Hur otydligt får innehållet vara egentligen?

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
"Spannmål", av ospecificerat slag och okänd mängd, "animaliska proteiner (varav 4% x)", Svensk flagga på foder tillverkat i andra länder med tilläggstexten "designed in Sweden"...

Exemplen på otydliga foderförpackningar är många. Vissa märken är värre än andra såklart.

Men hur otydliga får de egentligen bli?

Jag kommer nästan dagligen i kontakt med folk som tex tror att de ger ett foder med mycket lamm, som tror att de ger ett svensktillverkat foder, som tror att de gjort ett val som är bra utifrån deras preferenser... Och så har de bara blivit lurade av till synes medveten otydlighet i marknadsföringen.

Jag själv försöker undvika tillverkare som satt det här i system. Men alltså, det måste ju finnas en gräns för hur otydliga de får vara?

"Spannmål", av ospecificerat slag och okänd mängd, "animaliska proteiner (varav 4% x)", Svensk flagga på foder tillverkat i andra länder med tilläggstexten "designed in Sweden"...

Exemplen på otydliga foderförpackningar är många. Vissa märken är värre än andra såklart.

Men hur otydliga får de egentligen bli?

Jag kommer nästan dagligen i kontakt med folk som tex tror att de ger ett foder med mycket lamm, som tror att de ger ett svensktillverkat foder, som tror att de gjort ett val som är bra utifrån deras preferenser... Och så har de bara blivit lurade av till synes medveten otydlighet i marknadsföringen.

Jag själv försöker undvika tillverkare som satt det här i system. Men alltså, det måste ju finnas en gräns för hur otydliga de får vara?
Ja det finns reglerat.
Exempelvis får ett foder inte heta exempelvis ”Lamm och ris” om det inte innehåller minst 4% lamm och 4% ris.
Ganska lågt dock…
Jag skulle önska att det var hårdare reglerat så att även gemene man (och inte bara vi som lärt oss läsa ingredienslistor) snabbt förstår vad saker innehåller.
Detta gäller ju alla produkter. Svensk flagga eller gul och blå text på produktetiketten är ju en typisk grej för att lura konsumenten att produkten är svensk.
Väldigt vanligt på exempelvis honungsburkar i mataffären.

Ja det finns reglerat.
Exempelvis får ett foder inte heta exempelvis ”Lamm och ris” om det inte innehåller minst 4% lamm och 4% ris.
Ganska lågt dock…
Jag skulle önska att det var hårdare reglerat så att även gemene man (och inte bara vi som lärt oss läsa ingredienslistor) snabbt förstår vad saker innehåller.
Detta gäller ju alla produkter. Svensk flagga eller gul och blå text på produktetiketten är ju en typisk grej för att lura konsumenten att produkten är svensk.
Väldigt vanligt på exempelvis honungsburkar i mataffären.
"Innehåll: kött och animaliska biprodukter (varav minst 4% xxx)" Där xxx är vad som står som smak på framsidan av burken dvs. lax, kalkon, oxkött e.dyl.

Jag har undrat hur stor skillnad de där 4 procenten gör och om det är någon meningsfull skillnad för katten att man köper olika smaker.

Och om det i praktiken finns ett ungefärligt recept på vad det är i de andra 96% av en sort, eller om det kan variera helt efter vad man får tag på mest förmånligt för stunden?
Men jag märker att det är en annan lite blöt fettighet när jag öser ur laxburken än ur oxköttsburken. Så någon skillnad är det, som inte känns som den enbart kan bero på att de siste 4 procenten är det enda som byts ut?

Men jag ser också en rimlighet i att man kan använda en rätt stor del blandade biprodukter utan att specificera dem. Om det är ett allmänt blandfoder och inte något som det har ett extra väldefinierat innehåll.

De flesta färskfoder är väl relativt förskonade från detta? Har i alla fall inte hört om importerat kött? Förutom VOM från Norge?

Men jag tycker att det borde vara tydligt var köttråvaran kommer från! Jag vill inte köpa fläsk eller kyckling producerat utanför Sverige och det är inte rimligt att jag som konsument inte får välja. Jag har valt bort torrfoder som var riktigt bra sett till mage och smaklighet (Furry family) pga att köttet kommer från andra länder. Men om "svenskt" foder också innehåller utländsk köttråvara kan det ju kvitta?

De flesta färskfoder är väl relativt förskonade från detta? Har i alla fall inte hört om importerat kött? Förutom VOM från Norge?

Men jag tycker att det borde vara tydligt var köttråvaran kommer från! Jag vill inte köpa fläsk eller kyckling producerat utanför Sverige och det är inte rimligt att jag som konsument inte får välja. Jag har valt bort torrfoder som var riktigt bra sett till mage och smaklighet (Furry family) pga att köttet kommer från andra länder. Men om "svenskt" foder också innehåller utländsk köttråvara kan det ju kvitta?

Svensk kött råvara betyder bara att djuret är styckad i Sverige, men kroppen kan vara importerad från vilket land som helst. Kan ju påminna er alla om att Scan är den största importören av nöt- och griskött, men man ser ju aldrig att de skriver annat än svensk kött råvara på sina produkter...

• Gilla
Reactions: Sel
Svensk kött råvara betyder bara att djuret är styckad i Sverige, men kroppen kan vara importerad från vilket land som helst. Kan ju påminna er alla om att Scan är den största importören av nöt- och griskött, men man ser ju aldrig att de skriver annat än svensk kött råvara på sina produkter...

För färskt, fryst eller kylt kött som man köper betyder svenskt kött eller ursprung Sverige att djuret levt och slaktats här.
Det är inte ok att skriva svensk köttråvara om köttet är importerat, däremot är det inte krav på ursprungsmärkning för t ex charkprodukter.

Den enda märkningen som jag litar någorlunda på är Från Sverige, för den kräver att alla delar i produktionskedjan är svenska. Det enda fodret jag vet om som har den är Magnussons, och jag tror att de är ensamma i världen om den just nu. Annars räknar jag kallt med att det på sin höjd är tillverkat i Sverige, men ingredienserna kan komma från precis var som helst.

Jag tycker det här med djurfoder är en stor djungel! Det är hopplöst att hitta foder med svenskt kött. Jag är alltid nog att köpa svenskt till mig själv och försöker till katten. Men när katten dessutom är foderallergisk och inte tål kyckling eller fisk så blir det omöjligt. Har fått ge upp gällande torrfodret för där har fungerar hon i princip bara på rc hypo allergenic. Vi har provat massor, även insektsfoder men då blir hon bara instabil i magen. Även på blötmat har jag fått ge upp att ge svenskt så försöker istället hitta något ekologiskt singelprotein för inbillar mig att djuren iaf har lite bättre levnadsvillkor då? Har även försökt hitta med vilt men är svårt även det och katten envisas med att vara kräsen..

Jag tycker det här med djurfoder är en stor djungel! Det är hopplöst att hitta foder med svenskt kött. Jag är alltid nog att köpa svenskt till mig själv och försöker till katten. Men när katten dessutom är foderallergisk och inte tål kyckling eller fisk så blir det omöjligt. Har fått ge upp gällande torrfodret för där har fungerar hon i princip bara på rc hypo allergenic. Vi har provat massor, även insektsfoder men då blir hon bara instabil i magen. Även på blötmat har jag fått ge upp att ge svenskt så försöker istället hitta något ekologiskt singelprotein för inbillar mig att djuren iaf har lite bättre levnadsvillkor då? Har även försökt hitta med vilt men är svårt även det och katten envisas med att vara kräsen..
Till hund är det relativt lätt ändå, finns flera färskfoder med svenskt kött (tex Pondus och Fodax). Men till katt... Och dessutom utan kyckling... Mush har en sort som är gris och nöt och det är iaf finskt. Kanske kan vara något?

Magnussons verkar ha torrfoder även för katter nu, enbart svenskt kött även där. Vad gäller blötfoder verkar t ex Bozita ha foder med bara svenskt kött om man tittar på den här innehållsförteckningen. Men det framgår ju inte om Kött och animaliska biprodukter kommer från kyckling i fodren med smak av nöt och ren...

1000061352.webp

Jag har en katt som behöver foder mot urinstenar, där är det också helt kört att hitta något foder med svenskt kött. Det är som det är.

Det svaret fick jag av Ica när jag frågade vartifrån köttet i maten kom ifrån då det stod "svensktillverkat" osv och ingenting tydde på att det var från något annat land. Då sa den som jobbade där att det får stå så sålänge maten just är tillverkad i Sverige helt enkelt, varifrån köttet kommer ifrån är dom inte skyldiga att skriva ut. Tror jag frågade det i samband med den här hästköttskandalen för ett par årsen.

Dom hade ingen aning om vartifrån köttet kom ifrån, bara vilket land maten är tillverkad i och är det i sverige så räknas det som svenskt..tydligen.

Doggy har all sin produktion i Vårgårda, enbart svenska ingredienser. De har även ett Varumärke för katt Mjau. https://doggy.se/
https://mjau.se/
Var hittar du informationen om att det skulle vara bara svenska ingredienser. På vissa produkter skriver de att just kycklingen i dem är svensk, eller att fisken i dem är nordisk, men jag ser ingen information alls om den stora mängden av ingredienserna.

Doggy har all sin produktion i Vårgårda, enbart svenska ingredienser. De har även ett Varumärke för katt Mjau. https://doggy.se/

"I så lång utsträckning som det är möjligt" står det ordagrant om man scrollar längst ner till länken 'ingredienser' på Doggy-hemsidan. På Mjau-sidan finns inte ens någon sådan länk. Det tolkar inte jag som att de endast använder svenska ingredienser, bara att de försöker så mycket som möjligt men mycket väl kan köpa in från andra länder.

I största allmänhet tänker jag att om tillverkare endast använder svenskt eller nordiskt så är det något som de gärna stoltserar med, inte något man måste läsa det finstilta för att få reda på. Intet ont om fodren från Vårgårda - jag har själv gett Mjau när jag hade katt - men det enda säkert svenska där är var de tillverkas.

Var hittar du informationen om att det skulle vara bara svenska ingredienser. På vissa produkter skriver de att just kycklingen i dem är svensk, eller att fisken i dem är nordisk, men jag ser ingen information alls om den stora mängden av ingredienserna.
Det var i och för sig 20 år sedan då jag sökte jobb på deras katthem någon kilometer utanför Vårgårda som jag fick informationen om enbart svenska råvaror, men tror nog inte policyn har ändrats sedan dess, om då inte någon högutbildad (får ej förväxlas med välutbildad) nisse som ser mer till profit en kvalité har kommit in i inköpskedjan.

Nej de importerar råvaror när det inte finns i Sverige. Lamm och ris finns det exempelvis ingen betydande produktion i Sverige (ris inte alls). Men säkert även olika köttmjöl. De skriver att de i första hand använder nordiska råvaror men att import från andra EU-länder förekommer också.

Till hund är det relativt lätt ändå, finns flera färskfoder med svenskt kött (tex Pondus och Fodax). Men till katt... Och dessutom utan kyckling... Mush har en sort som är gris och nöt och det är iaf finskt. Kanske kan vara något?
Vi har testat den men den föll inte damen i smaken tyvärr..🙄😼 Jag vet inte hur mycket mat vi skänkt till katthemmet..

Nej de importerar råvaror när det inte finns i Sverige. Lamm och ris finns det exempelvis ingen betydande produktion i Sverige (ris inte alls). Men säkert även olika köttmjöl. De skriver att de i första hand använder nordiska råvaror men att import från andra EU-länder förekommer också.

Senast jag kollade fanns ingen produktion av köttmjöl för foder i Sverige, bara för gödsel. Så alla torrfoder som har köttmjöl som råvara(och det är nog merparten) innehåller också importerat kött. I det läget är det visserligen sant tillverkare så fint säger att de så långt det går använder svenska råvaror, men köttråvaran kan fortsätta vara i princip 100% importerad.

Efter att ha kikat runt lite så skulle ett köttråvaran i stället för att helt anonym nog lätt kunna specificeras till nivån(påhittat exempel):

Kött och animaliska biprodukter(köttmjöl PM56 Lamb Daka Sarval imp Danmark eller motsvarande produkt, färskt svenskt kött minst 4%)

Köttmjöl som fodertillverkare köper är inte något anonymt skräp, det är i sig en namngiven och testad produkt. Rätt självklart egentligen, fodret måste ju ligga på samma näringsvärden hela tiden.

Men inte helt oväntat avstår tillverkare från att ge mer information än vad de måste och förstås den den som är bra försäljningsargument.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka