Tillväxt unghäst - arab

Aifos

Trådstartare
Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen med bl.a. en manke som inte är så definierad och taniga ben. Båda uppfödarna anser att de kommer att växa 3-4 cm i mankhöjd, kanske mer. Är det realistiskt?

Kommer benen bli kraftigare eller är sannolikheten störst att det är individer med väldigt gracila ben?
 
Upp till 7 år, araber växer sakta. :) Mitt sto som nu är 10 tycker jag först senaste året verkligen har breddat sig och blivit "mogen" i kroppen. Men det är såklart individuellt. Kolla på föräldrarna hur de är byggda ang hur benen kommer bli.
 
Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen med bl.a. en manke som inte är så definierad och taniga ben. Båda uppfödarna anser att de kommer att växa 3-4 cm i mankhöjd, kanske mer. Är det realistiskt?

Kommer benen bli kraftigare eller är sannolikheten störst att det är individer med väldigt gracila ben?
Tillväxtzonerna i hästens skelett är fullständigt slutna när hästen är 7 år, ungefär. Och det är lika över de flesta/alla hästraser, så en treåring är ju verkligen inte "färdig". Däremot sluts inte tillväxtzonerna samtidigt, utan det går "nerifrån" så att benen i hoven och kotan är färdiga först, sedan skenbenet, sedan carpus/hasen osv. Sist sluts tillväxtzonerna i rygg/nacke. Vad gäller höjden så är det inte enbart benens längd som avgör den, utan också muskelstatus i bog, bringa och manke. Hästar har ju inga nyckelben och kan därför "växa" på höjden av träning (och självklart bredda sig också).
 
Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen med bl.a. en manke som inte är så definierad och taniga ben. Båda uppfödarna anser att de kommer att växa 3-4 cm i mankhöjd, kanske mer. Är det realistiskt?

Kommer benen bli kraftigare eller är sannolikheten störst att det är individer med väldigt gracila ben?

Som flera nämnt, araber växer långsamt så de är "färdiga" i sjuårsåldern. Många araber har inte en speciellt välmarkerad manke (hitta sadel kan vara knepigt) så där skulle jag inte förvänta mig underverk. Kolla hur deras nära släktingar ser ut för en fingervisning om hur de kan se ut som färdiga.

Däremot låter det inte så bra med taniga ben, en arab ska vara välbenad med rejäla ledgångar.
 
Som flera nämnt, araber växer långsamt så de är "färdiga" i sjuårsåldern. Många araber har inte en speciellt välmarkerad manke (hitta sadel kan vara knepigt) så där skulle jag inte förvänta mig underverk. Kolla hur deras nära släktingar ser ut för en fingervisning om hur de kan se ut som färdiga.

Däremot låter det inte så bra med taniga ben, en arab ska vara välbenad med rejäla ledgångar.
Föräldrarna, utom det ena moderstoet har ordentliga ben, så då kan det nog bli bra.
 
Tillväxtzonerna i hästens skelett är fullständigt slutna när hästen är 7 år, ungefär. Och det är lika över de flesta/alla hästraser, så en treåring är ju verkligen inte "färdig". Däremot sluts inte tillväxtzonerna samtidigt, utan det går "nerifrån" så att benen i hoven och kotan är färdiga först, sedan skenbenet, sedan carpus/hasen osv. Sist sluts tillväxtzonerna i rygg/nacke. Vad gäller höjden så är det inte enbart benens längd som avgör den, utan också muskelstatus i bog, bringa och manke. Hästar har ju inga nyckelben och kan därför "växa" på höjden av träning (och självklart bredda sig också).
Jag är en hejare på att rida upp framdelen så då lyckas vi kanske komma över ponnymåttet:banana:
 
Föräldrarna är inte taniga, har fått titta på hingsten till den ena nu och han är bitig ;-)
Då ska det nog bli ordning på att ska du se :) Min unghäst har också ganska spinkiga ben och hela han är rätt spinkig i sig, men har fått se hur föräldrarna såg ut i samma ålder o de var lika spinkiga de. Man får ha lite tålamod med dem haha. Lycka till med din fina arab :heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 764
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 093
Senast: Twirro
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 057
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 680
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp