Hur ofta ska de äta?

vindvissla

Trådstartare
Känns som om jag stoppar tutten i munnen på honom så fort han säger bä. Och nu har han inte ätit på jättelänge och bara sover och sover. Och då blir jag orolig att han svälter.

Idag åt han vid 8, men sen stoppade han fingrarna för långt ner i halsen så han spydde upp allt igen. Sen åt han väl 2 gånger till idag men det är allt. Nu sover han sen klockan 8 ungefär (klockan är 10 här) och han har egentligen inte ätit sen fyra kanske. Men proppar jag i honom för mycket mat eller?
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Nej, är bebis inte hungrig så säger den ifrån, och blir den inte mätt så märker du det garanterat.


När bebisar ligger i magen "äter" de hela tiden, när de föds rymmer magsäcken typ 2 msk och ska öka, och de gör den genom att fyllas på lite och ofta.
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

jag har funderat lite nu (han sover fortfarande som en stock) och har kommit fram till att det är min rädsla att inte räcka till. Jag hade gärna ammat ungefär hela tiden. Jag är så nöjd när han ligger där och dricker och blir tjockare. Men jag antar att mat varannan timme för en 3 månaders inte är riktigt normalt. Men nu får han nog snart ta och vakna.....
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Fast sen läste jag på fl om 3 månaders som sover 12 timmar på natten utan mat. Jag hade nog väckt honom då. Hoppas han aldrig sover hela nätter ! :D
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Rasmus var 2 veckor när han börja sova hela nätter! (8 timmar) nu sover han mellan 12-14 timmar, önskar han sov mindre för han sover bara 1-2 timmar på dagen i stället.

De ska ta ett utvecklingssprång vid 3 månader, då krävs mycket mat och mycket sömn, det märktes på mig, jag rasa 4 kg och fick lov att sluta helamma :(
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Synd jag inte kan skicka över ett par kg, jag trodde jag kunde äta vad som helst och gå ner lite i vikt men tji fick jag så nu får jag dra ner på chokladen. :(

Men då är det nog det som har hänt, att han gått in i en ny utvecklingsfas. För han sover fortfarande och mina tuttar håller på att sprängas.
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Han kanske är lite förkyld? Min (fyra månader) äter oxå mer sällan när han är sjuk. Annars äter han faktiskt ungefär en gång i timmen, förutom något längre sovpass på dagen och på natten.
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Tack för länken pmm den är sparad i favoriter. Nu ska jag gå och göra Sammy sällskap i sängen.

havreflinga jo kanske men jag tror nästan mer på ny utvecklingsfas. Han har inga sjukdomssymptom i alla fall.
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

En annan grej. Nu när han tuggar på allt och gärna sin näve, hur vet man då om de är hungriga?
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

För de blir arga när de inte kommer nått ur näven.

Samma sak med om de har napp, och vill ha mat, då åker nappen snabbt ut igen för det inte kommer nått.


Rasmus har helst båda fötterna, nävarna, nappen, sin gosefilt, bitring och prasselbok i munnen samtidigt :D
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

En annan grej. Nu när han tuggar på allt och gärna sin näve, hur vet man då om de är hungriga?

Jag testar. Ibland vill han ha bröstet, ibland var det bara näven han ville ha.

Storebror var annorlunda. Han tackade nästan aldrig nej till bröstet, men jag märkte om han verkligen åt eller bara låg och snuttade.

Den bebis jag har nu vill sällan bara ligga och snutta.
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Det är så olika från barn till barn och från "period till period", det är lika normalt att amma en gång i halvtimmen som en gång var 4:e timma! Amma på barnets signal så blir det rätt! :)
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Mmm så har jag ju gjort hittills och han har ätit ganska mycket. Men igår åt han inte mellan 14 och 23 och verkade nöjd med det. Idag har han heller inte ätit särskilt mycket men verkar nöjd ändå. Lika nöjda är inte mina tuttar, de håller på att sprängas! :D
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

ja det är ju ovanligt länge men sålänge han är nöjd och går upp skapligt i vikt så!

är han helammad? :)
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Mmm så har jag ju gjort hittills och han har ätit ganska mycket. Men igår åt han inte mellan 14 och 23 och verkade nöjd med det. Idag har han heller inte ätit särskilt mycket men verkar nöjd ändå. Lika nöjda är inte mina tuttar, de håller på att sprängas! :D

Jag tycker det låter lite konstigt. Det låter ju som att han inte äter lika mycket som tidigare, och om du helammar är det ju konstigt, för de brukar ju snarare behöva mer mat ju äldre de blir.

Några dagar kan det säkert vara okej, med tanke på vad det stod i länken du fick. Men om han inte kommer igång och äter som vanligt igen skulle du kanske höra med sjukvården?
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

Ja jag tyckte också det var konstigt för förra veckan verkade det som om han boostade upp produktionen, åt nästan hela tiden. Och sen poff ingenting. Jag pumpade två gånger igår för de var så stora. Men idag verkar han kommit tillbaka i gamla vanor igen, äter som han ska. Han sover mycket mer än innan, har däckat vid åtta ett par kvällar nu och sovit hela natten (ätit ett par gånger förstås). Sen han föddes har han inte somnat förrän vid 23 när jag går och lägger mej.
Men det gör såklart ingenting, så länge han äter som han ska. Och han har ju lite att ta av, min lilla sumobrottare. :D
 
Sv: Hur ofta ska de äta?

förra veckan verkade det som om han boostade upp produktionen

Men då kanske det inte är så konstigt att du håller på att sprängas. Schysst mot morsan - först ge henne jättetuttar, och sen bara lägga sig och sova maratonpass!;):D

Skönt att han äter mer igen nu. De diar ju effektivare ju äldre de blir, så han får kanske i sig mer än vad du tror.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Sassy
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 549
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 344
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp