Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Vi hade en gång för inte allt för många år sen ett av världens bästa invasionsförsvar men nu finns inget kvar av det längre, det som finns är en försvarsmakt designad för att verka utomlands i första hand...

Något få svenskar känner till är att Sverige en liten bit in på sextiotalet, trots sina då ynkliga 7 miljoner invånare, hade världens fjärde största flygvapen.

Numerärt alltså, inte per capita.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Kan också tillägga att om vi vill (vilket jag hoppas aldrig händer) borde kunskapen att tillverka kärnvapen finnas kvar i FOA:s gömmor. Sverige låg väldigt långt fram i kärnvapenforskning fram till 70-talet (politikerna godkände det hela eftersom USA inte ville sälja kärnvapen eller -teknologi till oss).
Kunskapen att tillverka kärnvapen är inte raketforskning.
Robert Gustavsson bjöd på grundteorin under sju sekunders monolog i "Hundraåringen som klev ut ur fönstret som försvann".

Men eget kärnvapen är absolut inte Sveriges väg att gå, varken då eller nu - och jag är glad att politikerna under 70-talet avbröt projektet.

Däremot kan vi se det som klokt att vara uppmärksam på hur andra makter i vårt närområde expanderar sina kärnvapen. Och vad de kan tänka sig vinna politiskt med det. Det är ju en viss kostnad förknippad med att bygga massor med kärnvapenbaser, så man vill ju få betalt tillbaka på nåt sätt.

För det är ju inte så att de byggs för att fyras av. De byggs ju för att en motståndare ska veta att de kan fyras av.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Exakt, och det som händer nu är inget märkvärdigare än ren sandlådepolitik i sin enklaste form a´la "nu tar jag din röda bil och du kan ingenting göra för min pappa är större än din pappa". ;) Våld och terror i sin enklaste form.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ponera ditt senario, vilket slags försvar tänker du dig skulle hjälpa i det läget?

Det talas mycket om upprustning i tråden, hur mycket resurser skulle behövas för att kunna hävda sig mot 150 atombomber?

Visst är vårt försvar idag ett skämt, men om vi ska på allvar kunna hindra en invasion av ett land i Rysslands kaliber skulle varenda krona och stående medborgare behövas.

Här känns det som om det kan vara ett lämpligt ställe att lansera en, för egen del, gammal käpphäst:

Jag tycker vi ska återinföra den allmänna värnplikten.
Men i en annan form är den vi hade tidigare.

Vi ska istället ha en Allmän Samhällstjänst, där båda könen deltar - allt efter egen förmåga.

Ur varje årskull 19-åringar skall man under t.ex 9 månader plocka ungdomar till värnplikt, sjukvård, äldrevård, dagis, skola, städning, snö- och slyröjning - whatever som samhället nu skulle ha användning av.
Kravallbarn som vill stå utanför samhället, ska få sin önskan uppfylld och stå utanför samhället på hjortronmyrar i Norrland.

Det här skulle kräva en stor apparat runt omkring, och då genera många jobb - plus att apparaten skulle i princip betala sig själv, eftersom arbetet som utfördes skulle vara näst intill gratis, jämförbart med dagens minimilöner.

Och ungdomarna skulle lära sig en hel del på detta, något de inte får idag genom att arbetslösa drälla på centrum.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

KL

Enligt Aftonbladet (ja jag vet världens mest förlitliga källa ;) ) så ska det flyttas ut flyg till Gotland ;)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Till dig och övriga som svarat.

Jätteintressant att läsa era tankegångar, verkar som om även "någon högre upp" börjat fundera i banorna kring om vi vill behålla Gotland eller inte (gp.se)

För mig som uppenbarligen är en naiv pacifist känns termer som "det ska kosta att invadera" helt sjukt. Kostnaden är i realiteten människoliv och jag förstår helt enkelt inte hur någon sida kan komma på idén att skicka sina söner och döttrar att dö för en bit mark mest känt för sina får och raukar. Varken för att behålla eller inta.

I alla fall har jag noterat att de krig vi sett senaste tiden, särskilt de där USA är inblandade, handlar i första hand om att sitta långt bort och skjuta prick. Flygbombningar, långdistansrobotar och drones som mha satelliter kan välja ut specifika offer.

Det är inte helt nytt, men väldigt effektivt, hur ska Sverige försvara sig där? Vi har väl knappt skyddsrum kvar i våra stora städer. Då hjälper varken allmänn värnplikt eller gerillakrigföring. Det försvar vi hade var säkert bra för sin tid, men är det den typen vi bör satsa på om vi upprustar? Stridsflyg känns vettigare i så fall, men då måste vi väl köpa JAS, är det det bästa som finns?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Om inte JAS är det bästa som finns så får vi väl utveckla fler plan då! Det var väl bra länge sen vi kom med något nytt, eller?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det hjälper inte hur mycket pacifist du och andra är, det kommer alltid att finnas andra som vill härska genom att söndra och mästra andra, titta bara på den här lilla ankdammen buke. :meh:

Vissa galningar gör ju allt för att sätta skräck i omvärlden och det egna folket och vi har inte varit ett dugg bättre historiskt sett. Enda skillnaden idag är att det går så mycket snabbare att dra igång nåt stort och det finns alltid någon som är beredd att trycka på knappen bara-för-att och se vad som händer. Där har vi den största faran.


Apropå iden med värnplikten som kom upp så är jag helt för den, den gjorde mycket gott åt samhällsklimatet och skapade jobb som inte fanns (och fortfarande inte finns).
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Till dig och övriga som svarat.

Jätteintressant att läsa era tankegångar, verkar som om även "någon högre upp" börjat fundera i banorna kring om vi vill behålla Gotland eller inte (gp.se)

För mig som uppenbarligen är en naiv pacifist känns termer som "det ska kosta att invadera" helt sjukt. Kostnaden är i realiteten människoliv och jag förstår helt enkelt inte hur någon sida kan komma på idén att skicka sina söner och döttrar att dö för en bit mark mest känt för sina får och raukar. Varken för att behålla eller inta.

I alla fall har jag noterat att de krig vi sett senaste tiden, särskilt de där USA är inblandade, handlar i första hand om att sitta långt bort och skjuta prick. Flygbombningar, långdistansrobotar och drones som mha satelliter kan välja ut specifika offer.

Det är inte helt nytt, men väldigt effektivt, hur ska Sverige försvara sig där? Vi har väl knappt skyddsrum kvar i våra stora städer. Då hjälper varken allmänn värnplikt eller gerillakrigföring. Det försvar vi hade var säkert bra för sin tid, men är det den typen vi bör satsa på om vi upprustar? Stridsflyg känns vettigare i så fall, men då måste vi väl köpa JAS, är det det bästa som finns?

Jag skulle vilja beskriva mig som en realistisk pacifist. Jag tycker att krig i alla dess former är det sämsta valet för alla inblandade parter. Det betyder dock inte att jag bara ser på vad som händer om min storebror slår min lillebror för att storebror vill ha lillebrors godispåse, med motivering att storebrors redan är slut.

Ty alla problem går att lösa med diplomati.
Det handlar bara om att följa redan givna regler, regler som alla kommit överens om tidigare. Och uppstår nya behov om regler, får man förhandla om dessa - samt addera dem i färdigt skick till samlingen.

Det Putin nu har gjort att han brytit mot dessa givna regler. Och dessutom är han stolt över att han gjort det. "All agreements signed during Russia’s period of weakness in the 90’s are null and void."

Det som skulle behövts i det här läget är ett starkt FN, som rättade till vad som blivit fel.
Ett starkt FN är något som framför allt USA sett till att vi inte har - men även Ryssland har hjälp till. Och Kina. Problemet är hur säkerhetsrådet är utformat, med sina vetorätter för de fem ständiga deltagarna.

Vilken lättnad det hade varit för världen, om denna demokratiska avart försvann. Jag menar; 190 av världens länder tycker det som hänt är fel folkrättsligt. 1 land tycker att det är rätt. Detta land har veto. Resultatet av omröstningen blir att det tycks vara ok ändå, på nåt krångligt sätt.
Utan vetorätten hade Palestinafrågan varit löst på 70-talet.

Oj, nu lämnade jag visst din frågeställning, och förlorade mig i tyckande som jag inte får utlopp av. Jag gör ett nytt försök.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det är möjligt att JAS ger mest kapacitet för pengarna men det bästa stridsflygplanet är för nuvarande F-22. En F-22 kostar dock runt fem gånger så mycket. JAS placerar sig på plats 3-7 kanske och är billigare än många av de likvärdiga planen.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

För mig som uppenbarligen är en naiv pacifist känns termer som "det ska kosta att invadera" helt sjukt. Kostnaden är i realiteten människoliv och jag förstår helt enkelt inte hur någon sida kan komma på idén att skicka sina söner och döttrar att dö för en bit mark mest känt för sina får och raukar. Varken för att behålla eller inta.
Kostnaden kan lika väl vara teknologi.
Det sägs att morgondagens krig kommer föras på Internet. Det är lättare att slå ut ett lands energiförsörjning - och på så sätt få ALLT att stanna, än att bomba och döda för att göra befolkningen spak.

I alla fall har jag noterat att de krig vi sett senaste tiden, särskilt de där USA är inblandade, handlar i första hand om att sitta långt bort och skjuta prick. Flygbombningar, långdistansrobotar och drones som mha satelliter kan välja ut specifika offer.
Som tur är, är Ryssarnas bag inte drones just nu.
Annars möter man teknologi med bättre teknologi, och det finns motvapen möt drönare. Det går att hacka dem datormässigt, det går att störa ut radiovågor de behöver för kommunikation. Det går (förmodligen) att ge dem en elektromagnetisk puls, så att de trillar ner till marken som en talgoxe som flygit in i ett fönster. (Och går inte detta idag, så går det imorgon.)

Det är inte helt nytt, men väldigt effektivt, hur ska Sverige försvara sig där? Vi har väl knappt skyddsrum kvar i våra stora städer. Då hjälper varken allmänn värnplikt eller gerillakrigföring. Det försvar vi hade var säkert bra för sin tid, men är det den typen vi bör satsa på om vi upprustar? Stridsflyg känns vettigare i så fall, men då måste vi väl köpa JAS, är det det bästa som finns?
Vi ska naturligtvis inte bygga upp det försvaret vi hade på sextiotalet. Vi ska vara kloka, klokare än våra potentiella motståndare. Vi ska älska fred och frihet, men vi ska inte vara naiva och tro att alla andra i vår omvärld talar med okluven tunga när de säger samma sak, och samtidigt bygger symmetriska grushögar i sina skogar. Och vi ska framför allt ställa oss frågan vad syftet är att de bygger sån't?
Och bara för att vi t.ex ser Gotland som en avlägsen ö med får och raukar, så kanske någon annan ser ett annat - och kanske rent av mycket stort - värde i den biten av land.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tror att Sverige på ett sätt är mer sårbart just för nedstängning av el och internet. Nästan alla arbetsplatser är beroende av att kunna koppla upp sig, går inte det står apparaten still. Ni kanske har varit in på en affär där kortläsarna ballat ur tex, tänk om databasen för streckkoderna också dog.

Andra länder har inte kommit riktigt lika långt teknologiskt, på gott och ont.

Jag överlämnar åt någon annan att komma med de smarta lösningarna och läser nyheterna under tiden.

I den händelse av krig klarar min familj sig bra, men vi skulle troligen inte sitta hemma och vänta ut ovädret. Sjukvården behöver förmodligen alla händer de kan få.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Läste lite nyheter nu. I nuläget verkar det ju knappast troligt att Sverige eller Gotland skulle invaderas. Länder som kan kännas sig hotade är forna Sovjetrepublikerna, grannländer med Ryssland. Där har nog Putin en plan. Han verkar läskigt slipad:banghead:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det går (förmodligen) att ge dem en elektromagnetisk puls, så att de trillar ner till marken som en talgoxe som flygit in i ett fönster. (Och går inte detta idag, så går det imorgon.)
Lägg en riktad radarpuls mot drönaren så får du se var den hamnar. :devil: (Glöm bara inte bort att först justera klystronavstämningen till smalbandspuls.) :angel: :p
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tror att Sverige på ett sätt är mer sårbart just för nedstängning av el och internet. Nästan alla arbetsplatser är beroende av att kunna koppla upp sig, går inte det står apparaten still. Ni kanske har varit in på en affär där kortläsarna ballat ur tex, tänk om databasen för streckkoderna också dog.
Jag tror om apparaterna inte har ström, så struntar de om de har Internet eller inte.

Om elströmmen försvinner i din omgivning, då är avsaknaden av Internet ett av dina mindre problem. Ett större bekymmer är att det börjar rinna från frysen, och det blir kallt inne, att vattnet slutar rinna, att du inte kan laga mat...
Och när det fortsatt i tre veckor, då är du ganska mör.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tror om apparaterna inte har ström, så struntar de om de har Internet eller inte.

Om elströmmen försvinner i din omgivning, då är avsaknaden av Internet ett av dina mindre problem. Ett större bekymmer är att det börjar rinna från frysen, och det blir kallt inne, att vattnet slutar rinna, att du inte kan laga mat...
Och när det fortsatt i tre veckor, då är du ganska mör.

Enda problemet i mitt hus :p Funderar på om man inte skulle lösa det på något sätt med. Hur mkt drar en generator egentligen? Eller är det bättre att installera ett minivindkraftverk kanske??
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Bara att köpa en dieselgenerator och se till att ha ett par fat diesel hemma. (Utan el så kan du inte tanka, pumparna står stilla)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Enda problemet i mitt hus :p Funderar på om man inte skulle lösa det på något sätt med. Hur mkt drar en generator egentligen? Eller är det bättre att installera ett minivindkraftverk kanske??

Strålande! Hoppas du inte har grannar som inte har det lika förspänt som du, kan titta in genom ditt fönster.

Föreställ dig hur folk skulle börja bete sig den femte dagen i en stad av t.ex Skövdes storlek.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det finns alltid handpump, så för den delen är jag inte orolig ;)

Jeffery: Jag bor en bra bit utanför stan, men ändå tillräckligt nära för att det kan bli ett problem efter ett tag.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Strålande! Hoppas du inte har grannar som inte har det lika förspänt som du, kan titta in genom ditt fönster.

Föreställ dig hur folk skulle börja bete sig den femte dagen i en stad av t.ex Skövdes storlek.

Man hjälper ju sina grannar om man själv har det bättre förspänt. Då klarar samhället sig mycket bättre. Man sitter inte i sitt lilla hus och tittar glatt på alla andra som saknar ström i alla fall.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 625
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp