Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

okej, jo..jag förstår dej. Kan vill inte riskera att det blir värre.

Hoppas det blir bättre snart!
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Jag har varit i samma sits som dig, och det har inte varit kul.
Min nyinköpta tvååring skar upp senorna och fick ett års boxvila.
Kan juh lägga till att han gick på lösdrift då, är hingst och dessutom endast pyttelite hanterad.
Försökte gå i ridhuset, tog väl ett varv innan han exploderade, försökte gå i stallgångarna men då var det väldigt trångt när han brallade. försökte med tryptovit, funkade inte alls.
Fick råd att tömköra, men inte vågade jag sätta på långa tömmar på hästen när han inte ens var van vid träns.
Jag har alltså haft ett helskotta senaste året. efter fyra månader fick han för första gången komma ut i en liten hage. Och där kunde han avreagera sig lite iaf.
Jag gav helt enkelt upp det där med promenaderna, det var INTE värt det att riskera att bli skadad.
Så nu i dec så kände jag att nej, nu få det bära eller brista. så satte jag på alla benskydd jag hade på hästen och släppte honom i ridhuset.
nu är han en ängel. visst han brallar och så men hanterbart.

hoppas det går bra för dig, men utsätt dig inte för något som kan bli rent ut sagt farligt, för det är inte värt det. tycker jag iaf.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

*Kl*
Har haft en häst som fick fyra månaders boxvila, också under denna årstiden med is och snö. Jag kom bara precis utanför stalldörren sedan exploderade hästen och jag gick in igen pga risken för att själv bli skadad. Hon fick stå inne tills hon var så bra att jag kunde släppa henne i hagen igen. När jag började släppa ut henne fick hon först gå i en liten hage som jag ökade storleken på succesivt så hon inte skulle bralla för mycket.

Riskera inte ditt eget liv, låt läkningen och igångsättningen ta lite längre tid, det kan vara värt det....
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

deathworship och vapor - ni säger det jag tänker i mörka stunder: MÅSTE jag verkligen genomföra dessa promenader :crazy: .

Längtar en hel del tills dess att jag kan släppa honom i mindre hage där han kan avreagera sig själv en smula. Får väl linda benen blåa på honom.
Åtminstone vara ute och lära sig hantera intryck igen, för som det är nu blåser han ju upp sig bara vi närmar oss stalldörren. Tyvärr har jag inte ridhus här.

Skönt att höra att ni tänkt (och gjort) samma sak.
Och att de finns de som haft det värre - en näst intill ohanterad lösdrifts-hingst måste vara värre än en hyfsat väluppfostrad lösdrifts-knäppgök till valack (som iofs tror att han är hingst ibland). Märkligt att livet blir lite lättare när man hör att andra haft det lika hemskt, eller värre...

Ska prata med veterinären och avvakta ultraljudet. Just nu är det så himmelens mycket snö och is här så jag inte törs ta ut honom ändå.
Eller så är det mitt undermedvetna som använder det som ursäkt för att klara livhanken :o .
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Känner du dig det minsta osäker så ta inte ut hästen.
Låt honom stå istället, vänta till nästa vet besök och att han får gå ut i hage igen för då kommer han säkert vara mer hanterbar.
Sedan kan du börja med igångsättningen.
Jag har med min häst tagit allting baklänges iom att han betedde sig farligt. Och på honom märks inte hans skada av alls.

Men känner du att du vill att han ska röra på sig så lämna iväg honom till konvalescens stall med proffesionell personal och skrittmaskin.
Men riskera inte ditt eget liv!

Och ja, man behöver stöd när man hamnar i en sådan här situation och allting bara känns jobbigt. Det är ingen som anmärkt på att jag bara låtit min häst stå under det här året, och då står jag ändå i ett ganska stort stall. Men de flesta har juh sett hur han flygit och farit med mig och förstått att det varit farligt.

Lycka till och gör inget du inte måste!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Räddningsdroppar fungerar inte som ett lugnande medel i den bemärkelsen. Det är ett natur medel som kan göra hästen mer harmonisk.

Jag tror att du blir hjälpt av att ta ut hästen minst 3 gånger om dagen. Märker du inte skillnad, att den lugnar ner sig?

Kan du inte hålla hästen? Varför inte sätta fast honom ute vid en vägg och låta honom stå och andas frisk luft? Utöka så promenaden steg för steg.

Det är viktigt att du behåller ditt lugn, annars kan det lätt gå på tok. :)
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Men kan du inte få köpa lugnande av veterinären och ge hästen innan promenaderna?
En elvisp borde ju vara en godtagbar orsak till att ge lugnande under en övergångsperiod, låt vara av längre slag. Sedan när han uppfört sig bra ett tag lan du ju sakt minksa ner dosen.
Det finns ju det man kan ge i munnen via spruta. Seredin eller något åt det hållet.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Ojdå fingrarna halkade...l" an du ju sakt minksa " sklle ha varit
kan du ju sakta minska.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

ja du har fått många bra svar.skrittt maskin är bra men måste då finnas. Droppar, Sen är det så jag som är uppvuxen med galopphästar. Vi brukar naturligtvis lyssna på vetrinären men man känner ju sin häst bäst själv så jag har allti haft alla mina hästar i sjukhage och då har jag gjort den i en annan hage där jag då släpper den lugnaste hästen och där får den hästen gå i sin sjukhage med mkt mkt hö. och vatten ca 3tim. Led honom i en hage ellr rundvolt om du måste jag rekomenderar inte atttömmköra honom.Iallafall inte utanför staket. Vet en tjej som longerade sin häst och den stack och sprang lös med liner och kom tillbaka runt knuten med brutet ben. Kotan hänged på några få sener kvar,
Hemskt!! Så tänk er för. plegicil;) är bra men inte för ofta. Lycka till.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

provat magnesium ännu? eller hört med vet. om det?
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Kan du inte hålla hästen? Varför inte sätta fast honom ute vid en vägg och låta honom stå och andas frisk luft?

Skulle jag aldrig våga :eek:
Han skulle dra ner hela väggen eller knäcka nacken i försök att komma loss. Näpp apselut inte.

Har varit med om en olycka där en i vanliga fall ko-lugn häst var fastsatt med grimskaftet i väggen och blev rädd för något och ryckte till rejält. Plankan på väggen lossnade, och hästen galopperade iväg med plankan efter sig. Måste haft änglavakt - jag var övertygad om att plankan skulle slå av benet på honom, men han kom undan med ett ytligt köttsår.

Men jag har en fundering på att lunchfodra honom (hö) ute på stallplan. Ska bara vänta tills isen försvinner lite mer.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Har testat magnesium vid ett tidigare tillfälle, två år sedan, och tyckte inte det hjälpte. Beror inte det på vad höet har för värden, och vad han får för mineraler? Om han inte har magnesium-brist gör det väl varken till eller från? Eller jag vet inte, kan inte sådant.

Jag pratade med veterinären om lugnande, han hade inte hört talas om räddningsdroppar i alla fall. Magnesium sa han "kanske" på. Det känns faktiskt som han inte riktigt vet vad han ska rekommendera, så jag får ta det med ATG istället. När den dagen kommer då jag ska släppa honom i hagen tyckte de definitivt att jag skulle plegga honom. Men man kan ju inte droga ner honom hur mycket som helst hela tiden. Urk vad detta är knepigt.

deathworship: Har faktiskt haft funderingar på att lämna iväg honom någon månad till konvalecens-stall. Men jag ska prata med ATG.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Jag lade ner promenaderna omgående med min åring i höstas när det inte funkade.

Är du i ett stadie då han MÅSTE skrittas för rehabiliteringen?

Är han inkörd? Jag fick rådet från vet. med en annan boxvilande att hon skulle köras långt innan hon fick börja gå i hage.
Men det förutsätter så klart att man har lätt körutrustning.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Be veterinär skriva ut en burk Vetranquil. Det är super, tar udden av hästen utan att det blir dött-kött av den. Går att rida på i lagom doser (räddar liv de första gångerna man är ute vid konvalcens).

Tar c a 45 minuter innan effekten är uppnådd. Vi brukar lösa upp i vatten och spruta in i munnen, för att inte riskera att sprida ämnet via krubba eller liknande. Man är också säker på att hästen får i sig allt.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

jo man får ju titta lite på magnesiumvärdena i fodret som han redan får,
dagsbehovet ligger ju på 0,15 G per MJ, så då ska du komma upp i en giva på 0,45 g per MJ..

fast om du inte har någon höanalys kan det vara svårt.. och är hästen utan kraftfoder så kan man ge 0,3 g/MJ extra får att se..

magnesiumet är ju inte farligt för hästen o stora doser sålänge man inte ger väldigt mycket fosfor, dvs om du ger över 250 g vetekli är det inte så bra.. då kan urinsten bildas..
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Vetranquil ska jag kolla upp med vet på onsdag då han kommer nästa gång. Tack för tipset.
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Har höanalys, minns inte mineralvärdena.
Värdena i övrigt var toppen för fri tillgång och kvoten låg på drygt 8 så jag var så lycklig :) .
Han får bara hö nu, ca 15 kg då han står i box, inget kraftfoder förutom en näve betfor som jag blandar Tryptoviten med.
Ska kolla med höleverantören om mineralanalysen, han har koll på papprena.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

okai, då borde det inte vara någon fara med att ge extra magnesium, tror att biofarmabs "biomag" ger mest magnesium för pengarna :)
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Kikade på nätet lite snabbt, och såg ju att räddningsdroppar kan jag ju beställa själv och inte via veterinär.

Några frågor om du eller någon vet - blir hästen "vinglig" och slö i benen av räddningsdroppar? Groggy?
ATG-veterinären rekommenderade att inte ge för starkt lugnande eftersom hästen då inte har full koll på ben och hovar, och risken för att han trampar snett eller kotar över då är större.

Annars är det ju bara att prova, som jag skrev tidigare kan det knappast gå sämre än vad det gör nu.

Tack för tipset, igen!

Och tack för alla svar jag fått i den här tråden, man fick en kick framåt. Finns hopp, liksom :idea: .
Min pålle fick ett ljusgult pulver som skulle blandas i fodret (kan för mitt liv inte komma på vad det hette just nu) Hästen blev inte vinglig eller groggy, bara lite mer avslappnad, som efter ett glas vin ungefär!;) Det viktigaste med det preparatet var att hästen fick stå i lugn och ro i ca en timme för att det skulle få maximal effekt.
Om du inte vill ge nåt lugnande så kanske du kan skritta uppsuttet istället om det fungerar bättre. Det var jag tvungen till, min var också helt galen vid hand innan jag hade tillgång till lugnande.

Ta det försiktigt och sköt om er båda! :bow:
 
Sv: Hur promenerar man med en sjuk helikopter-elvisp?

Om det var rätt stora kristaller och inte fint pulver du fick, var det säkert Vetranquil. Vi krossade allt till fint pulver och blandade med vatten i spruta att ge i munnen.

Vi tycker också det fungerar bra, och vi fick stränga order om att motionera uppsuttet och inte vid hand just för att bättre kunna kontrollera hästen.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 371
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 091
Senast: Beritas
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 885
Senast: frittan
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp