Bukefalos 28 år!

Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tror inte det kommer att hända inom de närmsta åren. Längre är svårt att överblicka. Det kan nog ingen göra. Det skulle bli oerhört svårt för Ryssland internationellt om de anfaller Sverige. Diplomatiskt är priset mycket högt. Därför tror jag inte det händer. Däremot kommer de säkert att skramla med sina vapen.

Just eftersom vi inte kan säga hur framtiden i Ryssland blir så borde vi satsa mer på försvaret.

Jag skulle vilja säga att det från rysk horisont inte handlar om att invadera något Sverige. Det handlar bara om att på obestämd tid 'låna' en 'mycket glesbefolkad ö' 'långt ifrån något fastland', som 'inte ens är satt under försvar'.

Att det skulle bli 'svårt internationellt', så svårt att det skulle hindra ett lån, är nog inte heller ett bekymmer i Kreml - man har ju från rysk sida medvetet flyttat gränserna framåt för vad som är så acceptabelt internationellt, vad som bara genererar pekpinnar och (i ryska ögon) meningslös diplomati, istället för verkliga interventioner från västvärlden.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

I det korta perspektivet kommer det inte att hända. Ryssland skulle inte i dagsläget våga anfalla Sverige. Det skulle kosta oerhört mycket för Ryssland helt enkelt. Detta är det logiska resonemanget. Det otrevliga är att Putin har en annan logik. jag tror ändå inte att det kommer att hända.

Men jag tycker ändå att vi borde börja tänka på vårt försvar.

Önskar jag vore så säker som du är här. Glöm inte bort att Sverige har lovat Baltikum hjälp vid eventuellt anfall. Och de har en lite trevlig liten gasledning utanför Gotland.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag skulle vilja säga att det från rysk horisont inte handlar om att invadera något Sverige. Det handlar bara om att på obestämd tid 'låna' en 'mycket glesbefolkad ö' 'långt ifrån något fastland', som 'inte ens är satt under försvar'.

Att det skulle bli 'svårt internationellt', så svårt att det skulle hindra ett lån, är nog inte heller ett bekymmer i Kreml - man har ju från rysk sida medvetet flyttat gränserna framåt för vad som är så acceptabelt internationellt, vad som bara genererar pekpinnar och (i ryska ögon) meningslös diplomati, istället för verkliga interventioner från västvärlden.

25% av Tysklands energiförsörjning kommer från Ryssland. Stänger Putin kranen så ramlar hela Europa ihop.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

25% av Tysklands energiförsörjning kommer från Ryssland. Stänger Putin kranen så ramlar hela Europa ihop.
Stängs gasen av så kommer man att elda mer kol + att kärnkraftverken eldas på igen...vilket staten Sverige kommer att tjäna på....
Värre är det då för de gamla satellitstaterna, de står o faller vad det gäller energi med vad gasprom hittar på.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag skulle vilja säga att det från rysk horisont inte handlar om att invadera något Sverige. Det handlar bara om att på obestämd tid 'låna' en 'mycket glesbefolkad ö' 'långt ifrån något fastland', som 'inte ens är satt under försvar'.

Att det skulle bli 'svårt internationellt', så svårt att det skulle hindra ett lån, är nog inte heller ett bekymmer i Kreml - man har ju från rysk sida medvetet flyttat gränserna framåt för vad som är så acceptabelt internationellt, vad som bara genererar pekpinnar och (i ryska ögon) meningslös diplomati, istället för verkliga interventioner från västvärlden.

Så som biltjuven lånar en bil så kallar vi andra det för att stjäla en bil...
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Har en nära anhörig som är högt uppsatt militär och han varnade redan för ett år sedan att ryssarna höll på att rusta upp något enormt.

Den som tycker att rysshotet är otidsenligt, att vi ska låta demokratin i öst få sin chans, att det här bara är tomma spånerier för att få en orsak att rusta försvaret, rekommenderar jag den här formen av själv-omvärldskontroll:


a) Öppna Google Maps.
b) Se till att du kikar i satellit-vy, samt har labels/etiketter aktiverade.
c) Sök fram orten Kremnevo i Kaliningradenklaven. "Russia, Kaliningrad, Kremnevo".
d) Zooma ut tre gånger, så att skalan ställs in på en höjd där 1km är ungefär 25mm på din skärm, så framträder det vi ska kika på.

Medan du zoomar ut framträder ett system av vägar som om det vore en större stad där det bara är skog. Det beror på att sedan satellitfotot togs, har det byggts en del här. Satellitfotot är MAX två år gammalt.

Väl ute vid 1km/25mm-skalan framträder tre märkliga formationer av 2-3km's storlek. Den södra ligger i direkt anslutning till Kremnevo. Den nordösta, den största ser mest ut som skog. Men det är omgärdat av en väg mitt i ett 30m brett fält där absolut allt är rensat.
Spännande! Det kanske är ett hjorthägn?

Intressantast är dock den nordvästra. Zoomar du in på den kan du se jämt utpacerade runda cirklar ute i skogen. Varje cirkel är 20m eller 40m i diameter. En del har fått gräs på sig. Andra är ännu bara av grus. När denna satellitbild blir uppdaterad kommer också dessa vara grästäckta. Trots att bilden är tvådimensionell, framgår det med tydlighet att cirklarna är små kullar.
Räknar du dem finner du ett femtiotal.

Man skulle kunna sammanfatta dessa kullar med att dess innehåll är obra.
Man skulle också lägga till att 'obra' är ett understatement i det här fallet.


Ibland kan jag använda Google Street View till att färdas efter vägen som går precis söder om denna nordvästra formation. Då färdas man längs en hög vit mur. Och ibland funkar inte Street View för mig just på detta ställe.

Det här är en militär anläggning. Den är inte en rest från det kalla kriget. Den är helt nybyggd. Följer man Rysslands västgräns finner man massvis med sådana här nybyggda formationer i landskapet.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Stängs gasen av så kommer man att elda mer kol + att kärnkraftverken eldas på igen...vilket staten Sverige kommer att tjäna på....
Värre är det då för de gamla satellitstaterna, de står o faller vad det gäller energi med vad gasprom hittar på.

Ja, om regeringen ändrar minerallagen kan vi producera helt egen kärnkraft under en väldigt lång tid (Sveriges berggrund innehåller adekvata mängder uran) plus att vi har möjlighet att ha ett säkert slutförvar (Sverige har lämplig berggrund för slutförvaring på flera ställen).

Sedan kan vi börja sälja till den fd sovjetiska sfären :sneaky:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Så som biltjuven lånar en bil så kallar vi andra det för att stjäla en bil...
Alltså, vad VI kallar det hela för har väl absolut noll betydelse, när jag exemplifierar hur Putin skulle kunna försöka rättfärdiga för omvärlden en invasion av Gotland.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

KL

Lite smått orolig blir jag ändå. Inte idag, inte imorgon eller så, men om 6 månader? 5 år? Vem vet?

Jo bor ju dessutom vid Sveriges flygstad... Så jag lär väl som minst se och höra bomberna falla i så fall.

Annars är jag rätt nöjd, mitt hus har veduppvärmning, det finns ved i skogen i värsta fall när den tar slut, och jag kan laga mat på spisen även om det blir lite klurigt.

Jag borde kanske skaffa höns och nån ko eller lamm eller nåt sånt bara. Hm... kaniner måste väl vara rätt bra vid krig? Äter lite, förökar sig ofta, växer snabbt upp i ätålder :d

Blir det riktigt illa så får jag väl äta upp en häst ;)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det här är en militär anläggning. Den är inte en rest från det kalla kriget. Den är helt nybyggd. Följer man Rysslands västgräns finner man massvis med sådana här nybyggda formationer i landskapet.
För att få en uppfattning om hur tätt dessa nybyggda baser ligger, så finns nästa i kedjan två mil nordost om utpekad bas, i skogsmark rakt norr om Kaliningrad. 50 nya kullar med obra innehåll.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Stängs gasen av så kommer man att elda mer kol + att kärnkraftverken eldas på igen...vilket staten Sverige kommer att tjäna på....
Värre är det då för de gamla satellitstaterna, de står o faller vad det gäller energi med vad gasprom hittar på.

:) Kärnkraftverk kan inte slås av och på med en strömbrytare. Är dom avstängda tar det månader/år innan de kan användas. Och kolkraft + vindfjollor räcker inte på långa vägar för Europeisk elproduktion. Skägget i brevlådan.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Alltså, vad VI kallar det hela för har väl absolut noll betydelse, när jag exemplifierar hur Putin skulle kunna försöka rättfärdiga för omvärlden en invasion av Gotland.

Det är ju bara att promenera in i Visby och ta över.
När jag var i 20 års åldern och gjorde lumpen där hade vi A7, Lv2, Ka3 och P18 på ön. Tusentals rekryter varje år. Nu är allt borta, rubbet, finns inte en Ksp på ön.

Det tar minuter att såga ner ett hundraårigt träd, att få det att växa upp tar betydligt längre tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Alltså, vad VI kallar det hela för har väl absolut noll betydelse, när jag exemplifierar hur Putin skulle kunna försöka rättfärdiga för omvärlden en invasion av Gotland.

Lilla Landet Mellanmjölk kommer i vilket fall att bli tagna på sängen SOM VANLIGT! :banghead:

När Gotland är intaget kommer det att låta "ja vi hade full koll men så blev det ju helg och pengarna för helgersättningarna var slut för den perioden, och vi måste ju rätta oss efter budgeten".

Förresten så läste jag i veckan att kustbevakningen har slut på pengarna dom också. :meh:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

När Gotland är intaget kommer det att låta "ja vi hade full koll men så blev det ju helg och pengarna för helgersättningarna var slut för den perioden, och vi måste ju rätta oss efter budgeten".
Du får det att låta som om det skulle vara försvarets fel att politikerna bestämt att försvaret inte ska försvara Sverige.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

*kl*

Väntar med spänning på del 2.
Med nästan brutal uppriktighet skisseras vilka krav som kan komma att ställas på Sverige för att uppfylla deklarationen: svenska fredsbevarande markstyrkor i Baltikum i ett inledande skede för att i ett allvarligare skede övergå till direkt förstärkning av de baltiska försvarsstyrkorna, insats av rörliga eldkraftiga förband för motanfall, bryta angriparens luftherravälde, underlätta förstärkningar från andra stater.

Ska bli skoj att se försvarsmotståndarna vrida sina händer i förtvivlan när de inser att doktrinen bara är en bit papper.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ja, hur rädda är ni för kriget som verkar blossa upp, och vad tror ni händer?

Jag tror att det finns anledning till oro. Det är osannolikt att vi kommer att få se ryska stridsvagnar på våra gator men vi kan drabbas på många olika sätt. Bland annat så tror jag att våra vänner i baltstaterna är mycket oroliga. Ryssland har precis mobiliserat och övat förband ur Västra militärdistriktet och bedöms ha omkring 80-100 000 man på aktiv fot nu. Dessutom finns det tecken på att någon/några bedriver inhämtning mot svensk försmaktspersonal.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Inte alls, det är ju politikerna som ska fördela finanserna men det var tydligen bättre att dra ner på inkomsterna iom. jobbskatteavdragen mm. så välfärden, vården och tryggheten skulle hamna på en jämn och låg nivå.

Dom politiker som med berått mod monterar ner vår trygghet är inget annat än grava landsförrädare.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 976
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 015
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp