Hur ser eran veckoträning ut?

Madeleinestaaf

Trådstartare
Hej alla ryttare!
jag har bara en fråga, hur ser era veckoträningar ut?
Planerar ni eran ridning veckovis? Hur gör just du?

Måndag - dressyr
Tisdag - markarbete
osv..
Har ni speciella vila/mys dagar?

Kan vara kul att veta! lägg gärna in några träningstips om ni har :P
Här kommer en bild på en stjärna!!
lägg gärna upp ni med!

577935_4612246417949_2039927925_n_zps201ae529.jpg
Kalle i vinterhagen
 
Sv: Hur ser eran veckoträning ut?

Jag planerar veckovis och månadsvis.

Som just nu har vi för snart tre veckor sedan dragit vargtänder och utav den tiden stod han en vecka och skrittades en vecka. Skrittar fortfarande 80% av passen men rider längre rundor.

En normal vecka när vi tränare ser oftast ut nått i stil med detta:
M: Uteritt 45 min
T: Dressyr 20 min koncentrerad ridning
O: Uteritt med fokus på tempo/galopp/takt/avslappning/det som behövs
T: Skritt ute 30 min
F: Dressyr 20 min koncentrerad ridning
L: Uteritt med fokus //// som onsdagen
S: Åka till ridhuset/paddocken och hoppa

Rider alla pass ute utom hoppningen. Dressyren sker på vägar och vallar.
 
Sv: Hur ser eran veckoträning ut?

Jag försöker att hålla ett visst shema men det funkar sådär :angel:
Men planen än iaf :
En dag longering/arbete utan ryttare
En dag konditionsträning
En dag dressyr, bommar i ridhus
En dag hoppträning
En dag skrittrunda

Min häst är 6 år, tycker att det funkar rätt så bra. Oftast så är det dressyrpasset i ridhuset som blir lidande, rider ut ist eller får han vila.
Jag har varken tillgång till padock el ridhus hemma så blir det för sent så åker jag inte.

Sen har jag två st nyblivna 4 åringar och dom är det mest uteridning på ca 3 dagar i v men försöker komma iväg till ridhus en dag i v (mest en önskan, jag kommer typ aldrig iväg..) och nu ska dom börja löshoppa åxå innan dom ska få en liten vårvila
 
Sv: Hur ser eran veckoträning ut?

Kul kul, min nyblivna 4åring har en växt period så hans tränings schema ser väl ut såhär just nu;
Det är inte skrivet i sten mest för att vi har ju lite skumt väder från dag till dag tycker jag och jag väljer hellre att arbeta med honom i paddocken då om det nu är halt ute på skogsvägarna osv. Samt hans pass är endast 30min långa som längst, och rider inte alls just nu utan låter han vara tills han slutat växa så förbaskat mkt x)

Mån: Vila
Tis: Longering/Löslongering - Trav/tempoväxlingar
Ons: Löslongering - Galoppfattningar [Detta görs endast om jag kommer hem innan det blir mörkt, vi har inte upplyst paddock tyvärr..]
Tor: Löslongering - skritt, träna lång och låg form, kanske lite trav också, beroende på hur han är för dagen.
Fre: Vila
Lör: Tömkörning i skogen
Sön: Promenad/tömkörning paddock?
 
Sv: Hur ser eran veckoträning ut?

Jag har ett 22-årigt halvblodssto i bra skick, dock inga tävlingsambitioner :) Jag brukar rida beroende på hur mina dagar ser ut och hur snabbt det blir mörkt (har bara tillgång till terräng och ridplan, på vintern är ridplanen oftast frusen) och brukar därför spec på vintern ta dagen lite som den kommer; snöstorm, hästen ledig, det har snöat mycket och åkern är ridbar, då far vi bums dit och rider, det är stenhårt och glashalt, då blir det skrittdag osv. Igår var jag och longera på åkern trots snöstorm, eftersom åkern för en gångs skull var ridbar ;) på sommaren/våren/hösten rider jag oftast 3-4 dagar, sen en dag ledigt, rider 3-4 dagar, en dag ledigt osv. Fungerar ganska bra :) jag rider mest i terräng på vägar, i skogen och på åkrar, när planen är ridbar brukar det bli en gång i veckan dressyr, om jag har lektion två ggr. :)
 
Sv: Hur ser eran veckoträning ut?

Har en valack som blir 6 år i sommar och försöker variera så mkt det går, har två "vilodagar" per vecka då det kan bli långpromenad eller hel-vila i hage med kompis.
Utöver det försöker jag enligt följande, vilken dag det blir vad beror på hur jag jobbar o hur hårt han gått etc
Dressyr eller hoppträning med tränare ett pass per vecka
Arbete från marken (kan vara en bomarbete o en inspänt tex) två per vecka
Ett kort "hopp"pass den veckan det är dressyrtäning med exempelvis galoppcavaletti/travhoppning (han är inte hoppad innan jag köpte honom) med utetur efteråt.
Markarbete/dressyrpass ute ett pass (arbetar med tempoväxlingar, öppna/rakriktning, övergångar) på skogsvägrna.
 
Sv: Hur ser eran veckoträning ut?

Jag gör olika beroende på vilken häst jag rider och vad den behöver. Jag gör inga direkta veckoplaneringar.. utan sätter upp mål istället som vi ska nå inom en viss tid. Men kanske beror på att jag tränar andras hästar oftast? .. min egna häst har jag lite mer "fasta" planeringar för. Försöker rida ut ca 2gg i veckan, rida i ridhus/paddock en dag, ett pass med markarbete (ex. longering, tömkörning, skrittmaskin) och vila 2-3 dagar i veckan.. och också beroende på hur hon känns och vad hon behöver just då. Jag anpassar mycket efter hästen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 168
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 532
Senast: LaMagia
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
1 902
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp