Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

  • Aldrig

    Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

    Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

    Röster: 108 46,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    233
Det här förvånade mig (nyss läst på DN):
Mjölk och fil. Mjölkprodukter innehåller nästan alla näringsämnen kroppen behöver. Två deciliter mjölk + två deciliter fil (eller yoghurt) täcker en stor del av dagsbehovet av kalcium, D-vitamin, B12 och riboflavin. Riboflavin behövs för nedbrytningen av fett, kolhydrater och protein.

Däremot blir jag inte MÄTT på yoghurt på samma vis som jag blir på lagad mat, och dessutom vill jag ha salt mat när jag är hungrig, så för mig är det inte riktigt ett alternativ. Men intressant ändå :) !
Tänker att det kanske innehåller tillräckligt med näringsämnen men inte tillräckligt med energi? Och kanske ev att den energi den innehåller är snabbare snarare än långsammare som fullkorn.

(har du länk förresten?)

Tänker att extremvarianten en multivitamintablett innehåller massa näringsämnen men man är ju inte mätt länge på den ändå.

Jag betraktar mjölk som ett reellt näringsinnehållande grej mer än som en dryck jämförbar med saft eller vatten. Men jag behöver ju absolut en macka eller så till för att bli mätt o hålla mig mätt ett tag. Yoghurt är ju i essens nära samma grej som motsvarande mängd mjölk men med annan konsistens och struktur på energin. (dvs består av samma mängd mjölk + lämpliga bakterier). (jag är inte sådan att jag dricker mjölk varje dag/eller yoghurt, eller ens alltid en gång i veckan, men jag tycker det känns jättelämpligt som tillskott till mitt växande barn.)

En kul grej med mjölk verkar vara dock att den hjälper snarare än stjälper när det gäller att hålla vikten.
 
Senast ändrad:
Tänker att det kanske innehåller tillräckligt med näringsämnen men inte tillräckligt med energi? Och kanske ev att den energi den innehåller är snabbare snarare än långsammare som fullkorn.

(har du länk förresten?)

Tänker att extremvarianten en multivitamintablett innehåller massa näringsämnen men man är ju inte mätt länge på den ändå.

Jag betraktar mjölk som ett reellt näringsinnehållande grej mer än som en dryck jämförbar med saft eller vatten. Men jag behöver ju absolut en macka eller så till för att bli mätt o hålla mig mätt ett tag. Yoghurt är ju i essens nära samma grej som motsvarande mängd mjölk men med annan konsistens och struktur på energin. (dvs består av samma mängd mjölk + lämpliga bakterier). (jag är inte sådan att jag dricker mjölk varje dag/eller yoghurt, eller ens alltid en gång i veckan, men jag tycker det känns jättelämpligt som tillskott till mitt växande barn.)

En kul grej med mjölk verkar vara dock att den hjälper snarare än stjälper när det gäller att hålla vikten.
Det började med att jag läste denna: https://www.dn.se/sverige/har-ar-livsmedlen-som-haller-dig-matt/ och sedan finns länken till infon om näring på slutet av denna artikel. Tror att du måste vara prenumerant.

Del livsmedel man håller sig mätt längst på är:

...livsmedel och maträtter som innehöll mer fibrer, protein och vätska gjorde att deltagarna kände sig mätta längre. Frukt, bönor, fisk och ägg hör till det som gav den bästa mättnaden.
Dock blir man inte mätt av att bara dricka, enligt artikeln, för vätskan måste finnas i någon typ av livsmedel. Annars "rinner den bara förbi" ner i tarmen.
 
Det började med att jag läste denna: https://www.dn.se/sverige/har-ar-livsmedlen-som-haller-dig-matt/ och sedan finns länken till infon om näring på slutet av denna artikel. Tror att du måste vara prenumerant.

Del livsmedel man håller sig mätt längst på är:

...livsmedel och maträtter som innehöll mer fibrer, protein och vätska gjorde att deltagarna kände sig mätta längre. Frukt, bönor, fisk och ägg hör till det som gav den bästa mättnaden.
Dock blir man inte mätt av att bara dricka, enligt artikeln, för vätskan måste finnas i någon typ av livsmedel. Annars "rinner den bara förbi" ner i tarmen.
Tack :) intressant, ska läsa. Har både DN o Svenskan :D på internetprenumeration.
 
Jag har inte hunnit läsa allt, men ni som i princip aldrig lagar mat ... vad äter ni då?? Lever ni på smörgåsar? Fil och flingor? Eller äter ni ute varje dag?

Jag tycker det är väldigt roligt att laga bra mat så det vill jag inte vara utan. Med en dotter som helst vill äta så vegansk som möjligt, lägger jag också stor vikt vid att sätta samman näringsriktiga - och goda! - veganska/vegetariska måltider när hon är hemma. Jag vill inte att hon ska leva på ris och broccoli.....
 
Jag har inte hunnit läsa allt, men ni som i princip aldrig lagar mat ... vad äter ni då?? Lever ni på smörgåsar? Fil och flingor? Eller äter ni ute varje dag?

Jag tycker det är väldigt roligt att laga bra mat så det vill jag inte vara utan. Med en dotter som helst vill äta så vegansk som möjligt, lägger jag också stor vikt vid att sätta samman näringsriktiga - och goda! - veganska/vegetariska måltider när hon är hemma. Jag vill inte att hon ska leva på ris och broccoli.....
För mig är det ica kvantum eller hemköps egna färdiga rätter men oftast huel som alltid finns hemma.
 
Hatar att laga mat.
Lagar jäkligt god mat men som sagt..
Men måste laga mat pga min diabetes.
Så bra, nyttig mat.
Som mest en gång per dag.
 
Jatte intressanta lankar!
Intressantast ar dock att Upsala universitet i sin undersokning hade 15 man ... och inga kvinnor. :cautious:
 
Lagar mat dagligen. Eller ja, nån gång ibland blir det hämtmat eller matlåda.
Jag tycker det är rätt trevligt att laga mat när vi är två som äter. Jag tycker inte om att äta själv, vilket är intressant med tanke på hur mycket jag avskyr att att höra ljudet av andra som äter.
 
Svarade 4-5 dagar och det stämmer rätt bra. Har sen december haft HelloFresh med 3 rätter/vecka så jag har lagat dom plus 1-2 måltider till. Försöker alltid laga mat så att jag får 1-2 portioner över då jag absolut föredrar att ha med mig matlåda till jobbet.

Kan dock nämnas att hade någon ställt denna fråga under pandemin så hade svaret blivit 1-2 gånger per vecka, max. Får erkänn att jag beställde take away minst en gånger om dagen under stor del av pandemin, ibland två gånger om dagen... Tragiskt är dock att min matkostnad är högre idag, trots att absoluta majoriteten av måltiderna är hemlagade, jämfört med under pandemin där jag främst åt take away. Matkostnaderna har verkligen stigit.
 
Fanns inget alternativ för mer gånger.

Jag lagar mat flera gånger per dag oftast om jag inte är iväg på jobb. Har jag gott om ork så kan det bli äggröra till frukost, lagar en lättare lunch, en rejälare middag, och en go efterätt till kvällsfika.

Hur ska man annars kunna äta något riktigt när man bor utanför storstan 😅? Om jag inte lagade mat skulle det ju bara bli mackor och yoghurt eller något äckligt halvfabrikat.

Jag förstår inte riktigt hur folk har råd att äta sig mätta och/eller hålla sig friska på mat som inte är hemlagad. Vad ligger era matbudgetar på?
 
Det beror pa hur organiserad jag ar - en bra vecka lagar jag en stor soppa som blir lunch 4 dagar, och en eller tva storkok till middag, andra veckor lagar jag nog mat nastan varje dag - men de dagar jag inte lagar mat ater jag till nastan 100% rester, snarare an fardigmat eller hamtmat
 
Fanns inget alternativ för mer gånger.

Jag lagar mat flera gånger per dag oftast om jag inte är iväg på jobb. Har jag gott om ork så kan det bli äggröra till frukost, lagar en lättare lunch, en rejälare middag, och en go efterätt till kvällsfika.

Hur ska man annars kunna äta något riktigt när man bor utanför storstan 😅? Om jag inte lagade mat skulle det ju bara bli mackor och yoghurt eller något äckligt halvfabrikat.

Jag förstår inte riktigt hur folk har råd att äta sig mätta och/eller hålla sig friska på mat som inte är hemlagad. Vad ligger era matbudgetar på?

Jag lagar massor av hemlagat (varje dag) och odlar mycket, äter alltid lunchlåda, men tycker att matbudgeten är rejält tilltagen ändå. Jag vet inte om det skulle bli dyrare att äta ute, men variationen och smaken skulle bli lidande.

Men som du så bor jag utanför civilisationen så under pandemin med distansarbete så var enda alternativet att laga hemma i vilket fall på de råvaror man hade kvar sedan senaste besöket i civilisationen. Hemkörning av matvaror fanns en tid och användes av en stug-kund, men han som körde blev förbannad på oss (som inte hade beställt något) för att det var så avlägset och tog sån tid att åka hit och tillbaka.
 
Jag önskar egentligen att jag lagade mat oftare för kunde säkert få ihop roligare mat på det viset men mest "på budget" är när jag gjort många matlådor. Som då inte räknas som matlagning enligt tråden när de äts om inget kompletterande behövs:D
 
Om med "laga mat" ingår att: -stoppa något direkt från frysen i airfryern eller stekpannan och eller från skafferiet i en gryta med kokande vatten, så 3-4 gånger i veckan.
 
Jag svarade 6-7 ggr, men vanligen lagar jag mat oftare. Jag vill helst ha två mål lagad mat om dagen. Blir det mer än en portion så fryser jag in, så jag gissar att jag lagar mat 8-12 ggr/vecka.

På helgerna äter jag gärna äggröra eller stekta ägg med bräckt skinka/kalkon/tofu eller bacon, så det blir också några minuter vid spisen. Hur matlagningen för övrigt ser ut kan variera mycket - från något ytterst enkelt till måltider som kräver tid. Om jag känner att jag ligger efter och saknar inspiration använder jag min långkoksgryta. Jag har även en del helfabrikat jag kan ta till, t ex korv. Till dessa kan jag göra klyftpotatis och sallad så får jag ändå liten känsla av hemlagat.
 
Angående färdigrätter så finns det ju en hel del som nog är lika nyttiga som mat man lagar hemma. Mina närmaste butiker lagar mkt själva i butikerna och säljer i lådor. Igår handlade jag några lådor. En var en fiskgryta med ris och ugnsrostade grönsaker såsom broccoli
En annan var kyckling, potatis och grönsaker.
Ur nyttighetsperspektiv är det nog bättre än vad vissa lagar hemma.
 
Sushi t.ex köper jag ofta färdigt, knappast dålig mat. När jag ändå väljer bland sushin så tar jag gärna en kycklingrätt plus gyozas.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 686
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 679
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
70 548
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 579
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp