Bukefalos 28 år!

Hur räknar man mängden mat till flera?

Så jag hade nog hellre satsat på en lättare lunch (kycklingsallad?) med smörgåstårtan som efterrätt om du känner att du vill ha smörgåstårta.
Jag är personligen inte så mycket för smörgåstårta, men skulle man inte kunna utvidga idén genom att servera en bra grönsaksallad till och ev även tex små grova frallor/kuvertbröd? Eller göra salladen mer rejäl med tex bönor och broccoli och sådant i, inte enbart salladsblad-tomat-gurka? Plötsligt låter smörgåstårta som en helt ok måltid även för mig.
 
Vad tror ni om detta

Onsdag: Smörgåstårta till "lunch" när vi kommer, sen packa upp, installera sig, gå en sväng i området med hundarna, slappa och ha det gott. Korvgrillning på kvällen med varm brasa som sällskap och komma in i lugnet.

Torsdag ( nyårsafton): buffefrukost med allt från bacon, ägg, juice, frallor,fil, prinskorv mm. Lättare lunch som tex pastasallad ( med tex kyckling) eller enklare rätt typ spagetti och köttfärssås ( som de flesta gillar och äter men som är smidigt att göra). Kvällsbuffe: Enklare förrätt ( ej bestämt än). Huvudrätt: Min egna rätt med helstekt oxfile i ugn med grädd/ost/kantarellsås, serveras med sallad, bröd och hasselbackspotatis. Efterrätt ej bestämt, men kanske lite lättare tex pannacotta eller bara bär och glass eller liknande. Champagne och smörgåssnittar vid tolvslaget OM någon vill ha något ätbart då :-)

Fredag: Buffefrukost. Lunch ??? Kanske någon värmande och mustig soppa och ostfrallor om vädret är kylig?! Härligt med soppa om vädret är rått, man går promenader ute med hundarna och fryser lite gott när man kommer in igen. Middag?! Inga ideer än... Kvällsmat kanske lite rostat bröd eller rester från gårdagen för den hungrige. Kanske det finns lite potatis, korv, ägg att steka till som "pytt i panna" eller liknande :-)

Lördag: Buffefrukost. Eventuell lunch innan hemkomst,då jag och annan person ska jobba senare på kvällen ( kan vara skönt att ha fått i sig mat innan man åker hem och förbereder sig för vardagen igen :-)

Tanken är också att frukt, chips ( grönsaker), dipp och godis finns för småätande hela tiden :-) Fler tips, fler tankar, eller vad tror ni om detta koncept?
Passa så att du inte får jobba igen den här nyårshelgen! Med all matlagning alltså... Lägg lite tid på att fundera ut förenklingar. Spana i delidisken, tänk ut om nåt kan tas med från hemma osv... Personligen är jag en sån tacofantast att jag hade nog klämt in en tacokväll #skämskudde.
Tycker det verkar som du borde satsa på brunch istället. Man kan ju gärna servera soppa vid en sådan också.
Då hinner ni sova ut ordentligt, promenera hundarna och få upp bra aptit. Du kan ju ta med ett mackjärn så kan de som vill snabbt ordna sig en varm macka om man inte står sig till middagen.
Om du håller utkik efter extrapriser i tid så går det att få ner kostnaderna bra också. Snacks och godis är det ju ofta extrapris på. Bacon och oxfilé funkar ju bra att frysa.
 
Jag är personligen inte så mycket för smörgåstårta, men skulle man inte kunna utvidga idén genom att servera en bra grönsaksallad till och ev även tex små grova frallor/kuvertbröd? Eller göra salladen mer rejäl med tex bönor och broccoli och sådant i, inte enbart salladsblad-tomat-gurka? Plötsligt låter smörgåstårta som en helt ok måltid även för mig.

Matig sallad med bönor och broccoli (går säkert att strimla mer lite kyckling också) låter mer tilltalande än bara smörgåstårta.


Ts: hur har ni tänkt det med matlagningen? Turas ni om eller? Om inte skulle jag själv ledsna rätt fort och istället rekommendera att alla tar ansvar för en lunch/middag (antingen att köpa ingredienser och laga eller att ta med sig en färdig paj el. dyl) och att ni gemensamt lagar Nyårsmiddagen.
 
Jag är personligen inte så mycket för smörgåstårta, men skulle man inte kunna utvidga idén genom att servera en bra grönsaksallad till och ev även tex små grova frallor/kuvertbröd? Eller göra salladen mer rejäl med tex bönor och broccoli och sådant i, inte enbart salladsblad-tomat-gurka? Plötsligt låter smörgåstårta som en helt ok måltid även för mig.
Hellre bönorna och broccolin i smörgåstårtan och salladen ovanpå. (Har ätit en smörgåstårta en gång där en av fyllningarna bestod av broccoli, salladslök och olivolja - mycket gott!) Den kan ju göras lättare än den traditionella majonnäs-leverpastej-bomben. Smörgåstårta med sallad och bröd till - nä, det hade känts väldigt underligt måste jag säga.
 
Jag måste verkligen tacka och buga för alla tips, råd och tankar, det uppskattas :-). Skrattar dock lite för mig själv när jag läser att ni är så olika. En del tycker att "menyn" är mastig, en del tycker den är bra, en del ifrågasätter något mm. Jag tar med mina tankar i era svar, men som jag just skrev, alla ÄR vi olika och jag tror ändå jag har lite koll på vad vi kommer uppskatta att äta och att vi inte kommer tvinga någon att bli "spymätt" och tvinga dem äta en massa de inte orkar efter detta :-) Menyn är inte riktigt klar och jag är tacksam för ideer om detta, trots att jag redan har tankar :-)

Det jag nu vill fortsätta tråden med, är om ni har något kul " recept" på aktivitet som man kan överraska med. Inget som känns tvunget eller jobbigt, bara någon kul grej att pigga upp oss och få till lite mer stämning i lägret :-)
 
Vad tror ni om detta

Onsdag: Smörgåstårta till "lunch" när vi kommer, sen packa upp, installera sig, gå en sväng i området med hundarna, slappa och ha det gott. Korvgrillning på kvällen med varm brasa som sällskap och komma in i lugnet.

Torsdag ( nyårsafton): buffefrukost med allt från bacon, ägg, juice, frallor,fil, prinskorv mm. Lättare lunch som tex pastasallad ( med tex kyckling) eller enklare rätt typ spagetti och köttfärssås ( som de flesta gillar och äter men som är smidigt att göra). Kvällsbuffe: Enklare förrätt ( ej bestämt än). Huvudrätt: Min egna rätt med helstekt oxfile i ugn med grädd/ost/kantarellsås, serveras med sallad, bröd och hasselbackspotatis. Efterrätt ej bestämt, men kanske lite lättare tex pannacotta eller bara bär och glass eller liknande. Champagne och smörgåssnittar vid tolvslaget OM någon vill ha något ätbart då :-)

Fredag: Buffefrukost. Lunch ??? Kanske någon värmande och mustig soppa och ostfrallor om vädret är kylig?! Härligt med soppa om vädret är rått, man går promenader ute med hundarna och fryser lite gott när man kommer in igen. Middag?! Inga ideer än... Kvällsmat kanske lite rostat bröd eller rester från gårdagen för den hungrige. Kanske det finns lite potatis, korv, ägg att steka till som "pytt i panna" eller liknande :-)

Lördag: Buffefrukost. Eventuell lunch innan hemkomst,då jag och annan person ska jobba senare på kvällen ( kan vara skönt att ha fått i sig mat innan man åker hem och förbereder sig för vardagen igen :-)

Tanken är också att frukt, chips ( grönsaker), dipp och godis finns för småätande hela tiden :-) Fler tips, fler tankar, eller vad tror ni om detta koncept?

När får man komma? :-):d
 
Angående aktivitet så tycker jag att ett bra sällskapsspel aldrig är fel. Kräver ingen förberedelse och gärna ett där man kan tävla i lag. Fråga dina vänner om de har något.
 
Tänkte på att en del tycker lunchen blev för mycket. I Danmark äter man ju ofta grovt rågbröd med matigare pålägg. Mina personliga favoriter är sill eller rostbiff (brukar äta med kniv och gaffel så det känns ännu matigare). Jag som äter mycket är behagligt mätt på 2 skivor. Kan det vara ett alternativ?
 
Har du koll på om nån är allergisk mot nåt? Själv har jag fått avstå från en hel del genom åren då ingen frågat innan. Tråkigt men hälsosamt:)
Var bjuden på slottet i stan och kunde bara äta potatisen.
 
Lite OT-
Men brukar du inte själv säga till? Folk kanske inte tänker på att fråga.
Jag säger alltid till, numera. Alla mina vänner vet och frågar om de glömt. På slottet hade vi sagt till men de visste inget när jag frågade. Förr var jag nästan ensam om att vara allergisk men numera är ju var och varannan.
I skolan var jag ensam som fick specialmat , som oftast var godare än den andra maten :). Jag var inte ens ett kräset barn utan åt det som gick.
 
Jag måste verkligen tacka och buga för alla tips, råd och tankar, det uppskattas :-). Skrattar dock lite för mig själv när jag läser att ni är så olika. En del tycker att "menyn" är mastig, en del tycker den är bra, en del ifrågasätter något mm. Jag tar med mina tankar i era svar, men som jag just skrev, alla ÄR vi olika och jag tror ändå jag har lite koll på vad vi kommer uppskatta att äta och att vi inte kommer tvinga någon att bli "spymätt" och tvinga dem äta en massa de inte orkar efter detta :-) Menyn är inte riktigt klar och jag är tacksam för ideer om detta, trots att jag redan har tankar :-)

Det jag nu vill fortsätta tråden med, är om ni har något kul " recept" på aktivitet som man kan överraska med. Inget som känns tvunget eller jobbigt, bara någon kul grej att pigga upp oss och få till lite mer stämning i lägret :-)

Vi brukar spela Uno, hehe! Det brukar gå vilt till och dricker man lite vin så kan det bli riktigt kul :p
 
Slänger in en idé till om maten. För att ni inte ska behöva stå och laga mat hela helgen så kan ju en ide vara att slänga in ett bord med kalla tapas till lunch. Finns ju hur mycket god skinka, ostar, soltorkade tomater, oliver, marinerade vitlöksklyftor och massa annat som bara är att plocka fram och lägga upp till lunch. Vill man ha något mer matigt på ett sånt bord så kan en paj på t.ex. fetaost, soltorkade tomater och spenat fungera fint. Den kan man ju göra hemma innan och bara värma på plats. Sen ett gott bröd till det. Kan funka utmärkt på nyårsdan för att få lite andra smaker och ha mat som bara är att ställa fram eller plocka av om man känner sig hungrig under dan.
 
Vi spelar ofta PIctionary, Taboo, eller Cards against Humanity. Jag vet inte om det sista finns pa Svenska, men det ar fantastiskt roligt och forhojer helt klart stamningen nar man ar manga. Sarskilt om det finns alcohol:angel::D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 380
Gravid - 1år Jag är mest nyfiken - ni som ammar och har börjat ge mat (gröt etc) hur mycket äter era barn? Hur mycket ammar de och hur mycket vanlig...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: evis
·
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 146
Senast: spaderÄss
·
Hästvård för att räknas som den inte vistas på lösdrift? En lösdriftshäst ska ju ha tillgång till ligghall och mat, alternativt att...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp