Bukefalos 28 år!

Hur opraktiskt är det med en soffa i sammet?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Vi funderar på att köpa en ny soffa med tillhörande fåtöljer i år och jag har fått lite dille på soffor i sammet/sammetsliknande tyg. Något säger mig dock att det kanske inte är det mest praktiska alternativet och kan vara svårt att hålla rent (vi har inte barn än, men det är inte omöjligt att det kommer in i bilden under soffans livstid så att säga), så vi kanske borde satsa på en ny tygsoffa istället. Eller tänker jag fel, är det kanske inte så jättestor skillnad på sammet och vanligt bomullstyg? Vad säger Buke?
 
Vi funderar på att köpa en ny soffa med tillhörande fåtöljer i år och jag har fått lite dille på soffor i sammet/sammetsliknande tyg. Något säger mig dock att det kanske inte är det mest praktiska alternativet och kan vara svårt att hålla rent (vi har inte barn än, men det är inte omöjligt att det kommer in i bilden under soffans livstid så att säga), så vi kanske borde satsa på en ny tygsoffa istället. Eller tänker jag fel, är det kanske inte så jättestor skillnad på sammet och vanligt bomullstyg? Vad säger Buke?

Jag planerar för en sammetssoffa i salongen... för att jag villhöver en chesterfield i sammet. Det finns dammsugare till katthåren :D
 
Min sambo hade en sammetssoffa med katt och hund och hon säger ”aldrig mer”. Mer än så vet jag inte :p
Haha, ja jag känner att det riskerar att bli en smärre mardröm med päls och så... :nailbiting: Men det kanske är värt det...
Vi köpte en soffa med sammetsliknande tyg som är godkänt för offentlig miljö, väldigt slitstarkt och smutsavvisande och går att tvätta i maskin! Minns inte vad tyget heter men går ju att fråga butiken om det verkar intressant?
Aha, det låter ju lite intressant! Ska definitivt kolla upp det :)
 
Är inte katthår mycket värre än hundhår? Har haft sammetsoffa med rottweiler och Tibbeterrier utan några större problem...
Jo jag tror främst att det var katthåret som var det jobbiga. Då hade hon ändå bara två orientaler som har ganska kort och tunn päls. Men även den ljusa whippetens hår satt fast överallt och var svåra att dammsuga upp.
 
Nu är inte det här en soffa utan en hög, stoppad sänggavel i sammet (garanterat polyester) från Mio. Det är den i särklass mest lättstädade möbeln i vårt hem, trots att katterna sover uppe på den. När vi köpte sängen så var det samma material/känsla på sammeten till flera av sofforna i butiken, om pengarna funnits då så hade vi haft en sammetssoffa idag :p Pälsen fastnar inte alls på samma vis som i soffan vi har (Ektorp med någon grövre, grå bomullsklädsel) utan går att "klappa" bort med handen om en vill.

Vi har stora sammetskuddar i 100% bomull som också är väldigt lättskötta medan ett par mindre sammetskuddar, även de i 100% bomull, är ett helsike att få päls/dammfria så min slutsats är att det beror väldigt mycket på själva tyget. Ju mjukare/halare tyget det känns, desto större är chansen att det inte suger åt sig allt i dess väg.
 
Kan tillägga att luddigt katthår inte var några större problem. Hade filt i hennes favorithörn men annars dammsög jag soffan med min dyson var 3-4 vecka, inte värre än en vanlig. Såklart aldrig helt fri från hår men har en djur är en van tänker jag.
 
Såklart aldrig helt fri från hår men har en djur är en van tänker jag.
Det här är en viktig tankeställare @Mineur !
Hur mycket hår, damm etc klarar DU av att se innan du får ett komplett utbrott?!

Jag klarar typ 0-3 st innan jag bryter ihop (ja, jag jobbar med mig själv om det ;)), så för mig går en sammetssoffa/möbel bort totalt. Men det hindrar inte att jag tycker det är skitsnyggt och är en dröm i en damm och hårfri värld :angel:
 
Umm, med katt i hemmet är det inte bara katthår som riskerar att vara problem. Sammet kan för vissa katter vara oemotståndligt för att vässa klorna (och tänderna).

/hälsningar någon som sovit över hos person med fina, dyra sametssoffor och en oral och klösglad katt :crazy:
 
Umm, med katt i hemmet är det inte bara katthår som riskerar att vara problem. Sammet kan för vissa katter vara oemotståndligt för att vässa klorna (och tänderna).

/hälsningar någon som sovit över hos person med fina, dyra sametssoffor och en oral och klösglad katt :crazy:
Det är så olika! Min katt rörde aldrig sammetssoffan, men läderfåtöljen däremot! Jättefin nästan antik, lädret helt sönder inom några veckor:arghh:
 
Tack för mycket vettig input! Vi får fundera några varv till, men spontant låter det ju inte som att det är en helt urusel idé. De djur det rör sig om är varken klösglada eller korthåriga, utan det är fluffig päls som faller av i tussar som gäller. Borde vara ok, med andra ord.

Vi får ta en sväng till diverse butiker när det blir läge för det och se vad vi kommer fram till helt enkelt! :)
 
Vi har en stor blå soffa i typ sammetstyg. Har inga djur men barn. Hon får inte äta i soffan, sen ser man tydligt mina och hennes låååånga blonda hårstrån så dammsuger den typ varannan dag. Men den är så fin och skön så det gör inget. Än så länge 🙈

Vi har haft den i typ två månader.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 623
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 001
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 451
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 258
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp