Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Du har inte funderat på att ställa din häst i ett kovalescens-rehab stall? Där är de utbildade för att hantera sådana hästar och skador och har tillgång till veterinär som i värsta fall kan kommma och plegga hästen innan den skall ut. Dessutom finns skrittmaskin och fullt med andra hästar som har samma problem som din . Värt att kolla upp, jag vet flera som har gjort så och inte har ångrat sig en sekund. Vet inte om man får lägga in hemside länkar men här är ett sånt stall www.finstahastcenter.com

Lycka till!
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Hej,
var beställer man räddningsdroppar för att lugna ner hästen???
tacksam för svar ///:confused:
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

tack för hjälpen!!!:) :)
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Ja, jag har promenerat med en skvatt galen häst och överlevt. Hjälpen var ett lugnande medel som veterinären skrev ut. Gavs med spruta i munnen, tror det hette Sedalin. Utan det gick hästen mer på bakbenen och på mig, med det var hästen "bara" allmänt framåt och stark, men hanterbar.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Sedalin och Vetranquil innehåller acepromazin, samma som Plegg. Ge det och ta ut din häst! Om du kan ta ut den i lugn och ro ett tag lugnar den ner sig och då kan du sluta.

Jag har aldrig varit med om att en häst har mått illa av det i måttliga mängder. Inte ens en som råkade få dubbel stark dos. Hon blev ganska vinglig en stund men sen märktes aldrig något avvikande.

Ace har använts sedan åtminstone 60-talet utan att jag har hört några rapporter om att det skulle vara skadligt. Däremot har det räddat många överförfriskade från att skada sig.

Det går till och med att använda när man ska vänja hästar vid något nytt läskigt. Läste en artikel i det amerikanska veterinärförbundets tidning när jag var hos veterinären förra veckan och dom hade gjort tester och acepromazin påverkar inte inlärningsförmågan som vi har fått lära oss tidigare.

Har även varit med om att B1 lugnar ner nervösa hästar men på en häst som har haft boxvila och ska ut hjälper inget sån't. Då är det acepromazin som gäller.;)
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

*rycker knappen*

Glada nyheter! Har fått Vetranquil av veterinären och kan nu ut och gå med hästakraken utan risk för att vi ska stryka med!

Går nu med honom en kvart morgon och kväll och hoppas på att öka på det till nästa vecka. (Ska prata med vet. igen.)

Har lugnande på morgon-promenaden men har faktiskt skippat det till em-promenaden två dagar, och det värsta som händer är att han taktar, sprattlar och lättar lite fram, men inte alls som förut. Fullt hanterbart! Det går bara bättre och bättre!!

Jag är såå glad! :) :) :)
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Har inte läst hela tråden. Men för några år sen hade jag samma problem. Jag satte på på en longergjord och ett par inspänningstyglar och ledde hästen i skritt med detta. Detta gjorde att hästen höll sig mkt bättre på plats och inte kunde hitta på så mkt bus.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Gud vad skönt! Lycka till!

(helt plötsligt är jag så himla lättad över att min häst
- som stått på vila sen innan sommaren - inte är galen,
han ser bara lite spöken här o var på våra promenader)
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 371
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 091
Senast: Beritas
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 885
Senast: frittan
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp