Hur ofta hälsar ni på era äldre?

Bukefalos 30 år!

Har inga äldre släktingar, mina föräldrar är 66 och 69 år och är pigga och glada pensionärer. Grymmare för fullt, spelar bridge och är allmänt sociala. De bor 75 mil bort, men vi träffas typ var tredje månad ändå. Pratar varje dag.
Jag ska flytta till samma stad snart så då kommer vi ses oftare. Vi trivs väldigt bra tillsammans. 😊
Menar såklart gymmar, inte grymmare. 😅

Mamma och pappa är cirka 65, jag försöker träffa dom några gånger per månad (vi umgås gärna, funkar bra ihop som större enhet tillsammans med min man och barn, åker på resor tillsammans osv). Min mormor och morfar är cirka 85, jag borde hälsa på dom oftare men det är liksom upp till mig att åka dit pga deras ålder, så jag försöker få till varannan vecka men ibland blir det tyvärr bara nån gång i månaden.

Skulle tro att det blir oftare nu till sommaren när jag kan cykla till mormor och morfar pga vi har flyttat in till stan :).

Alla mina äldre på den sidan av släkten gymmar förövrigt 😅. Mamma och pappa är ruskigt aktiva faktiskt med skridskor, skidor, fiske, osv.

Morfar försöker jag varannan/var tredje vecka om det går. Ibland oftare. Mamma pratar jag med (chattar eller pratar) varannan dag typ. Pappa en gång per kvartal om jag måste?

Har bara min pappa kvar. Han är nästan 90 och bor en promenad bort. Vi ses nog 1-2 ggr/vecka, och då varierar det om jag bara tittar in på ett ärende eller om vi går ut och äter eller går på teater eller nåt. Han har ganska fullt upp med vänner och kulturlivet, men svårt att komma ut själv när det är snö.

Jag träffar morsan sällan. Men, vi pratar i telefon nästan varje dag. Det för mig är det viktigaste, samtalen, inte nödvändigtvis att vi sitter i samma soffa och pratar.

Jag har bara mina föräldrar i livet, inga äldre släktingar. Båda bor ensamma och inte särskilt nära. Träffar min pappa kanske en gång varannan månad i snitt, mer på sommaren än såhär års. Vi pratar i telefon någon gång per vecka. Mamma har ingen telefon så vi har ytterst sporadisk kontakt.

Räknar inte mina föräldrar (70+) som äldre.

Brukar försöka hälsa på min mans mormor (80+) kanske var tredje månad?
Mer nu när hennes gubbe nyligen gick bort.

Hon är en krutgumma med egna aktiviteter och hjälper oss passa våra barn (2 och 7 år) ibland :)
Framför allt stora barnet har hon passat en del, innan deras farmor och farfar gick i pension var det henne vi ringde när det krisade.

Av de som är äldre än mig i släkten är det bara mamma, bonuspappa och en moster kvar. Jag fyller 40 år strax. Mamma är 76 och cancersjuk, hon och bonuspappa bor i mitt gamla hus som ligger sex kilometer från vårt eget hus. Är där minst varannan dag, tidvis varje dag.

Kommer bli tomt när mamma är borta..🥺

Jag har bara mamma kvar. Hon fyller 80 i år och är väldigt pigg :)
Hon bor 15 minuters promenad bort och vi ses några gånger i månaden. Det är svårt att få till mer för hon har oftast fullt upp! Däremot pratar vi i telefon så gott som varje dag.

Har bara en förälder kvar i livet, hen är 80+ och vi har inte träffats sen tidigt 00-tal. Det är bäst så... Jag har däremot en annan äldre person i mitt liv som är mer av kärleksfull förälder än nån av mina nånsin var. Vi hörs regelbundet via telefon och mess, och ses nångång per år eftersom hen bor flera timmar bort

Har inga mor- eller farföräldrar kvar.
Mina föräldrar är kring 65 och vi hörs och ses ofta, bor på samma ort.
Deras syskon, alltså mina fastrar och far/morbröder varierar det hur ofta jag ser, de flesta inte alls ofta. Lite synd man inte ses mer.

Min farmor är strax över 80 och bor "i stan". Vi träffades oftare innan jag flyttade ihop med min sambo. Jag vet att hon tycker det är så trevligt när jag kommer men det går aldrig att vara där bara 1-1,5 timme utan blir 3-5 timmar och ett halvt projekt. Sen får jag ändå dåligt samvete när jag åker hem. Behöver dessutom vara på rätt humör, inte för att hon är varken jobbig eller elak men för att det tar sån energi. Som tur är har hon annat umgänge.

Farfar bor på Gotland och honom har jag väl träffat 2 gånger på 10 år? När pappa fyllde jämnt kom han hit och när vi åkte dit för att fira honom.

Har inga fa-mor föräldrar kvar. Mamma har precis gått i p ension och vi ses dagligen. Svärmor bor nära så jag träffar henne 2-3ggr månad sambo minst en gång v.
Fd svärmor är min hundvakt på vardagr så vi är ett ganska tight gäng tack vare att vi bor så nära varandra

Mina föräldrar pratar jag med i telefon varje dag, vi ses numer ca 1ggr/månad. Mamma är svårt sjuk så de kan inte resa längre. Åker dit primärt för att det är kul, sekundärt för att avlasta pappa lite då mamma behöver mycket hjälp. Förlägger oftast 2-3 semesterveckor hos dem också. Har 45 mil enkel väg.

Äldsta släktingen är min storasyster, mamma borta sedan 3 år, bror sedan 6 år och pappa 21 år :cry:
Mannens mamma hälsar vi på varje söndagskväll för fika och så hjälper han henne med det som behövs, hon bor någon mil bort

Bor granne med mina föräldrar som båda är runt 80 år. Vinkar till dem varje morgon när jag och dottern cyklar till förskolan. Smsar med mamma nästan varje dag och ses ofta på helgerna. Svärfar är 80+ och bor 4 mil bort. Försöker prata i telefon med honom en gång varannan vecka och hälsa på honom nån gång i månaden. Han är ju inte min förälder, men jag har ändå dåligt samvete för att vi träffar mina föräldrar oftare. :p

Jag bor 60 mil bort från familj och släkt. Ingen av föräldrarna har fyllt pension ännu men jag ser till att spendera tid med farmor, 90 år, varje gång jag besöker hemstaden. Nu har jag lyckan att vara släkt med Stålfarmor som möjligen är odödlig och som fortfarande har ett betydligt mer aktivt socialt liv än vad jag har :love: Så sent som i höstas tog hon på egen hand tåget och sov tre nätter på min soffa (vägrade blankt att ta min säng, det var knappt att jag fick bädda åt henne).

Ser inte mina föräldrar som äldre (60 och 65 lixom) och har bara morfar kvar av de äldre❤️. Det är inte så ofta jag besöker honom på äldreboendet- han är dement sen ganska länge och även om han- än så länge känner igen oss- så är han som sagt dement med allt färre klara stunder. Besökte honom mycket oftare när han bodde hemma. Tycker det är så jobbigt att han blivit dement då vi alltid stått varandra nära och det är som att mista honom två gånger 💔. Men givetvis får han regelbundna besök av främst (orkar inte så långa stunder) mamma med särbo men också av mig, brorsan och mina två mostrar med familjer när de kommer hem hit (de är ivägflyttade). Idag senast var mamma och min bror som inte varit på länge (han har "svårt" för miljön, blir illa till mods) hos honom ❤️.

Glömde; morfar har en äldre syster, som inom kort blir 93 och fortfarande klar och redig. Hörs av ibland på telefon då hon på gamla dar flyttade till annan ort till barn och barnbarn 🥰

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar