Hur ofta brukar ni byta lakan

Hur ofta byter ni lakan

  • 1 gång i veckan

    Röster: 60 24,1%
  • Mer än en gång i veckan

    Röster: 7 2,8%
  • Varannan vecka

    Röster: 119 47,8%
  • En gång i månaden

    Röster: 73 29,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    249
Jag byter minst en gång i veckan, många gånger oftare än så. Har en hund som använder min säng som studsmatta, han har en märklig förmåga att också dra in lite grus och sådant och släppa det när han studsar. Och päls, herrejävlar vilka mängder päls han kan fälla!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag har hotat att raka honom och till och med raka tassarna och mellan klorna och tassarnas "kuddar" på tassarna (glömt vad de heter :o ).... men han var inte road av det och glodde surt på mig, men studsar lik förbaskad i min säng när han får en chans...

Min säng bäddar jag varje morgon, skiter i kvalster, för när han släpp päls och grus så är det bara att skaka täcket och krypa undan ;) Om han förstås inte försökt gräva ner sig i sängen eller gräva ner sina leksaker där...... :cautious:
 
Brukar ”storstäda” varje måndag då jag alltid är ledig på måndagar, så då bäddar jag rent i min säng. Förut när jag jobbade dygn så bäddade jag rent hemma varannan måndag, men då sov jag många nätter borta.

Lever ”nunneliv”, men har hunden i sängen varannan vecka. (Andra veckan sover hon hos sonen när han är här)
Dock på sin filt. (Som också tvättas varannan vecka)
 
Ambitionen är varannan vecka, men i realiteten typ en gång i månaden. Att byta lakan ligger på min topp tre över tråkigaste hussysslorna, hatar det. Men älskar känslan av rena lakan. Kvällsduschare, och inget slår känslan av att vara helt ren och gå och lägga sig i rena lakan :love:

Hade jag känt att jag behövde byta lakan efter sex hade sexlivet definitivt blivit lidande. Löser det praktiskt genom att liggande (som av en händelse) sker på min partners del av sängen :angel:
 
Jeans tvättar man inte direkt varje dag :D
Jag tvättar mina jeans efter tre dagar ungefär men sängkläderna mycket mer sällan i jämförelse. Jag är i princip alltid nyduschad när jag lägger mig i sängen, men jeansen är på mig på jobbet, i kollektivtrafiken, på besök på massa mer eller mindre konstiga ställen, i folks bilar ext.
De är mycket mer smutsiga än mina lakan
 
Ambitionen är att byta en gång i veckan, men i realiteten blir det ibland varannan vecka. Beror på om jag har gäster eller inte, eller någon som sover i min säng. Jag har långhårig utekatt och en hund som kommer in med allt möjligt i sängen så den borstas dessutom ut typ varannan dag.
 
Jag bytte faktiskt mina jullakan häromdagen :rofl::D men det var lite sent, hade tänkt byta efter förra mensen men sköt upp det (lagom till när nästa mens började istället :meh:). Så även om jag svarade varje månad så blir det mera var 3e månad.

Jag går mera efter doft och ev känsla på mina kläder och tyger. Sänglakanen brukar det vara dags för ungefär vid den tidpunkten tycker jag.
Och så är det bara jag som sover där, behöver ta noll hänsyn till någon annan.
 
Har inget schema men brukar byta på helgen eftersom det ofta blir bastu då. Vill absolut inte lägga mig i gamla lakan efteråt. Om jag inte orkar byter jag åtminstone dynvar.

Jag duschar på kvällen, vill inte lägga mig i sängen annars. Har två hundar som sover med oss.

Finns inget bättre än rena lakan!
 
Jag vill byta oftare än sambon. Så då blir det mer sällan än jag egentligen vill eftersom det kräver att jag drar igång hela processen.
Men jag tycker också att byta sängkläder är något av det tråkigaste som finns att göra, påslakanen verkar göra allt för att vara så jobbigt och osamarbetsvilliga som det går :p det var lättare på den tiden jag bodde själv, en säng är mindre jobbig än fyra 🙃
 
Jag röstade en gång i veckan.

Oftast byter vi en gång i veckan. Jag tycker att det känns ofräscht (fett från hud/hår, hudavlagringar..osv. Vi har dessutom katter som sover i sängen, ovanpå täcket.) att byta mer sällan, och känner fysiskt skillnad på sängkläderna om de har använts i flera veckor.
Skriver "oftast" för att det kan bli oftare. Tex om det blir väldigt svettigt (supervarm sommar..), nya tatueringar/piercingar.
 
Jag byter oftast inte allt samtidigt. Byter örngott ofta och påslakan något mindre ofta. Påslakanet sover katten på, så det blir akut hårigt om vår och höst.:D

Lakanen byts när de känns ofräscha. Kanske två gånger i månaden?
 
Vi byter varannan vecka. Det är en rutin sen vi bodde i lägenhet och bokade tvättstugan varannan vecka. Blir det grusigt (pga. Hundar) i sängen däremellan så sopar vi ur den eller dammsuger den. ~
 
Byter minst en gång/veckan. Även om man är nyduschad när man går och lägger sig tappar man hudavlagringar etc som kvalster käkar, hade aldrig klarat av att sova i "snuskiga" lakan/påslakan 🙈😅. Det tar mindre än 5 min att bädda om i sängen så det är klart värt det för mitt välmående. Nu har jag egen tvättmaskin men denna rutin hade jag även när jag bodde i lgh. Då fick det ligga i tvättkorgen om det inte fanns tvättid.
Sen får andra göra som dom vill, det bryr jag mig inte om, inget som drabar mig liksom 😁
 
Jag svarade varannan vecka men i verkligheten diffar det någon dag hit och dit. Jag vill ha möjlighet att allt ligger obäddat och luftar hela dagen och sen vill jag vara nyduschad innan jag lägger mig i nybäddade lakan. Så lite beroende på logistiken avgör hur ofta.
 
På vintern har jag så mycket kläder när jag sover att det kan gå länge mellan byten. Annars kanske 3 veckor är norm och oftare ifall det är högsommarvärme. Men det beror på vad annat jag har att tvätta och hur det passar att fylla upp maskinerna också. Örngotten är det som tvättas oftast medan påslakan på vintern kan gå månader.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 231
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 425
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 842
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp