Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

  • Aldrig

    Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

    Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

    Röster: 108 46,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    233
1-2 gånger i veckan som mest. Jag lagar bara mat när andan faller på, och då brukar det bli en form av storkok. Har inga besvär att äta samma rätt till lunch som middag, flera dagar i rad, heller.
 
Jag valde att svara på hur det är när jag är gräsänka 1 vecka i månaden.
Då lagar jag mat minst en gång och ofta 2 om dagen.
När min sambo är hemma så lagar han mat 3ggr om dagen, det är ett intresse som han har.
 
Du kan testa receptet ändå utan lök, chili eller vad det nu är. Vill du ändå gilla skarpa smaker så försök vänja dig väldigt långsamt, ha tålamod med dig själv.
Japp, gör det! Tyvärr kan man ju inte alltid utesluta eller veta i förväg med nya kryddor :( Jag kan inte heller vänja mig, försökt men är "immun mot det":D Bara att acceptera men gör det svårare. Tur vitlök finns:d
 
När jag tänker efter lagar jag nog mat varje dag, förutom fredagar och lördagar då det gärna blir mat på lokal eller hemma hos någon annan. Oftast blir det matlåda kontorsdagarna till lunch, samt ibland även till middagen om jag är trött efter jobbet. Jobbar jag hemma blir det oftast att jag lagar mat även till lunch, då oftast i form av snabbnudlar med massa extra grönsaker och 1-2 ägg beroende på hur hungrig jag är. Fredag, lördag och måndag är nog de dagar jag lagar minst mat.

För mig så behöver jag inte laga mat varje dag, däremot vill jag äta "lagad mat" till både lunch och middag. Det löser sig oftast eftersom det för mig är svårt att laga bara en portion mat. Det är ganska lätt när det gäller grytor och sånt att räcka till fler portioner, och om jag gör något enklare som spagetti och köttbullar så gör jag medvetet en portion till för morgondagens lunchlåda.
 
Jag tror det är bättre näring i lagad middag än vad det är i yoghurt och äpple, bara för en jämförelse. I alla fall känner jag själv när jag ätit sådant en/några dagar att jag behöver bättre mat för att orka. Tror däremot inte att det nödvändigtvis är sämre näring i en köpepaj dock, men det är ju något annat än en skål yoghurt.
Det här förvånade mig (nyss läst på DN):
Mjölk och fil. Mjölkprodukter innehåller nästan alla näringsämnen kroppen behöver. Två deciliter mjölk + två deciliter fil (eller yoghurt) täcker en stor del av dagsbehovet av kalcium, D-vitamin, B12 och riboflavin. Riboflavin behövs för nedbrytningen av fett, kolhydrater och protein.

Däremot blir jag inte MÄTT på yoghurt på samma vis som jag blir på lagad mat, och dessutom vill jag ha salt mat när jag är hungrig, så för mig är det inte riktigt ett alternativ. Men intressant ändå :) !
 
Jag vet inte vad all färdigmat innehåller exakt men generellt är det ju väldigt litet fibrer och mycket socker och salt. Jag känner nog ingen som mår bra i kropp och själ på enbart färdigmat.
Det beror nog lite på vilken sorts färdigmat man väljer också.
För mig är valet mellan frysta färdigrätter eller ingen lagad mat alls. Av två onda ting väljer jag då det minst onda. I det här fallet fryst, vegetarisk, färdigmat.
Eftersom jag vet att det är mycket salt i dom saltar jag aldrig på min mat.

Förutom färdigmat en gång om dagen äter jag fullkornsbröd utan tillsatt socker. Ost, färska grönsaker, filmjölk med havregryn, knäckebröd osv. Känns som att det kunde vara värre?
 
Har matkasse typ varannan vecka (tre måltider/två portioner per måltid)
Oftast blir det 2-3 matlådor + middag av varje recept, så behöver inte laga mat varje dag.
Har även enklare mat värma i frys/kyl till middag de dagar jag inte lagar mat, eller så tar jag te&macka om jag inte är jättehungrig.
 
Skulle säga i snitt minst en gång om dagen. Käkar kanske ute 1-2 dagar i veckan. På helgerna gör jag oftast varm frukost.
 
Jag vet inte vad all färdigmat innehåller exakt men generellt är det ju väldigt litet fibrer och mycket socker och salt. Jag känner nog ingen som mår bra i kropp och själ på enbart färdigmat.
Beror nog mycket på vilken färdigmat. Sist jag läste innehållet så var det enda sockret det som fanns i buljongen som dom använt.
Tror inte jag får i mig mer fiber om jag väljer att tillaga tillexempel lax med potatis jämfört med om jag skulle köpa lax med potatis från Ica.
 
Hur ofta lagar du mat? Varm mat alltså.
Jag lagar varm mat typ 1-2 ggr i veckan. Men jag äter varm mat varje dag :) eftersom min man lagar den.

Jag skulle laga varm mat varje dag om han inte gjorde det pga att vi har barn, eller nästan varje dag -äggmacka är också gott :)

Vi har ingen micro och jag är inte så förtjust i färdiga köttbullar och så. Varm mat kan ju vara kokt pasta och lite stekt squash typ också.
 
Äter generellt sett två lagade mål mat per dag. Ibland blir det av förklarliga själ rester. Sambon står uteslutande för matlagningen här hemma. Laga mat är min värsta hushållssyssla.
 
Är jag pigg och alert så är det inga problem att laga både lunch och kvällsmat men har jag sovit dåligt och är trött förlorar jag direkt all ork och köper färdigt eller äter nudlar chips godis...
 
Det beror nog lite på vilken sorts färdigmat man väljer också.
För mig är valet mellan frysta färdigrätter eller ingen lagad mat alls. Av två onda ting väljer jag då det minst onda. I det här fallet fryst, vegetarisk, färdigmat.
Eftersom jag vet att det är mycket salt i dom saltar jag aldrig på min mat.

Förutom färdigmat en gång om dagen äter jag fullkornsbröd utan tillsatt socker. Ost, färska grönsaker, filmjölk med havregryn, knäckebröd osv. Känns som att det kunde vara värre?
Precis så tänker jag också. :heart
 
Tror inte jag skulle må så mycket bättre om jag åt "bättre" mat eftersom mitt "dåligmående" sitter i själen.
Jag är lite osäker på om det faktiskt alltid är så helt och hållet för alla. Även om det säkert är så för dig att måendet är frikopplat från näringsintag.

Sömn verkar påverka mående mycket. Det verkar tex vara en stor orsak bakom dåligt psykiskt mående epidemiologiskt
https://www.lu.se/studera/livet-som-student/service-och-stod/studenthalsan/somn-och-somnsvarigheter

Samtidigt är bristande sömn den kanske enskilt största bidragande orsaken till psykisk ohälsa.

Samtidigt verkar vad man äter påverka hur man sover (även om det är ny forskning och kanske inte så upprepad ännu)
https://www.uu.se/nyheter/arkiv/2023-05-31-skrapmat-kan-forsamra-var-djupsomn

I en ny studie har forskare vid Uppsala universitet undersökt hur onyttig mat påverkar sömnen. Friska deltagare fick i slumpmässig ordning äta både en onyttigare och en nyttigare kost. Efter den onyttigare kosten var deltagarnas djupsömn ytligare, jämfört med efter den nyttigare kosten.

Sedan kanske mat, nu gissar jag bara, kan påverka energi för rörelse och rörelse påverkar psykiskt mående mycket, det är ju mer visat.

Men finns också ngra artiklar om direkt koppling

https://www.apa.org/monitor/2017/09/food-mental-health

A meta-analysis including studies from 10 countries, conducted by researchers at Linyi People's Hospital in Shandong, China, suggests that dietary patterns may contribute to depression (Psychiatry Research, Vol. 253, 2017), for example. Dietary patterns are also related to hippocampal volume in older adults, according to a study led by Felice Jacka, PhD, director of the Food and Mood Centre at Deakin University in Australia (BMC Medicine, Vol. 13, No. 215, 2015).
https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626
Studies have compared "traditional" diets, like the Mediterranean diet and the traditional Japanese diet, to a typical "Western" diet and have shown that the risk of depression is 25% to 35% lower in those who eat a traditional diet. Scientists account for this difference because these traditional diets tend to be high in vegetables, fruits, unprocessed grains, and fish and seafood, and to contain only modest amounts of lean meats and dairy. They are also void of processed and refined foods and sugars, which are staples of the "Western" dietary pattern. In addition, many of these unprocessed foods are fermented, and therefore act as natural probiotics.
 
Det här förvånade mig (nyss läst på DN):
Mjölk och fil. Mjölkprodukter innehåller nästan alla näringsämnen kroppen behöver. Två deciliter mjölk + två deciliter fil (eller yoghurt) täcker en stor del av dagsbehovet av kalcium, D-vitamin, B12 och riboflavin. Riboflavin behövs för nedbrytningen av fett, kolhydrater och protein.

Däremot blir jag inte MÄTT på yoghurt på samma vis som jag blir på lagad mat, och dessutom vill jag ha salt mat när jag är hungrig, så för mig är det inte riktigt ett alternativ. Men intressant ändå :) !
Intressant, visste inte det!

Inte jag heller blir mätt på det. För stunden men kan ändå ha ett gnagande sötbehov eller hunger. Äter jag mer lagad mat och "ordentlig" mättande mat per gång så försvinner både sötbegäret och hungern på kvällen/natten. Det är som att kroppen inte är nöjd med bara yoghurt en dag utan kräver matigare mat.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 686
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 679
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
70 450
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 579
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp