Bukefalos 28 år!

Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

  • Aldrig

    Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

    Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

    Röster: 108 46,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    233
Valde 4-5 ggr per vecka.
Vill ha lagad mat 2 ggr om dagen; känner mig inte mätt om jag bara äter kalla grejer.

Brukar göra lite större mängder och äta det ett par dagar.
Brukar äta färdigrätter/ute på lunchen, och laga mat hemma på kvällen.

På helgen blir det däremot 1 lagad måltid per dag, ca 15-tiden.

De dagar då jag inte orkat laga mat och istället levt på smörgås, frukt, godis känner jag mig lätt håglös och får absolut ingenting gjort. Blir också lättare illamående om jag inte ätit ordentligt.

För mitt mående är lagad mat, tillräckligt med sömn samt motion väldigt viktigt. Har insett att jag inte kan tumma på någon av dessa tre.
 
Angående färdigrätter så finns det ju en hel del som nog är lika nyttiga som mat man lagar hemma. Mina närmaste butiker lagar mkt själva i butikerna och säljer i lådor. Igår handlade jag några lådor. En var en fiskgryta med ris och ugnsrostade grönsaker såsom broccoli
En annan var kyckling, potatis och grönsaker.
Ur nyttighetsperspektiv är det nog bättre än vad vissa lagar hemma.

Hur stor är stan du bor?
 
Angående färdigrätter så finns det ju en hel del som nog är lika nyttiga som mat man lagar hemma. Mina närmaste butiker lagar mkt själva i butikerna och säljer i lådor. Igår handlade jag några lådor. En var en fiskgryta med ris och ugnsrostade grönsaker såsom broccoli
En annan var kyckling, potatis och grönsaker.
Ur nyttighetsperspektiv är det nog bättre än vad vissa lagar hemma.
Jag tycker generellt att det brukar finnas jättefina färdigrätter i butikerna, även de som inte gör egna. Jag brukar testa olika när de säljs billigt på kort datum-hyllan.
Tror inte alls att det är någon större skillnad i näringsvärde jämfört med hemlagad mat om man tar sig en liten titt på innehållet innan man köper. :)
 
Jag tycker generellt att det brukar finnas jättefina färdigrätter i butikerna, även de som inte gör egna. Jag brukar testa olika när de säljs billigt på kort datum-hyllan.
Tror inte alls att det är någon större skillnad i näringsvärde jämfört med hemlagad mat om man tar sig en liten titt på innehållet innan man köper. :)

Nä, man måste ju inte köpa dessa:

1689695992589.jpeg
 
Jag tycker generellt att det brukar finnas jättefina färdigrätter i butikerna, även de som inte gör egna. Jag brukar testa olika när de säljs billigt på kort datum-hyllan.
Tror inte alls att det är någon större skillnad i näringsvärde jämfört med hemlagad mat om man tar sig en liten titt på innehållet innan man köper. :)

Men typ en förpackning Goop kostar ju 60-80kr... Det är enormt mycket dyrare än att laga samma rätt hemma.

Frysrätterna är enormt mycket billigt fett och salt om man inte tar de allra dyraste, och dom ligger ju på runt 60kr.
 
Jag åt matlåda i dag också, en till lunch- spagetti och köttfärssås, och en till middag nyss- korvstroganoff och ris. Båda hemlagade av mig själv. Men, lagat mat är det alltså över en vecka sedan nu jag gjorde. Tänker att jag ändå får i mig nyttig mat, även om jag på sätt och vis har levt på egenlagade färdigrätter- bara att micra dem ju.

Ser onekligen fram emot att laga mat igen, men har inte plats i frysen just nu utan får äta upp några lådor till, så till helgen blir väl storkok igen... Så även om jag inte lagar mat varje dag betyder ju inte det att jag "inte äter" eller bara äter kall mat eller bara lever på mackor eller fil, utan det är väl som många andra just, matlådor liksom. Äldre lever ju ofta så om de har mat via hemtjänst, det är ju inte så förvånande då?
 
Jag är lite lat och gör gärna storkok 1-2 gånger i veckan för att frysa in och kunna värma snabbt, det är både ekonomiskt och smidigt när jag kommer hem trött och inte riktigt har energi. Det är himla trist att laga till en person dessutom, jag känner mig mycket mer motiverad om särbo är här eller om jag har gäster.

I undersökning så valde jag matlagning 4-5 gånger i veckan i alla fall, vilket nog stämmer ganska bra. Matlagning i betydelsen varm mat från ingredienser, inte uppvärmning av matlåda eller mackor.
 
Men typ en förpackning Goop kostar ju 60-80kr... Det är enormt mycket dyrare än att laga samma rätt hemma.

Frysrätterna är enormt mycket billigt fett och salt om man inte tar de allra dyraste, och dom ligger ju på runt 60kr.
För somliga är det kanske pengar värda att spendera om de kan få tillbaka det i energi? Hursomhelst var det inte det jag pratade om. Jag motsäger mig bara att all mat man lagar hemma automatiskt skulle vara så himla mycket hälsosammare än en smörgås, fil eller färdigmat. :)
 
Jag kom till exempel hem med en påse färdigkryddad quinoa och linser. Innehåller linser av olika slag, quinoa, fullkornsris, russin, lök och diverse kryddor och stuff. Är en måltid färdig att värma som man kan äta som den är eller lägga till extra protein. Kostade £1 i medlemspris. Duger då till mig. :) Jag skulle tro att liknande finns att hitta i Svea.
 
Sushi t.ex köper jag ofta färdigt, knappast dålig mat. När jag ändå väljer bland sushin så tar jag gärna en kycklingrätt plus gyozas.

Eftersom sushi främst består av stora mängder ris är det inte något jag räknar som "nyttigt". Riset innehåller en hel del socker, och är väldigt fattigt på vitaminer, mineraler och fibrer. Tänker man bara kalorimässigt så är inte sushi särskilt farligt beroende på mängden bitar, men mycket näring blir det ju inte.
 
Eftersom sushi främst består av stora mängder ris är det inte något jag räknar som "nyttigt". Riset innehåller en hel del socker, och är väldigt fattigt på vitaminer, mineraler och fibrer. Tänker man bara kalorimässigt så är inte sushi särskilt farligt beroende på mängden bitar, men mycket näring blir det ju inte.
Fast måste verkligen varenda måltid pricka av varenda näringstopp? Sushi plus kyckling och gyozas som eventuellt glider ut över ett par dagar? Tycker det låter finemang.
 
Senast ändrad:
För somliga är det kanske pengar värda att spendera om de kan få tillbaka det i energi? Hursomhelst var det inte det jag pratade om. Jag motsäger mig bara att all mat man lagar hemma automatiskt skulle vara så himla mycket hälsosammare än en smörgås, fil eller färdigmat. :)

Jo, men folk måste ju ha enorma löner eller något 🤔? Eller är det mest singelhushåll som köper alla sina måltider? Så fort man är fler än 1 skenar ju kostnaden om man ska äta annat än hemlagat alla dagens måltider.
 
Jo, men folk måste ju ha enorma löner eller något 🤔? Eller är det mest singelhushåll som köper alla sina måltider? Så fort man är fler än 1 skenar ju kostnaden om man ska äta annat än hemlagat alla dagens måltider.

Pluss att nylagad mat oftast ar mycket godare an nagot man varmer upp. Det ar nog bara grytor som vinner pa att "sta till sig". Och kanske artsoppa, men da jag inte smakat artsoppa som inte ar hemmagjord sedan skoltiden sa kan jag inte alls avgora det.
 
Jo, men folk måste ju ha enorma löner eller något 🤔? Eller är det mest singelhushåll som köper alla sina måltider? Så fort man är fler än 1 skenar ju kostnaden om man ska äta annat än hemlagat alla dagens måltider.
Jag tror absolut det är fler 1-2 personershushåll (eller ska vi helt enkelt säga utan barn?) som köper färdigrätter, men jag minns då även som unge att det på sommaren var väääldigt mycket fil och flingor och smörgåsar, till exempel. Alltså inte "lagad" mat i värmen.

Sedan behöver som sagt inte färdigmat vara svindyr, det beror väl mycket på vad man menar. :)
 
Pluss att nylagad mat oftast ar mycket godare an nagot man varmer upp. Det ar nog bara grytor som vinner pa att "sta till sig". Och kanske artsoppa, men da jag inte smakat artsoppa som inte ar hemmagjord sedan skoltiden sa kan jag inte alls avgora det.
Fast ärligt talat.
Jag äter då hellre en matlåda från frysen som jag stoppar i micron, eller för all del en vettig färdigrätt, än står och lagar mat vareviga dag. Det orkar jag inte. Vi prioriterar olika. Har man ork att laga mat varje dag, och till och med mer än en gång, så är det ju bra, men om man inte har det?

Att göra matlådor och stoppa i frysen började jag med knappt ett år innan jag gjorde en gastric sleeveoperation. Det var och är en metod för mig att inte äta bara en gång per dag, utan istället få ordning på mina måltider och äta 6 gånger per dag varav lagad lunch och middag är två. Skulle jag följa någon slags viktighetsnorm baserad på att folk tycker nylagad mat är godare, billigare, nyttigare än frysta matlådor och en och annan färdigrätt i månaden så skulle jag med andra ord ha slösat operationen i onödan- jag skulle inte fixa att äta som jag ska.

Så, människor prioriterar olika. Kanske har folk inte så dyra hobbysar eller köper kläder så ofta, utan hellre väljer att prioritera redan färdiglagad mat så att man i alla fall får i sig lite vettigare mat än inget vettigt alls?
 
Fast måste verkligen varenda måltid pricka av varenda näringstopp? Sushi plus kyckling och gyozas som eventuellt glider ut över ett par dagar? Tycker det låter finemang.

Nej, absolut inte? Men det gör ju inte sushin nyttigare eller sockret mindre, menar jag. Påstod absolut inte att varenda måltid måste vara sammansatt utifrån några specifika näringsfaktorer. Det jag motsatte mig var att sushi inte skulle vara "dålig mat", om man nu måste prata i sådana termer.
 
Räknas typ "stinas kyckling" som färdigmat? Eller kycklingsallad med färdiggrillad kyckling? Det åt vi massor när vi var barn. Veckans höjdpunkt! :D
 
Nej, absolut inte? Men det gör ju inte sushin nyttigare eller sockret mindre, menar jag. Påstod absolut inte att varenda måltid måste vara sammansatt utifrån några specifika näringsfaktorer. Det jag motsatte mig var att sushi inte skulle vara "dålig mat", om man nu måste prata i sådana termer.
Jag tycker ju fortfarande inte att det måste vara "dålig mat", det finns nog betydligt sämre att sätta i sig än fisk, grönsaker och ris om man ändå ska äta "snabbmat".
Tycker inte heller om liknande stämplar. :)
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 512
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 503
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
69 499
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 338
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp