 160 cm= 144 -12 månader
sluthöjd 155 cm= 139,5 -12 månader
sluthöjd 150 cm= 135 -12 månader
sluthöjd 148 cm = 133 - 12 månader
sluthöjd 145 cm= 130,5 -12 månader
sluthöjd 140 cm= 126 -12 månader
sluthöjd 135 cm= 121.5 - 12 månader
sluthöjd 130 cm= 117 - 12 månader
sluthöjd 125 cm= 112,5 12 månader
sluthöjd 120cm= 108 12 månader


peråke
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Har två ridponnyer födda 2003, båda efter samma RP-hingst. En mamma på 132, en på 124. På 12-månadersdagen var de 125 resp. 136 cm, idag som 4-åringar är de 140cm båda. Fullblod i tredje led på C-ponnyn-mamman. Hur är det växer fullblod fortare än ponny, ponny/halvblod?
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Mät från marken upp till armbågsspetsen.
Sen mäter du från kotleden till armbågsspetsen.
Lägg ihop dessa båda mått så får du en trolig slutlig mankhöjd.
MEN, detta fungerar inte så bra på många av dagens högställda hästar och ponnyer, måttet visar för mycket på dem pga att de har längre ben än bålens höjd/djup.

Detta kan verkligen inte stämma... på min valack som är färdig 15 år gammal blev han 158, visst han var 157 när vi köpte honom kan stämma...

men när jag mätter 2 åringen så visade det att hon skulle bli 167, och hon är arab!!! visst tror jag att hon kommer bli över 155, eller runt där iaf, men 167?? en sån stor arab vill jag inte ha... vad tror ni? hur många cm kan jag dra bort för att få ungefär hur stor hon skulle bli?
hon är idag ca 150 fram och 152-153 bak....

någon som tror något iaf?
 

Liknande trådar

Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: ameo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Grazing
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
432
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp