Hur ofta städar du?

Vi bor i villa med tre små kids som är duktiga på att stöka till! :love::cautious: Och jag är typ allergisk mot prylar som står framme. Vill ha rena, tomma ytor och undanplockat. Så jag går omkring och plockar och plockar och plockar all min vakna tid hemma typ.

Vi städar kök, dammsuger, kör några diskmaskiner och tvätt varje dag. Torka av i badrummet någon gång i veckan. Städar lekrummet ett par gånger i veckan. Sedan kör vi någon lite större städning en gång i veckan där det varierar lite vad vi gör beroende på vad vi hinner och vad som ser jävligast ut, t.ex. tvättar golv, dammar, städar ur något skåp, går igenom barnkläder, slänger skräp. Ute i trädgården plockar jag ihop barnens leksaker någon gång varannan vecka.
 
Städar när jag orkar och när jag tycker det behövs. Brukar ta ett ryck någon gång i veckan. Köket städas mer regelbundet, torkar av bänkar, spisen och vasken efter man har diskat när man ändå har en blöt disktrasa i näven.
 
Är stökig av mig och tycker det är djävulskt tråkigt att städa.
Vi dammsuger typ varannan - var tredje vecka.
Torkar golven typ... varannan månad? Om ens det.
Dammar ännu mer sällan
Disk kan stå framme några dagar, trots att det finns plats i diskmaskinen.
Toaletterna är jag mer noggrann med
Tvätta gör vi varannan vecka typ

Plocka undan efter mig hemma är verkligen inte min starka sida :D på jobbet, hos andra och i stallet är jag dock noga med sånt. Och får vi besök städar vi liite mer noggrant innan
 
Det beror lite på. I fritidshuset som ligger mitt ute i skärgården blir de aldrig dammigt etc och där städas kök och badrum givetvis men nästintill aldrig dammsugning. Hemma på gården med barn och djur och ett evigt spring in och ut från stallet blir det dammsugning dagligen, dock inte hela huset. Diskmaskinen går dagligen och alla ytor i köket torkad dagligen. Övrigt lite mer sällan.
 
Städar när det behövs 😎 helt enkelt.
Olika för olika rum. Prio kök+toa.
Sen Vardagsrum-sovrum-hallar-övriga rum.

Vi har det liksom inte skitigt och tråkigt så liksom, mest har vi egentligen mycket prylar som gör oordning.

Plus djur och barn, de tenderar att typ fälla hår (djuren) och dra ut leksaker (barnen) eller dra in gräs eller grus(alla) 😆 Hela tiden.

Dammsugaren går titt som tätt, torka golv ’ibland’, dammtorka ’sällan’.
Sen har vi så mycket disk, diskmaskinen går typ hela tiden 🙄 och hinner inte med, så disk på bänken är lite oundvikligt.

Jag vill ha ordning, städat, ganska cleant men får kompromissa med allt annat måstegöra på gården.
Dvs jag rider hellre än städar. Jag gör hellre klart renoveringen än dammtorkar. Umgås hellre med barnen än plockar ihjäl mej.
Typ så.😎

(Vi renoverar nu dessutom, vilket också tenderar göra hemmet oerhört rörigt😑)


(Så hemma är jag nog lite slarvig faktiskt, på jobbet(kock) däremot är jag väldigt mycket pedantisk, överdriver en(hel)del ☺️
 
Hahaha

Här är det tvärtom. Köket vill jag ha skapligt fräscht men restan kan bli sunkigt utan att jag dör av det. Samma med badrummet - det måste vara skapligt fräscht.

Bor ensam och har sällan besök så därav följer att jag städar sällan :angel: Märker att jag blir mycket gladare av att ha det fint men lyckas inte så ofta.

Ganska exakt som mig med andra ord ;) Det är tur att jag har gäster ibland så det blir en större röjning :angel: :D
 
Jag tänker ganska ofta att jag ska vara en sån person som dammsuger en gång i veckan, ser till att diskbänken alltid är ren och tom, som alltid plockar undan. Och visst, ibland får jag små ryck som håller i sig ett par dagar, men det slutar alltid med att jag prioriterar annat. Maken har lite samma inställning. Det enda vi gör varje dag är att sopa vid kattlådan för att slippa kattsand i hela huset.

Så i praktiken står det ofta någon odiskad kastrull framme, dammsugaren drar någon av oss fram när dammråttorna börjar krypa fram eller vi får besök. Vi ligger konstant efter med tvätten och byter lakan lite för sällan.

Jag försöker tänka att jag skulle må sämre av att hela tiden stressa för att försöka hålla hemmet fint och rent. Eftersom jag tydligen inte är någon pedant :D
 
Städar ungefär en gång per vecka i alla rum, byter sängkläder varannan vecka. Skurar i toalett och kök en gång per vecka. Tycker inte att det blir så stökigt hos mig, jag och min katt bor här, stor skillnad mot för att bo tillsammans med någon. 😊
 
Är stökig av mig och tycker det är djävulskt tråkigt att städa.
Vi dammsuger typ varannan - var tredje vecka.
Torkar golven typ... varannan månad? Om ens det.
Dammar ännu mer sällan
Disk kan stå framme några dagar, trots att det finns plats i diskmaskinen.
Toaletterna är jag mer noggrann med
Tvätta gör vi varannan vecka typ

Plocka undan efter mig hemma är verkligen inte min starka sida :D på jobbet, hos andra och i stallet är jag dock noga med sånt. Och får vi besök städar vi liite mer noggrant innan

När jag hade häst var det alltid betydligt mer välstädat i stallet än i mitt rum... :angel:
 
Den här tråden fick mig att inse att vi varken dammat eller våttorkat golv sen vi flyttade in för över ett år sen :angel: Tycker inte det är dammigt eller smutsigt för det.

Badrum städas kanske varannan vecka. Köksbänken torkas av mannen så gott som dagligen. Dammsuger varannan vecka (hus på 100 kvm, 2 vuxna och 2 katter). Pälsar av möbler en gång i månaden eller vid behov.
 
Plockar undan direkt, diskar och rengör spis, diskbänk, kakel (om det skvätt) efter varje måltid, dammsuger och våttorkar alla golv 3-4 ggr/vecka i normala fall. Våt-torkar av ytor/bord dagligen, skåpdörrar, dörrar, lister etc ~1 gång/vecka om inget sölas/smutsas ner, då torkas det direkt. Städar badrummet 3-4 ggr/vecka. Tvättar fönster nån gång/ månad eller vid behov. Mattor tvättas vid behov och sängkläder byts rätt ofta.

Gillar att ha fräscht och hemtrevligt runt omkring mig, helt enkelt men är ingen pedant.
 
Tack vare diskmaskin kan jag enkelt stoppa undan disken kvickt och sen är det klart, diskhon full av disk avskyr jag resten kan vänta :angel:
 
Jag brukar säga att när jag råkar klappa en dammråtta i tron att det är en katt, så är det dags att städa. Sen jag köpte roboten blir det oftare dammsugning, men ingen som helst regelbundenhet.
Mina 4 katter smutsar ner rätt bra, jag tappar lusten när det 5 min efter städning ser nästan likadant ut igen.
 
Många skriver att de känner att de hellre njuter av livet än städar (ungefär). Förstår absolut tanken. Men för mig är det nog så att jag har svårt att trivas hemma om hemmet är stökigt/smutsigt. För mig är det en svårtoppad känsla att sitta i soffan, ta ett glas vin och ha vackert och fint omkring mig. Nu bor jag ju så litet att jag ser allt iofs, men även när jag bodde större så hade jag samma känsla. Gillar att öppna garderobsdörren när jag ska klä mig och se att allt hänger snyggt och sorterat tex så det gäller även det som inte syns. Jag vet ju att det finns där liksom ;)
 
Många skriver att de känner att de hellre njuter av livet än städar (ungefär). Förstår absolut tanken. Men för mig är det nog så att jag har svårt att trivas hemma om hemmet är stökigt/smutsigt. För mig är det en svårtoppad känsla att sitta i soffan, ta ett glas vin och ha vackert och fint omkring mig. Nu bor jag ju så litet att jag ser allt iofs, men även när jag bodde större så hade jag samma känsla. Gillar att öppna garderobsdörren när jag ska klä mig och se att allt hänger snyggt och sorterat tex så det gäller även det som inte syns. Jag vet ju att det finns där liksom ;)
Känner exakt likadant. Blir stressad och irriterad när det är oordning hemma. Avskyr att öppna skåp/lådor och det är kaos därinne. Var sak på sin plats liksom.
 
Många skriver att de känner att de hellre njuter av livet än städar (ungefär). Förstår absolut tanken. Men för mig är det nog så att jag har svårt att trivas hemma om hemmet är stökigt/smutsigt. För mig är det en svårtoppad känsla att sitta i soffan, ta ett glas vin och ha vackert och fint omkring mig. Nu bor jag ju så litet att jag ser allt iofs, men även när jag bodde större så hade jag samma känsla. Gillar att öppna garderobsdörren när jag ska klä mig och se att allt hänger snyggt och sorterat tex så det gäller även det som inte syns. Jag vet ju att det finns där liksom ;)

Jag är likadan.
Mår otroligt mycket bättre när det är rent och snyggt, ordning och reda med var sak på sin plats.
Lägger gärna lite tid på städning, tycker dessutom det är avkopplande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 367
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp