Hur ser vi på prickigt?

@_Charlotte_ Härligt med positiva associationer! :) Själv har jag raderat respektive kastat precis alla bilder på mig från mina yngre tonår, inklusive de foton föräldrarna hade i fysisk form. Ryser vid blotta tanken på hur jag såg ut.

Popstilen kan vara jättesöt på rätt personer och om personerna ifråga hyser någon form av känsla för estetik och stil. Så var dock absolut inte fallet för min del.

Exakt samma här. Eller popflicka. Jag tror att jag fick nog av både prickigt och randigt när jag var 13-15, lyssnade på all usel falsksjungande svensk indiepop som gick att hitta och såg ut som en vandrande cirkus.

Jag äger inte ett enda prickigt (eller för den delen randigt) plagg. Dels på grund av nämnda associationer men dels också för att jag faktiskt inte passar i det.
Flicka är nog en del av det som skrämmer iväg mig, ja. Jag är ju tant.

Jag äger en prickig tröja, väldigt få mönstrade plagg överhuvud taget. Jag upplever att jag inte "trivs" i mönstrade kläder själv, men andra kan vara jättefina i prickiga/mönstrade kläder!

Det är fint på andra, men inte på mig!:)

Jag köpte mitt livs första prickiga klänning tidigare i år, jag som verkligen inte är en som brukar ha varesig klänning eller kjol. Den här har vita prickar på svart botten och prickarna är olika stora så det ger en lite förvillande effekt, inbillar jag mig. :idea:

Jag har haft en prickig period i min ungdom då jag hade en dragning åt retrohållet. Nu skulle jag nog inte känna mig jättebekväm i det. Beror såklart på hur plaggen ser ut och kombineras/stylas. Men generellt då.

Prickigt kan vara olika
images

eller
images

images

Eller varför inte denna klassiker
images

:D

Oh, nu fick jag flashback till någon gång mitten av/sent nittiotal när jag faktiskt hade en top som var marinblå med vita prickar! Den var ganska kort, möjligt att den visade lite mage, och med ca 1 dm ärm. Den var ju fin!

Annars associerar jag prickiga klänningar med lite 50-tal eller rockabilly (vilket jag gillar), marin stil (vilket jag inte gillar lika mycket) och så den kanske mest otippade: Mimmi Pigg! :D Hon brukar väl ha prickigt?

Däremot brukar jag inte se prickiga bebis-/barnplagg? Jag har ett till min dotter; en vit body med små små svarta prickar.

Jag har också funderat på varför prickigt är så svårt. Jag associerar det till hemmafru och 50-tal, och på grund av färgerna - rött, vitt, blått i klara nyanser - associerar jag det även till vad en kompis kallar "det nya maritima modet". Jag gillar INTE det "nya maritima modet".

Jag har en kompis som alltid är oerhört vacker i välordnat hår och damiga femtiotalskläder. På henne är prickigt jättefint. Ja, faktum är att till och med små hjärtan över hela klänningen är fint på henne!

Jag har problem med den typen av prickar som jag tror att du menar. För mig andas dom konservatism och/eller rockabilly. Inte min tekopp.
Samtidigt vet jag inte om jag ogillar dom p g a deras laddning, eller om dom helt enkelt inte tilltalar mig estetiskt.
Jag har ö h t svårt med 50-talet, men har precis lärt mig tycka om 50-tals möbler.

Fast det finns prickar och prickar. Prickar på porslin brukar vara trevligt.

Har inte mycket prickiga saker, men inget jag undviker heller. Jag har en rosa topp med stora svarta prickar som jag tycker är jättesnygg. Har också haft en röd klänning med vita prickar som jag fick jättemycket komplimanger för, och som jag själv tyckte var jättesnygg. Så, jo, jag är nog inte "anti-prickar"... ;)

Jag har, måste jag förresten tillägga, inget emot prickigt på andra. Det är bara för min egen del det inte funkar.

Just marinblått och vitt som du nämner @_Charlotte_ anses ju vara just fräscht fint. Själv skulle jag känna mig som en tant som försökt klä ut sig till bebis.
Fel med telefonen.

En klänning med prickar har inhandlats denna sommar. Mörkblå med vita prickar som är lite mindre.

Klänningen är ganska snäv och inte utställd så som jag förknippar med rockabilly.

Jag tänker inte alls hemmafru utan snarare en klänning med fint mönster som är tacksam för figuren.

Jag har även en kjol med prickar. Den är lite speciell eftersom de små prickarna är väluppfostrade och glesa upptill men allt eftersom de kommer nedåt kjolen blir de fler och asymmetriska. Vid bården är de så många och täta att de ser ut som om snö fallit ned.

Generellt gillar jag inte 50 - talet med midja och barnsliga kjolar. Jag gillar mer det figurnära och släta. Prickar kan då pigga upp.

Jag har fler övrigt ett par andra klänningar med "invävda" prickar. Alltså en enfärgad klänning med prickar i tyget.

Senast ändrad:
Flicka är nog en del av det som skrämmer iväg mig, ja. Jag är ju tant.
Men nej - prickar är snyggt! Jag känner flera feministiska forskare som definitivt är tanter men älskar prickigt (och högklackat för att knyta an till en annan tråd). En av dem är dessutom utrustad med dalmatiner.

Själv (tant) gillar jag prickigt. En favorit är en prickig bomullsskjorta av min favoritdesigner nr 1 Ralph Lauren. Det finns kanske de som tycker att han har en anstrykning av rockabilly i vissa kollektioner, men jag tycker det är klassiskt. Och en fråga hur man kombinerar. Jag tror ingen skulle tänka på vare sig amerikansk hemmafru eller rockabilly när jag kommer susande i min skjorta.

Jag har också funderat på varför prickigt är så svårt. Jag associerar det till hemmafru och 50-tal, och på grund av färgerna - rött, vitt, blått i klara nyanser - associerar jag det även till vad en kompis kallar "det nya maritima modet". Jag gillar INTE det "nya maritima modet".

Jag har en kompis som alltid är oerhört vacker i välordnat hår och damiga femtiotalskläder. På henne är prickigt jättefint. Ja, faktum är att till och med små hjärtan över hela klänningen är fint på henne!

Haha

Det "nya" maritima modet? Det som varje postorderkatalog visat varje år och har gjort sedan jag var liten på 80-talet? (Minst! )

:D

Liknande trådar

Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka