Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Du får det att låta som om det skulle vara försvarets fel att politikerna bestämt att försvaret inte ska försvara Sverige.

Fast nog är det förjävligt att ryska plan kan flyga kors o tvärs över Östersjön och våra två (2) Gripen står på marken för det är påskhelg och då har dom ledigt :banghead:.

Vore jag Putin skulle jag ta över Gotland på midsommarafton för då finns det inget försvar i Svedala.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag tror att det finns anledning till oro. Det är osannolikt att vi kommer att få se ryska stridsvagnar på våra gator men vi kan drabbas på många olika sätt. Bland annat så tror jag att våra vänner i baltstaterna är mycket oroliga. Ryssland har precis mobiliserat och övat förband ur Västra militärdistriktet och bedöms ha omkring 80-100 000 man på aktiv fot nu. Dessutom finns det tecken på att någon/några bedriver inhämtning mot svensk försmaktspersonal.

Vi borde vara oroade för vi har lovat militär hjälp till våra Baltiska grannar utan någon uppbackning av NATO. Som vi borde varit med i för 30 år sen.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Kl

Jag var inte orolig.
Nu när jag läst på lite så är jag faktiskt orolig.
Putin är ju helgalen och jag tror inte våra politiker kan avstyra ett krig om det skulle bli så.
Vi blir ju lätt köttfärs då... å jag blir orolig och illamående av bara tanken.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

KL

Ja alltså det är ju lite väl nära "hemma" men ÄN är jag inte direkt orolig.

Kärnvapen måste jag erkänna är jag ännu mindre orolig för, anledning ? Allt för många vet att kärnvapen är en DÅLIG ide. Spec med Tjernobyl osv i friskt minne (hoppas jag) så man undviker nog kärnvapen så långt det är möjligt.

Nu är ju tydligen Putin inte den "friskaste" människan men ändå ...

Sen tror jag mkt kommer bli dyrare pga ökad osäkerhet osv, så den lågkonjuktur vi har (haft) kommer inte direkt bli bättre med oron över det "kalla politiska" läget.

EU ger jag inte 5öre för, NATO är vi ju inte med i så där har vi ju inte heller mer att hämta, även om jag anser att Sverige är för "obetydligt" för att försöka ta över. Om det inte ska va för att Ryssarna är ute efter Norges Olja ... Men dels har vi Baltstaternas NATOmedlemskap som ju ska "freda dem" dvs de ska ju rent krasst få hjälp av NATO vid inblandning, och jag ser det som långsökt att de inte skulle ge sej på dem först innan Sverige.

Så naiv är jag ;)

Men som sagt att det kommer sätta sej på vår ekonomi är jag helt övertygad om !
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Inte alls, det är ju politikerna som ska fördela finanserna men det var tydligen bättre att dra ner på inkomsterna iom. jobbskatteavdragen mm. så välfärden, vården och tryggheten skulle hamna på en jämn och låg nivå.

Dom politiker som med berått mod monterar ner vår trygghet är inget annat än grava landsförrädare.

Det är ju vi som röstar fram just den politiken. Och det är ingen större skillnad mellan blocken när det gäller försvarspolitik. Inte nu längre.

Försvaret har inte varit en valfråga på länge så vi väljare är nog ganska nöjda.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Vi borde vara oroade för vi har lovat militär hjälp till våra Baltiska grannar utan någon uppbackning av NATO. Som vi borde varit med i för 30 år sen.

Så NATO kommer inte att backa upp baltstaterna?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Så NATO kommer inte att backa upp baltstaterna?

De är ju en del av NATO. Sen undrar jag vad det är för avtal att Sverige ska backa upp baltiska länderna? Villkorslöst? När gjordes den överenskommelsen?
Frågorna är alltså riktade till Oldie
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det är ju vi som röstar fram just den politiken. Och det är ingen större skillnad mellan blocken när det gäller försvarspolitik. Inte nu längre.

Försvaret har inte varit en valfråga på länge så vi väljare är nog ganska nöjda.

Kanske kan det bli en valfråga nu när läget är som det är?

Jag kan ärligt säga att jag skulle nog kunna tänka mig att tillomed byta block om "mitt" block inte gör som jag vill i den här frågan nu när ryssarna rör på sig.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Kärnvapen måste jag erkänna är jag ännu mindre orolig för, anledning ? Allt för många vet att kärnvapen är en DÅLIG ide. Spec med Tjernobyl osv i friskt minne (hoppas jag) så man undviker nog kärnvapen så långt det är möjligt.
Du har missuppfattat dess användningsområde. Det handlar mer om biceps än sprängkraft/svampmoln/berg förglasas/radiaknedfall.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

amen lägg av, det var ju en del av min och de andra "naivas" poäng. det är alltid vidrigt vidrigt vidrigt med krig, oavsett var i världen det sker, och naturligtvis påverkar det en själv på ett rent medmänskligt plan. det som händer i Ukraina nu är djupt oroande, ännu mer så för oss eftersom att det är närmre oss, ja, och det kan få praktiska konsekvenser, ja. men det är helt bisarrt att säga att detta kommer sluta i att svenskarna behöver generera sin egen el på trampcykel och bunkra upp med konserver :crazy:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Fast nog är det förjävligt att ryska plan kan flyga kors o tvärs över Östersjön och våra två (2) Gripen står på marken för det är påskhelg och då har dom ledigt :banghead:.
Ja, men det är ju liksom inte försvarets fel.
Det är ju de politikers fel, som bestämt att "Ni i Flygvapnet får en pengapåse som endast räcker till incidentberedskap på kontorstid."
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ja, men det är ju liksom inte försvarets fel.
Det är ju de politikers fel, som bestämt att "Ni i Flygvapnet får en pengapåse som endast räcker till incidentberedskap på kontorstid."

Eller så är flygvapnet dåliga på att planera sin verksamhet. De har fått rätt mycket pengar trots allt. Det är ju inte politiker som lägger schema.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

amen lägg av, det var ju en del av min och de andra "naivas" poäng. det är alltid vidrigt vidrigt vidrigt med krig, oavsett var i världen det sker, och naturligtvis påverkar det en själv på ett rent medmänskligt plan. det som händer i Ukraina nu är djupt oroande, ännu mer så för oss eftersom att det är närmre oss, ja, och det kan få praktiska konsekvenser, ja. men det är helt bisarrt att säga att detta kommer sluta i att svenskarna behöver generera sin egen el på trampcykel och bunkra upp med konserver :crazy:

Jag håller med. Det är oerhört allvarligt det som händer. De som bor i Ukraina har all anledning att vara skiträdda. Att däremot tro att Gotland kanske kommer att invaderas är något långsökt.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag håller med. Det är oerhört allvarligt det som händer. De som bor i Ukraina har all anledning att vara skiträdda. Att däremot tro att Gotland kanske kommer att invaderas är något långsökt.

Det trodde nog Ukraina också.;)

Som en vis man en gång sa : " It does the sheep no good to preach the goodness of a diet of grass if the wolves are of a different mind"
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Eller så är flygvapnet dåliga på att planera sin verksamhet. De har fått rätt mycket pengar trots allt. Det är ju inte politiker som lägger schema.
Visst är det rätt mycket pengar, om man tömmer den säcken på vardagsrumsbordet hemma. Men samtidigt är det väldigt lite pengar, om man jämför det med t.ex Boeings omsättning. Allt är ju relativt.

Så vad är din uppfattning att det ska få kosta att bedriva flygvapen?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Att däremot tro att Gotland kanske kommer att invaderas är något långsökt.

Ponera att Ryssland planerar att göra en intervention i en eller flera baltiska stater. I spelreglerna ingår att Estland, Lettland och Litauen är fullvärdiga medlemmar i NATO, med alla de förpliktelser som tillkommer.

Vilket schackdrag vore lämpligast att försigå en sådan intervention, om syftet är att ställa till för mest problem för NATO, och med minst rysk militär insats?

Ordet är fritt.

560px-Baltic_Sea_map-sv.png
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

... det kan få praktiska konsekvenser, ja. men det är helt bisarrt att säga att detta kommer sluta i att svenskarna behöver generera sin egen el på trampcykel och bunkra upp med konserver :crazy:
Amenvaddå, var har jag eller någon annan påstått att folk skulle sitta med sina egna cykeldymos för att ha ljus i stugan? :meh:

Ta på dig foliehatten och kryp ner bakom stenen igen. :banghead:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det trodde nog Ukraina också.;)

Som en vis man en gång sa : " It does the sheep no good to preach the goodness of a diet of grass if the wolves are of a different mind"

Nej det här är något som Ukraina faktisk sett som ett stort hot länge. Så länge de lydde Ryssland någorlunda så fick de hållas. Så inte alls jämförbart.

Och du svarar inte på varför NATO inte skulle hjälpa de Baltiska staterna. Varför skulle Sverige vara de enda som hjälper till? Och utan uppbackning?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Visst är det rätt mycket pengar, om man tömmer den säcken på vardagsrumsbordet hemma. Men samtidigt är det väldigt lite pengar, om man jämför det med t.ex Boeings omsättning. Allt är ju relativt.

Så vad är din uppfattning att det ska få kosta att bedriva flygvapen?

Om man får ett antal miljarder per år så bör man ha råd att schemalägga även helger. Eller är det orimligt?
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 625
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp