Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Halsbandet är där ibland och inte där andra gånger.
Hur skall hunden veta när den får skälla och när den inte får skälla?
Eller är det meningen att den alltid skall vara tyst?

Din hund larmade på en helikopter, så då måste den larma på vartenda fågel som flyger över er gård?

Nä, hundar är inte pantade, dom förstår mycket väl situationer och blir inte förvirrade för att saker är olika.
 
Min hund begriper varför hon blev lagd i bilen även om hon inte alltid samtycker.
Hur i hela friden skall en hund kunna begripa ett antiskallhalsband?
Ibland när jag skäller får jag en dusch och ibland inte och jag fattar inte varför och matte verkar inte vare sig bry sig eller märka något.
Det är så förvirrande att jag går och lägger mig och sover och hoppas att det försvinner.
Ibland får din hund vara med och göra saker ibland blir den fräst på och får ligga i bilen. Låter otydligt, hunden förstår inte eller ska den alltid ligga i bilen hela tiden? Lika logiskt resonemang som ditt.
 
Halsbandet är där ibland och inte där andra gånger.
Hur skall hunden veta när den får skälla och när den inte får skälla?
Eller är det meningen att den alltid skall vara tyst?
Antiskällhalsband är definitivt inte första handsvalet, men det kan faktiskt ibland vara effektivt på vissa hundar.
Skällande kan i sig vara extremt självbelönande för vissa hundar, ett skall driver till fler skall och speciellt om skällande följs av nån form av uppmärksamhet från ägaren Då kan en dusch göra att hunden kommer av sig och man får en chans att belöna att den tystnade och lära in ett alternativ.

Man behöver välja olika metoder för olika hundar i olika situationer. Vissa hundar är social press otroligt bestraffande medans andra rycker helt på axlarna för att bli utskickad till ett annat rum/bil men skulle sälja sin sin själ för en kvarts frolic...

En av mina fick sig ett flertal kyssar av elstaket runt gethagen, efter de första kyssen dagtid så provade han att smyga på staketet när det var mörkt för att testa om det "bets" då med men brydde sig inte speciellt för att akta sig för det ändå medan en annan gick långa omvägar från elstaket resten av sitt liv efter att ha av misstag råkat nudda ett.
En fysisk korrigering på den första hade ju därmed varit totalt meningslös, men social press kunde få honom att strunta i kattens matskål för evigt.

Hundar är generellt extremt duktiga på att särskilja olika situationer. Det är därför de är så användbara till olika saker
Det var tex inga som helst problem att få två av mina att hålla tyst vid ljud i trapphuset men att skälla när det kom folk när vi var i huset på landet.
 
Du har inte läst och förstått hur jagvoch min hund gjorde.
Jag tar det inte igen, det står i tidigare inlägg.

Att det sprutar vatten om man skäller fast bara ibland, måste ju vara oerhört förvirrande och inkonsekvent.
Hunden kan ju lika gärna släcka ner av förvirringen och somna av det.

Jag tycker att den här diskussionen liknar den om hjälptyglar på häst.
Flest snören vinner.
Varför fler skriver till dig, om och om och om igen är för att du inte förstår.
 
Min hund begriper varför hon blev lagd i bilen även om hon inte alltid samtycker.
Hur i hela friden skall en hund kunna begripa ett antiskallhalsband?
Ibland när jag skäller får jag en dusch och ibland inte och jag fattar inte varför och matte verkar inte vare sig bry sig eller märka något.
Det är så förvirrande att jag går och lägger mig och sover och hoppas att det försvinner.
Frågorna du ställer visar bara mer och mer på att du faktiskt inte kan hund. Du har också skrivit i tråden att det handlar om okunskap från din sida, så varför lyssnar du inte ?
 
Hej igen! Vet inte vem det var av er som tipsade om filtträning?

Vill bara säga tack för tipset! Jag tränar hundarna att lägga sig på rustas badrumsmattor. Billiga och mjuk o lätta och ta med. Ger dom tuggisar på filtarna och när dom lämnar platsen tar jag tuggisen o lägger det på mattorna. Ger godis på mattorna också. Tar undan mattorna när de har ätit klart också. För att Höja värdet på mattorna. Detta har enbart tränats hos föräldrarna där vi bor.
 
Uppdatering igen angående tuggtabletterna med naturligt lugnade tillskott: Nu har hon ätit dom i två dagar. Hon får en halv tablett enligt anvisning via burken. Måste säga att det här märket har varit bäst hittills! Hon blir lugnare men inte för trött! Lättare att träna henne och även bryta skällandet lite. lite bättre är hon. Nackdelen är priset. Men tuggtabletterna håller i två månader enligt hennes vikt och anvisning på burken. Så det är ju bra!
 
Nu har jag köpt Antiskallhalsband med vibration med USB uttag. Tänker att det är snällare mot hunden än vatten. Hoppas det funkar lika bra. det kostsamt med batterier och sprejflaska så tänkte att det blir billigare med detta. Känner mig väldigt vilsen och uppgiven. vet att många inte gillar antiskall men det är det enda som funkar på denna hund! Jag fortsätter med filtträningen! Med gotta o tuggisar på mattan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 414
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 211
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 821
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp