Hur ofta städar du?

Många skriver att de känner att de hellre njuter av livet än städar (ungefär). Förstår absolut tanken. Men för mig är det nog så att jag har svårt att trivas hemma om hemmet är stökigt/smutsigt. För mig är det en svårtoppad känsla att sitta i soffan, ta ett glas vin och ha vackert och fint omkring mig. Nu bor jag ju så litet att jag ser allt iofs, men även när jag bodde större så hade jag samma känsla. Gillar att öppna garderobsdörren när jag ska klä mig och se att allt hänger snyggt och sorterat tex så det gäller även det som inte syns. Jag vet ju att det finns där liksom ;)
Jag vill också ha det fint hemma, och tycker att jag har det (iaf i dom rummen som är färdigrenoverade :p). Men för mig kan det vara det även om det är lite dammigt eller ligger lite bös nånstans.

Jag blir mer stressad och obekväm hos folk som har det väldigt välstädat och sterilt hemma
 
Jag städar inte så mycket men jag är rätt noga med att ställa saker på rätt plats helt enkelt för att det underlättar nästa gång jag behöver hitta det :angel: Att leta efter grejor som inte står där de ska är slöseri med tid alltså bör de ställas där de behövs nästa gång ;)
 
Jag blir mer stressad och obekväm hos folk som har det väldigt välstädat och sterilt hemma
Jag är exakt likadan, då vet man ju inte om det ens är läge att öht. röra sig eller var man ska sätta sig nånstans. Nej folk behöver släppa en hel del på städmanin och börja fokusera på det som betyder någonting istället men jag misstänker att många använder städning istället för psykmedicin, jag vet en som tvättar bilen hela tiden oavsett om han har åkt nånstans eller inte och där snackar vi sjukligt beteende.
 
Många skriver att de känner att de hellre njuter av livet än städar (ungefär). Förstår absolut tanken. Men för mig är det nog så att jag har svårt att trivas hemma om hemmet är stökigt/smutsigt. För mig är det en svårtoppad känsla att sitta i soffan, ta ett glas vin och ha vackert och fint omkring mig. Nu bor jag ju så litet att jag ser allt iofs, men även när jag bodde större så hade jag samma känsla. Gillar att öppna garderobsdörren när jag ska klä mig och se att allt hänger snyggt och sorterat tex så det gäller även det som inte syns. Jag vet ju att det finns där liksom ;)
Håller med. Det är liksom inte avkopplande att sitta och scrolla i soffan samtidigt som jag vet att det är ett diskberg i köket och 300 leksaker på golvet. Då lägger jag/vi hellre några minuter på att plocka i ordning och sen slappar.
 
Plockar undan efter mig när jag e klar med det jag gjort som standard, enstaka undantag finns. Diskar samna dag det som inte åker in i diskmaskinen (bänk).
Damsuger, torkar golven å rengör toan en gång i veckan.
Dammar etc när jag känner att det behövs.
Trots detta och vad jag utläst i denna tråd räknas jag som pedant :confused:
Är impad av hur flera i tråden orkar med å damma varje vecka.
 
Diskar och dammsuger en gång om dagen och plockar undan några gånger per dag. Städar mer grundligt alldeles för sällan. Torkar kanske golvet en gång per månad fast jag har hundar och dammar och torkar ur kylskåp osv något liknande.
 
Det varierar.

Just nu känns det övermäktigt (så jag gör inget) och vi måste ha en ändring av rutiner för jag är inte ”föräldraledig” längre utan pluggar 100% och sköter företagets administration och då är det inte rimligt att 95% av städningen hamnar på mitt bord.
 
Jag städar vid behov, vilket jag tror blir varannan-var tredje vecka. Då städar jag kök, badrum, dammsuger alla rum och våttorkar hall, badrum och kök (hela lägenheten enstaka gånger per år, jag baltar/spiller inte så mycket i sovrum och vardagsrum). Dammar också om det behövs. Lister etc har jag nog aldrig tänkt på..

I köket plockar, diskar och torkar jag ju varje dag men det räknar jag inte till städning. I övrigt behöver jag inte plocka så mycket för att hålla ordning, lite kläder ibland om jag inte har orkat lägga in/hänga upp.
 
Många skriver att de känner att de hellre njuter av livet än städar (ungefär). Förstår absolut tanken. Men för mig är det nog så att jag har svårt att trivas hemma om hemmet är stökigt/smutsigt. För mig är det en svårtoppad känsla att sitta i soffan, ta ett glas vin och ha vackert och fint omkring mig. Nu bor jag ju så litet att jag ser allt iofs, men även när jag bodde större så hade jag samma känsla. Gillar att öppna garderobsdörren när jag ska klä mig och se att allt hänger snyggt och sorterat tex så det gäller även det som inte syns. Jag vet ju att det finns där liksom ;)
Jag är kan slappna av och koncentrera mig på det jag vill göra om det är tillräckligt bra ordning för att jag ska hitta det jag behöver. Om det inte går att hitta saker så är det för stökigt och behöver städas. Kläder tex använder jag ofta samma prylar så det är de som går ut och in ur tvättmaskinen hittas enklast i en tvättpåse eller i klädhögen... (sorgligt men sant). Jag står aldrig och bläddrar i mina kläder utan klär mig alltid i zombiestadiet, öööh kläääder. Det som man använder sig av i livet hålls rent tex köket är viktigt att det är i ordning annars orkar jag inte laga mat. Mina trädgårdsredskap behöver vara "på sin plats" dock inte i någon estetiskt tilltalande ordning utan bara så jag vet var de är när jag behöver dom. Jag har helt enkelt ordning på vissa prylar. Örhängen tex är det ordning på, annars hittar jag inte bland dom. Kläderna vet jag vilken tvättpåse de är vikta i osv. Men jag har också lättare att vara kreativ i stök än minimalism. Däremot skulle jag behöva rensa ut mer, göra mig av med saker som inte används. Men det har inte prioriterats ännu. istället för att sortera ut kläder har jag valt att måla akvarell eller sy istället tex.
 
Jag har tre stora hundar och har dörren öppen ut i hundgården. Får städa varje dag, dammsuger och moppar golv. Mitt skrivbord är alltid kaoz med pennor, block, böcker, halvstickade strumpor etc. Men övriga ytor ser jag till att de är rena och snygga, plockar undan lite varje dag.
 
Har tio långhåriga hundar som ränner ut och in som de vill mellan hundgård och hem, så dammsugaren jobbar lite de flesta dagar. Dammar av ytor som används varje dag och avlastningsytorna lite när jag får ett städryck.

Har inget emot lite tussar i hörnen, men är jättenoga med att ha det rent i sovrummet och köket.
 
Jag brukar använda min städning lite som en barometer för hur jag mår - ibland inser jag inte att jag är i en dipp förrän jag ser mig om i köket och känner att jag inte vill öppna gardinerna så att folk kan se in. Då vet jag att jag är inne i ett dåligt skov och försöker rycka upp mig för ja, ett renare hem ger mig ett visst lugn i själen också, men går det inte får det vara och jag håller det som ett minimum att djuren har det rent och fräsht och att badrummet hålls efter.

Toastolen skrubbas gärna en gång om dagen och handfatet likaså, det gör jag när jag tvättar händerna. :)
Mår jag gött klorinstädar jag nog köket typ en gång i veckan och duschen samma sak! Dammsuga är jag skitdålig på (Mest för att min dammsugare är värdelös och det frustrerar mig. :D Jag har önskat mig korkmatta/trägolv av tomten i snart sex år nu men det händer nog aldrig. )
Dammtorkning händer typ fyra gånger om året kanske. Tvätta filtar, kuddar och överdrag är prioriterat på grund av hund.
Långt ifrån pedant med andra ord, men jag uppskattar ett städat hem och önskar att jag tog mig tid oftare!
 
Jag är likadan.
Mår otroligt mycket bättre när det är rent och snyggt, ordning och reda med var sak på sin plats.
Lägger gärna lite tid på städning, tycker dessutom det är avkopplande.

Samma här! Jag tycker det är mysigt att städa, sätter alltid på en podcast eller dokumentär och lyssnar på medan jag grejar. Det är rogivande. Om jag skulle strunta i att städa skulle jag inte kunna slappna av ändå i en massa stök och skräp. Att lägga sig i soffan efter en storstädning däremot, det är tillfredsställelse på hög nivå :up:
 
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?

Golven - damsuger/våttorkar en-två gånger i veckan.
Badrummet - torkar av alla ytor en-två gånger i veckan.
Köket - torkar av spisen efter användning, diskar direkt, torkar vid behov i övrigt

Dammar i bokhyllor - nån gång i månaden.
Storstäd av typen skrubba bakom ugnen etc - väldigt väldigt sällan.

Jag använder gärna städning för att prokrastinera - har aldrig så rent och fräscht som när jag sitter med en massa annat jobb som måste göras samtidigt...
 
Jag gör några saker just pga jag vet att jag är lat och inte kommer att vilja göra det senare :rofl: ett steg före mig själv liksom :sneaky: tex så ser jag till att plocka undan och diska allt som ska diskas efter ha lagat mat och innan jag ska äta. För jag vet att efteråt så kommer jag ha noll lust för det och därmed dra ut på det tills jag måste :D

När jag är själv så dröjer det innan diskmaskinen blir full så jag brukar skölja av och sedan låta tex tallrikarna fyllas av vatten som de får stå med tills nästa gång jag är i köket. Då försvinner allt det synliga och disken kan stå i diskmaskinen tills det är fullt (vilket kan bli en gång i veckan).

Jag planerar att köpa en stekpanna som går att diska i diskmaskin, jag drar mig för att använda dem som vi har just pga det :rofl:

Sladdlös dammsugare är guld värt också, jag använder den mera frivilligt än den som är med sladd. Så det blir lite oftare :D

Man får vara smart om man ska vara lat :sneaky:
 
Sladdlös dammsugare är guld värt också, jag använder den mera frivilligt än den som är med sladd. Så det blir lite oftare :D

Det skulle jag också vilja ha! Funkar den bra? Vad har du för nån? Jag kollade på en när jag flyttade hemifrån för typ 20 år sen och då fick sådana inte så bra recensioner så det blev ingen. Kommer inte ihåg riktigt vad det var, om laddningen inte höll så länge eller om de behövde tömmas ofta eller så, men nåt var det. Men det kanske har hänt saker på 20 år *hoppas* :D

Man får vara smart om man ska vara lat :sneaky:

Helt enligt min filosofi, +1 på den! :up::idea:
 
Det skulle jag också vilja ha! Funkar den bra? Vad har du för nån? Jag kollade på en när jag flyttade hemifrån för typ 20 år sen och då fick sådana inte så bra recensioner så det blev ingen. Kommer inte ihåg riktigt vad det var, om laddningen inte höll så länge eller om de behövde tömmas ofta eller så, men nåt var det. Men det kanske har hänt saker på 20 år *hoppas* :D



Helt enligt min filosofi, +1 på den! :up::idea:
Haha va nu fattar jag ingenting. Jag har inte skrivit något sånt inlägg? :p:confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 428
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp