Hur räddar jag hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mejas_hjalp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 172
  • Visningar Visningar 15 281
Sv: Hur räddar jag hunden?

*KL*

Vet vi om nuvarande ägaren har försökt omplacera hunden?
Det är inte lätt att omplacera stressade hundar (om det nu är stressad den är) alternativt ouppfostrade hundar.

Jag kan bara lugnt konstatera efter snart ett år med en omplacering att det var definitivt sista gången jag tar en hund som omplaceras. Ja, jag fick massor av fördelar av att ha en vuxen hund, men det är ett stort arbete också. Att ta tag i en hund som har fått röja hej vilt, har massor av olater och lägger man dessutom stress till det så blir det ännu jobbigare och jag kan se hur listan med intressenter snabbt krymper till obefintlighet.

Har nuvarande ägare försökt omplacera utan resultat så är det kanske den sista utvägen för henne. Hennes hund och hennes beslut och jag kan tycka att det oavsett hundens ålder att det är bättre att den avlivas än förvandlas till en vandringspokal som kanske slutligen hamnar i en valpfabrik eller ännu hemskare.

Du kan inte göra så mycket. Men det var ju snällt att du fick reda på det innan och inte alls.

Men den som jag vill omplacera hunden till är min förra hundvakt jag hade när hon var hos mig.
Men kan lika gärna behålla henne själv så hon inte blir en vandringspokal.
Jag omplacerade henne för hon inte funka med min andra tik som hade valpar.
Nu har jag både plats och tid för henne och möjligheten att ha tikarna i sär utan att behöva se varandra.
Har en annan hund som vart i 5 hem innan han kom till mig och var riktigt sliten men är i dag en kanon hund. (en blandning do9goargentino/amstaff)
Det är så att hon har inget kvitto på hunden och inget köpe kontrakt.
det enda hon skrivit under är ett fodervärdsavtal där det står att om hon inte kan ha kvar hunden åter går den i min ägo.
Sen står det även att jag är ägaren i fodervärds avtalet.
Står även att om hunden andvänds till kamp eller varnvårdas mm så har jag rätt att ta tillbaka henne.
Hon är dock skriven på henne hos jordbruksverket.
Det lutar åt att det kommer bli rätts sak om det.
Hunden är en blandning amstaff/am bulldog.
Nej hon har inte försökt omplacera henne.
Hunden trivs bara inte hos henne och får slitas mellan flera hundvakter som inte bör ha hund några av dom.
Hos mig hade hon inte dom problemen.
hon har haft henne i 5-6 månader bara.
Vetrenärerna i "stan" avlivar inte hunden fören allt är klart om hon vinner.

Hoppas du får hem hunden. Nu förstår jag ännu mindre om det är ett fodervärdsavtal varför hon gör så här:confused:. Håller tummarna att allt blir bra.

Har hon betalat för hunden?

Med tanke på din trådstart:

jag sålde en hund

Du verkar mer och mer som en oseriös säljare om du sålt hunden, inte skrivit ett kvitto och nu försöker ta tillbaka hunden genom att bluffa att nya ägaren inte köpt hunden :crazy:

Senast ändrad:

Om hunden är din enligt fodervärdsavtalet undrar jag varför den står på henne?! För om hon "bara" är fodervärd är det ju du som fortfarande är ägare.. Det är där jag fastnar, eller jag kanske har fel?:crazy:

hon har gett mig 500kr och vi var överens att det som var skrivet fortfarande gäller.
inte uppgjort någon riktig försäljning.
Hon som skrivit avtalet.
Ja försöker bara låta hunden få leva.
hade hon bitit någon så hade jag absolut inte motsagt en avlivning men nu är det inte så.

Du har fått betalt för hunden = sålt henne och därmed så har du ingen bestämmanderätt över hunden längre.

Exakt varför vill hon inte sälja tillbaka hunden till dig?

Ju mer jag får höra, desto skummare verkar alltihopa..

man har rätt att ta en slant för et foderavtal

det säger hon inte.
hon säger bara att hon tagit det beslutet att avliva hunden
hon vill bara avliva hunden

Du har fått betalt för hunden = sålt henne och därmed så har du ingen bestämmanderätt över hunden längre.

Exakt varför vill hon inte sälja tillbaka hunden till dig?

Ju mer jag får höra, desto skummare verkar alltihopa..

Jag sällar mig till skaran som ser ut sådär > :confused:

Vad jag förstår har du sålt hunden till henne för 500:- och då upphör det i mina ögon, högst virriga fodervärdsavtalet att gälla med omedelbar verkan och det är helt rätt att hundens nuvarande ägaren står som hundägare hos jordbruksverket. Har hon nu köpt den så har hon ju noll och inga skyldigheter gentemot dig.

NEJ, det har man inte!
var har du fått det från??

I alla fall inte om man följer de regler som finns, men det är ju uppenbart att du inte gör det.

Något lär det ju bero på om de är villiga att gå till tinget över en hund som de köpt för 500;- och som det kostar en del att avliva.

Jag skulle gärna vilja veta vad det beror på att de istället för att få igen pengarna och bli fri hunden hellre betalar det dubbla och avlivar den..

Tydligen en blandning av am. staff & am. bulldog.

To late; jag hann svara :p

Det lutar åt att det kommer bli rätts sak om det.

Det är högst civilrättsligt dvs ni får skaffa juridiska ombud som ni själva får bekosta och jag skulle tro att ni i första hand kommer uppmanas över att komma överens utan rättens inblandning. Finns inget som säger att hon inte kan avliva hunden under tiden och sedan betala om ett eventuellt skadestånd skulle utdömas.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 809
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 331
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
443
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka