Hur ofta städar du?

Dammsuger 4-5 ggr/v. Soffan dammsuger jag väl 2 ggr/v.
Golven skuras efter väder. Eftersom vi har hundar så ksn det bli väldigt varierande. Men jag tillhör dem som vill ha rena golv fast vi har hund.
Dammtorkar gör jag väl nån gång i månaden. Badrum ca 1 gång i veckan. Köksskåp...öh, sällan. Fönster putsas 2 ggr per år, vår och sen höst.
Plockar i ordning görs varje dag i någon mån.
 
Ganska ofta (tycker jag själv) dvs ca 1 gång i veckan nedervåningen plus trappen och toaletter.
1-2 gånger i månaden även övervåningen.
Försöker hålla hallen och köket hyfsat ok, men är då och då och ibland kaos.
 
Så lite som möjligt, kan absolut stå disk på bänken om ingen orkar tömma diskmaskinen. Lite grus på golvet om ingen vill dammsuga. Kläder som ska tvättas ligger i hög på golvet i badrummet. Damm torkas typ aldrig, men har å andra sidan inget småpryttel som bara står och är fint = samlar damm. Finns väl ett litet lager i bokhyllorna och tussar under sängen. Jag kunde inte bry mig mindre.

Jag skulle aldrig säga att vi har ett rent eller prydligt hem, men vi har iaf samsyn om hur mycket städning vi vill göra. Så nära 0 som vi bara kan komma.
 
Vi har en lösning som funkar ok under rådande omständigheter.

Vi har städfirma varannan vecka, så som dammsugning av golv, svabbning, skaka mattor, badrum/toaletter mm.

Vi sopar upp det värsta däremellan, typ i hallen och skakar av dörrmattorna. Kökets bänkytor, spis, matbord, disken osv torkas och hålls efter dagligen. Badrum och toaletter städar vi varannan vecka (blir ju varje vecka, men varannan vecka kör vi själva) samt dammsuger sovrummet typ 2 ggr per vecka för att hålla luften där inne bra.

Dammar gör vi allt för sällan. Typ 2 gånger per år.. Där det syns mer så dammtorkar vi oftare, sovrummet dammtorkas varannan vecka för att hålla luften ren.

Vi har ett rätt stort hus så det blir mycket ytor och myyyycket prylar.. Som mormor utbrast till mig när hon var här första gången; Oh herre gud, här har du att städa!! :angel::crazy:
 
Hyr litet hus med sambo och 2, egentligen 3, katter.

Torkar av köksbänkar dagligen.
Plockar iordning då och då efter behov.
Ambitionen är att diska efter varje måltid, avskyr att vakna upp till gårdagens disk i hon men den punkten går sisådär :cautious:.
Dammar och torkar speglar samt glasbord en gång varannan vecka
Städar badrum och kök en gång i veckan
Dammsuger 1- 3 gånger i veckan
Våttorkar alla golv varannan vecka, varannan bara kök, badrum och hall :).
 
När ni säger att ni dammsuger eller städar toaletten vad är det ni gör då. Kör ni hela varvet med att lyfta ut och skaka mattor dammsuga under alla sängar och skåp, skura hela toaletten osv? För mig tar det minst 3h att göra detta om allt ska flyttas skakas och skuras. Jag fattar inte hur ni hinner lägga den tiden flera gånger i veckan? Dessutom har jag skrubbat toastolen vill jag gärna skura hela mig själv med och tvätta kläderna :P. Det blir ju minst 30min till.
 
Dammsuger, torkar golv och skurar toaletterna en gång i veckan som regel, ibland hoppar vi över någon vecka. Köket plockas i ordning varje dag och torkas. Köksskåp fattar jag inte grejen med att damma ur? Det blir ju inte dammigt därinne när luckorna är stängda hela tiden. I övrigt håller jag med @monster1 , det tar sån tid att städa hela huset så det vill jag inte göra flera gånger i veckan.
 
När ni säger att ni dammsuger eller städar toaletten vad är det ni gör då. Kör ni hela varvet med att lyfta ut och skaka mattor dammsuga under alla sängar och skåp, skura hela toaletten osv? För mig tar det minst 3h att göra detta om allt ska flyttas skakas och skuras. Jag fattar inte hur ni hinner lägga den tiden flera gånger i veckan? Dessutom har jag skrubbat toastolen vill jag gärna skura hela mig själv med och tvätta kläderna :P. Det blir ju minst 30min till.
Har bara en matta i halen å den har gummi på undersidan. Så skakas typ aldrig. Sen har jag en golvhanduk i badrummet så den går fort. I övrigt flytta möbler? Damsuga, torka golvena, torka av badrummmet å rengöra toaletten tar typ en timme för mig. Bor i en stor etta. Dammsuger under säng och soffa görs varje vecka tar väll en minut totalt.
 
När ni säger att ni dammsuger eller städar toaletten vad är det ni gör då. Kör ni hela varvet med att lyfta ut och skaka mattor dammsuga under alla sängar och skåp, skura hela toaletten osv? För mig tar det minst 3h att göra detta om allt ska flyttas skakas och skuras. Jag fattar inte hur ni hinner lägga den tiden flera gånger i veckan? Dessutom har jag skrubbat toastolen vill jag gärna skura hela mig själv med och tvätta kläderna :P. Det blir ju minst 30min till.
Vi dammsuger alla golv, mattor och under soffor och sängar. Våttorkar alla golv och dammtorkar ytor. Sen skurar vi varsin toalett (har två) och handfaten. Toamatta slänger jag in i tvätten. Tar max 1h, lite längre om nån gör det själv. Bor i en lägenhet på 85 kvadrat.

Edit: Vi delar alltså upp så någon dammsuger och så våttorkar efter osv.
 
Har bara en matta i halen å den har gummi på undersidan. Så skakas typ aldrig. Sen har jag en golvhanduk i badrummet så den går fort. I övrigt flytta möbler? Damsuga, torka golvena, torka av badrummmet å rengöra toaletten tar typ en timme för mig. Bor i en stor etta. Dammsuger under säng och soffa görs varje vecka tar väll en minut totalt.
Ja, fyra köksstolar i köket behöver flyttas och torkas av under tassarna, dra ut köksbordet och dammsuga under kökssoffan, lyfta ut och skaka av hallmattan samt dammsuga den samma på båda sidor, flytta skohyllorna och dammsuga under dom, flytta upp kattmatskålar och dylikt för att dammsuga och torka där, flytta ut insamlingspåsar för förpackningar ur köket så det går att dammsuga under dom. Flytta kontorsstolar 4st för att komma åt under skrivbord, flytta två nattduksbord för att komma åt bakom och under dom, flytta herrbetjänt för att komma åt där samt extra stol och element 4st för att komma åt där dom står. Sen har vi alla väskor, papperskorgar och annat som måste flyttas för att man ska komma åt där de är och så är det alla mattor, jag har många av dessa eftersom jag älskar trasmattor och ogillar kalla golv. Vi är fem personer på 76 kvm + 76 kvm biarea.
 
När ni säger att ni dammsuger eller städar toaletten vad är det ni gör då. Kör ni hela varvet med att lyfta ut och skaka mattor dammsuga under alla sängar och skåp, skura hela toaletten osv? För mig tar det minst 3h att göra detta om allt ska flyttas skakas och skuras. Jag fattar inte hur ni hinner lägga den tiden flera gånger i veckan? Dessutom har jag skrubbat toastolen vill jag gärna skura hela mig själv med och tvätta kläderna :P. Det blir ju minst 30min till.

Bor på 50 kvm, har inte massa mattor och möbler att flytta på.
Dammsuga, torka golv och städa badrummet tar max 30 minuter och då sölar jag.
Knäckte på hotell under skolan, vet hur man städar snabbt och effektivt 😁
 
Många skriver att de känner att de hellre njuter av livet än städar (ungefär). Förstår absolut tanken. Men för mig är det nog så att jag har svårt att trivas hemma om hemmet är stökigt/smutsigt. För mig är det en svårtoppad känsla att sitta i soffan, ta ett glas vin och ha vackert och fint omkring mig. Nu bor jag ju så litet att jag ser allt iofs, men även när jag bodde större så hade jag samma känsla. Gillar att öppna garderobsdörren när jag ska klä mig och se att allt hänger snyggt och sorterat tex så det gäller även det som inte syns. Jag vet ju att det finns där liksom ;)
Jag tänker att det är lite olika saker. Jag gillar också att mitt hem är välorganiserat. Men tycker inte det har med städning att göra och det tar dessutom ingen direkt tid.
Sålänge man har en bra grundordning så rullar ju sånt. Det tar egentligen inte mer tid att lögga tillbaka på rätt plats när man använt något.

Städning däremot tar tid och har ju noll med organisation att göra. Alltså dammsugning, våttorka, skura och göra rent. Det tar massor med tid och jag tänker att det är sånt folk menar om de ”hellre lägger tid på annat”.

Jag lägger minimalt med tid på städning, jag vill lägga tid på annat. Det innebär att jag har gott om damm på golvlister och skitiga fönster, men det ser jag ju inte ens själv om jag inte tittar noga ;)
 
Nu med ny lägenhet där det syns att man städar så kommer jag dammsuga och torka golv varje vecka
I den andra var allt så tungstädat då mattorna var trasiga och fläckiga och hela lägenheten var sunkig
Ska bara packa upp sånt jag använder så det blir så lite som möjligt att städa undan
 
Ja, fyra köksstolar i köket behöver flyttas och torkas av under tassarna, dra ut köksbordet och dammsuga under kökssoffan, lyfta ut och skaka av hallmattan samt dammsuga den samma på båda sidor, flytta skohyllorna och dammsuga under dom, flytta upp kattmatskålar och dylikt för att dammsuga och torka där, flytta ut insamlingspåsar för förpackningar ur köket så det går att dammsuga under dom. Flytta kontorsstolar 4st för att komma åt under skrivbord, flytta två nattduksbord för att komma åt bakom och under dom, flytta herrbetjänt för att komma åt där samt extra stol och element 4st för att komma åt där dom står. Sen har vi alla väskor, papperskorgar och annat som måste flyttas för att man ska komma åt där de är och så är det alla mattor, jag har många av dessa eftersom jag älskar trasmattor och ogillar kalla golv. Vi är fem personer på 76 kvm + 76 kvm biarea.
Tar där jag kommer åt, men har lättstädade möbler. Inga kökssoffor eller sånt. Har köpt många möbler efter att man antingen inte städar under bakom varje vecka eller tillräckligt med utrymme för att kunna ta dammsugaren under möbeln. Dom flesta soppsorteringskärm står i soppskåpet under diskbänken. Pappersinsamlingen går snabbt att flytta på. Tvättkorgen står på hjul men är bakom ett skynke där även panten å handlingssvagnen står, dom flyttas inte på varje vecka men går fort när man väll tar det.
 
Dammsuger , torkar av alla bänkar samt bord i köket, plockar undan saker som inte ligger där de ska varje dag om jag är hemma (jobbar dygn ibland).
Städar toaletten varje vecka. Dammar varannan vecka ungefär. Tvättar fönstren när jag skäms över hur de ser ut. Storstädar ett par gånger per år där jag verkligen städar ALLT. Försöker hålla ordning resten av året så jag ska slippa plocka så mycket. Har t.o.m ordning i frysen. :o
Älskar att ha rent omkring mig, men har inte tiden att göra det på det sätt som jag egentligen hade önskat. Livet går före att städa i vårt hushåll. (2 vuxna i en 3a).
 
Vi bor två vuxna och tre hundar på 140kvm. Har självgående dammsugare som går varje dag på nedervåningen, vi lyfter upp den på ovanvåningen någon gång/vecka också. Utöver det dammsuger vi (med vanliga dammsugaren) och torkar golven typ en gång per vecka, oftare under perioder när det är lerigt/blött ute. Hade nog kunnat torka golven varje dag, men har inte riktigt den orken :p
Vi dammar och torkar av väggar, skåpsluckor, dörrlister mm ett par gånger i månaden eftersom det blir skitigt av hundarna. Toaletterna städar vi en gång/vecka, lakan byter vi när de känns ofräscha vilket brukar vara 1-2 gånger/vecka.
 
Just nu är det en del folk som bor hemma så det är relativt stökigt 2-6 ungdomar beroende på helger, lov och lust. Alltså prylar överallt! Det är nog det jag gör mest, plockar undan prylar och samlar andras prylar på hög så de kan ta undan när de kommer hem på kvällarna.

Städa är däremot något jag helst inte gör. Vi har städhjälp en gång i veckan där det vi inte gör, görs. Städning av toalett, dusch, dammsugning och våttorkning, bland annat.

Vi har två diskmaskiner som mannen håller igång typ hela tiden och jag har hand om kylskåpet. Det vi retar oss på är det vi ansvarar för. Det är lättast så och man slipper onödiga diskussioner.

Det som står lågt på listan, som jag tycker är jobbigt men som trots det aldrig blir gjort är tvätt. Den tvättas noga och regelbundet. Vi har mycket tvätt som är ren. Men, den viks aldrig och den läggs inte in i garderoberna. Den ligger i hög i trappen där den inte syns. Jag önskar att jag hade en tvätt- och garderobsperson anställd.

Vårat sovrum som är orenoverat (låg prioritet nu när vi bara har ett badrum och det dessutom måste renoveras) är stökigt men inte skitigt. Vi går fasiken sicksack mellan saker som hamnar där för att det inte finns plats någon annanstans.

Bädda slutade jag med för ca 30 år sedan. Kvalstermässigt är det nyttigare och i vårat rum är ingen eftersom det är högst upp i huset där det inte finns något annat.

Skåpen är inte urtvättade sedan vi flyttade hit för 6 år sedan. Vi ser inget damm i dem ens när vi tittar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 351
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 421
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp