Hur osocial är ok att vara?

Mirre

Trådstartare
Vad tycker ni?
Är det ok att sitta med mobilen när man har främmande/hälsar på hos någon?
Sitta med mobil och hörlurar när man har främmande?
Gå och sätta sig vid dator/tv, oavsett om man är hemma och har främmande eller är och hälsar på hos någon?
(Ja jag har tagit exempel ur min omgivning, men syftet med tråden är en allmän diskussion om ämnet.) Kort sagt, vad anser ni är ok att göra när ni umgås med folk?

Tycker ovanstående exempel är väldigt osocialt och otrevligt. Det är skittråkigt att umgås med folk som bara sitter och glor på en skärm och inte visar något intresse för folk runtomkring.
 
Jag tycker det är skitstörigt när vänner man fika eller hänger med sitter med telefonen till och från. Vet inte om jag är anal men blir alltid irriterad, känns liksom som att fokuset är nån helt annan stans än på att faktiskt umgås. Däremot om man sitter och tittar på film eller dricker vin en hel kväll så kan det ju såklart hända att man checkar telefonen och svarar på lite meddelanden och så.

Skulle en kompis gå och sätta sig vid sin dator med hörlurar på skulle jag förmodligen gå hem. Har dock aldrig hänt.
 
Har ett par i min närhet där kvinnan alltid sätter sig med hörlurar och ska sitta och sjunga karaoke varje gång man är där. Sedan förutsätts det att alla vill lyssna på det om och om igen. Även mitt i ett samtal.
Mannen går och sätter sig framför tv/ dator hela tiden, även hemma hos andra. Jag gömmer numer fjärrkontrollen när de hälsar på oss. :meh: Oerhört irriterande.

Men jag håller med dig @niphredil, att kolla (med måtta) under en film eller så är ok, men inte att sitta med mob hela tiden.
 
Om man gått hem till nån eller har främmande och kopplar ner från verkligheten så kommer ostört frågan, varför går man då ens bort eller bjuder hem folk? :confused:

Enda gången det är okej är väl om man gemensamt ska titta på bilder eller videoklipp mm.
 
Om man gått hem till nån eller har främmande och kopplar ner från verkligheten så kommer ostört frågan, varför går man då ens bort eller bjuder hem folk? :confused:

Enda gången det är okej är väl om man gemensamt ska titta på bilder eller videoklipp mm.
Det kan man fråga sig, även om man får oväntat besök tycker jag inte det borde vara så svårt att lägga ifrån sig mobilen en liten stund.

@stjarnhimmel är det något man måste göra så är det helt klart ok. Om man lägger undan telefonen när man är klar. Måste rensa i mitt umgänge känner jag.
 
Mannen går och sätter sig framför tv
Brukar jag också göra men bara om vi ska se nåt program tillsammans, allt annat är ohyfsat såvida det inte är som hos närmsta grannen, ni vet där jag bara knallar rakt in (och dom gör likadant här) för vi är ju ändå så mycket hos varann så snart har vi glömt var vi egentligen hör hemma. :p
 
Jag är en sån person om jag är i ett större sällskap där jag inte känner mig bekväm. Då behöver jag "fly" in i mig själv eller på något annat sätt (mobilen, sätta mig en bit bort, etc) för att inte bli jättestressad och må alldeles för dåligt.

Detta är alltså när jag mer eller mindre inte har ett val ang om jag vill umgås eller ej. Har jag ett val stannar jag hemma om det ska komma folk/situationer jag inte klarar av.

I mitt fall vet de flesta om varför jag är som jag är, har de problem med det kan de fråga, men det har hittills inte hänt.

Bjuder bara hem folk jag tycker om att vara kring, så i de fallen är jag social!
 
Jösses, jag är hyfsat osocial och emellanåt rent otrevlig (utan att vara medveten om det) men vandra iväg och se på TV när man har gäster låter ju helt bisarrt! O_o

Fippla med mobilen tycker jag är väldigt otrevligt, men samtidigt gör jag mig själv skyldig till det också. Jag behöver kolla vad det gäller när jag får mail/sms, ibland kan det vara något mer eller mindre akut, men jag ursäktar mig, kollar rubriken kvickt, och lägger ifrån mig telefonen igen.

Sitta och roa sig själv med ett eller annat kan man väl göra på egen hand?
 
Vad tycker ni?
Är det ok att sitta med mobilen när man har främmande/hälsar på hos någon?
Sitta med mobil och hörlurar när man har främmande?
Gå och sätta sig vid dator/tv, oavsett om man är hemma och har främmande eller är och hälsar på hos någon?
(Ja jag har tagit exempel ur min omgivning, men syftet med tråden är en allmän diskussion om ämnet.) Kort sagt, vad anser ni är ok att göra när ni umgås med folk?

Tycker ovanstående exempel är väldigt osocialt och otrevligt. Det är skittråkigt att umgås med folk som bara sitter och glor på en skärm och inte visar något intresse för folk runtomkring.


Om det är en person som jag stämt träff med för fika/middag/whatever så tänker jag att det är den personen jag umgås med... Känns väldigt märkligt att sitta och chatta/sms:a samtidigt som jag har en bekant sittande rakt över bordet?

Att svara i telefon är ok såklart, eller titta om du får ett sms. Men inte att leka med telefon/dator under tiden som bekanten sitter och...vadå, tittar ut genom fönstret?

Är det någon som bara dyker upp helt appropå så gör jag klart det jag håller på med. Men generellt - fysiskt närvarande har högre status är digitalt närvarande.
 
Mannen går och sätter sig framför tv/ dator hela tiden, även hemma hos andra. Jag gömmer numer fjärrkontrollen när de hälsar på oss. :meh: Oerhört irriterande.
Hade en sån i sällskapet tidigare, jag gömde också fjärrkontrollen.

Blir även jag irriterad på mobilfippel, men har insett att somliga gör det när de inte vet vad de ska säga etc. Rädsla för att det ska bli tyst. Sociala svårigheter helt enkelt. Då är mobilen/datorn/TV:n en tillflykt.

Umgås man så umgås man, tycker jag. En gång skickade jag en korg runt bordet, för mobilinsamling när jag hade hällt upp kaffet... :idea:
 
För min del beror det helt på i vilket sammanhang jag umgås med folk. Har inga problem att sätta mig med datorn eller göra "osociala" grejer om min sambo har bjudit över sina vänner för att göra egna grejer. Dvs jag känner mig inte otrevlig om jag inte vill umgås med dom men är välkommen att göra det om jag vill.

Går jag själv hem till folk eller bjuder hem folk själv så är det en helt annan grej. Kan svara i telefonen och om jag får sms om det är viktigt men inte mycket annat.
 
Jag behöver kolla vad det gäller när jag får mail/sms, ibland kan det vara något mer eller mindre akut, men jag ursäktar mig, kollar rubriken kvickt, och lägger ifrån mig telefonen igen.
Mm grejen är det att det där skulle inte störa mig alls, inte heller om du säger "du fan sorry men jag måste svara på en grej" och sen tar 22 minuter att göra det. Däremot blir jag fan MORDISK när folk, när man sitter och pratar, ser att de får ett SMs, tar upp telefonen och läser samtidigt som de mmm:ar åt en medan man pratar. Jag tycker att det är SÅ oförskämt och irriterande, det är så uppenbart att de inte längre lyssnar på en liksom.
 
Jag träffar folk för att, ja just det, träffa folk. Vill jag pyssla med annat (telefon, dator, bok, etc) så låter jag bli att träffa folk. Undantag görs för väldigt korta alt viktiga samtal och tidsfördriv när sällskapet är på toaletten eller dyl. Under den tiden går det även utmärkt att svara på eventuella inkommande sms.

Har flera gånger funderat på om jag ska skaffa mig en mobilförbuds keps att hänvisa till när bekanta verkar ha större intresse av sina telefoner än av den person de faktiskt tagit sig ur sängen för att träffa. Helt förskräckligt beteende! :mad:
 
Vad tycker ni?
Är det ok att sitta med mobilen när man har främmande/hälsar på hos någon?
Sitta med mobil och hörlurar när man har främmande?
Gå och sätta sig vid dator/tv, oavsett om man är hemma och har främmande eller är och hälsar på hos någon?
(Ja jag har tagit exempel ur min omgivning, men syftet med tråden är en allmän diskussion om ämnet.) Kort sagt, vad anser ni är ok att göra när ni umgås med folk?

Tycker ovanstående exempel är väldigt osocialt och otrevligt. Det är skittråkigt att umgås med folk som bara sitter och glor på en skärm och inte visar något intresse för folk runtomkring.

Jag gör det vid behov och brukar förklara varför. Jag tycker det är trevligt att umgås med folk men kan behöva andningspauser där jag får slippa vara social en liten stund och stänga ute omgivningen. Annars orkar jag inte.

Innan jag hade en förklaring(ens för mig själv) så vet jag att jag skyllde på huvudvärk för att komma undan.
 
Vad tycker ni?
Är det ok att sitta med mobilen när man har främmande/hälsar på hos någon?
Sitta med mobil och hörlurar när man har främmande?
Gå och sätta sig vid dator/tv, oavsett om man är hemma och har främmande eller är och hälsar på hos någon?
(Ja jag har tagit exempel ur min omgivning, men syftet med tråden är en allmän diskussion om ämnet.) Kort sagt, vad anser ni är ok att göra när ni umgås med folk?

Tycker ovanstående exempel är väldigt osocialt och otrevligt. Det är skittråkigt att umgås med folk som bara sitter och glor på en skärm och inte visar något intresse för folk runtomkring.
Jag tar ibland fram datorn på möten om jag inte är intresserad av vad som sägs, men det är kanske inte riktigt samma sak som när man hälsar på hos någon privat.
 
Jag kan själv finna det lite frustrerande när folk är så beroende av sina mobiler att de måste kolla dom konstant, speciellt om man sitter och äter.

Vet jag hörde talas om några som tröttnat, när de var ute och åt på resturang. Alla vid bordet skulle lägga sina telefoner på bordet och den som var först med att titta sin mobil under måltiden fick betala hela notan. :angel:
 
Att sitta med mobilen/datorn/vad som känns inte ok när man träffar folk. Jag vill ju umgås när jag träffar mina vänner. Nu har jag inga såna extrema i min bekantskapskrets, men vet att finns de som sitter mer i mobilen än i samtalet vid bordet och det känns så oförskämt och jag skulle på riktigt kunna bara gå därifrån. Väntar man ett samtal eller får ett meddelande som man känner attman måste svara på så är det väl ok om man försöker få det ur världen relativt fort och ursäktar sig. Umgås man flera stycken en helkväll tycker jag det är ok om man kollar telefonen några enstaka tillfällen.
 
Umgås man så umgås man, tycker jag. En gång skickade jag en korg runt bordet, för mobilinsamling när jag hade hällt upp kaffet... :idea:
Det finns ju annars en bra knapp på manicken, trycker man på den så får man vara helt ifred och att vara nåbar dygnets alla timmar är inte livsviktigt alls. Jag lämnar ofta mobilen hemma eller i jackfickan om jag ska till nån och vara social, måste jag ha den med så stänger jag helt enkelt av den för världsfreden hänger inte på mig anser jag. Vill nån nånting så knäpper mobilsvar igång, svårare än så är det inte.

Likadant när jag är i nån affär, handlar jag så handlar jag och att babbla i mobilen i kassakön är ohyfsat mot personalen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 620
Senast: Sesca
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 940
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 883
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp