Hur säljer jag en knepig unghäst?

Rexero

Trådstartare
Hej!

Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp.

Han är het till temperamentet. I ridningen blir det oftast ganska lagom även om han är extremt känslig, egentligen mest för sin omgivning.
Allt är läskigt, han ser vargar bakom varje hörn och ingen dag är den andra lik. Egentligen skulle jag vilja påstå att han är ganska.. opålitlig? Iallafall för mig, som har haft svårt att läsa av honom.

Jag har dragit i backen några gånger, men alltid tagit det säkra före det osäkra och inte ridit de dagar han varit på sitt mest spända humör.

I hanteringen är han den mest gosiga, tillgivna lilla gosse man kan tänka sig och somnar gärna med huvudet i mina armar. Det gör såklart ont i hjärtat, trots att vi haft våra problem, att göra sig av med någon som jag tycker så mycket om. Men det är inte värt det när ridningen inte går som den ska.

Hur säljer jag denna gosse? Är väldigt rädd för att personer som utger sig för att vara mer erfarna än de är ska komma och hoppa upp och allt blir pannkaka. Det har jag varit med om förut att folk gjort, men då när jag sålt betydligt lugnare hästar så inget har ju hänt.

Hur håller jag i en provridning när jag inte vet alls hur häst och ryttare kommer funka ihop? Han blir ofta spänd och nervig just i uppsittningmomentet då han har en bakgrund med lätt sadeltvång. För mig är det inga problem idag, men ingen annan än jag har suttit på denna häst på 2 år.

Åh hjälp. Lite tips och råd hur jag ska tänka kring försäljning av denna speciella häst. Han är frisk som en nötkärna och har fin stam för både hopp och dressyr ska kanske tilläggas. Men som sagt, med nerverna väldigt utanpå.

Tacksam för alla tips!
 
Hej!

Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp.

Han är het till temperamentet. I ridningen blir det oftast ganska lagom även om han är extremt känslig, egentligen mest för sin omgivning.
Allt är läskigt, han ser vargar bakom varje hörn och ingen dag är den andra lik. Egentligen skulle jag vilja påstå att han är ganska.. opålitlig? Iallafall för mig, som har haft svårt att läsa av honom.

Jag har dragit i backen några gånger, men alltid tagit det säkra före det osäkra och inte ridit de dagar han varit på sitt mest spända humör.

I hanteringen är han den mest gosiga, tillgivna lilla gosse man kan tänka sig och somnar gärna med huvudet i mina armar. Det gör såklart ont i hjärtat, trots att vi haft våra problem, att göra sig av med någon som jag tycker så mycket om. Men det är inte värt det när ridningen inte går som den ska.

Hur säljer jag denna gosse? Är väldigt rädd för att personer som utger sig för att vara mer erfarna än de är ska komma och hoppa upp och allt blir pannkaka. Det har jag varit med om förut att folk gjort, men då när jag sålt betydligt lugnare hästar så inget har ju hänt.

Hur håller jag i en provridning när jag inte vet alls hur häst och ryttare kommer funka ihop? Han blir ofta spänd och nervig just i uppsittningmomentet då han har en bakgrund med lätt sadeltvång. För mig är det inga problem idag, men ingen annan än jag har suttit på denna häst på 2 år.

Åh hjälp. Lite tips och råd hur jag ska tänka kring försäljning av denna speciella häst. Han är frisk som en nötkärna och har fin stam för både hopp och dressyr ska kanske tilläggas. Men som sagt, med nerverna väldigt utanpå.

Tacksam för alla tips!

Jag hade låtit ett proffs sköta försäljningen om jag kände att jag inte redde ut min häst själv. Sen måste man så klart vara ärlig mot köparen och inte sälja om det inte känns bra.
 
På vilket sätt har han nerverna utanpå? På vilket sätt är han opålitlig?

Kanske kan en bra ridskola vara en lämplig köpare? Många hästar som ser spöken trivs jättebra i den trygghet som en ridskoleflock ger, och det passar en ridskola att flocken håller ihop vid t ex uteritter. En ridskolehäst måste också vara pigg och faktiskt ganska känslig.
 
Jag köpte en femåring som liknar den du beskriver förra året. Jag är supernöjd! Säljaren var ett proffs som vi tidigare köpt häst av, han sa direkt att han hade en häst som passade mig när han hörde att jag funderade på ny häst.
 
Hej!

Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp.

Han är het till temperamentet. I ridningen blir det oftast ganska lagom även om han är extremt känslig, egentligen mest för sin omgivning.
Allt är läskigt, han ser vargar bakom varje hörn och ingen dag är den andra lik. Egentligen skulle jag vilja påstå att han är ganska.. opålitlig? Iallafall för mig, som har haft svårt att läsa av honom.

Jag har dragit i backen några gånger, men alltid tagit det säkra före det osäkra och inte ridit de dagar han varit på sitt mest spända humör.

I hanteringen är han den mest gosiga, tillgivna lilla gosse man kan tänka sig och somnar gärna med huvudet i mina armar. Det gör såklart ont i hjärtat, trots att vi haft våra problem, att göra sig av med någon som jag tycker så mycket om. Men det är inte värt det när ridningen inte går som den ska.

Hur säljer jag denna gosse? Är väldigt rädd för att personer som utger sig för att vara mer erfarna än de är ska komma och hoppa upp och allt blir pannkaka. Det har jag varit med om förut att folk gjort, men då när jag sålt betydligt lugnare hästar så inget har ju hänt.

Hur håller jag i en provridning när jag inte vet alls hur häst och ryttare kommer funka ihop? Han blir ofta spänd och nervig just i uppsittningmomentet då han har en bakgrund med lätt sadeltvång. För mig är det inga problem idag, men ingen annan än jag har suttit på denna häst på 2 år.

Åh hjälp. Lite tips och råd hur jag ska tänka kring försäljning av denna speciella häst. Han är frisk som en nötkärna och har fin stam för både hopp och dressyr ska kanske tilläggas. Men som sagt, med nerverna väldigt utanpå.

Tacksam för alla tips!

Var övertydlig och överdrivet ärlig i annonsen, om vad som är besvärligt.
 
Helt klart ställt den på försäljning hos ett proffs som både redde ut den, red till den och sedan kunde matcha rätt köpare.

Det hade varit min absolut första tanke, om det inte var så att min andra häst blir ensam i stallet då. Vi har inte möjlighet att låta han gå nån annanstans eller låna hem något sällskap heller. Så försäljning måste i princip ske hemma på gården..
 
På vilket sätt har han nerverna utanpå? På vilket sätt är han opålitlig?

Kanske kan en bra ridskola vara en lämplig köpare? Många hästar som ser spöken trivs jättebra i den trygghet som en ridskoleflock ger, och det passar en ridskola att flocken håller ihop vid t ex uteritter. En ridskolehäst måste också vara pigg och faktiskt ganska känslig.

Jag har funderat på det, men jag tror inte att det är ett alternativ för honom med ridskola. Han skulle vad jag tror inte trivas.. men tack för tipset!
 
Det hade varit min absolut första tanke, om det inte var så att min andra häst blir ensam i stallet då. Vi har inte möjlighet att låta han gå nån annanstans eller låna hem något sällskap heller. Så försäljning måste i princip ske hemma på gården..

Fast det där ifrågasätter jag? Varför skulle du inte kunna låna hem sällskap? Vad händer när han säljs då?
Det brukar vara extremt lätt hitta ett sällskap sommartid.
 
Fast det där ifrågasätter jag? Varför skulle du inte kunna låna hem sällskap? Vad händer när han säljs då?
Det brukar vara extremt lätt hitta ett sällskap sommartid.

Den andra hästen är oxå till salu, och därför vill jag inte heller ta risken att släppa ihop han med vem som helst under försäljningen. Tanken är alltså att båda ska säljas samtidigt.
 
Den andra hästen är oxå till salu, och därför vill jag inte heller ta risken att släppa ihop han med vem som helst under försäljningen. Tanken är alltså att båda ska säljas samtidigt.

Det tror jag är svårt få till. Men det går ju fint låna ett sällskap som går i en hage intill, man behöver ju inte släppa ihop.

Jag skulle absolut se till att ha en plan för en häst kvar, att chansa på att de blir sålda samtidigt känns riskabelt?
 
Jag köpte en fyraåring för ett par år sen där säljaren beskrev hästen ungefär som du beskriver din. Säljaren hade åkt i backen ett par gånger och slagit sig rätt ordentligt och helt förståeligt blivit rädd. Vid provridningen var hästen mycket riktigt väldigt reaktiv men ridbarheten lös igenom så jag köpte henne. För mig var hästen helt perfekt ridmässigt! Faktiskt en av de absolut mest ridbara hästar jag nånsin suttit på. Massor av gåvilja och just den där nerven som en vill ha på en tävlingshäst. Men för en vanlig hobbyryttare som bara ville ha en snäll häst att rida i skogen på och ta nåt pass på banan var hon förstås alldeles för mycket och då hittade hon på en massa annat som spökade till det.

Är bara att prova lägga ut annons, var ärlig och beskriv din häst. Ett alternativ är att svara på köpesannonser där en har möjlighet att kolla upp annonsören mer (cyberstalkning är så lätt haha). Oavsett tror jag inte det är omöjligt alls att hitta ett bra hem till en sån häst :).
 
Det hade varit min absolut första tanke, om det inte var så att min andra häst blir ensam i stallet då. Vi har inte möjlighet att låta han gå nån annanstans eller låna hem något sällskap heller. Så försäljning måste i princip ske hemma på gården..
Men, är det inte enklast att lämna båda två till försäljning hos någon tränare då egentligen?
Ofta så tjänar man in det skapligt ekonomiskt också. :)
Lycka till!
 
Hej!

Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp.

Han är het till temperamentet. I ridningen blir det oftast ganska lagom även om han är extremt känslig, egentligen mest för sin omgivning.
Allt är läskigt, han ser vargar bakom varje hörn och ingen dag är den andra lik. Egentligen skulle jag vilja påstå att han är ganska.. opålitlig? Iallafall för mig, som har haft svårt att läsa av honom.

Jag har dragit i backen några gånger, men alltid tagit det säkra före det osäkra och inte ridit de dagar han varit på sitt mest spända humör.

I hanteringen är han den mest gosiga, tillgivna lilla gosse man kan tänka sig och somnar gärna med huvudet i mina armar. Det gör såklart ont i hjärtat, trots att vi haft våra problem, att göra sig av med någon som jag tycker så mycket om. Men det är inte värt det när ridningen inte går som den ska.

Hur säljer jag denna gosse? Är väldigt rädd för att personer som utger sig för att vara mer erfarna än de är ska komma och hoppa upp och allt blir pannkaka. Det har jag varit med om förut att folk gjort, men då när jag sålt betydligt lugnare hästar så inget har ju hänt.

Hur håller jag i en provridning när jag inte vet alls hur häst och ryttare kommer funka ihop? Han blir ofta spänd och nervig just i uppsittningmomentet då han har en bakgrund med lätt sadeltvång. För mig är det inga problem idag, men ingen annan än jag har suttit på denna häst på 2 år.

Åh hjälp. Lite tips och råd hur jag ska tänka kring försäljning av denna speciella häst. Han är frisk som en nötkärna och har fin stam för både hopp och dressyr ska kanske tilläggas. Men som sagt, med nerverna väldigt utanpå.

Tacksam för alla tips!

Du är ärlig, beskriver hästen sakligt hur den är. Litar på din magkänsla om den som kommer och ska prova eller lämnar hästen till ett proffs som andra redan föreslagits. Det finns många duktiga ryttare som vill ta sig an en sådan häst.

Vill du inte sälja den egentligen så är det helt klart värt att lämna iväg hästen och få hjälp med den så du kanske kan ta tillbaka den sedan?. Tror inte du får sålt båda hästarna samtidigt. Hade försökt få tag på ett lånesällskap till hästen som är kvar hemma.
 
Ärlighet! Hästen låter inte alls som ett hopplöst fall om den bara hamnar hos rätt person. Unghästar är unghästar och om du redan i annonsen berättar att du och hästen hamnat på kant med varandra men att det är en jättetrevlig häst för en tuff/rutinerad ryttare så kommer du säkert hitta någon som passar.
 
TS bara utifrån det du skriver här tycker jag inte hästen känns som varesig någon problemhäst eller "knepig" i ordets bemärkelse ?
Att det är en alert och reaktiv häst är ju inte ett problem för en rutinerad ryttare i sak . Eftersom den dessutom verkar väldigt bra att hantera från backen i all hantering osv ser jag inte det du beskriver alls som ngt större knepigt för "rätt" ryttare.

Se till att formulera annonsen ärligt så rätt spekulanter hittar den.

Jag kan dock känna att rådet du fått att låta någon professionell förmedla hästen åt dig är ett vettigt råd om du vill ha en smidig affär till rätt typ av ryttare ?
Du får ju då dessutom en mer objektiv bild av hästen hur den egentligen funkar under någon som inte har lika mycket med sig i bagaget som du har när du erfarit det du gör, och ingen annan än du suttit på hästen på två år osv .

Att få bägge dina två hästar sålda samma tidsperiod så att ingen behöver bli själv osv känner jag är ett stort optimistiskt scenario .
 
TS bara utifrån det du skriver här tycker jag inte hästen känns som varesig någon problemhäst eller "knepig" i ordets bemärkelse ?
Att det är en alert och reaktiv häst är ju inte ett problem för en rutinerad ryttare i sak . Eftersom den dessutom verkar väldigt bra att hantera från backen i all hantering osv ser jag inte det du beskriver alls som ngt större knepigt för "rätt" ryttare.

Se till att formulera annonsen ärligt så rätt spekulanter hittar den.

Jag kan dock känna att rådet du fått att låta någon professionell förmedla hästen åt dig är ett vettigt råd om du vill ha en smidig affär till rätt typ av ryttare ?
Du får ju då dessutom en mer objektiv bild av hästen hur den egentligen funkar under någon som inte har lika mycket med sig i bagaget som du har när du erfarit det du gör, och ingen annan än du suttit på hästen på två år osv .

Att få bägge dina två hästar sålda samma tidsperiod så att ingen behöver bli själv osv känner jag är ett stort optimistiskt scenario .

Tack för ett klokt svar!! :)

Jag formulerade mig fel. Vi har köpare på min andra häst, men han ska gå som skogsmulle hos en familj på landet (familjevänner) så de väntar helt enkelt med att köpa och hämta tills den andra blir såld!
 
Tack för ett klokt svar!! :)

Jag formulerade mig fel. Vi har köpare på min andra häst, men han ska gå som skogsmulle hos en familj på landet (familjevänner) så de väntar helt enkelt med att köpa och hämta tills den andra blir såld!
Lämnar du din häst på tillridning/försäljning så kan ju den andra familjen hämta den andra hästen? Sällskap men utan hoppsläpp är ju annars ett alternativ.
 
Kolla om du kan hitta nån som kan komma ut och rida hästen hos dig? och som kan hjälpa till att visa och förbereda hästen.

Sen var tydlig och kolla av att ryttaren har den erfarenheten som krävs. Kommer någon nervös som verkar osäker, låt de inte sitta upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 145
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp