Bukefalos 28 år!

Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tänker sluta diskutera i denna tråd då jag tycker att vi har alldeles för olika syn på hästhantering. Det går inte att hålla en diskussion när man tänker så olika.

Det krävs att man har olika uppfattning om saker för att det ska bli en diskussion. Om alla bara sitter och nickar instämmande åt varandra händer inte mycket.
Kan dock hålla med om att den diskussion som är just nu inte leder nånvart.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Om det så gäller NH (som jag hävdar inte är en disciplin), traditionell dressyr, körning, fritidsridning, western eller hoppning så finns det människor som är rädda eller dominanta eller inte förstår hästen eller har kunskap eller erfarenhet att locka fram det man vill med hästen. Det resulterar i att man missbrukar utrustning och redskap, beter sig på en frustrerad eller dominant nivå mot hästen etc. Det gäller inte bara NH. Det händer också med umgänget med andra djur och andra människor.

Håller med ovanstående helt! :)

Vi hamnar återigen på behovet av en stabil ridutbildning som inkluderar hästhantering och etologisk kunskap. Det är där det falerar.


Jag vet inte hur många gånger jag har gett mig på min kille med spöet när han inte varit snabb nog med mockningen!:laugh:

Men det är väl ändå skillnad - mockning ska utföras raskt och effektivt - annars krävs det en korrigering! :rofl:
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Det krävs att man har olika uppfattning om saker för att det ska bli en diskussion. Om alla bara sitter och nickar instämmande åt varandra händer inte mycket.
Kan dock hålla med om att den diskussion som är just nu inte leder nånvart.

Nä - diskussionen tog slut för ett tag sedan. Men det kan ju vara trevligt med ändå... :D
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Det krävs att man har olika uppfattning om saker för att det ska bli en diskussion. Om alla bara sitter och nickar instämmande åt varandra händer inte mycket.
Kan dock hålla med om att den diskussion som är just nu inte leder nånvart.

Nejnej det håller jag med om man måste så klart diskutera för att hålla en diskussion ( :p )
Tycker inte heller att den leder någon värt. Det blir bara fel och det missförstås överallt eftersom vi tänker helt olika. Men eftersom det är så helt olika åsikter där man faktiskt jobbar emot varandra känns denna diskussion inte direkt givande.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Om det så gäller NH (som jag hävdar inte är en disciplin), traditionell dressyr, körning, fritidsridning, western eller hoppning så finns det människor som är rädda eller dominanta eller inte förstår hästen eller har kunskap eller erfarenhet att locka fram det man vill med hästen. Det resulterar i att man missbrukar utrustning och redskap, beter sig på en frustrerad eller dominant nivå mot hästen etc. Det gäller inte bara NH. Det händer också med umgänget med andra djur och andra människor.

Håller med ovanstående helt! :)

Vi hamnar återigen på behovet av en stabil ridutbildning som inkluderar hästhantering och etologisk kunskap. Det är där det falerar.


En rad. Sammanfattar rubbet. Fint gjort!:laugh:



Men det är väl ändå skillnad - mockning ska utföras raskt och effektivt - annars krävs det en korrigering! :rofl:[/


Han tycker att jag är orättvis, blir sur å vill inte mocka mera!!! Jag ska visa honom att jag har rätt!!!:rofl:QUOTE]
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Problemet här har mer varit av diskussionsteknisk art än själva åsikterna och att det sedan kryddades med rena faktafel hjälpte inte.

Så fort vi kom inpå ett ämne så stannade debatten på nivån, jag har aldrig sagt det, jag menade inte det, ni missuppfattar mig, nej prylen x används så här eller favoriterna - du har ingen kunskap i NH så du kan inte uttala dig alternativt, alla NH hantering är bra annars är det inte NH.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Problemet här har mer varit av diskussionsteknisk art än själva åsikterna och att det sedan kryddades med rena faktafel hjälpte inte.sedan rena fakta.

Så fort vi kom inpå ett ämne så stannade debatten på nivån, jag har aldrig sagt det, jag menade inte det, ni missuppfattar mig, nej prylen x används så här eller favoriterna - du har ingen kunskap i NH så du kan inte uttala dig alternativt, alla NH hantering är bra annars är det inte NH.

Håller med till fullo.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Problemet här har mer varit av diskussionsteknisk art än själva åsikterna och att det sedan kryddades med rena faktafel hjälpte inte.

Så fort vi kom inpå ett ämne så stannade debatten på nivån, jag har aldrig sagt det, jag menade inte det, ni missuppfattar mig, nej prylen x används så här eller favoriterna - du har ingen kunskap i NH så du kan inte uttala dig alternativt, alla NH hantering är bra annars är det inte NH.

Tänker inte ens kommentera detta. Sandlåde-nivå säger jag bara...
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag har inte läst hela tråden nu, men jag är nyfiken på vad du som är emot bett, sporrar, spö, träns osv, tycker om Montys Duallygrimma? Det är ju inte något naturligt och Monty använder den till att korrigera och lära hästen. Vad är din syn på den?
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Angående länken du skickade:
Man kan inte behandla hundar och hästar likadant! Hästar är flyktdjur och hundar är rovdjur.


"När världar kolliderar.
Första skillnaden.Socialt beteende.

Hästens värld: Hästen är ett flockdjur; rangordningen inom flocken är avgörande för hästens överlevnad. I hästens värld avgör positionen i flocken vad hästen äter och när. Den dominerande hästen har företräde till allting från första droppen vatten till den bästa viloplatsen.

Utan att var inviterad kan inte en underordnad häst komma in i den dominante hästens personliga zon, alla försök i den riktningen blir brutalt avvisade. Genom att det är stora fördelar att komma högre upp i rangordning så försöker hela tiden de lägre stående flockmedlemmarna att nå en bättre position.

Samma kraftfulla instinkter styr våra tamhästars uppträdande. Om inte rangordningen är fastställd så ordnas detta snabbt med hjälp av en kick, ett bett eller en knuff. När väl positionen är intagen räcker ofta en blick, bakåtstrukna öron, en släng med huvudet eller en markering för att behålla sin ställning.

Vår värld: Det i övrigt enda stora fyrbenta djur som du har umgåtts med på kamratlig nivå är förmodligen hunden. Men Fido är ett flock-rovdjur undergiven sin ledare eller över-hund. I hans ögon är du den hunden och när han viftar på svansen och nosar på dig signalerar han tillgivenhet och undergivenhet. När din häst vänder sig mot dig och nosar kanske du får samma varma känsla som med hunden. Och det är här det börjar gå snett i relationen mellan dig och hästen.

Anledning till konflikt: När hunden nosar så visar den underkastelse; när din häst däremot gör likadant så tränger han in i din personliga zon och ifrågasätter ditt ledarskap. Precis som du kanske ser hästen som en människa med päls så ser han dig som en medlem i flocken; För honom så är du antingen ledare i er lilla flock eller så är han det och då är du underordnad honom. Som ledare så kommer han förmodligen att behandla dig som är underordnad på ett eller annat sätt som innebär risk för dig. Ex.vis bita, kicka eller slå, knuffas eller gnida sig mot dig och kanske gå på dig när du hanterar eller leder honom; Visa aggression (bakåtstrukna öron, slå med svansen, hota dig o.s.v.) och göra motstånd mot det du vill han skall göra både när du utfordrar, ryktar, sadlar eller tränar honom.


Hämtat från: http://inpema.se/Hastpsyko.html



Så kom inte och säg att jag inte har fakta bakom det jag skriver! :mad:

Tycker du att detta är en tillförlitlig källa?
det fanns inga hänvisningar till någon specifik forskning, vem som helst kunde ha svept ihop texten.

Att en hund som nosar är underlägsen?

en hund med tillbakadragna mungipor, som går lågt med bakdelen är underlägsen. Skulle dessutom vilja påstå av egna erfarenheter att den hund som är högre i rang nosar mer, och den i lägre rang intar en nedböjd lite stel ställning.

Att min häst kommer nära och nosar på mig ser jag bara som positivt.
Och vår relation är det inget fel på överhuvudtaget, den är nog bättre än en "vanlig" relation skulle jag vilja påstå.
I länken du skickade stod det även att man skall smälla en häst på halsen om den kliar sig mot en.. varför räcker det inte då med bara en blick eller ett nej?

Om du skall hänvisa till fakta, gör det ordentligt då
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Angående länken du skickade:
Man kan inte behandla hundar och hästar likadant! Hästar är flyktdjur och hundar är rovdjur.

Angående rang i hästflock:
"Rangordning
I gruppen så görs det alltid upp en rangordning av alla hästarna. En häst uppnår dominans och hög rang genom att vara så aggressiv att en annan häst viker undan, vilket betyder att den senare blir underlägsen och accepterar en lägre plats i rangordningen.

Ett sätt att kolla i sin egen flock är att se hur många hot hästen tar emot respektive ger till andra hästar. Den häst som är ranghögst ger mest hot och tar emot minst hot, och den häst som är ranglägst tar emot många hot och ger inte så många hot själv."

Hämtat från: http://www.agria.se/hast/artikel/Hastens-naturliga-beteende

"När världar kolliderar.
Första skillnaden.Socialt beteende.

Hästens värld: Hästen är ett flockdjur; rangordningen inom flocken är avgörande för hästens överlevnad. I hästens värld avgör positionen i flocken vad hästen äter och när. Den dominerande hästen har företräde till allting från första droppen vatten till den bästa viloplatsen.

Utan att var inviterad kan inte en underordnad häst komma in i den dominante hästens personliga zon, alla försök i den riktningen blir brutalt avvisade. Genom att det är stora fördelar att komma högre upp i rangordning så försöker hela tiden de lägre stående flockmedlemmarna att nå en bättre position.

Samma kraftfulla instinkter styr våra tamhästars uppträdande. Om inte rangordningen är fastställd så ordnas detta snabbt med hjälp av en kick, ett bett eller en knuff. När väl positionen är intagen räcker ofta en blick, bakåtstrukna öron, en släng med huvudet eller en markering för att behålla sin ställning.

Vår värld: Det i övrigt enda stora fyrbenta djur som du har umgåtts med på kamratlig nivå är förmodligen hunden. Men Fido är ett flock-rovdjur undergiven sin ledare eller över-hund. I hans ögon är du den hunden och när han viftar på svansen och nosar på dig signalerar han tillgivenhet och undergivenhet. När din häst vänder sig mot dig och nosar kanske du får samma varma känsla som med hunden. Och det är här det börjar gå snett i relationen mellan dig och hästen.

Anledning till konflikt: När hunden nosar så visar den underkastelse; när din häst däremot gör likadant så tränger han in i din personliga zon och ifrågasätter ditt ledarskap. Precis som du kanske ser hästen som en människa med päls så ser han dig som en medlem i flocken; För honom så är du antingen ledare i er lilla flock eller så är han det och då är du underordnad honom. Som ledare så kommer han förmodligen att behandla dig som är underordnad på ett eller annat sätt som innebär risk för dig. Ex.vis bita, kicka eller slå, knuffas eller gnida sig mot dig och kanske gå på dig när du hanterar eller leder honom; Visa aggression (bakåtstrukna öron, slå med svansen, hota dig o.s.v.) och göra motstånd mot det du vill han skall göra både när du utfordrar, ryktar, sadlar eller tränar honom.


Hämtat från: http://inpema.se/Hastpsyko.html



Så kom inte och säg att jag inte har fakta bakom det jag skriver! :mad:

Vilket skitsnack. Har blivit nosad på av hästar i fyrtio år och det har verkligen inte gått snett i någon relation. Synd om folk som ser hästar som monsterdjur och så fort de inte håller sig inom sin sfär är de på väg att ta över ledarskapet. Detta blir inte naturlig hästhållning.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Vilket skitsnack. Har blivit nosad på av hästar i fyrtio år och det har verkligen inte gått snett i någon relation. Synd om folk som ser hästar som monsterdjur och så fort de inte håller sig inom sin sfär är de på väg att ta över ledarskapet. Detta blir inte naturlig hästhållning.

Detta var nog det bästa någon skrivit hittills, håller med till 100%.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Vilket skitsnack. Har blivit nosad på av hästar i fyrtio år och det har verkligen inte gått snett i någon relation. Synd om folk som ser hästar som monsterdjur och så fort de inte håller sig inom sin sfär är de på väg att ta över ledarskapet. Detta blir inte naturlig hästhållning.

Vad har du för fakta bakom ditt påstående?
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Du ställer väldigt märkliga frågor om självklarheter:confused:

Hästar hundar tar inte varandra i handen utan hälsar via näsa o kroppspråk.

Klart att hästar får använda sin kommunikation även med oss-
Dofter som rädsla uppfattar det direkt. De kan däremot inte skilja på rädsla- aggression. alla hästar utnyttjar eller svara inte på det- bara de med dåliga erfarenheter av människan.

hästar är betesdjur, hovdjur, flyktdjur- inte aggressiva rovdjur- den uppfattningen som många verkar ha. Utstuderade elaka monster som hela tiden bara väntar på en möjlighet att få ta över kommandot

Varför vill man hålla på med hästar om de är så skrämmande???? Att få ge sitt eget självförtroende en boost på hästens bekostnad?

hästar är är snälla o fogliga djur, så länge man inte är ivägen när den blir rädd.

man har ett eget ansvar i säkerhetstänk o att hålla sina fötter ur vägen... utifall.

Oftast är olyckshändelser där människan har brustit i sitt ansvar i att se upp.
Axel- som fick ett framknä i huvudet igår- för att jag var nonchalant. Inte för att hästen på ngt sätt var dum. De reagerar o ska så få göra- liksom vi.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

KL
Jag reagerade lite på det där: Att ge hästen mat är underlägset..
Låter ju helknäppt. En hingstflock jag är väl bekant med har en ledarhingst som alltid låter de andra äta en stund först för att han ska hålla koll till en början. Sendan ställer han sig och äter ur en hög där det redan står en och äter. Sedan förflyttar han sig lite ibland till andra högar utan ens en tanke på att fösa bort någon. i övrigt en väldigt harmonisk och välfungerande flock med män i olika åldrar.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Instämmer helt. Bra utrustning på men mjuk och fin ridning (när det går), trevligt för både häst och ryttare. Men kan vara viktigt med bra utrustning om man hamnar i konstiga situationer där man måste få stopp eller svänga undan. Utrustning är en säkerhet i vissa situationer och aldrig skarpare/tuffare än vad ryttaren använder dem till.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 654
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 106
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
60

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp