Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Hellas

Trådstartare
Nu har jag fått mitt livs första grovfoderanalys och ska sätta mig och räkna foderstat, även det för första gången. Värdena på ensilaget var tyvärr inte något vidare (låga proteinvärden), vilket jag hade anat mig till sedan tidigare och därför kompletterat med 3 kg lusernpellets/dag. Med all säkerhet behöver jag också komplettera med vissa mineraler. Men hur sjutton ska jag räkna på protein och mineraler utan att veta exakt hur mycket hästen äter? Jag vet hur mycket han får i sig i stallet under natten, men inte hur mycket han äter i hagen. Där har han fri tillgång till hösilage i småmaskigt hönät.

Hur gör ni andra som har fri tillgång på grovfoder?

Min andra fråga är hur jag på bästa sätt ska kunna ge mer protein. Även om jag som sagt inte vet exakt hur mycket han äter känner jag mig rätt säker på att han behöver mera protein än han får, med utgångspunkt i hösilagets dåliga värden. Enligt det foderstatsprogram som jag provräknar med hamnar jag något högt i energi och något lågt i protein med nuvarande foderstat (jag har då gissat ungefär hur mycket han kan tänkas äta i hagen). Jag har svårt att få rätt på det även om jag öker på lusern och minskar på hösilage. Min ambition är att undvika kraftfoder så långt det går, men jag inser att man får anpassa sig när värdena på grovfodret är mindre bra. Är det potatisprotein som gäller?
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Hur menar du med fri tillgång? Ställer ni ut en bal? Annars är det ju bara att väga när ni fyller näten och försöka uppskatta utifrån hur många hästar/vad för typ av hästar ni har. :)

Även linfrökaka som ju är rätt skonsamt har högre kvot men helt klart ger ju potatisprotein betydligt mer protein i förhållande till energi än alla andra fodermedel.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Tack snälla för ditt svar!

Ja, stallägaren ställer ut en hel bal i en foderhäck med nät över. Någon annan lösning lär inte bli aktuell. Det funkar jättebra på många sätt och hästen är mycket gladare nu när han aldrig behöver gå hungrig. I tidigare stall fick de inget att äta mellan frukost och lunch, och då blev han ju så klart svinhungrig och sur. Nu är han glad och jag behöver aldrig vara orolig för att han är hungrig när jag ska rida. Det enda problemet är att det är svårt att veta hur mycket han äter.

Då låter det som att lite potatisprotein är det bästa alternativet. Jag föreställer mig att det är mer miljövänligt än soja också, eftersom det är närodlat. Brukar hästarna vara känsliga i magen för potatisprotein? Jag vet att jag såg här i forumet någonstans att vissa hästar tycker det smakar äckligt. Min är en riktig matgris, så jag har svårt att tro att han skulle vägra äta det, men jag vill så klart vara rädd om hans mage.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Om hästen håller sin vikt så är den i energibalans, dvs. den äter den mängd foder som behövs för att täcka sitt energibehov.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Ja, det förstår jag. I slutet av sommaren åt han bara gräs och höensilage (fri tillgång på samma sätt som nu). Då blev han bukig och tappade muskler på överlinjen. Jag drog slutsatsen att han behövde mer protein och lade därför på lusernpellets. Han har tagit sig fint på det och överlinjen börjar nu se riktigt fin ut. Dock är han i något överhull. Inte smällfet men man kan känna ett lager fett över revbenen.

Jag valde att själv skicka hösilaget på analys eftersom stallägaren inte är intresserad. Det bekräftade min misstanke om att proteinvärdena är låga. Det jag främst vill veta, konkret, är hur mycket protein jag behöver komplettera med för att komma upp i tillräcklig mängd. Men svaret är kanske att jag får ha analysen som utgångspunkt och därutöver "fodra med ögonen".
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Jag ser att jag har blandat friskt och skrivit ömsom ensilage, ömsom det nyskapande "höensilage". Jag är visst lite trött i dag. Det ska rätteligen stå hösilage.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Är det ute ungefär samma tider varje dag? Min fick fritt första gången i vintras i den bemärkelsen att jag vägde allt och gav så det ofta blev för mycket så jag fick ett hum om hur mycket han åt. Det varierade en del med vädret men när jag snittade alla givor /månad såg jag att han ätit i snitt lika mycket ute som inne (han är inne halva dygnet o ute halva). Vet dock inte om det gäller allmänt :-P men isf kan du ju få info utifrån hur mycket han äter som mest inne.

Annars hade jag nog förstå gången med analys kört på tabellvärden och haft koll utifrån det. Som spaderÄss skriver så vet du ju hur mycket energi maten innehåller, vad hästen väger och uppskattar om den är lätt/svår/normalfödd. Då får du tabellvärden på hur mycket energi o protein hästen brukar behöva. Uppskatta hur mycket den äter och se vart du hamnar i jämförelse med tabellen och ge proteintillskott utifrån det.

Du kan ju oxå kolla hur mycket tex potatisprotein du behöver ge /kg hösilage för att få önskad kvot. Typ (gissar friskt, aldrig gett proteinfodermedel) 1 kg hösilage + 30 g potatisprotein ger kvot 7 vilket du vill testa att lägga din häst på. Uppskattar du då att hästen äter 15 kg hösilage så behöver du ge 15*30 g potatisprotein. Så kanske du får ett hum om hästen tappar/går upp i hull eller muskler om hästen äter mer/mindre hösilage. Mindre =hästen blir antingen tunn eller så får den tillräckligt av både energi o protein. Mer om hästen bara går upp i vikt men inte har bra överlinje.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Vi har fått samma lösning nu,vilket gör det lite knepigt... Däremot så fick han i pricip fri tillgång på hö innan jag flyttade,dvs jag gav han så mycket han orkade äta,15 kg var max,sen lämnade han. Då var det dock torrhö. Nu när han har dygnet runt och (torrt) hösilage så räknar jag på att han äter runt 18-20 kg om dagen iallafall,för jag vet att han får inte i sig mer än så.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Hur menar du med fri tillgång? Ställer ni ut en bal? Annars är det ju bara att väga när ni fyller näten och försöka uppskatta utifrån hur många hästar/vad för typ av hästar ni har. :)

Även linfrökaka som ju är rätt skonsamt har högre kvot men helt klart ger ju potatisprotein betydligt mer protein i förhållande till energi än alla andra fodermedel.

Ja fast hur vet man vilken häst som ätit vad, vissa äter länge men inte så hetsigt andra tuggar som om de aldrig skulle få se ett grässtrå igen.

Proteinet är ju lätt att fodra på men det blir lite svårare med mineralerna och energin.

Där min häst står nu får de frukost i hagen. Det finns gott om bukfylla kvar i form av gräs så det finns att peta i sig hela dagen. Jag har en d-ponny som bör hållas kring 55 mj max och jag tycker att 2 kg torrt hösilage kan vara lagom till henne på morgonen. Hagkompisarna är dock 2 stora halvblod + en annan d-ponny. Övriga hästar får 4 kg var + min ponnys 2 kg och då är det ju svårt att veta hur mkt min hinner peta i sig. Spelar inte så stor roll kanske vad gäller proteinet men 2 kg extra kan ju ge 16 MJ om man har otur. Vår analys är inte skickad för vi har bara hunnit öppna 3 balar av hösilaget, tänkte ta ett tredje prov och få iväg det i nästa vecka. Hoppas att det är lågt på energi och okej i mineralerna, proteinet är minsta bekymret.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Jag har försökt uppskatta hur mycket han äter, men det är svårt. Jag vet ju hur mycket jag ger i boxen på kvällen (6 kg i nät, 4 kg på golvet). Det äter han oftast inte upp numera när han har vant sig vid att alltid ha mat. Han är inte ute exakt lika länge varje dag. Det kan diffa på någon eller ett par timmar beroende på när jag kommer från jobbet. Så det komplicerar också lite. Numera äter han inte hela dagarna heller som han gjorde i början när de fick fri tillgång. Nu verkar han ha fattat att det alltid finns mat - vilketvar precis det jag hoppades på - vilket gör att han också gör annat i hagen. Jag har lite grovt gissat på att han får i sig omkring 14 kg på ett dygn men skulle vilja minska detta något, trots att jag egentligen är för en stor grovfodergiva, eftersom hösilaget är så förbaskat energirikt och samtidigt proteinfattigt. För närvarande får han 3 kg lusernpellets därutöver för proteinets skull. Han har som sagt tagit sig väldigt fint i överlinjen sedan vi lade på den ganska stora given lusern men jag tycker han är en smula rund och foderstatsprogrammet bekräftar att han får i sig mer energi än medelhästen med hans aktivitetsnivå behöver.

Jag tror inte jag har annat val än att göra som du säger. Jag ska köpa hem en säck potatisprotein och komplettera lusernpelletsen med. Kanske jag t.o.m. kan minska givan något. Det svider lite i plånboken att ge så mycket. Sen är det att hålla koll på hur han ser ut.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

nu vet jag ju inte värdena eller hur stor hästen är men måste den få 13 kg grovfoder inne är den kan äta hela dagen i hagen? 10 kg hösilage + 3 kg lucern.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Det var ju därför jag skrev att man kan försöka uppskatta utifrån vad för/hur många hästar man har :) Har man typ 10 st är det väl smått omöjligt kan jag tro.

Att kolla hull/muskler o testa lite är ju ett sätt att hitta vilken nivå hästen borde ligga på/uppskatta hur mycket den äter menade jag. Utifrån det använder man ju tabellvärden för mineraler när man börjat få ett hum om vart hästen ligger (= vad den får i sig och hur lätt/svårfördd den är). Men visst är det rätt trubbigt, speciellt i början. TS har ju två okända faktorer, den främsta att hon inte vet hur mycket hästen äter och sedan även att hon inte vet vart i tabellen hästen ligger normalt. Känner man den ena kan man ju hamna rätt ganska enkelt och får bra grepp om mineralbehoven utifrån det tänker jag.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Min tanke har varit att prova att ge fri tillgång både ute och inne så att han lär sig att maten aldrig tar slut, och därefter se hur mycket han faktiskt äter under de förhållandena. Det har visat sig nu, efter ca 6 veckor med det nya systemet, att han har lugnat sig betydligt med ätandet. Nu finns det alltid hö kvar på morgonen, vissa dagar ganska mycket hö, vilket var en otänkbarhet i början. Som sagt har han också lugnat sig märkbart med ätandet i hagen. Rätt eller fel har jag prioriterat att han ska få normaliserade ätmönster för både magens och det mentalas skull. Det var också så att jag vräkte på rätt rejält med foder efter betet eftersom han föll ur ganska mycket. Nu börjar bilden klarna och jag har en analys av hösilaget som jag kan utgå ifrån. Därför kommer jag att minska hömängden som han får i stallet något.

Mineralerna är lite kluriga. Jag får utgå ifrån min uppskattning även där och ge tillskott utifrån det.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Hej!

När jag hade min pålla på lösdrift hade vi "turen" att ha ett riktigt bra silage. Jag behövde inte ge nånting mer än selen. Hade hon nu funkat med fri tillgång (det gjorde hon inte och blev bara fetare och fetare och mer och mer mathysterisk, hon kunde tvärnita när vi red på gräs och bara dra ner huvudet och äta!) och vi haft ett silage med mindre energi hade jag nog räknat på något "schablonvärde" över vad jag trodde häst åt och utifrån det räknat så hästen var ovanför samtliga minimibehov.

Nu när min står på box får hon 8 kg silage, på fri tillgång åt hon ca 20 kg/dag- det skulle vara snudd på omöjligt för henne att inte gå upp i vikt.

/Lavinia, önskar att fri tillgång funkade
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Tänk så olika det kan vara! Min har blivit precis tvärtom och tar det nu mycket lugnare med maten. Jag upplever att han har blivit mer harmonisk överlag faktiskt.

Men jag får nog göra som du säger, försöka göra någon schablonuppskattning av vad jag tror han äter och så beräkna mängden mineraler utifrån det. Jag vet ju vilka mineraler som det är låga halter av i fodret så det är bara mängden som är det kluriga.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Det har visat sig nu, efter ca 6 veckor med det nya systemet, att han har lugnat sig betydligt med ätandet. Nu finns det alltid hö kvar på morgonen, vissa dagar ganska mycket hö, vilket var en otänkbarhet i början. Som sagt har han också lugnat sig märkbart med ätandet i hagen. Rätt eller fel har jag prioriterat att han ska få normaliserade ätmönster för både magens och det mentalas skull.

Visst är fri tillgång på foder det absolut bästa för hästen. För de allra flesta hästar fungerar det alldeles utmärkt med fri tillgång. Normala hästar äter inte mer än vad de behöver utan håller vikten bra. Vid en övergång kan de äta lite mer precis som din häst men sen lugnar de ner sig.

Hästar som är insulinresistenta är vanligtvis även leptinresistenta vilket betyder att de aldrig känner sig mätta (leptin är ett hormon som reglerar hungerkänslan). Leptinresistenta hästar uppför sig som Lavinias häst.

Du kan utgå från att din häst äter så mycket foder som behövs för att täcka sitt energibehov. Börja därför med att räkna ut din hästs energibehov. Räkna sedan ut hur mycket hösilage hästen måste äta för att täcka sitt energibehov. Sedan räknar du ut hästens proteinbehov och hur mycket protein den får från hösilaget. Då ser du hur mycket protein som fattas. Du gör samma beräkning för mineralerna.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Hur räknar man ut energibehovet? Måste man anta att hästen är lätt/normal/svårfödd eller finns det något annat sätt typ baserat på mått o vikt eller något?
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Tack snälla! :bow: Då förstår jag bättre hur jag ska tänka. Jag har använt ett foderstatsprogram där man kan räkna ut energibehovet utifrån hästens vikt, ålder och aktivitetsnivå. Då borde jag kunna börja i den änden.
 
Sv: Hur räkna foderstat vid fri tillgång?

Vad gäller mineralerna.
Nu vet jag inte exakt hur din analys ser ut men i normalfallet så är det något mer Ca än P i fodret. Lusern har definitivt mer Ca än P i sig, det är en ganska hög kvot. Baserat på det så tror jag inte du behöver komplettera med Ca, däremot kan P behövas för att återställa balansen så Ca/P kvoten stämmer.
Mg är också något som sällan behöver ges mer utav med denna typ av foderstat.
Selen däremot behöver du nog ge i någon form.

Så Selen och eventuellt P är nog det du behöver rikta in dig på :) för att ta ett exempel så finns kr**fts vita mineraler som har omvänd Ca/P-kvot och även innehåller selen

Vad gäller proteinet så brukar det enklaste/bästa vara att rikta in sig på nåt proteinkoncentrat. Får du tag på potatisprotein så är det bra, annars så är det ju soja man får titta på. Eller hutlöst dyra kr**ft muskel. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 724
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp