Sv: Hur räddar jag hunden?
Visst kan jag också tänka mig en omplacering. Nuvarande hund är ju köpt som treåring.
Problembeteenden kan jag också ta så länge mentaliteten på hunden är acceptabel. Utfall, drag i kopplet, dominanstjafs och övriga typer av förvärade beteenden kan mycket väl vara lägga ned tid på att få bort om hunden har ordentlig tävlingskapacitet (i mitt fall). När jag bli gammal och vill ha sällskapshund så accepterar jag nog inte lika svåra problem, men ouppfostran eller gnagande på möbler är ju liksom inget att orda om. Jag vill inte ha valp så då kan jag väl lägga den uppfostran på en äldre hund istället.
Det jag däremot vägrar ta och som de finns flest av är blandraser utav bruks-, bull- eller staffraser eller molosser. Ska jag ha en sådan krävande hund så vill jag kunna tävla med den och ofta består korsningarna av raser som inte är mentalt kompatibla med varandra. Det är, som sagt, viktigt att grundmentaliteten är god och då får det inte finnas rädslor eller obalans mellan exempelvis skärpa, nerver och dådkraft. Hos många blandraser som omplaceras grundar sig problemet i mentaliteten och den är jag inte beredd att gå in och peta i. Jag ger mig inte på att försöka laga något som inte går att fixa och att leva ett liv helt anpassat efter hunden är inte roligt. JAg har gjort det och gör det inte igen.