Hur ofta ge hö?

G

Gottfrid

Säg att min häst äter i ca 2 tim varje gång han vill bli mätt, jag lägger ut hö så det räcker.

Men hur länge är optimalt innan jag lägger ut hö igen, hur länge är hästarnas ätpaus.

Just nu har hästarna fri tillgång, men de slarvar endel med höet. Och mycket går till spillo, så därför skulle jag vilja dela upp fodret i omgångar.

Men hur länge kan det gå mellan fodringarna för att tex gallan inte skall droppa på utan att få något att jobba med?

Hur lång tid efter mat, känner en häst hunger igen?
Det är givetvis olika, men generellt måste det finnas ett svar.

MVH Madde
 
De känner inte hunger som vi gör, hästens magsäck är aldrig tom (om den inte får stå väldigt länge utan mat då). Hästen har ett behov att tugga, så din häst behöver kanske inte tugga 2 timmar varje gång, utan bara 45 min och 90 min nästa gång. Hur länge hästen har uppehåll varierar, men får den välja själv brukar det inte vara mer än 4 timmar.
 

Liknande trådar

R
Foder & Strö Ni som har flera hästar tillsammans i samma hage och som inte går på fri tillgång på grovfoder, hur tänker ni kring högivan om de äter...
Svar
7
· Visningar
900
Senast: LenaH
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 507
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 123
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 039
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp