Hur rengör ni era täcken...?

CosmicQueen

Trådstartare
Regntäcken o innetäcken brukar jag tvätta i maskinen o även vissa thermotäcken, dvs dom som får plats. Men värre är det med vintertäckerna, dom får inte plats, inte i min maskin iaf... :crazy: Jag brukar hänga upp dom på en ställning o tvätta o skrubba dom rena, men det känns ändå inte som om dom blir så fräscha som jag vill ha dom... :crazy:
Hur gör ni o hur ofta tvättar ni era täcken :confused:
Vintertäckerna tvättar jag oftast bara då säsongen är slut o jag ska stuva undan dom, lika med regn o thermotäckerna. Innetäckera tvättar jag destå oftare... :smirk:
 
Har mest regntäcken, men täcken med andasfunktion tvättar jag max en gång per säsong. Däremot borstar jag av hår + lera så ofta som det behövs och vädrar dem ordentligt.

Just andasfunktionen kan förstöras av fel tvättmedel och impregneringar så dessa är jag mycket försiktig med.
 
Tvättar ALDRIG täcken, impregneringen förstörs ju då. Man kan ju iofs impregnera om dem men uppnår sällan samma resultat. Så jag brukar endast borsta dem rena, hänga upp dem då ej används. Sen köper jag nya istället då de börjar se för hemska ut. Detta gäller ju då vattentäta vinter- el regntäcken såklart, resten kan man ju tvätta om man vill.

//jo7 :bump:
 
Tvättar dem i en mattmaskin där farmor bor... Tvättar dem på sommaren och tar hem dem blöta och lägger dem i trädgården så de torkar av solen. Sedan köper vi massa impregnering och blaskar på med så är de som nya. De läcker aldrig och vi tvättar dem en gång om året.
 
Dom som är "tunna" tvättar jag hemma i min vanliga tvättmaskin. Nu har jag ett som är skitigt och trasigt, så det tänker jag lämna in för tvättning och lagning.

Någon som vet vad sådant kostar???
 
Det borde ju gå att tvätta av dem med en högtryckstvätt eller rättare sagt spola av dem iallafall
 
Tunna täcken brukar jag köra i tvättmaskin, men det är ju inte så snällt mot maskinen ;) Tjockare täcken lägger jg ut på garageuppfarten, tar nåt tungt och ställer i vardera hörn på täcket och sen gasar jag på med högtryckstvätten :D Ska även göra det med regntäckena hädanefter, pappas tvättmaskin måste skonas - den börjar bli lite gammal :smirk:

Tvättar ett par gånger per år, förresten.
 
jag är tvungen att lämmna in mina täcken på tvätt eftersom vi inte har nån stor tvättmaskin eller känner nån som har det. det är svindyrt, hundra spänn per täcke :eek:
blir väl 1500 kr per år, med tanke på att jag tvättar dem ca 2 gånger.

Tassetass: det där med högtryckstvätt låter ju jättebra :idea: ska prova så fort som möjligt!
 
Alla täcken utom innetäckena åker jag hem till mamma med :o
Innetäckena tvättar jag hemma med jämna mellanrum, utetäckena och regntäckena åker i tvätten en gång per säsong i mammas stora tvättmaskin och impregneras därefter.
 
Lämnar in på hästaffär på tvätt. 60 kr/täcke. Men nu är det rabatt så jag har två täcken på tvätt som jag ska hämta imorrn- 50 kr/täcke! :)
 
Regntäckena tvättar jag inte då dem inte håller borta regnet lika bra! Tvättar dem max två gånger, sen köper jag nytt!
Men om dem är bra och klarar fler tvättar så blir det några fler gånger! ;) Även har mina täcken mkt bra kvalitte! Men jag köper hellre nytt täcke efter två år ,"för att hänga med i färg modet! " ;) :rofl:
 
Finns en kemtvätt i stan som tar täcken. Impregnerar om utsidan om man ber om det. Kostar ca 150:-/ 200:-. Gör jag bara en gång nu på våren.
 
*lånar knapp*

Jag har tvättat pållens tjocka täcken med högtryckstvätt och det blev riktigt bra! Först blöta sen blaska på tvättmedel blandat med vatten, kanske borsta lite på fläckarna och sen spruta igen impregnerade inte om dom men dom höll ute vätan bra iallafall.

//Sheena
 
Högtryckstvätt!!

Och när den ändå är framme och igång kan man tvätta schabraken också, så sparar man tvättmaskinen lite extra. :)
 
Oj, jag är nog lite bortskämd!
Har en ett år gammal Whirpol maskin för 8 kg. Den är utprovad för att fungera för hästtäcken.

Så mina tvättas var annan vecka. Mina hästar har samma täcke på sig dynget runt på vintern för de har kallstall. Men undantag för riding o borstning förståss. Det stora problemet för mig är torkningen. Har ett torkskåp men ingen bra plats för det. Vill inte ha det i stallet, brandrisk! :crazy:

Snart köper jag eget hus och då är pannrummet MITT!!!! (Gubben får garaget). :bump:
 
Jag åker till mamma, dom har grovtvättstuga där hon bor, så täckena får plats.
Tvättar mina 1 ggn per år. Regntäcket skulle behöva tvättas oftare, eftersom min häst älskar lera... :devil:
Men jag vill inte riskera att det förstörs av att tvättas för ofta.

Stalltäckena däremot tvättar jag när det behövs. I helgen blir det storstädning och då rycker alla täcken in i maskinen utom regntäcket :)
 
Högtryckstvätten är superbra till att tvätta både täcken och vojlockar med. Det brukar jag göra på sommaren när det går bra att torka ute, de blir väldigt blöta.

En gång om året brukar jag dock lämna in vissa täcken för tvätt (och ofta lagning
:smirk:) på ett sadelmakeri i närheten. Har ett par tjockare vintertäckern som jag inte tvättar, där är det borsten som gäller.

Piggy
 

Liknande trådar

Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 365
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 520
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
4 821
Senast: Korven
·
Utrustning Hästen måste helklippas för att orka ridas. Jag brukar vänta lite längre in på hösten med klippningen, men i år fungerar inte det...
Svar
5
· Visningar
1 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp