Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Man hjälper ju sina grannar om man själv har det bättre förspänt. Då klarar samhället sig mycket bättre. Man sitter inte i sitt lilla hus och tittar glatt på alla andra som saknar ström i alla fall.

Men självklart.
De tre första går hur bra som helst - de är ju inte bara grannar, utan även dina vänner. Men där kom det sex till. Ja, det går väl bra, du känner dem ju lite sisådär, byter ett par ord när du går förbi deras staket.

Men oj, nu damp det in tio till. Ja, du känner dem ju till namn i varje fall. Va? Säger du att det står 25 ute i trädgården? Är det 50 nu?
Var kommer de ifrån? Men vad gör ni i skafferiet!!


Ponera istället att du bor mitt i Skövde. Ditt hus är det enda som fungerar, för du har tänkt lite i förväg. Hur hjälper du dina grannar här, på bästa sätt? Du vill ju att samhället ska klara sig så bra som möjligt.
Och oavsett vad du tycker, så anser 34.000 i tätorten att just du är deras granne just nu.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Man hjälper de allra närmaste vännerna och inför resten låtsas man att man har det lika dåligt ställt som dem. :o
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Men självklart.
De tre första går hur bra som helst - de är ju inte bara grannar, utan även dina vänner. Men där kom det sex till. Ja, det går väl bra, du känner dem ju lite sisådär, byter ett par ord när du går förbi deras staket.

Men oj, nu damp det in tio till. Ja, du känner dem ju till namn i varje fall. Va? Säger du att det står 25 ute i trädgården? Är det 50 nu?
Var kommer de ifrån? Men vad gör ni i skafferiet!!


Ponera istället att du bor mitt i Skövde. Ditt hus är det enda som fungerar, för du har tänkt lite i förväg. Hur hjälper du dina grannar här, på bästa sätt? Du vill ju att samhället ska klara sig så bra som möjligt.
Och oavsett vad du tycker, så anser 34.000 i tätorten att just du är deras granne just nu.

Så sköt dig själv och skit i andra?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Man hjälper de allra närmaste vännerna och inför resten låtsas man att man har det lika dåligt ställt som dem. :o

Det kommer låta falskt i öronen på de 150 människorna i din trädgård som just nu ser att du har både ljus och värme i ditt hus. En del slår på dina väggar med käppar. Andra klättrar på dina stuprör. Stämningen är inte kul.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det har jag absolut inte sagt.
Jag bara påvisar att den problematik vi pratar om är inte så enkel och svartvit som du tycks tro.

nej det är inte alls svartvitt och jag skulle troligen jobba med energiförsörjningen i ett sånt läge.

Det har fungerat i betydligt mer än en vecka utan el i samhällen helt utan problem. Folk hjälper varandra så gott det går. jag tror inte på anarki faktiskt om det var det du var ute efter. Samhället kommer inte heller att låta de som skaffat sig reserver att få ha dem kvar helt till bara egen nytta heller för den delen.

Sen är det likadant med tex kraftverk som med försvaret. Köp ett elverk nu i så fall. När strömmen är borta finns inga till salu. Det såg jag vid stormen Gudrun. Jag var en av de lyckliga som hade ett då :)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Var det någon av er som var med under stormen Gudrun?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sen är det likadant med tex kraftverk som med försvaret. Köp ett elverk nu i så fall. När strömmen är borta finns inga till salu. Det såg jag vid stormen Gudrun. Jag var en av de lyckliga som hade ett då :)

Ja men vad jättebra. Då vet du ju absolut vad jag talar om!!!

Och för tydlighetens skull: Nu talar jag absolut inte om TomasN, och hur han skulle klara sig i ett liknande sceniario.


Ta samma långvariga och totala strömavbrott. Placera det över staden Jönköping. Det är månadsskifte mellan januari och februari, men det är en snäll vinter. De flesta boende i den staden saknar elverk, vedspis - och har sannolikt inte ens batterier till deras ficklampor.

Kan du föreställa dig hur det skulle se ut i Jönköping dag 10?
Ingen hjälp har kommit till undsättning, eftersom det ser likadant ut överallt annars.
Skulle det vara vänligare än vanligt? Mycket mer hjälpsamhet?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Kunskapen att tillverka kärnvapen är inte raketforskning.
Robert Gustavsson bjöd på grundteorin under sju sekunders monolog i "Hundraåringen som klev ut ur fönstret som försvann".

Detta låter helt galet, hur insatt är du i ämnet?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Detta låter helt galet, hur insatt är du i ämnet?
Jag har sett filmen.
Elementär skolfysik. Eller Google, om man har dåligt minne.

428px-Fission_bomb_assembly_methods_se.svg.png



Edit: Glöm inte att hålla säkerhetsavstånd då du tester.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det kommer låta falskt i öronen på de 150 människorna i din trädgård som just nu ser att du har både ljus och värme i ditt hus. En del slår på dina väggar med käppar. Andra klättrar på dina stuprör. Stämningen är inte kul.

Ljus som i el? För jag är ju inte så dum att jag visar att jag har el?! Man klarar sig ju utan el rätt länge trots allt. Jag har kamin att värma mig med, annars så finns sovsäckar och kläder när det är kallt och man ingen kamin har. Mina grannar här på landet har också kaminer så här skulle det inte bli några problem med värmen. Och jag bryr mig föga om att de har elförsörjning, den kommer också ta slut liksom. Tillgången till värme och smart mat är viktigare än el för att driva ett kylskåp eller liknande.

Det är ju till viss del sköta sig själv och skita i andra, för man kan inte hjälpa andra hur mycket som helst. Det är inte så att man ska leva i överflöd medan andra inget har, men sina närmaste kan man ju hjälpa.
Det handlar ju trots allt inte om ge andra allt eller att inte ge dem något, man kan dela med sig lite.

I värsta fall får man väl äta en granne! :D
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ja och alla var bara vänligare än vanligt :) Mycket mer hjälpsamhet.

Hjälpsamheten tar slut när ditt barn får gå hungrigt.
Jag svälter hellre ihjäl än låter mitt barn göra det och håller hårt i det som är mitt för att kunna dela det med mina närmaste som också behöver det.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

I värsta fall får man väl äta en granne! :D
Ja och då tar man den som man misstänkt är en illegalist. :up:

Illegalister finns ju lite här och där, din närmsta granne kan vara en, eller vaktmästaren på skolan, eller snabbköpskassörskan.


Vad en illegalist är? Googla så kommer svaret. :)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag misstänker att om gruppen skulle välja att "äta en granne", skulle de välja den som upplevs som minst solidarisk med gruppen. Gruppsykologi...
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Du har alltså ingen djupare kunskap men antar att det inte är så svårt genom att kolla på extremt förenklade bilder och förklaringar? I verkligheten är det givetvis "raketforskning". Att bara separera uran-235 (som är med i din bild) från uran-238 är en väldigt svår process t.ex då isotoperna är såpass lika varandra.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Hjälpsamheten tar slut när ditt barn får gå hungrigt.
Jag svälter hellre ihjäl än låter mitt barn göra det och håller hårt i det som är mitt för att kunna dela det med mina närmaste som också behöver det.

Det är svårt att veta i förväg hur man hanterar en kris både som enskild och hur samhället gör det. Man kan vara pessimist och tro på anarki och ibland blir det anarki vid stora katastrofer. Ibland blir samhällen bara mer sammansvetsade och kämpar hårdare när det finns en yttre fiende.

Jag säger inte att det inte blir problem om el och framför allt oljan tar slut för problem blir det. Jag gillar bara inte den tävlan som verkar finnas att måla upp allt i så mörka färger som möjligt.

Gotland är inte Krim och alla blir inte ligister när samhället krisar. Mina farföräldrar hade det knapert under kriget men som småbönder kunde de ändå se till att dela med sig av den mat de ändå hade. Jag hoppas att lite av den andan finns kvar och attt inte alla bara ser till sitt eget hus.

Jag hoppas att ni som stödjer devisen hjälp er själva först inte klagar på att alliansen monterar ner välfärden.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Du har alltså ingen djupare kunskap men antar att det inte är så svårt genom att kolla på extremt förenklade bilder och förklaringar? I verkligheten är det givetvis "raketforskning". Att bara separera uran-235 (som är med i din bild) från uran-238 är en väldigt svår process t.ex då isotoperna är såpass lika varandra.

Det kanske skulle ta ett tag men visst skulle Sverige kunna tillverka atomvapen om vi ville. Till vilken nytta dock?
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 630
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp