Hur noga kollar ni härstamning/hälsa inför köp?

Thelma

Trådstartare
Jag funderar på ännu en labrador. Just nu sitter jag och kollar kennlar, kullar och härstamning.

När jag ser en kull/kennel som verkar intressant, så jämför jag med rasdata.nu/labrador för att kolla tidigare avkommor och kullar för denna kennel/härstamning.

Till slut blir det bara rörigt. :crazy: Hur många led tillbaka kollar ni? Vilken grad av artros får er att avfärda kullen helt? Hur många förekomster tolererar ni?

Jag har ju redan en tik med måttlig artros på armbågarna och vill ogärna ha en till. :smirk:

Är jag FÖR nitisk?
 
nej! absolut inte! ta tid på dig och välj ut vilka linjer du vill att labben ska komma ifrån och vänta tills det blir sådana valpar, eller om du hittat en speciell hund du vill ha en avkomma efter. någonstans finns den, den Perfekta Valpen.

jag håller på att lära mig redan nu, trots att det lär dröja 5 år eller mer innan valpen ska införskaffas. mitt mål har varit att i framtiden utbilda en räddningshund, och då säger min tränare att min labbe skulle kunna passa! nu verkar det kört ändå, han är för gammal, men det har definitivt tänt en liten gnista, att man inte måste vara expert och hållit på med hundar i 20 år. så jag kommer titta på de labbar som är färdiga räddningshundar och försöka hitta någon gemensam nämnare.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 194
Senast: supercassie
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 711
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp