Bukefalos 28 år!

Hur ser detta Hösilage och Hö ut ?

L

Lillo

Jag kan inget om värderna på hösilag och hö.
Är detta något att ha ?

Hösilagets värde:

Torrsubstans: 57 %
Smältbart råprotein: 83 g/kg foder.
Energi, foder: 6.0 MJ/kg foder.

Råprotein 190 g/kg Torrsubstans.
Smältbart råprotein: 147 g/kg Torrsubstans.
Energi: 10,5 MJ/kg Torrsubstans.

Höets värden:

Torrsubstans: 84 %
Smältbart råprotein: 34 g/kg foder.
Energi, foder: 7.2 MJ/kg foder.

Råprotein 77 g/kg Torrsubstans.
Smältbart råprotein: 41 g/kg Torrsubstans.
Energi: 8,5 MJ/kg Torrsubstans.

Tacksam för svar ;)
 
Sv: Hur ser detta Hösilage och Hö ut ?

Hösilaget har ett väldigt högt proteinvärde och ett lågt energivärde. Kvoten blir hela 13.8 :eek: . Men det gör inget med ett överskott från grovfoder. För min del skulle detta silage vara okej eftersom jag har lättfödd häst.

Det andra har för lite protein... och okej energi. Kvoten blir bara 4.7. Önskvärd kvot är ju runt 6.

Men ingen av dom är helt hopplösa! Beror ju lite på vad du har för häst också och hur den tränas/inte tränas osv.
 
Sv: Hur ser detta Hösilage och Hö ut ?

Hejsan !

Tack för ditt svar ;)

Jag har en ponny på 11 år som inte gör något alls typ = lätt född = ser ut som en tunna :o

Sedan har jag en unghäst på 3 år som är under utbildning just nu, rids ca 3-4 dagar i veckan. Han är också rätt lätt född.

Jag skall lämna iväg detta till någon som kan räkna ut detta åt mig.

Tack så mycket i alla fall.
 
Sv: Hur ser detta Hösilage och Hö ut ?

Okej. Jag skulle välja det första alternatviet OM jag har tillgång till halm att späda ut den med litegrann - särskilt till ponnyn. Det blir så hiskeligt mycket protein annars. Men ändå är det alternatviet bäst på det sättet att då får hästarna mest grovfoder (räknat tillsammans med halmen alltså).

Med höet får du köpa till lite lusern o ge för att få upp kvoten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 567
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 852
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp