Hur ser era hundars dagar ut?

Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Jag går upp strax innan åtta på vardagar. Då blir det en rastningsrunda på en kvart och sedan får de roa sig själv medan jag gör mig i ordning. Halv nio - nio åker vi till jobbet, hundarna och jag. De vilar sedan fram till lunch, med korta avbrott då någon kollega pratar med dem, då det blir en kvarts rastning igen. Efter lunchen är det eftermiddagsvila fram till kvart i sex då de talar om att det börjar bli dags att gå hem. Halv sju är vi hemma och då blir det fys-träning i 1-1, 5 timme. Runt halv nio är det matdags för både mig och hundar och sedan blir det någon timme fram tv:n innan jag däckar.

Någon dag i veckan händer det att fys-träningen byts ut mot märgben istället. Det är dagar när jag är så slukörd efter jobbet att det varken finns ork till hundar eller matlagning. Tack och lov att det är låg-säsong för hunderiet.

Högsäsongen ser helt annorlunda ut. Då är det träning av varierande slag både morgon och kväll men då kommer det här jobb-projektet vara avslutat och jag kan återgå till ett mer normalt arbetstempo.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

kl

Vi har en liten schnauzertik (Pockan) på 3 år och en pitbulltik (Maya) på 1 år som busar här hemma ;) Mannen har sitt företag hemma och åker ut på möten mm lite då och då.
Jag själv har "brottats" med cancer i snart två år men mår nu sååå mycket bättre. Jag har alltså gått hemma i två år nu och arbetat lite hemifrån också. Kontentan med detta dravel är att våra hundar nästan alltid har någon hemma och det är relativt sällsynt att de behöver vara själva.
Nu har jag lyckats bryta foten men så fort den är ok så kommer jag börja jobba men hundarna har en gubbe hemma som aktiveringsobjekt!

De går upp tillsammans med oss (eller nja...Maya gillar att softa länge på morgonen ;) ). Sedan följer de med när barnen ska lämnas på förskola/skola, för att sedan gå hem och äta frukost.
Sedan brukar vi gå en timme+ mitt på dagen, oftast i skogen där de kan springa lösa för det mesta. Det är kli i benen på unghunden så man kan inte vara ute för länge ;)

Sedan brukar det bli några kortare rastningspromenader under dagen/kvällen. Vi har även trädgård där de brukar ligga som flundror på en fäll så fort solen kommer fram.
På kvällen blir det middag följt av en promenad.

Ibland blir jag lite avundsjuk på dessa två vovvar, de har det toppen!
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

En vardag ringer klockan vid sex och jag tvingar ut hundarna på en promenad på sisådär en halvtimme om vädret är reko (Är det ju sällan den här tiden på året), annars tittar vi bara ut genom fönstret, sover minst en halvtimme till och tar morgonrastningen på jobbet istället. Strax före åtta stoppar jag in dem i bilen så att vi kan täcka och släppa ut hästarna och strax efter nio får de komma ut för att hjälpa till med stallbestyren.

Oftast är de med fram till lunch, men rutinerna varierar förstås.
När det är mycket hästhantering sitter de i bilen, annars är de med.
Kort promenad eller agility i ridhuset på lunchrasten.

Rastning innan vi åker hem vid fem.
Middag.
promenad. Den blir ärligt talat inte särskilt lång nu när det är så förbaskat mörkt, men om sommaren trallar vi lätt ett par tre timmar.


På helgerna har vi ofta planerat långrundor med karta. :heart
Upplet och annat (Träd, träd, träd! Shiban älskar att klättra i träd!) bakar vi oftast in i promenaderna, men blodspår blir det inte mycket av här då jag, ärligt talat, inte är säker på var och hur och om jag får lägga.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Det finns en orsak till att jag har sällskapshund. våra vardagar,speciellt på vintern är skitråkiga. vid 7 promenerar vi eller åker spårvagn till hundvakten. Det tar10-20 minuter. Hos hundvakten ligger han i fönstret och håller koll, tigger lite godis och får en halvtimmes lunchpromenad. Eventuellt en till runda om jag är sen. Han få varje dag en tuggpinne som han ignorerar tills jag kommer dit. Efter jobbet 17.30-18.30 hämtar jag honom och går eller åker spårvagn(10-20 minuter) hem eller till rastgården.
Hemma sover han mest om han inte får busfnatt. Ibland godissök eller träning.
I vintras gick vi freestylekurs efter ett för långt träningsuppehåll. Det är tyvärr inte oproblematiskt att träna honom. Ju mer vi tränar ju mer mattefixerad blir han tyvärr vilket förvärrar ensamhetsproblematiken:banghead: Vid 20-21 går vi en runda till på 10-20 minuter.

Jag hade haft hund i många år innan jag började arbeta kontorstider och jag hatar det. Jag har noll ork och kommer aldrig skaffa en hund igen om jag inte arbetar på Obtider igen.

På helgerna är han oftast med allt vi gör eftersom han inte kan vara ensam. Föutom det vanliga med helgvandringar, hundträffar,utflyketoch sådant så har han även följt med till fester , utomhus konserter och på krogen:D
(Faktum med att vi på en skogsvandring även råkade passera ett rejv, men det var helt ofrivilligt).

Skulle vi göra något helt hundomöjlig (efter några år med en hund med seperationsångest så har man sträckt den gränsen rejält) som bio eller idag då jag varit i stallet hela dagen(händer sällan) och det är för kallt för att sitta i bilen så får han vara med hundvakten.

Hundvakten jag har mest är mitt ex så hunden har känt honom lika länge som han känt mig och är lika hemma där.

Jag klockade mig idag. Skit. 18 minuter är kortast möjliga tid att ta sig från hem och till hundvakten. Sen ska jag därifrån till jobbet(förbi hemmet) vilket tar någon timme. Likadant när jag ska hem inte konstigt att jag tycker att det enda jag gör är att transportera mig...
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Vi har en Vit herde hunds hane på 7,5 år. Han är mest sällskap/kompis :) Vi jobbar båda heltid, jag 8-17 och min man 7-16.

En vanlig dag: Upp vid 6, följer med ut till hästarna, gör sina behov och springer runt som han vill på gården. Får mat. Går alltså ingen promenad på morgonen. Sen kommer min svär mor på fm och tar en långpromenad med honom eller så åker jag hem på lunchen och släpper ut honom och går en 20 min promenad med honom. När vi kommer hem får han mat sen släpps han ut lös, gör det han vill och ska själv ute. På kvällen blir det antingen en längre promenad eller så följer han med mig ut när jag rider. Ibland blir det både och :)

Helgerna blir lite annorlunda då vi är hemma. Han är med mer eller mindre överallt. Anpassar sig bra och är en riktigt soffhund ;)
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Våra dagar ser också väldigt olika ut, men oftast blir det ungefär såhär på vardagarna:

06.00 Husse går upp. Valpen följer oftast med och släpps ut på bakgården en stund för att kissa. Sen somnar han om under köksbordet sålänge husse äter morgonmål och när husse åker till jobbet kommer han och lägger sig hos mig igen.

08.00-09.00 Går vi upp. Ut på bakgården igen för att uträtta behov och mata våra kaniner (viktigaste uppgiften på hela dagen, om man frågar valpen ;) ). Sen morgonmål för både mig och valpen, och efter det brukar han somna om igen.

Sover lätt till kl 13-14, jag jobbar med skoluppgifter så länge. Sen brukar vi gå på en promenad eller åka till stallet och fixa med hästen samt gå på promenad med både häst + hund.

16.00 Matdags för valpen igen. Lite lydnads- eller trickträning efteråt. Sen somnar han oftast igen.

Under kvällen blir det oftast någon träningsstund till + allmänt bus inne och ute. Kvällsmat vid 21, sen ut och mata kaninerna igen + kissa. Efter det somnar han i soffan medan vi kollar på tv, får väcka honom och gå ut på bakgården en sista gång före vi går och lägger oss. :)


På helgerna blir det ofta någon utflykt till skogen eller liknande. Han hänger med på det mesta vi hittar på. :) 7 månader gammal corgi bör kanske tilläggas.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

*kl* ungefär en dag hos oss:

Kl 8 när barnen är i skolan släpps hundarna ut, vi har 5 som bor i hundgård men sover instängda på natten. Valpen får frukost och ev. konvalicenter promenad, omplåstring, medicin.

Sen måste jag vila, innan det är dags att börja aktivera, nu när jag inte kan gå så blir de hjärngympa och lydnad.

Kl 13 Valpen äter lunch. Går ut i hundgården till dom andra.
Kl 17 Sambon kommer hem, promenerar hundar. Ofta får de komma in och mysa med hela familjen.

Ca kl 20 Mat
Sen får de gå och sova när vi går och lägger sej.

En jaktdag är väldigt varierande, är det hemma kanske de åker vid 8 tiden, ska de långt bort vid 5!
Rastas av innan bilfärden. Jagar under dagen. Beroende på jakt så är de väldigt olika vilka hundar som åker med och hur mycket det jagar, oftast går de en såt ca 2h. Finns ingen anledning att köra slut på dem när man har pigga med sej. Det händer dock att de håller på länge och en hund man släppt på morgonen inte kopplas först sent på natten.

Efter en långdag får alla hundar komma in, slappa i soffan, mat och vatten. Innan de är godnatt.
Sambon brukar också åka ut på vardagkvällarna lite då och då.

När jaktsäsongen är slut låter vi hundarna vila tills de blir barmark. Då tränas de viltspår och konditionstränas, så fort de blir varmt så simtränas alla hundar i princip dagligen och jag brukar springa med dem.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Våra dagar kan se väldigt olika ut men jag kan försöka stolpa upp ett exempel på hur jag helst vill att en vardag ska se ut. För både min och hundens skull. (Ibland blir jag ostrukturerad och då kan det se annorlunda ut men aktiv tid för hundarna är på ett ungefär samma även då.)

7-9: Vi går upp, hundarna rastas i trädgården, jag gör iordning mig och sen går vi morgonpromenad på ca 30 minuter. Min ena hund går kopplad och den andre går lös.

9-12: Jag pluggar effektivt. Hundarna vilar.

12-14: Lunchtid och promenad.

14-17: Pluggtid, hundarna vilar.

17-22: Träning med ena hunden 1-3 timmar, kvällspromenad och så försöka ägna lite tid åt livets andra måsten såsom städ och matlagning.

Ibland slänger jag in träning dagtid också, om jag tex vill spåra innan det blir mörkt. Men det brukar inte vara så bra för min studieeffektivitet så händer inte varje dag. Jag har dock inga problem med att spåra i mörker så det gör vi ganska ofta kvällstid även vinterhalvåret.

Ibland är jag i skolan x antal timmar per dag. Då är hundarna själva hemma eller så är de med husse på jobbet (han har lantbruksföretag hemma på vår gård).

På helgerna tränar vi sök en förmiddag samt övrig träning efter lust och behov vilket brukar bli ganska många timmar.

Vad vi tränar mest av beror på motivation och säsong. Fysträning tillkommer men ersätter i så fall oftast promenadtid och i vissa fall träningstid. Vi tränar för tävling (med ena hunden alltså) i agility, lydnad, bruksspår och brukssök.

Jag har inga andra tidsödande intressen förutom hundträningen och jag avskyr att ägna tid åt hushållet så jag har inga som helst problem med att lägga i princip hela min lediga tid på hundarna. Behöver ha tid för sömn och lite göra-ingenting-vila också men med planering så är det inga problem.

När jag jobbar (senaste åren på sommaren och från och med kommande sommar på heltid) så är husse hundansvarig dagtid och så växlar de mellan att vara med honom på jobbet eller själva hemma. Sen tränar jag ännu mer effektivt när jag kommer hem innan jag slockar för kvällen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

*kl*

Amerikansk Akita 1år.

Första promenad runt 11 på förmiddagen, sedan får han vara ute ensam så länge som han känner för det på lina.
Runt 15 ny promenad och lite bus utomhus
Runt 18 långpromenad och middag samt lite klicker/inomhusspår eller kamp
Runt 23 ut och lösspringa i skogen ca 40min
Runt 02 sista kisspromenaden.

Vägen till full aktivitet har varit långsam sedan han bröt benet och vi har mest jobbat med att få honom jämnt musklad för rätt bärighet.
Nu ska han få börja dra och jobba mer och få mer fysisk aktivitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Det varierar jättemycket. Idag var en vilodag, alltså ingen inplanerad träning. Igår körde vi organiserad lydnadsträning och det blir detsamma imorgon.

Så här har dagen sett ut hittills:

ca 6: Uppstigning med husse, frukost och ut i trädgården ca 10 minuter för rastning och lek
Sedan vila igen eftersom matte är en latmask och ville ha sovmorgon, för att sedan morna sig låååångsamt innan det är dags att börja jobba. :o
ca 11: Ut igen i trädgården med mig ca 20 min, lek och bus medan jag pysslar med ved och höns.
Mer jobb för matte, vila för djur.
ca 14: Ut i skogen med Bentley, blev väl drygt en timme, mestadels okopplad och rätt mycket pulsande i snö. Några små lydnadsövningar hann vi med också. Jag undviker att promenera med båda hundarna om jag är själv eftersom Rover har svårt för hundmöten.

Nu ikväll kommer Rover att få en promenad med husse och eventuellt blir det lite smålydnad med Bentley då.

Som synes så får inte hundarna några kortare promenader, det är både enklare och roligare att låta dem springa lösa i trädgården, där de kan röja runt och käka snö. :p
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Rutiner vad är det? Trots att våra dagar ser så olika ut så vet hundarna precis när och om de får följa med eller inte!

Jag jobbar i vården och maken är busschaufför så det tidigaste han kliver upp är 03 och för min del 06 men maken rastar inga hundar innan jobbet för övrigt hjälps vi åt, han tar en kaffe i språnget och går och det vet hundarna som ligger kvar i sängen så länge ngn annan gör det! När jag kliver upp en arbetsdag dagtid så dricker jag ibland kaffe först och frukost ELLER hundpromenad först. De sover tills jag rasslar i kopplena oavsett hur jag gör. Jobbar jag kväll eller är ledig så måste jag väcka barnen kl 7 och ge dem frukost och sedan lägger jag mig igen och antingen kliver upp 10 med dottern som får va ledig eller så sover jag till 08 och vid 8.30 lämnar jag henne på dagis. Efter DET får hundarna morgonkissa eller gå en långpromenad. Då har hundarna oftast rastats sent vid midnatt eller så kvällen innan.

Jag försöker gå en långpromenad varje dag på minst en timme dvs minst 4 km men upp emot en mil. De springer mycket lösa, mycket race eftersom både pudeln och naturligtvis vinthunden älskar att springa! Pudeln drar även skrinda på sommaren och pulka på vintern. Båda har klövjeväskor de bär ibland. 10 veckor på hösten och våren tränar vi agility mm på hundträffarna en gång i veckan. Leker mycket med hundarna på mina promenader, tränar inkallning, klättrar i berg och parkour osv. Ibland nån gång i månaden miljötränar vi i city med andra hundar och ofta, ofta går vi långpromenader med fika med vänner och deras hundar. Uppemot 12 hundar eller så.

Utöver dessa långpromenader är det korta rastningsrundor på 10-20 min som gäller i närområdet. Sommartid hänger vi mycket i rastgården. Det har varit nyttigt för pudeln som lärde sig att koppla av med andra hundar runt sig. Det är då med ett fast gäng av hundkompisar, mest tikar och det är våra hundars sekundärflock. Behöver jag hundvakt är det hos dessa hundar och deras mattar.

Hundarna bor i en barnfamilj så det är oftast ngn hemma då både jag och maken jobbar skift samt helger, även om maken oftast jobbar morgonskift.

Våra hundar är med i vardagen och vi försöker ha roligt och avslappnat ihop och lydiga hundar i vardagen som tex inte stressar, hälsar på främlingar lösa, ignorerar joggare och barnvagnar och rullskidor o annat. Kan leka och busa med mig och varandra oberoende av andra lösa hundar som leker 50 km bort osv. Det är det jag lägger fokus på. Gillar inte lydnadsträning och inte hundarna heller men de är lydiga ändå. Pudeln ska få följa med ibland till äldreboendet där jag jobbar. Tränar lite trix ibland md pudeln som att klättra upp på en trappstege och annat kul. Pilatesboll. Masserar dem ofta. Pälsvård på pudeln.

Inomhus är mina hundar superlugna och bara vilar i sängen eller soffan, kanske golvet. Vinthunden kan leka ibland om vi passar ngn yngre hund men då väldigt stillsam lek. Ibland tar han en leksak och leker lite. De äter barf så de sysselsätter sig oxå flera ggr i veckan med att tugga stora råa ben och ibland gör jag fodersök.
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Brukar vakna vid 8-10 tiden på morgonen. Och då är det bara att klä på sig, sminka sig, mata fiskarna och sen ut. Brukar bli en 10-30 minuters runda, längre om vi träffar någon kompis som hon kan leka med påvägen. Sen blir det in igen, spola av tassarna, torka tassarna. På med tassavla och sen är det lite vila tills 1-2 på dagen. Då är blir det att göra aktivitetsbrädorna (har 3st) 2-3ggr var och sen går vi ut vid 2-4 beroende på när jag gick upp. Då oftast en 20-30minuters runda igen. Och sen fyller jag aktivitetsbollarna (allihop haha) och kollar så hon har mat och vatten. Och sen brukar det bli träning i 10-50min inomhus. Just nu tränar vi på att lyfta bakbenen och krypa. Även lite balansövningar och styrkeövningar. Sen händer det inget inplanerat förens vid 9-11 på kvällen. Då brukar vi gå en runda runt skolan i närheten, och sen släpper jag henne på skolgården och tränar lite. Där är upplyst och inhägnat och så sent är aldrig någon där. Så hon brukar få hoppa lite, slalom, upp och ner från saker och så. Då brukar vi vara ute i ca 1-2 timmar beroende på hur kallt det är haha.
Men sen händer det ju lite saker såsom smårundor om vi ska hem till mormor eller så. Och en gång i veckan klipps klorna, en gång i veckan friseras hon under tassarna. Och 2-4ggr i veckan rensas öronen och lite sådant pyssel.
Och jag är hemma hos henne hela dagarna så hon har alltid sällskap. Eller det är ibland jag måste gå iväg i 1-2 timmar men hon verkar mest tycka det är skönt att jag är borta då haha!
Så min hund kanske inte hittar på så mycket. Men har väntat i nästan 5månader nu på at bruksklubben ska mejla om en kurs vi sökt till. Och nu när det är så kallt så vill varken jag eller hunden gå så långt. Annars brukar jag gå en runda på 1-2 timmar på morgonen och sen en på 1-3timmar mitt på dagen eller på kvällen. Så alltså två långrundor om dagen. Men när det känns som -15 så är det inte så kul haha! Så då blir det mer träning inomhus. Men hon verkar trivas oavsett om det är mycket långrundor eller inte!
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Har en pappis

6.30 Öppnar ena ögat o kikar på mig när jag kliver upp
7.15 Springer upp på övervåningen med mig hack i häl som försöker få honom o stanna
7.16 Blir påträdd det där hemska täcket som man måste trä ÖVER huvudet för o få på.
7.20 Sitter i framsätet på bilen o undrar varför det tar så in i helvetes lång tid för stjärtvärmen o bli varm
7.25 Blir varm om rumpan, sover en stund.
8.00 Tar den vanliga morgonrundan runt hagarna för o kissa in reviret medans matte morgonfodrar hästar
8.15 Uppe och skäller på fåglarna på kullen, men kan till slut inte motstå frolicen matte försöker muta mig med och följer med in i stallet
9.00 Övervakar att utsläppet går rätt till. Skäller ut fjordingen lite.
10.00-16.00 Tillbringar dagen med att skälla ut alla som kommer, sova lite på stolen medans matte rider i ridhuset, eller följer med ut i skogen. Lyckas smöra till mig en halvliter frolic sammanlagt.
18.00 Äntligen hemma. Får lite stryk av katten, äter några bitar hundmat, rätt mätt av frolicen. Tillbringar resten av dagen sovandes på den största kudden jag hittar i soffan. Har jag otur hamnar jag i badkaret. Då sover jag med ryggen mot matte.
23711_331229081675_5778957_n.jpg
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Lite spinoff men måste bara fråga.
Varför bor era hundar i en hundgård?
 
Sv: Hur ser era hundars dagar ut?

Mina dagar kan variera lite, men vi tar det betydligt lugnare på vintern än på sommaren. Det slappas extremt mycket vintertid, men en långpromenad och lite trickträning varje dag brukar det åtminstone bli.

Jag kan ta dagen som ett exempel på hur det ser ut nu på vintern: Idag ringde klockan redan 05.00. Då gick vi ut på en kortare promenad och sedan fick hundarna frukost medan jag drack ett glas apelsinjuice. Hundarna bäddade ner sig i sängen igen medan jag gav mig ut och sprang en timme. Därefter tog vi tåget till min jobbstad. På tåget passade hundarna på att ta en lång tupplur medan jag jobbade. Att sova är lite av en favoritsysselsättning.

På vägen från tåget hem till daghusse och dagmatte så passade vi på att ta en extra lång väg så att hundarna fick sin långpromenad och lite bus i snön. När vi var framme så var det dags för tidig lunch. Jag åkte till jobbet och var där i sex timmar. Hundarna sov enligt uppgift en stund men sedan släppte de ut katten som för säkerhets skull hållits avskild från dem (tanken var egentligen att vi skulle ha tränat på att lämna katten ifred när jag kom tillbaka, men de tog saken i egna tassar. När jag kom tillbaka så satt katten som en annan cirkusdomptör mitt i rummet medan hundarna såg ut att lyda minsta lilla vink från katten. Vi gick sedan ut på en promenad och tricktränade sedan lite grann. Nu har vi suttit i sängen och gosat samtidigt som jag har jobbat lite och snart är det dags för kvällspromenad och kvällsmat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 836
Senast: Tonto
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp