Hur osocial är ok att vara?

Jag förstår om man behöver en paus som tex @Dentaku och @LaMirage men majoriteten jag träffat som fipplar konstant med telefonen har inte det behovet :meh: de prioriterar telefon/plattan framför allt annat. Givetvis förstår jag om något får ett sms eller samtal man måste svara på men då anser jag att det är hyfs att klara av det så fort som möjligt.

Nu har jag aldrig råkat ut för det men skulle någon komma hit och parkera sig framför TV:n kommer jag att upplysa denne om det gör man inte i detta hem utan att fråga om lov :devil: Jag tittar inte på TV om jag har besök såvida vi inte gjort upp om att titta på film.
 
Något jag stör mig är dom som svarar i telefon när man t ex sitter och äter. Det är inte ofta de andra som sitter vid bordet vill vara med och höra på samtalet. Själv har jag växt upp med att man går ifrån matbordet och pratar i telefon.
Har råkat ut för det några gånger, värst är man bara är två vid matbordet som äter. Hur svårt kan det vara att förstå att jag inte vill höra på samtalet, fast jag sagt till om det tidigare? :arghh::banghead:
 
@LaMirage och @Dentaku Vad bra att ni berättade! Jag har, dumt nog, inte tänkt på att det kan finnas sådana orsaker.

Sedan är det för mig så att jag inte för den skull skulle sitta med en mobiltelefon när man sitter och äter, det är ju det umgänget som jag vill orka med!

Dator och mobil är för mig jämförbart med en tidning, något som man kan(helst med en ursäkt) plocka upp och sysselsätta sig med när man inte umgås lika intensivt.
 
Vad tycker ni?
Är det ok att sitta med mobilen när man har främmande/hälsar på hos någon?
Sitta med mobil och hörlurar när man har främmande?
Gå och sätta sig vid dator/tv, oavsett om man är hemma och har främmande eller är och hälsar på hos någon?
(Ja jag har tagit exempel ur min omgivning, men syftet med tråden är en allmän diskussion om ämnet.) Kort sagt, vad anser ni är ok att göra när ni umgås med folk?

Tycker ovanstående exempel är väldigt osocialt och otrevligt. Det är skittråkigt att umgås med folk som bara sitter och glor på en skärm och inte visar något intresse för folk runtomkring.
Inget av det är ok

Sedan är jag ännu värre, tycker inte det är ok att tonårigt hänga och spela dataspel utan att trevligt säga hej om föräldrarna har besök och är det tant Agda borde man umgås.

(Fast det finns ju såklart en tidsaspekt och hur nära man känner någon. Bo flera nätter med folk eller mamma är hemma och leker med barnbarnet eller partnerns bästis är förbi för att umgås med honom.)
 
Senast ändrad:
När jag var på Nobel Week Dialogue berättade någon av alla paneldeltagare att det gjorts någon studie som visade på att om det låg en mobil framme på bordet under t.ex en fika så tenderade samtalen att hållas ytliga och mindre personliga än om det inte fanns en mobil inom synhåll... (Gissningsvis beror det säkert också på relationen mellan samtalsparterna etc men coolt ändå!)

Kan snabbt kolla mobilen ibland, men kan lika gärna ha glömt den i jackfickan eller väskan och inte bry mig nämnvärt. Det är sällan så viktigt att det inte kan vänta ett tag. Skulle någon sitta med mobilen konstant under en fika skulle jag tappa intresset rätt snabbt. Skulle någon gå och sätta sig vid datorn, med hörlurar?! skulle jag gå hem jag med.
I större sällskap kan jag även kolla på mobilen ibland för att "pausa" lite.

Jag är osocial men pallar jag inte sällskap så stannar jag hemma. :grin:
 
Jag tycker det är så tråkigt när folk blir så fast vid sina skärmar. Man missar så mycket av vad som händer runt omkring en då. Varför bjuder man hem folk om man ändå inte tänker umgås?

Jag tyckte för några år sedan att jag spenderade för mycket tid framför telefonen, så jag satt upp en regel åt mig själv där jag sa att jag bara skulle sitta vid mobilen ute när jag t.ex. satt på bussen. Annars skulle jag försöka vara mer delaktig i verkligheten, se min omgivning, se människorna runt mig och faktiskt "existera".

Nu har det blivit en vana att göra så, och jag är så otroligt glad att jag gjorde den lilla förändringen i mitt liv då det var en del av hur jag tillfrisknade från min depression jag haft väldigt länge. :) (gjorde mig även socialare, förr brukade jag ha stora problem med social ångest och panikattacker. Det gick över)
 
Om man bor hos någon eller har övernattande gäster i flera dagar så tycker jag att det är okej att pyssla med sitt då och då - förutsatt att man som värd först ser till att gästen har något att göra (denne brukar ju också vilja komma undan lite eller kommunicera med någon annan). Vid påtvingat umgänge och större sällskap kan det också vara okej att gå undan ett tag. I andra situationer håller jag med majoriteten om att bara nödvändiga grejer med lämplig ursäkt före är ok.
 
Något jag stör mig är dom som svarar i telefon när man t ex sitter och äter. Det är inte ofta de andra som sitter vid bordet vill vara med och höra på samtalet. Själv har jag växt upp med att man går ifrån matbordet och pratar i telefon.
Har råkat ut för det några gånger, värst är man bara är två vid matbordet som äter. Hur svårt kan det vara att förstå att jag inte vill höra på samtalet, fast jag sagt till om det tidigare? :arghh::banghead:
Åh, eller om man ser på film tillsammans. Gå iväg eller säg "jag har inte tid att prata just nu" om det inte är något viktigt.
 
När jag umgås med min bästa vän så kan vi vara extremt osociala och sitta med varsin telefon fast då brukar vi å andra sidan prata om det vi ser eller läser på telefonen så det är inte fullt så osocialt ändå och när vi ses så brukar det bli minst en hel helg och då behöver man kanske inte prata med varandra precis hela tiden heller.

Jag skulle nog sluta hälsa på folk som betedde sig som i TS exempel.
 
Åh, eller om man ser på film tillsammans. Gå iväg eller säg "jag har inte tid att prata just nu" om det inte är något viktigt.
Film kan jag tänka mig är ännu värre, speciellt om man försöker se på filmen. Nu när jag tänker efter råkade jag ut för det med mitt ex. Då pausade jag demonstrativt filmen, så han fattade piken 8/10 gånger gick det upp ett ljus...

Visst de får gärna svara i telefon, men gå gärna iväg också.
 
Att svara i telefon är ok såklart, eller titta om du får ett sms.
Är det det? Måste man alltid vara anträffbar? Måste man alltid läsa och svara genast på sms?
Jag har ofta telefonen på ljudlös - i synnerhet då jag umgås med folk. Oftast har jag inte ens telefonen i närheten om jag t.ex är hos en kompis på fika.
 
Har nästan alltid ljudet avstängt på mob när jag umgås med folk, om jag har barnen med mig, annars har jag ljud eller åtminstone vibration på. Men skulle det ringa ursäktar jag mig och säger att det gäller barnen, går också iväg och pratar.
Ibland behöver jag också en paus från folk, då brukar jag smita på toa och ta en paus med mob där :p Jag får det andrum jag behöver, ingen behöver ta illa upp eller känna sig åsidosatt för att jag grejar med mobilen.
 
Jag skulle kunna svara på sms när jag umgås med andra, annars har jag telefonen på ljudlös och folk får ringa igen om jag inte svarar.
Tror inte heller jag hade umgåtts mer med människorna i TS exempel mer, iaf inte hemma hos dom.
 
Om jag har bjudit hem eller är hembjuden till vänner så tycker jag att det är oerhört oartigt att sitta och knappa på mobilen/datorn eller annat när man är där/under tiden man har besök. Jag tycker även att det kan vara oartigt att göra det när man är ute med vänner tex på restaurang - jag brukar passa att kolla lite på mobilen när den andra går på toa men annars brukar den få ligga i väskan.

Undantaget är: om jag har bjudit hem mina vänner - som min sambo inte är så nära med eller vice versa att han har bjudit hem vänner/släkt och jag inte känner mig social - då är han/jag ursäktad om han vill gå och göra annat, men man behöver inte göra det vid samma bord - dvs vill man kolla på tv eller på sin padda eller annat så kan man gå in i ett annat rum och göra det så kan de andra kan umgås ostört.

Ett annat undantag kan även vara när man har övernattningsgäster - då behöver man inte vara "social" hela tiden. men när man väl samtalar så är det oartigt att ta upp mobilen/paddan mitt i samtalet.
 
Är det det? Måste man alltid vara anträffbar? Måste man alltid läsa och svara genast på sms?
Jag har ofta telefonen på ljudlös - i synnerhet då jag umgås med folk. Oftast har jag inte ens telefonen i närheten om jag t.ex är hos en kompis på fika.

Nej - man måste inte alltid vara anträffbar. Men jag har förståelse för föräldrar som vill kunna svara om barnvakten ringer, eller om det är något annat som är viktigt för personen jag talar med just då.

Det är inte samma sak som att jag har lust att sitta och lyssna på ett privat samtal, eller titta på någon om sms:ar var femte minut.
 
Det har aldrig någonsin hänt mig att någon som varit och hälsat på mig eller som jag varit och hälsat på gått och satt sig framför TV eller dator och lämnat övriga sällskapet!! Själv skulle jag aldrig komma på idén att göra så heller!

Min mobil har jag oftast på ljudlöst men svarar ändå i stort sett alltid om det är min dotter som ringer eller smsar, övriga beror på hur viktigt det är (eller jag tror att det är, baserat på vem som ringer). Detta gäller både privata träffar och jobbmöten. Att vid möten - professionellt eller privat - sitta och göra annat på mobilen under samtalet tycker jag är oförskämt. Ringer någon "viktig" så säger jag "ursäkta, jag måste ta detta", och så fattar jag mig så kort jag kan i samtalet. Eller ringer tillbaka.

Däremot kan jag mycket väl prata i telefon när jag går och handlar (någon i tråden tyckte det var oförskämt mot personalen??). Gör en paus i samtalet när det är min tur att betala, förstås.
 
Tycker det beror på. När föräldarna hade gäster när man fortfarande bodde hemma så kände jag inte att jag behövde göra annat än hälsa, äta och prata lite då. Men "kallpratet" emellan måltiderna skippade jag, och de kändes och uppfattades helt okej. Lite samma sak om jag nu umgås med vänner, som man umgås mycket med. Då är de helt okej att messa lite om man mest hänger, men hörlurar, nej. Är det däremot så att man är bortbjuden eller har gäster hemma som är lite närmre även mig, så är de inte okej att messa mer än nåt enstaka mess, eller ha hörlurar eller gå iväg.
 
Däremot blir jag fan MORDISK när folk, när man sitter och pratar, ser att de får ett SMs, tar upp telefonen och läser samtidigt som de mmm:ar åt en medan man pratar. Jag tycker att det är SÅ oförskämt och irriterande, det är så uppenbart att de inte längre lyssnar på en liksom.

JAAA.
Har en i min närhet som alltid är på mig om att vi ska ses, hon skriver ofta saker i stil med "kom hiiit, jag behöver dig" (vi bor inte i samma stad). När jag väl reser dit och hälsar på sitter människan gärna med mobilen eller plattan och gör allt och ingenting. Blir verkligen MORDISK när människan sitter och slösurfar kläder(!!!) när jag försöker ha en seriös diskussion.
 
Att överhuvudtaget ha något annat än en nödvändig jobbtelefon på när man umgås med vänner/bekanta är bara så egotrippad. Om man anser sig behöva använda 5%+ eller mer av tiden man umgås med "vänner" på fånen kan man lika gärna stanna hemma ...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 620
Senast: Sesca
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 939
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 879
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp