Hur ofta kan man HOPPA per vecka???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Idrus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 6 459
I

Idrus

Hur ofta kan jag träna hoppning med min häst ? 1gång i veckan lr 2? eller nått annat ? Vad tycker ni eller vad vet ni ??
Har undrat ganska länge på detta...
.. Några tips om man vill hoppa ofta men tråkar då säker ut hästen ?? :P
:bump:
MVH Ida

Sv: Hur ofta kan man HOPPA per vecka???

Hej!
Jag tycker man kan hoppträna 1 gång ordentligt i veckan, sedan kan man självklart träna lite själv på lite små hinder, någon gång i veckan.
Det beror ju mycket på vilken häst man har, vissa tröttnar ju väldigt lätt, vissa behöver hoppas mer än andra.
Prova daj fram lite!

Hejsan!
Tack för ditt svar.
Ja, varje gång jag hoppar så har hoon ju jämt öronen framåt å vill hoppa. Alltså det märks att hon har roligt.

2 gånger/vecka kan du absolut hoppa.. Men variera övningarna mycke så hon inte blir uttråkad. Olika banor, studs, kombinationer.. Du märker ju när hon börjar lessna på det då kan du ju bara göra ett litet uppehåll och sen börja igen.. Men va lyhörd på din häst så hon gillar det och att hon orkar hoppa mycke..

Hej!
jag tycker det är bättre att öva på teknik än att bara hoppa högt hela tiden. Det lönar sig mkt när man sen ska hoppa högre, att man känner att man har mer kontroll och inverkan på hästen. Jag brukar hoppa ordentligt 1gång i veckan sen ute i skogen på fälttävlans banan, det är viktigt att hästen tycker det är kul!

Hejsan!

Okej, tack för svaren. Och dessutom hoppar jag inge högt med min häst. Jag vill att hon först å främst ska tycka att det är kul och verkligen känna att hon klarar av det. Det ska vara änkelt å kul för henne, då blir det nog bäst.

Har ni något tips om vad man kan rida under veckorna ? asså tex:
Måndag - Hoppning
Tisdag - Markarbete, trava över bommar
Onsdag - Luffa i skogen + trav.

Alltså något liknande ? :P
Nå bra tips ? Å hur länge ? :D

Det är bättre att hoppa få hopp med kvalité än många dåliga.

Så jag tror att det är ganska viktigt att sluta hoppa i tid.
Men om du slutar när det går bra och inte pressar hästen för mycket med höga hopp och svåra svängar så blir nog 1-2 ggr i veckan perfekt.
Som du själv skrev; att ha roligt är viktigast.:banana:

Under vanliga veckor brukar jag ungefär lägga upp träningen såhär:

Måndag: Rider ut i skogen, skrittar & travar
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Vila/ Skrittar
Torsdag: Hoppträning
Fredag: Rider ut i skogen lite lugnare
Sen under helgerna blir det lite olika,något som jag gör ofta med mina hästar är att jag brukar klättra, i både skritt och galopp. :) Annars blir det lite mer dressyr. :smirk: Eller om jag känner för något annat så gör jag det. Beror ju mycket på om det finns tid osv. :crazy: Finns förstårs alltid tid till hästarna.. hehe ;)

Idrus skrev:
Hur ofta kan jag träna hoppning med min häst ? 1gång i veckan lr 2? eller nått annat ? Vad tycker ni eller vad vet ni ??
Har undrat ganska länge på detta...
.. Några tips om man vill hoppa ofta men tråkar då säker ut hästen ?? :P
:bump:
MVH Ida

Att "hoppträna" tycker jag man bara ska göra 1 gång i veckan, men att rida över bommar och hoppa små skutt i skogen osv, det är något man nästan kan göra varje dag.

Jag hörde en vis man säga att man kan hoppa varje dag men dock på små höjder som kavalletti men sen hopp träna för en tränare brukar man nog göra en gång i veckan....tar man det försiktig och tänker före så håller hästen längre och den tycker det är kul!!:banana:

Min hästs schema ser ut så här ungefär i veckorna.
Han är 12 år och är en d-ponny, fast han tävlar mot storhästar.

Måndag: Klättra
Tisdag: Markarbete
Onsdag: Skritta, trava i skogen
Torsdag: Hoppträning. 1,5h
Fredag: Skritta
Lördag: Tävling, varannan lördag (Hoppning 1.10cm), annars konditionsträning.
Söndag: Tävlingsfrihelg så tränar vi i stället.
Annars 20 min promenad dagen efter en tävlingsdag.

Okej :rofl:

Ps. Du Jonna86, får din häst aldrig stå ??

Jag brukar köra

Måndag: Dressyr, eventuellt kavaletti (stavning :d ? )
Tisdag: Klättring i backar m.m
Onsdag: Hoppa banor
Torsdag: Dressyr, med tränare
Fredag: Rida ut och ha kul (det är ju det som är poängen i slutändan)
Lördag: Långritt med kompisar, skojjar och sånt :) Ibland lite dressyr
Söndag: Vila / skritta runt i skogen och mysa

Men allting jag gör försöker jag sätta en PIFF på , så att både ägare och häst tycker det är roligt att rida. tex. ibland bygga upp hinder i skogen, klättra i olika backar, stanna någonstans och njut eller sådant ! Själv så hade jag aldrig klarat av att bara rida i paddocken varje dag, man måste ju ha KUL och min förra häst hade verkligen fart och älskade de olika ideerna ! :rofl: :rofl:

Jag har en häst som måste "hoppa" flera ggr per vecka. Annars är hoppning en stor sensation i hans värld, och han blir så spänd och överdrivet framåt.

Men man behöver inte ha hinder för att hoppa! Jag rider hoppträning för tränare en gång i veckan, sedan så använder jag mig av bommar på marken alternativt upplagda på cavaletti så de blir ca 20 höga alla andra ggr jag rider inomhus och ej för dressyrtränare.

Och jag har märkt markant skillnad, inte bara på att hästen blir lugnare när jag rider hoppträning, utan även att JAG tränar upp mig över bommarna på marken. Bättre vägar, mer formad häst, bättre måttseende osv.

Jag hopptränar 2 ggr/v.
Plus en gång i veckan med bommar och så.

Att hoppträna ORDENTLIGT en gång i veckan är bra. Då menar jag på lite högre hinder. Men att småhoppa, typ träna teknik, kan du göra oftare, kanske tre gånger eller så. Som sagt beror på hur din häst är... och som min ridlärare säger: "All hoppning under en meter är egentligen ingen hoppning" ;) Lycka till!

okeeej, som sagt -"Tack för svaren" ;)

mina hästar hoppas max 1 gång i vecka och 2 gånger dom veckor dom tävlas.
Jag vill ej ha onödigt slitage på mina hästar.

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Hermelin
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 446
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 455
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V