Hur mycket växer hästar efter 3 års ålder?

Har ni någon erfarenhet hur mycket hästar (swb) växer efter tre år? :)

Inte SWB till någon procent, men min växte 2 cm mellan 3-4 åring. Därefter färdigväxt. Man brukar också säga att föl vuxit 90% av sin slutgiltiga höjd som 1 åringar. Det stämmer väldigt bra in på min. 146 cm som 1 åring. 160 cm som 3 åring. 162 cm som 4 åring/slutligen. :)
 
Valack - 159 när han köptes som 3 åring, slutade på 169.
Sto - 157 när hon köptes som 3,5 åring, slutade på 171:nailbiting:

Varierar nog mellan olika hästar. Misstänker att iaf stoet lidit lite brist på foder under sina första år och därför växte så pass mycket.
 
Det går inte att generalisera, olika stammar växer olika snabbt. Vissa är mer eller mindre färdiga som treåringar medan andra växer till efter de fyllt fem. T ex hästar med Irco Marco-blod kan växa upp till sju års ålder.
 
Mitt stos äldsta avkomma var 164 på treårstest och 172 som vuxen.
Mitt stos andra ackommor verkar inte ha den goda smaken att växa så mycket mer efter 3-4 års ålder.
 
Jag köpte min SWB billigt som treåring för att han var så liten, 160. Nu är han åtminstone 168, vilket han blev som 7-åring ca.
Han blev kastrerad som åring, den stora skillnaden från 3 år och uppåt är att jag har haft honom på lösdrift sen jag köpte honom, innan dess stod han på box.
 
En kompis swb växte från 168 cm vid årsskiftet när han skulle fylla 3 år, till 175 cm som färdig.
 
Em av mina uppfödningar var 168 på treårstestet och hade passerat 180 innan han slutade växa.
Hans mamma var 166 på treårspremieringen och stannade på 168 umgefär.
Mormor var 176 på treårspremieringen och vöxte en centimeter till.
 
Min var i samma storlek som sin mamma vid treårsåldern, dvs runt 162. Hon är nu ett år senare runt 165 och växer fortfarande. Hoppas hon stannar under 170 men mamman var inte färdigväxt förän som sexåring :nailbiting:
 
Min var 173 cm på treårstestet och va 179cm som vuxen. Jag trodde hon var typ klar där vid 3, men hade uppenbarligen fel :). Tror det är väldigt svårt att generalisera dock.
 
Så individuellt. Vissa är nästan färdiga medan andra kan växa fram till 7-8 års ålder. Den av våra uppfödningar som nog vuxit mest är en som var 175 på treårstest och nu som femåring är 185
 
Vår Barcino QRE var 161 på 3-års och 168 på kvalitén ett år senare. Han är nog 168 eller någon centimeter till i dag. En kralligare kille, Briar-Amiral.
 
Kära nån, vilken jätte! Hur får du ens på en sadel på en som är så hög!

Jag sålde han som tre åring :D Men ska faktiskt rida han idag. Ryttaren är själv närmare 180 cm lång och behöver av rätt förklarliga skäl lite massa för att komma till sin rätt.

31343
 

Liknande trådar

Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 017
Senast: ameo
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 484
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Grazing
·
Avel Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp