Bukefalos 28 år!

Hur olagligt är det att...

J

julia_v

Köra en ponny (D) och en stor häst i samma transport?

En boggi-kärra är det med en volvo (kombi, minns inte mod,
inte vår)som drar..

Jag tänkte åka iväg och tävla i morgon men bilen är inte ok.
ponnyn som jag hjälper till att rida ska iväg och tävla
så det vore ju super om de kunde åka tillsammans :smirk:

Men det blir för tungt va?
För b-körkort..

tacksam för svar!
 
De juridiska viktgränserna för bilar och släp är satta med avseende på trafiksäkerhet. I sämsta fall kan det alltså gå helt åt h...e (fast olyckor kan ju hända när man kör lagligt också). Annars kan chauffören bli av med körkortet eller få böter om ni har otur och träffar på polisen. Läs registreringsbevisen för bil och släp så ser ni vilka gränser som gäller och bestäm er utifrån det.
 
Det beror ju på hur mycket lastvikt du har på släpet, totalvikten på ekipaget får inte överstiga 3,5 ton med B-körkort. Men den kombinationen du nämner, blir det inte mycket lastvikt kvar så med största sannolikhet kommer du att köra med överlast.
 
Det beror helt på hästarnas sammanlagda vikt. Dragfordonets kapacitet. Släpets maxlast.... Rätt bil och släp så kan det gå. Men oftast så kommer man över gränsen för tillåtna vikter.

Får du dra släpet med bilen på B-kort? Det är det första du måste kontrollera. Om detta är OK så måste du veta hur mycket last du får ställa på släpet. Maxlasten skall finnas i regbeviset. När du vet det så gäller det att räkna ut den sammanlagda vikten på hästarna och jämföra den vikten med maxlasten på släpet.

Om kombinationen är OK att föras på B-kort men du lastat för mycket vikt i släpet gjör du dig skyldig till överlast. Det är dryga böter på det. Om kombinationen inte är Ok utan kräver BE-behörighet och man inte har det så är brottet olovlig körning. Då kan man få sitt körkort indraget. Plus att man kan få böter...
 
Du måste läsa på fordonens papper och sedan inte överstiga 3,5 ton... det finns duktiga personer här som kan bättre. Sedan vill jag bara påpeka att "Hur" olagligt något är kanske låter lite tokigt. Antingen ÄR det olagligt eller INTE - det finns vad jag vet inget som kallas "lite olagligt"... :smirk:
 
Det är tydligen lite olika hur polisen lägger vikt vid att man har för tung last i släpet. Min pappa ringde nämligen polisen och frågade vad som skulle hända om han lastade sin släpvagn för tung. Dvs inte för tung kombination enligt regbevisen utan för mkt last för släpet. Svaret han fick var att "struntar vi i, du förstör bara din egen släpvagn". För att de ska kunna göra en sån kontroll måste de ju ha en viktstation, och det brukar vara mest lastbilar de kollar lastvikter på har jag uppfattat det som.
 
Nja... det är nog olika, min svärfar är trafikpolis och de brukar titt som tätt kolla släpvagnar just för att de vet att de OFTA kör olagligt.
 
Man vill inte hamna i "Tunga gruppens" kontroll utan rätt körkort, jag lovar.
Inte med fel lastvikt heller.

Och det är "olika olagligt" ty det är olika priser för olika %-satser av övervikt för att vid en hög %-sats bli indraget körkort.
 
Som sagt, det verkar skilja ganska friskt från vem man pratar med. Nu hade min far BE och tror även att han har CE, men det handlade alltså om övervikt på lasten och det var det svar han fick - han fick skylla sig själv om man ville förstöra sin släpvagn.
Personligen tycker jag att det skulle vara särskilt körkort för all sorts släp oavsett vikt. Då skulle man inte behöva mecka med B och BE, utan bara gå på vad bilen får dra och vad släpet får lasta.
 
Tja det är säkert olika i olika län hur länsmann jobbar...
Men i de län där det finns en ordentlig trafikpolis så har dessa poliser små portabla vågar med sig ut. Med dessa kan de väga allt från små bilar till stora lastbilar. Dessa vågar är bara marginellt större än en badrumsvåg...... En våg för varje hjul. Man vet att man har att göra med trafikpoliser när man ser en stor buss... ofta står det dessutom trafikpolisen på fordonen.... Då vet man att man ska passa sig... men det är lite sent då kanske, i alla fall om det är en nitisk trafikpolis.

Sen var ju trådskaparen inte intresserad av hur polisen jobbar utan mer av vad det var för brott...
I den debatten kan man ju väga in risken för att bli stoppad också... den kanske inte är så stor. Men det är ju väldigt förargligt den dagen man blir det... eller hur?

Har själv blivit stoppad och vägd med dessa små finurliga vågar. Polisen i fråga gav sig den på att jag lastat för mycket... Två rejäla nordsvenskar... men han fick tji.....

Så min rekommendation till alla som transporterar häst är att var säker på lagstiftningen och lika säker på hur mycket hästarna väger.. Det känns ganska gott att veta att man har rätt när man står där ute på vägen.. :banana:
 
Jag har sett dessa kontrollteam ute på vägarna och då tog de in alla med släp, även hästtransporter.
 
I det länet jag bor har vi en aktiv trafikpolis. Speciellt "tunga gruppen" de backar inte för att ta in ett hästsläp. En av de poliserna är hästägare själv vet jag.

Om man överskridit maxlasten med mer än 20% så får man inte fortsätta färden. Inte kul att bli stående vid vägkanten med två hästar i transporten och inte få köra där ifrån.
 
Och det är "olika olagligt" ty det är olika priser för olika %-satser av övervikt för att vid en hög %-sats bli indraget körkort.
Kanske en definitionsfråga gällande ordens innebörd. Jag tyder det som att "lagligt-olagligt" är som svart-vitt (även om lagboken i sig kanske uppvisar en del gråzoner av otydliga virrvarr och kryphål - vad vet jag). Däremot signalerar påföljden hur allvarligt ett brott bedöms vara.
Antingen är det lagligt=ok, eller olagligt=icke göra!? Ordet "olagligt" i sig är ju en negation - em motsats - till "lagligt", då måste väl ändå en antingen-eller situation råda.
Sedan kanske brottet bedöms såsom ringa eller allvarligt...

Nu är jag nog inne på grammatik och snurrar... ni får nog strunta i mig helt enkelt...

Förvirrad Houdinie
 
Du får aldrig bli stående vid vägkanten med levande last. Antingen får polisen låta dig köra närmaste vägen hem eller så skall de själv köra hem ekipaget. Däremot om det är "död"last så får de hindra dig från att köra vidare. Detta är klart reglerat så den polisen som säger något sådant har mkt fel.
 
OK vaar står det reglerat någonstanns?... Vet nämligen en som stoppades på E4 med två hästar i transporten. Den personen kom inte vidare förrän han skaffat fram ytterligare en bil med transport och lastat om en av hästarna...

Men jag gillar ju att ha rätt om jag möter länsman så du får hemskt gärna tipsa mig om var det står skrivet......
 
Den bilen jag åker med som får dra mest får dra 1540kg på Bkort vilket räcker till exempel till ett Star Safir med totalvikt 1500kg. I det släpet får jag lasta 810kg så i det fallet beror det ju på vad hästarna väger.

Patsy och väninnan Konja klarar det troligen med nöd och näppe (två D-ponnyer).
 
Det kostar i böter ca 1000 kr per 100 kg i överlast. + prick i körkortet.
Är överlasten högre än 1000 kg toltalt kan man bli av med kortet.
Nu mera har trafikpoligen ofta vågar med sig i bilen som gör att det är lätt för dom att kolla totalvikt.
 
Det är tydligen lite olika hur polisen lägger vikt vid att man har för tung last i släpet. Min pappa ringde nämligen polisen och frågade vad som skulle hända om han lastade sin släpvagn för tung. Dvs inte för tung kombination enligt regbevisen utan för mkt last för släpet. Svaret han fick var att "struntar vi i, du förstör bara din egen släpvagn".
Har blivit stoppad ett antal gånger för att vi har en boggi. Polisen kollar allt (bil o släp) genom datorn eftersom jag aldrig hittar papper när jag blir nervös :o
En av gångerna körde jag 2 stora hästar som jag inte får.. hade ca 400 kg övervikt men de struntade i det. Faktiskt har de aldrig tittat in i släpen.
Så jag har upplevt det du har hört!
Det är ändå trafikpolisen i Skåne som brukar vara nitiskt angående annat. Pratade med en polis om detta och han menade att det är ganska många poliser som ifrågasätter viktreglerna. Visserligen inte korrekt att göra så men det säger kanske lite om gråzoner.
Mina tankar om viktgränserna/körkort:
- x har c-kort. (inte CE). X får köra tung lastbil utan släp, får köra traktor med tunga släp (nya traktorer gör idag 60km/h)
- y har B-kort och y får också köra samma traktor m släp
- z har BE-kort och får köra bil med tung släp. (väger dock bara en tiondel av traktor+släp) z får givetvis också köra traktor m släp.

Visst köper jag att z inte har BE körkort MEN man behöver inte speciellt körkort för att framföra traktor +släp.
Att bilens bromsar har begränsingar är väl ok .
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det här är ett lyxproblem, det är jag medveten om men jag hoppas ändå att ni har lust att råda mig lite här. Jag känner mig villrådig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 671
Senast: Emiro
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 158
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 602
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp