Hur sitter ni på era unghästar?

Marvin

Trådstartare
Sitter ni annorlunda på era unga, gröna hästar än de mer utbildade? På vilket sätt, och när byter ni så att säga?

Jag har insett att jag rider i nån slags hej-kom-och-hjälp-mig-sits, troligen i ett försök att avlasta hästens rygg lite och samtidigt göra det lättare för mig att sitta kvar och parera diverse luftsprång. :angel: Jag sitter i framvikt och får faktiskt till och med ont i ryggen emellanåt.

Då jag bara rider unghäst nu känns det som om det kan vara förödande för min redan skapligt taskiga lodräta sits, så nu behöver jag lite tips och hjälp!
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

jag sitter som vanligt men sitter i lätt sits i galloppen då han inte orkar annars.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag har begränsad erfarenhet av unghästar. Har bara haft en och han är 7 nu. Jag satt i vanlig lodrät sits och försökte sitta korrekt som möjligt för att inverka rätt. Däremot behövde jag ibland bli lite tydligare och kanske yvigare tillfälligt i hjälperna.

Red mest lätt i traven och oftast lätt sits i galoppen. Jag började sitta mera på honom i 4-års åldern, men kunde inte jobba ordentligt i trav nedsittning förrän vid 5-6 år. Han var inte tillräckligt stark för det och hade för dålig bjudning. Det berodde inte på åldern utan på att vi låg efter med utbildningen.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Ja det har varit rätt förödande för min sits i perioder när jag ridit mkt ung häst.

Jag vill inte sitta tungt, utan i lätt eller remontsits, som det kallades när jag lärde mej det. Som är lite mellanting ungefär.

Vet att det finns olika sätt att se men så har jag gjort första månaderna i alla fall. Sen sitta mer och mer, men lite i taget. En tränare sa 1 minut mer per dag, som man rider, när man väl börjar sitta mer.

Men sen blir det öht mycket mer lätt sits, lättridning och att man är mer försiktig och jag ahr haft svårt att sen kunna sitta helt ner, har haft kvar bebis-tänk för länge, tycker en del:angel:
Först vid 5.5 satt jag ner mer "normalt", dvs en stor del av passet, tex.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag rider lätt i traven, precis som vanligt, i galopp så står jag i fältsits i början och går sedan ner i 3-punkts sits. Bara när jag behöver ta i med magen som jag rätar på mig och sjunker ner, men det är bara för ett steg eller två.

Har börjat smyga in lite nedsittning, just nu bara i samband med galoppfattningarna, sedan kommer jag öka mer och mer...
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

På unghästar måste man vara lyhörd för hur mkt hjälp hästen måste ha med balansen, Ibland behöver man räta upp/luta sig bakåt eller till och med väga över åt ena eller andra sidan.

Vidare beror det ju oxå på om hästen har en tendens att bralla - jag sitter inte i särskillt lätt sitts lite framåt lutad på en häst som kan lägga av en bock/spark bakut eller kasta sig åt sidan - då får man ha tyngdpunkten lite längre bak utan att för det sitta tungt bakåt...

Som sagt det där är en avvägning - annars håller jag med föregående talare om den lättare sittsen på yngre hästar!

/Z.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

På unghästar måste man vara lyhörd för hur mkt hjälp hästen måste ha med balansen, Ibland behöver man räta upp/luta sig bakåt eller till och med väga över åt ena eller andra sidan.

Vidare beror det ju oxå på om hästen har en tendens att bralla - jag sitter inte i särskillt lätt sitts lite framåt lutad på en häst som kan lägga av en bock/spark bakut eller kasta sig åt sidan - då får man ha tyngdpunkten lite längre bak utan att för det sitta tungt bakåt...

Som sagt det där är en avvägning - annars håller jag med föregående talare om den lättare sittsen på yngre hästar!

/Z.

Glömde skriva det om balansen, det är ju självklart jätteviktigt, bra att du skrev det. En ung häst behöver ju mycket hjälp med det särskilt i början.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Det beror ju också på om hästen är typ sutten på två gånger eller om det är en femåring om är regelbundet tränad!

Själv sitter jag lätt framåtlutad med ganska stor tyngd i byglarna, på riktigt gröna hästar. Jag tycker det är enkelt att parera bocksprång och annat "hyss" genom att ställa mig upp i byglarna, och så verkar många tycka att det är läskigt om sittbenen gräver sig ned för mycket!!

Sen så blir ju sitsen mer och mer normal vartefter. Alla är olika! Men nog är det lätt att man blir pjoskig om man känt hästen sen den var riktigt ung....:crazy:
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag rider alltid lätt, sitter inte ner förrän i 4½-5 årsåldern.

På den hästen jag rider nu sitter jag ner i galoppen för han behöver mkt hjälp med att hitta balans och rytm i galoppen, känner att jag påverkar honom bättre genom att kunna sitta till. Han är 3½.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Rider nu 2 unghästar som blir 4 i år. Jag sitter inte ner alls i traven om det inte är så att det behövs. Vill inte störa den balans de har med att stutsa runt i sadeln + att jag känner mig mer säker om den skulle komma ett så kallat luftsprång eller liknande.

I galopen är det olika beroende på häst. Behöver den hjälp frammåt så är det upp och stå (om det inte är extremt så man måste "trycka" fram den) men är det balansen som sviktar så får man nog allt sitta ner. sitter alltid ner i galopen när jag börjar med en ny unghäst...det kan ju hända lite vad som hällst och jag måste säga att det viktigaste i de lägena är att sitta kvar!

men när det väl är dags för sittandet så gör det så naturligt som möjligt, i en samlande rörelse för att minska skuplet innan galopfattningen dock ej efter efter som de ofta fortfarande inte gör några "snygga" avbrott och då behöver få trava på efter avbrottet...

Men jag kan hålla med om att det kan vara svårt att hålla en bra sits på unghästar men det beror nu mycket på att man hela tiden måste vara berdd på allt och iband överdriva sina hjälper en aning.

Lycka till!!

/ Jag
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag har också ridit unghäst vääääldigt mycket och min sits blev, ja *host* rent ut sagt förjävlig i början..lite som dig, framåtlutat för att avlasta. Sen red jag för en tränare och fick näst intill en skällning av tränare : "Hur tror du att hästen ska kunna hitta sin egen balans och bärighet om du hänger på framdelen som en annan säck potatis!"
hon sa till mig att räta upp mej för att hästen inte skulle gå på bogarna men jag lyckades inte i början för vanan va för stor. Då fick jag sitta och stirra upp i taken varje ridpass:angel: Det var inte såååå trevligt att rida så men det gav resultat! Hästen gick 10 gånger bättre sen. Däremot ska man ju fortfarande tänka på att inte belasta hästens rygg fast man rätat upp sig.

Mina armar blev däremot väldigt "skadade" rider fortfarande med låg och bred hand:crazy:

Lycka till!:)
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag försöker att sitta precis som vanligt, men har liiite mera tyngd i stigbyglarna än i rumpan.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag har också ridit unghäst vääääldigt mycket och min sits blev, ja *host* rent ut sagt förjävlig i början..lite som dig, framåtlutat för att avlasta. Sen red jag för en tränare och fick näst intill en skällning av tränare : "Hur tror du att hästen ska kunna hitta sin egen balans och bärighet om du hänger på framdelen som en annan säck potatis!"
hon sa till mig att räta upp mej för att hästen inte skulle gå på bogarna men jag lyckades inte i början för vanan va för stor. Då fick jag sitta och stirra upp i taken varje ridpass:angel: Det var inte såååå trevligt att rida så men det gav resultat! Hästen gick 10 gånger bättre sen. Däremot ska man ju fortfarande tänka på att inte belasta hästens rygg fast man rätat upp sig.

Mina armar blev däremot väldigt "skadade" rider fortfarande med låg och bred hand:crazy:

Lycka till!:)


Ja mina händer har jag fått kämpa med, kan jag säga.:crazy:

Men annars stämmer det som din tränare säger att balansen är viktigast, även i remontsits måste man vara i balans vilket inte innebär att man "hänger fram".
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Sitter på ungefär samma sätt, nått hål kortare i stiglädrerna för att kunna stå i lätt sits i galoppen för att avlasta lite..
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Sitter ni annorlunda på era unga, gröna hästar än de mer utbildade? På vilket sätt, och när byter ni så att säga?

Jag har insett att jag rider i nån slags hej-kom-och-hjälp-mig-sits, troligen i ett försök att avlasta hästens rygg lite och samtidigt göra det lättare för mig att sitta kvar och parera diverse luftsprång. :angel: Jag sitter i framvikt och får faktiskt till och med ont i ryggen emellanåt.

Då jag bara rider unghäst nu känns det som om det kan vara förödande för min redan skapligt taskiga lodräta sits, så nu behöver jag lite tips och hjälp!

Beror helt på hästen. Nu har jag ingen vana av att utbilda unghästar förutom travare som väl egentligen är hundra resor värre :angel: (att man lätt hamnar i obalans). När jag ridit "vanliga" unghästar som är mitt i grundutbildningen har jag antingen ridit precis som vanligt, vilket väl inte är någon supersits det heller:o , eller så har man fått anpassa sig men det kan vara på olika sätt beroende på kusen.
När jag red en skraj och överkänslig liten ponny t ex fick jag flytta fram underskänklarna och stabilisera upp mig så mycket det gick men ändå försöka vara avslappnad. Kom man åt den av misstag med underskänklarna blev den väldigt stressad och kunde katapulta framåt, därför frsökte jag hellre härda pyttelite i taget. Det bästa hade säkert varit att lära in detta från marken, att lära hästen få förtroende för människor i allmänhet och skänklarna i synnerhet, men det var inte min häst så där hade man inget att säga till om.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag har ingen större vana av unghästar men red hela för säsongen (sen mitten av sommaren) en bekants då fyraåring. Märkte direkt att jag började luta mig framåt för att jag trodde att jag vart mer följsam då. Men det gjorde hästen endast framtung och springig.

Har sen 3 veckor tillbaka köpt en 5-åring. Det är mycket häst för mig (jag är 160 cm och 40 kg och hästen på 170) och jag fick rätt så snabbt en aha-upplevelse att det går att ha en följsam och lätt sits och samtidigt vara upprätt. Försöker hela tiden tänka på att räta upp mig och ha en sits som ber hästen att vänta på mig.

Rider framförallt lätt i traven men har börjat sitta lite smått. Varvar med att stå upp i galoppen och sitta lätt ned (har inte så mycket att sitta med heller så :p )

Har en äldre häst och som får mig tillbaka på rätt köl när jag hamnat helt galet. ;)
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Självklart är det olika fårn individer och man måste anpassa sig, men jag sitter i regel i en korrekt sitts som är möjligt, sitter ner i galoppen för det mesta och rider lätt i ''lodrätt'' sitts. Jag vet att jag har en bra balans och stör inte hästen genom att sitta ner, jag parerar hästen så den inte vinglar, men viktigst är att den bär sig själv.

Jag har lärt mig att om en ryttare är i balans så kvittar det omman sitter ner eller rider lätt eller sitter i lätt sitts på en unghäst, utan det är balnsen på ryttaren som gör att unghästen får ro och chans att arbeta.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Det där med att sitta ner eller inte på hästar tycker jag givetvis är en balans fråga, som ni redan tagit upp. Balansen är a och o.

MEN, jag upplever det som att många hästar känner sig trängda om man sitter ner på dem, att ge frihet i ryggen på unga hästen gör jag för att uppmuntra hästen till mer rörelse. Precis som jag gör på välutbildade hästar om jag vill få igång ryggen mer, då pinchar jag, dvs avlastar ryggen en smula ett steg eller två (fortfarande under nedsittning)

Enligt min uppfattning så tycker hästar i regel bättre om en ryttare som kanske skumpar en aningens upp och ner (utan att störa balansen för mycket) än en ryttare som sitter för tungt på hästen.

Har ryttaren en riktigt bra sits, som verkligen ger hästens rygg den frihet den behöver, dvs att ryttarens bäcken rullar på samma sätt som hästens rygg, upp/ner, sidvärts, parallellt osv. Då tror jag inte att det gör så stor skillnad på att sitta ner och rida lätt/fältsits, men dit är det nog inte många utav oss här på buke som kan räkna sig. :angel:'

Bara ytterligare en liten reflektion.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag sitter aldrig ned i traven på en helt grön häst. Inte rider jag lätt heller!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 113
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 775
Senast: Tilja
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 016
Senast: mackan
·
Gravid - 1år jag behöver tips, råd och kanske en gnutta stöttning. Sen vår son föddes för ett halvår sedan har min man ändrat beteende nästan helt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 710
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp