Bukefalos 28 år!

Hur säger man ifrån?

D

Doxa

Jag blir helt galen, jag vet absolut inte hur jag ska göra när hästen
gör saker som jag tydligt markerat inte är okej, tex, huggas,
sparkas, springa över, använda mig som en stolpe att klia sig på osv.
Jag är "anti" hästvåld och blir helt gaalen när jag ser folk som smäller
till hästar för att dom inte står stilla eller kanske stryker öronen
bakåt vid sadling, visst kan jag tycka att om en häst gör något som
alltså är en fara för mitt liv, min hälsa så kan man smälla till för att
skydda sig, även om jag mest blir rädd och försöker ta mig därifrån
så fort som möjligt *lol* men jag tycker att om man slår en häst, för
att den visar missnöje, eller kanske byter vikt. Då har det gått så
otroligt snett. Men, godtrogen som jag är så tror jag att det beror
på okunskap, vad ska man göra då? Man måste ju säga NEJ, klart
och tydligt utan att slå hästen, eller?
Och hanterar man många olika hästar, tex på en ridskola så kan man
helt enkelt inte sätta igång och uppfostra hästen. Nej, jag behöver
ett konkret sätt att säga nej på, och inga låånga inlägg som jag inte
fattar ett jota av tack (; Hur gör ni? Hur gör ledarhästen?
Givetvis förstår jag att olika situationer kräver olika kraftiga nej, men
det mååste väl finnas ett bra sätt som man kan använda både till
hästar med 0 respekt, och bara när fav-hästen
använder en som klipåle?
// Desperat Doxa, som skrev en låååångt inlägg :O
 
Sv: Hur säger man ifrån?

Om hästen vägrar lyssna om jag bara säger tll brukar jag ta tag i grimman/grimskaftet och "prata allvar" med den. Det funkar iof olika bra, men ibland verkar det gå fram. ;)
 
Sv: Hur säger man ifrån?

självklart ska du inte acceptera det men att man ger hästen en "smäll" betyder inte att du e elak hästen känner det inte lika hårt som människor gör och du ska ju vara ledaren i flocken(du och din häst) det är bara att se på hur hästar gör mot varandra. sedan kan du alltid göra nåt oväntat som typ att klappa i händerna eller nåt när du ser att han håller på att hugga dej, bara för att få hästen att tänka på nåt annat än att bita dej eller vad han nu gör..
 
Sv: Hur säger man ifrån?

För det första: en häst som försöker hugga, sparka eller springa över mig - den tar jag till fysiskt våld mot. För sådana saker är totalt oacceptabla och kan ge (mig) riktigt otäcka skador! Är det dock något mindre hästen gör som jag inte tycker om, ja då börjar jag med att tala om det för hästen genom att helt enkelt säga ett bestämt NEJ till den. Är hästen då någorlunda väluppfostrad så lyssnar den på det. Fortsätter den dock att stöka så trappar jag upp mitt nejande tills den lyssnar.

Och det är precis så hästar gör i frihet: ett samtal mellan två hästar börjar alltid med små grejer som blickar, öronvift o.s.v. och slutar i värsta fall med en spark. Men den ranglåge hästen har i det fallet i alla fall fått CHANSEN att vika undan, innan sparken kom. Så, det behöver inte vara fel att gå på en häst lite hårdare, men ge den alltid chansen att komma undan först (så länge hästens beteende inte är direkt farligt, som i ovanstående exempel) genom att börja lite mildare med ett NEJ, o.s.v.

Sedan håller jag med dig om att man alltid kan tänka efter vad som orsakar hästens beteende. För åtminstone jag har svårt att tro att en häst gör någonting bara på jävelskap (dock behöver det inte betyda att det hästen gör är acceptabelt) och det kan alltid vara bra att ha i åtanke när man sysslar med hästar. På så sätt kan man ligga steget före hästen, och se till att den obekväma situationen överhuvudtaget inte behöver uppstå. T.ex. om man har en häst som man vet blir jättestressad och stökig av att vara ensam i stallet: istället för att ta kampen med den hästen kan man låta bli att ha den ensam inne, och på så sätt kringgå den obehagliga situationen.
 
Sv: Hur säger man ifrån?

Nu ser jag fram emot långa och lärorika inlägg från alla anti-våld-fanatikerna som skrivit i tabu-tråden bland annat!
 
Sv: Hur säger man ifrån?

Om hästen vägrar lyssna om jag bara säger tll brukar jag ta tag i grimman/grimskaftet och "prata allvar" med den. Det funkar iof olika bra, men ibland verkar det gå fram. ;)

Jag gör det samma, men det kan ibland funka med en liten "snärt" på mulen och att man säge "NEJ" bestämt!
 
Sv: Hur säger man ifrån?

Beror väl lite på vad dom gör...men jag brukar oftast bara stanna upp alternativt flytta på deras huvud lite. Om dom mot förmodan inte fattar så får jag peta lite på bogen så dom flyttar sig undan.
Jag tror att det viktigaste är att inte göra så hastiga rörelser utan att bara lungt flytta dom från det du inte vill att dom ska göra. Glöm inte att visa dom när det blir rätt också - annars fattar dom aldrig.
Om det är så illa att din häst hugger och sparkar mot dig så tycker jag nog att du bör ta hjälp av nån eller åtminstone ha sällskap i stallet. Börja med att ha din häst i grimma och öva på att stå stilla (ej uppbunden). Gå ut och gå med din häst, ta med en kompis som du kan gå och småprata med...se till att det blir en lugn stämning. Det finns tusen saker att göra men en häst får ju aldrig bli "farlig" eller hur?
 
Sv: Hur säger man ifrån?

Ett ledarsto i flock jagar ut den stökiga unghästen utanför flocken. Där får han gå tills han sänker huvud,tuggar, vinklar öra mot stoet, då får han komma in igen. Hästarna vill vara i flocken för där är tryggheten , mot t.ex rovdjur. Du behöver bli stoet.
Hästen respekterar inte dig om han gång på gång går på dig. Ca en halvmeter runt dig är ditt område. Dit in ska hästen aldrig komma om du inte bjuder in honom, Stoet. Kommer hästen ändå in i det området så ska du jaga ut honom, om du inte bjdit in honom. Stampa i golvet, höj armarna , gör dig stor så han flyttar sig, men jaga inte honom. Han ska bara gå ifrån ditt område.
Tänk på att han aldrig får flytta på dig. Det är bara ledaren som flyttar. Ha tydliga regler för hur du vill ha det så att hästen har något att anpassa sig efter. Visst ska det vara mycket kel men inte så att det går över gränsen. För dig är det farligt och hästen är orolig för att han inte har en ledare som han kan lita på.
 
Sv: Hur säger man ifrån?

Kliar sig hästen mot mig så puttar jag bort den och säger bestämt NEJ!

Även om hästen hugger, sparkar eller annat och inte lyssnar på ovanstående tillsägelse så river jag ifrån ordentligt. Ett rejält NEJ lyssnar dem flesta på.
Skulle dem dock ändå fortsätta så kan jag smälla till men det är i absolut sista hand.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 898
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 186
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp