Bukefalos 28 år!

Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Syftar inte på det med maten. Men hästarna driver runt på de som är lägre än de själva i rang. Det är deras sätt att upprätthålla sin rankning. Ledarhästen driver ständigt runt sina flockmedlemmar oavsätt hur mycket gräs där finns att äta.

Fantastiskt! Det har jag lyckats missa trots ca 30 års aktivt hästliv, och alldeles för många timmar när jag suttit och tittat på olika sorters hästflockar i stället för att göra något nyttigt...:devil:
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Håller helt med dig om det sista.
Tycker faktiskt om jag själv får säga det att vi har ridit i princip likadant de två senaste århundradena, medan allt annat har utvecklats framåt. Varför står ridningen stilla, varför vågar vi inte vidga gränserna lite?(inom säkra gränser förståss) Tycker att ridningen behöver någon form av "revolution" snart. :laugh:
Hoppas ni förstog det sista.

Tycker ridningen har för förendrats mycket sedan 70/80 talet bara men inte åt det bättre (enligt mej) med förböjda och ihopprtyckta hästar men även rollkur.

Kram
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Syftar inte på det med maten. Men hästarna driver runt på de som är lägre än de själva i rang. Det är deras sätt att upprätthålla sin rankning. Ledarhästen driver ständigt runt sina flockmedlemmar oavsätt hur mycket gräs där finns att äta.

Har sätt hästar som driver runt andra hästar men inte någon av dessa flockar har varit värken lugna, harmoniska eller stabila.

Kram
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Syftar inte på det med maten. Men hästarna driver runt på de som är lägre än de själva i rang. Det är deras sätt att upprätthålla sin rankning. Ledarhästen driver ständigt runt sina flockmedlemmar oavsätt hur mycket gräs där finns att äta.

Jag är beklagar, men du har faktiskt fel :devil:

I en väl sammansatt, funktionell hästflock drivs det inte runt bara därför att.
Dessutom om det "vallas" är det sällan ledarstoet som gör det.

Du har två tillfällen när det "drivs runt":
1. När en individ inte "uppför sig", så kan övriga hästar sätta den på plats.
2. När ledarstoet bestämt att man ska byta betesområde, då kan hon driva en eller flera hästar framför sig till den plats de ska.

Hästar som yrar runt och jagar iväg andra från bl a mathögar är oftast otrygga, lite dysfunktionella individer.

I en väl fungerande flock blir den häst som jagar andra utan egentlig orsak faktiskt tillsagd och satt på plats av de sk ranghöga individerna.
Ett sunt ledarsto har ingen anledning att valla runt övriga flockmedlemmar, det räcker med en blick, en grimas eller en vippning på ett öra, så har hon talat om vad hon vill och de övriga förstår vad hon menar.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Bentsamlingplngtygel.jpg

Nu har du det ;)
Men visst, han rider inte så jämt:)
(sen tycker jag vi kan skippa Bent och AR snacket som kan uppstå när man visar en bild på karln;) )

Jo det finns såklart de som gör det. Har jag inte påstått. Men har aldrig SETT någon, alltså utanför bilder, göra det.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Fast du ser ju fel utövande av "vanlig ridning" (vad tusan ska man kalla det? :D ) som ridning, då du visar din film och menar utifrån det att ridning med bett är hemskt och tvingande för hästen.

Tycker att du borde läsa vad jag svarar i inläggen. Ser INTE fel utövande av NÅGONTING, som det de försöker få det till. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt att DET INTE ÄR FEL PÅ RIDNING MED BETT! Det är handen som håller i bettet som gör felen.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tycker ridningen har för förendrats mycket sedan 70/80 talet bara men inte åt det bättre (enligt mej) med förböjda och ihopprtyckta hästar men även rollkur.

Kram

Håller helt med dig. Jag själv skulle vilja ha en "revolution" åt andra hållet :p
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag är beklagar, men du har faktiskt fel :devil:

I en väl sammansatt, funktionell hästflock drivs det inte runt bara därför att.
Dessutom om det "vallas" är det sällan ledarstoet som gör det.

Du har två tillfällen när det "drivs runt":
1. När en individ inte "uppför sig", så kan övriga hästar sätta den på plats.
2. När ledarstoet bestämt att man ska byta betesområde, då kan hon driva en eller flera hästar framför sig till den plats de ska.

Hästar som yrar runt och jagar iväg andra från bl a mathögar är oftast otrygga, lite dysfunktionella individer.

I en väl fungerande flock blir den häst som jagar andra utan egentlig orsak faktiskt tillsagd och satt på plats av de sk ranghöga individerna.
Ett sunt ledarsto har ingen anledning att valla runt övriga flockmedlemmar, det räcker med en blick, en grimas eller en vippning på ett öra, så har hon talat om vad hon vill och de övriga förstår vad hon menar.

Nej du har helt rätt i det du säger. Det jag syftade på med driva runt som tydligen alla har misstolkat är precis det du säger:
Du har två tillfällen när det "drivs runt":
"1. När en individ inte "uppför sig", så kan övriga hästar sätta den på plats.
2. När ledarstoet bestämt att man ska byta betesområde, då kan hon driva en eller flera hästar framför sig till den plats de ska."


Speciellt 1an då det finns personer här i tråden som verkar sig tro att hästar aldrig driver varandra.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Nej du har helt rätt i det du säger. Det jag syftade på med driva runt som tydligen alla har misstolkat är precis det du säger:
Du har två tillfällen när det "drivs runt":
"1. När en individ inte "uppför sig", så kan övriga hästar sätta den på plats.
2. När ledarstoet bestämt att man ska byta betesområde, då kan hon driva en eller flera hästar framför sig till den plats de ska."


Speciellt 1an då det finns personer här i tråden som verkar sig tro att hästar aldrig driver varandra.


Det är mycket möjligt att du menade det annorlunda, men det du skrev var:

Ledarhästen driver ständigt runt sina flockmedlemmar oavsätt hur mycket gräs där finns att äta.


Det är vad du skrev som folk kommenterar - läsaren vet inte något mer om dig eller din hästhantering än det som står.

Det finns ingen här som hävdat att hästar aldrig vallar varandra - däremot att det inte hör till vanligheterna och att det i många fall är den osäkre individen som vallar/jagar. Alltså är jagandet inte nödvändigtvis ett tecken på dominans.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Nu har jag läst dina inlägg igen. Du kanske menar annorlunda, men det du skriver är i alla fall att bett, sporrar och spön tvingar hästen till att göra som vi vill. Hästen kan heller inte komma undan arbetet om den skulle vilja för då får den ont av våra bett och sporrar. I ditt senaste inlägg däremot håller du med om att ett bett inte är skarpare än handen som håller i det, men det är också det enda. Det blir ju lite motsägelsefullt. Du kanske kan läsa igenom inläggen igen. Ibland behöver man läsa igen för att se var det kan ha skett felformuleringar och missförstånd :idea:
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Det är mycket möjligt att du menade det annorlunda, men det du skrev var:

Ledarhästen driver ständigt runt sina flockmedlemmar oavsätt hur mycket gräs där finns att äta.


Det är vad du skrev som folk kommenterar - läsaren vet inte något mer om dig eller din hästhantering än det som står.

Det finns ingen här som hävdat att hästar aldrig vallar varandra - däremot att det inte hör till vanligheterna och att det i många fall är den osäkre individen som vallar/jagar. Alltså är jagandet inte nödvändigtvis ett tecken på dominans.

Men det stämmer att ledarhästen ständigt driver runt sina flockmedlemmar. Dock inte bara ledaren utan de hästar som är högre i rang bibehåller sin rank genom att driva runt på varandra. Med ständigt menar jag inte att de gör det bokstavligt hela tiden, utan några gånger om dagen händer det att en häst driver/vallar en annan som kommit ex. för nära eller liknande.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Nu har jag läst dina inlägg igen. Du kanske menar annorlunda, men det du skriver är i alla fall att bett, sporrar och spön tvingar hästen till att göra som vi vill. Hästen kan heller inte komma undan arbetet om den skulle vilja för då får den ont av våra bett och sporrar. I ditt senaste inlägg däremot håller du med om att ett bett inte är skarpare än handen som håller i det, men det är också det enda. Det blir ju lite motsägelsefullt. Du kanske kan läsa igenom inläggen igen. Ibland behöver man läsa igen för att se var det kan ha skett felformuleringar och missförstånd :idea:

Vill bara förtydliga att jag faktiskt skrivit det innan, här är ett av inläggen som var ett svar på ett citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lobelia
Du man kan faktiskt använda ett bett med långa tyglar, du kanske har missat det. Jag gör det varje gång jag rider, det är nästan skattretande att du förutsätter att man måste ha korta tyglar för att använda sig av ett bett.

Annars så behandlar jag dig bara på samma vis du behandlat mig, tydligen är jag otrevlig när jag säger att du inte kan något om något men du är enligt dig själv trevlig när du gör samma sak. Jag ska gå tillbaks och vara mer korrekt men snälla sluta att säga att alla som inte håller med dig är okunniga det är så dålig reklam för NH, NH förtjänar bättre. Förlåt om jag provocerade dig, men även för mig är det trist att hela tiden kallas okunnig så jag ville bara vissa på vad du håller på med i praktiken.



Har aldrig sagt att man inte kan använda ett bett med långa tyglar. Du måste ha missat den delen av diskussionen helt. Jag skrev att det är "ryttaren som gör utrustningen" så att säga. Det jag däremot inte har sett är någon som rider traditionellt med sporrar, spö, skarpt bett etc. utan att använda dem.





Har också sagt i flera inlägg att jag inte förstår varför man rider med skarp utrustning. Förstår att de används för att "förfina". Men enligt mig finns det andra åtgärder. Fast den diskutionen hoppas jag är slutdiskuterad nu :p
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Vill bara förtydliga att jag faktiskt skrivit det innan, här är ett av inläggen som var ett svar på ett citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lobelia
Du man kan faktiskt använda ett bett med långa tyglar, du kanske har missat det. Jag gör det varje gång jag rider, det är nästan skattretande att du förutsätter att man måste ha korta tyglar för att använda sig av ett bett.

Annars så behandlar jag dig bara på samma vis du behandlat mig, tydligen är jag otrevlig när jag säger att du inte kan något om något men du är enligt dig själv trevlig när du gör samma sak. Jag ska gå tillbaks och vara mer korrekt men snälla sluta att säga att alla som inte håller med dig är okunniga det är så dålig reklam för NH, NH förtjänar bättre. Förlåt om jag provocerade dig, men även för mig är det trist att hela tiden kallas okunnig så jag ville bara vissa på vad du håller på med i praktiken.



Har aldrig sagt att man inte kan använda ett bett med långa tyglar. Du måste ha missat den delen av diskussionen helt. Jag skrev att det är "ryttaren som gör utrustningen" så att säga. Det jag däremot inte har sett är någon som rider traditionellt med sporrar, spö, skarpt bett etc. utan att använda dem.





Har också sagt i flera inlägg att jag inte förstår varför man rider med skarp utrustning. Förstår att de används för att "förfina". Men enligt mig finns det andra åtgärder. Fast den diskutionen hoppas jag är slutdiskuterad nu :p

Diskussionen ska där stå :angel:
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Men :crazy: Jag blir tokig på dina skriverier. Kan du inte försöka ta reda på fakta innan du häver ur dig en massa felaktigheter? Du skriver felaktighet på felaktighet, faktafel på faktafel och verkar närmast hitta på nya "fakta" allt eftersom du blir bemött med motargument.

Nej, hästar bibehåller ingen rang! För i en fungerande flock existerar ingen rang! Det finns ett ledarsto som visar vägen till maten och vattnet... och that's it. Du utgår ifrån en tro om att djurflockar har en rangordning, någonting som bevisades vara helt fel på sextiotalet, en tro som uppkom ur att man studerade höns (!) i fångenskap på 30-talet. Innan du säger ett enda ord till om att driva runt, om rangordning och om dominans/underkastelse så tycker jag att du ska läsa Den missuppfattade dominansen. Den vänder sig till hundägare men går utmärkt att applicera på hästar också. Oerhört viktig text som alla som sysslar med flockdjur borde ta till sig.

I övrigt orkar jag faktiskt inte ens kommentera det du skriver, jag överlåter det till Beograd och Lobelia som otroligt nog fortfarande orkar diskutera det med dig. Jag vill bara uppmana dig till två saker: Att inse att man inte kan "tycka" vissa saker, utan att mycket av det du skriver om finns faktabelagt, samt att läsa på denna fakta innan du startar en offensiv diskussion med människor som faktiskt vet vad de pratar om.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Men :crazy: Jag blir tokig på dina skriverier. Kan du inte försöka ta reda på fakta innan du häver ur dig en massa felaktigheter? Du skriver felaktighet på felaktighet, faktafel på faktafel och verkar närmast hitta på nya "fakta" allt eftersom du blir bemött med motargument.

Nej, hästar bibehåller ingen rang! För i en fungerande flock existerar ingen rang! Det finns ett ledarsto som visar vägen till maten och vattnet... och that's it. Du utgår ifrån en tro om att djurflockar har en rangordning, någonting som bevisades vara helt fel på sextiotalet, en tro som uppkom ur att man studerade höns (!) i fångenskap på 30-talet. Innan du säger ett enda ord till om att driva runt, om rangordning och om dominans/underkastelse så tycker jag att du ska läsa Den missuppfattade dominansen. Den vänder sig till hundägare men går utmärkt att applicera på hästar också. Oerhört viktig text som alla som sysslar med flockdjur borde ta till sig.

I övrigt orkar jag faktiskt inte ens kommentera det du skriver, jag överlåter det till Beograd och Lobelia som otroligt nog fortfarande orkar diskutera det med dig. Jag vill bara uppmana dig till två saker: Att inse att man inte kan "tycka" vissa saker, utan att mycket av det du skriver om finns faktabelagt, samt att läsa på denna fakta innan du startar en offensiv diskussion med människor som faktiskt vet vad de pratar om.

:bow: :bow: :bow:

TS ständiga faktafel gör mig gråhårig. Men jag orkar inte heller ens kommentera detta längre.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Nej nu ger jag också upp det går inte debattera med någon som inte står för en enda åsikt mer än i just det inlägget det skrivs.

TS jag måste ge dig en eloge, du har lyckats ena i stor sett alla andra, folk som har debatterat så hårtussarna bildligt talat ryker är helt plötsligt väldigt eniga. Anledningen till det är att vi debatterat på en låt oss säga högre nivå. Om en metod är bättre än en annan, om repgrimma är skarpare än vätt, exakta funktionen förn en repgrimma och hur den verkar.

Nu kommer du med ena konstigheten efter den andra (som ändrar på, förnekar, förkastar, kritiserar, byter åsikt, tilldelar åsikter mm) och helt plötslig ser jag att tidigare antagonister helt är mer eniga än någonsin. När vi kommer in på mer mer basic kunskap som hur en flock fungerar, att en repgrimma kan skada, att NH är ett föhållningsätt som går att ha oavsett inriktning, att sporrar inte alltid är tvingande och skadar hästen (och dito med skarpa bett) att en grimma är snällare mot hästen än en repgrimma, att det spelar mindre roll vad man kallar pinnen man har i handen det är vad man gör med den som har betydelse, att om man över huvudtaget rör tyglarna så inverkar man på bettet oavsett gren (läs även i western ridning).

Ja sådan enighet du lyckats få oss andra till har jag aldrig sett här tidigare, personligen hade jag lagt ner för länge sedan och slickat mina sår men du jobbar oförtrutet vidare på att inse att de flesta på buke är nog trots allt ganska eniga om grunden. Det enda som fattas nu är att du backar och säger att du drivit med oss hela tiden. Tyvärr tror jag att du är genuint okunnig och dessutom har svårt till den grad att erkänna ett misstag att du på fullt allvar tror att du har rätt och alla andra bara missuppfattar dig misstolkar dig.

Oja det glömde jag nästan, jag har uppfattat att du inte har något emot bett och sadel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

och plötsligt verkar alla även väldigt eniga om att den här diskussionen är lönlös. Jag lägger också ner det här.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Men det stämmer att ledarhästen ständigt driver runt sina flockmedlemmar. Dock inte bara ledaren utan de hästar som är högre i rang bibehåller sin rank genom att driva runt på varandra. Med ständigt menar jag inte att de gör det bokstavligt hela tiden, utan några gånger om dagen händer det att en häst driver/vallar en annan som kommit ex. för nära eller liknande.

I en äkta flock är det ledarhingsten- den enda med parningsrätt som kan fösa/ hålla ihop flocken vid fara eller flykt. hingsten fostrar eller till slut köra bort obstinata könsmogna unghingstar.

Det finns alltså 2 ledare i en flock.

Det du skriver om är hästar som inte har lärt sig ett äkta flockbetéende.
Wannabees- mobbare som försöker klättra i rang o så uppträder många människor mot sina hästar.

som ngn annan skrev så räcker det med ett vift med ena örat, eller i värsta fall en sur blick för att andra ska fatta. De kan hästspråket.

Fattar de inte... ja då får det tunga artilleriet tas till tills den lärt sig.
Hästarna vill ha lugn o ro för att spara på energin som behövs till att överleva o överskottsenergi finns bara bland unghästarna eller som våra tamhästar när de är understimulerade.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Men :crazy: Jag blir tokig på dina skriverier. Kan du inte försöka ta reda på fakta innan du häver ur dig en massa felaktigheter? Du skriver felaktighet på felaktighet, faktafel på faktafel och verkar närmast hitta på nya "fakta" allt eftersom du blir bemött med motargument.

Nej, hästar bibehåller ingen rang! För i en fungerande flock existerar ingen rang! Det finns ett ledarsto som visar vägen till maten och vattnet... och that's it. Du utgår ifrån en tro om att djurflockar har en rangordning, någonting som bevisades vara helt fel på sextiotalet, en tro som uppkom ur att man studerade höns (!) i fångenskap på 30-talet. Innan du säger ett enda ord till om att driva runt, om rangordning och om dominans/underkastelse så tycker jag att du ska läsa Den missuppfattade dominansen. Den vänder sig till hundägare men går utmärkt att applicera på hästar också. Oerhört viktig text som alla som sysslar med flockdjur borde ta till sig.

I övrigt orkar jag faktiskt inte ens kommentera det du skriver, jag överlåter det till Beograd och Lobelia som otroligt nog fortfarande orkar diskutera det med dig. Jag vill bara uppmana dig till två saker: Att inse att man inte kan "tycka" vissa saker, utan att mycket av det du skriver om finns faktabelagt, samt att läsa på denna fakta innan du startar en offensiv diskussion med människor som faktiskt vet vad de pratar om.

Angående länken du skickade:
Man kan inte behandla hundar och hästar likadant! Hästar är flyktdjur och hundar är rovdjur.

Angående rang i hästflock:
"Rangordning
I gruppen så görs det alltid upp en rangordning av alla hästarna. En häst uppnår dominans och hög rang genom att vara så aggressiv att en annan häst viker undan, vilket betyder att den senare blir underlägsen och accepterar en lägre plats i rangordningen.

Ett sätt att kolla i sin egen flock är att se hur många hot hästen tar emot respektive ger till andra hästar. Den häst som är ranghögst ger mest hot och tar emot minst hot, och den häst som är ranglägst tar emot många hot och ger inte så många hot själv."

Hämtat från: http://www.agria.se/hast/artikel/Hastens-naturliga-beteende

"När världar kolliderar.
Första skillnaden.Socialt beteende.

Hästens värld: Hästen är ett flockdjur; rangordningen inom flocken är avgörande för hästens överlevnad. I hästens värld avgör positionen i flocken vad hästen äter och när. Den dominerande hästen har företräde till allting från första droppen vatten till den bästa viloplatsen.

Utan att var inviterad kan inte en underordnad häst komma in i den dominante hästens personliga zon, alla försök i den riktningen blir brutalt avvisade. Genom att det är stora fördelar att komma högre upp i rangordning så försöker hela tiden de lägre stående flockmedlemmarna att nå en bättre position.

Samma kraftfulla instinkter styr våra tamhästars uppträdande. Om inte rangordningen är fastställd så ordnas detta snabbt med hjälp av en kick, ett bett eller en knuff. När väl positionen är intagen räcker ofta en blick, bakåtstrukna öron, en släng med huvudet eller en markering för att behålla sin ställning.

Vår värld: Det i övrigt enda stora fyrbenta djur som du har umgåtts med på kamratlig nivå är förmodligen hunden. Men Fido är ett flock-rovdjur undergiven sin ledare eller över-hund. I hans ögon är du den hunden och när han viftar på svansen och nosar på dig signalerar han tillgivenhet och undergivenhet. När din häst vänder sig mot dig och nosar kanske du får samma varma känsla som med hunden. Och det är här det börjar gå snett i relationen mellan dig och hästen.

Anledning till konflikt: När hunden nosar så visar den underkastelse; när din häst däremot gör likadant så tränger han in i din personliga zon och ifrågasätter ditt ledarskap. Precis som du kanske ser hästen som en människa med päls så ser han dig som en medlem i flocken; För honom så är du antingen ledare i er lilla flock eller så är han det och då är du underordnad honom. Som ledare så kommer han förmodligen att behandla dig som är underordnad på ett eller annat sätt som innebär risk för dig. Ex.vis bita, kicka eller slå, knuffas eller gnida sig mot dig och kanske gå på dig när du hanterar eller leder honom; Visa aggression (bakåtstrukna öron, slå med svansen, hota dig o.s.v.) och göra motstånd mot det du vill han skall göra både när du utfordrar, ryktar, sadlar eller tränar honom.


Hämtat från: http://inpema.se/Hastpsyko.html



Så kom inte och säg att jag inte har fakta bakom det jag skriver! :mad:
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag skulle egentligen inte skriva mer, men är du verkligen på allvar? Det du presterat här är inte obestridlig fakta, men framför allt, det har inte mycket att göra med vad vi diskuterat utan helt nytt material du kunde lika gärna ha länkat till en artikel om fotboll eller rymdforskning. Nej detta styrker inte att hästar driver varandra jämt och ständigt ej heller styrker det något annat du påstått. Vill du underbygga dina påstående med fakta gör du det lämpligen med fakta som styrker dina dessa, allt annat är irrelevant.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp