Hur sitter ni på era unghästar?

Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag har ett kraftigt stöd i stigbyglarna, sitter inte ner annat än i avsaktningarna då det är det hon ska kunna (inget dragande i tyglarna här inte...)Står alltså inte i fältsits eller i framåtläge men sitter heller inte ner tungt i sadeln... Jätteviktigt när man rider unghästar är ju att man är väl balanserad och absolut inte faller fram...Min är så ung än att vi inte börjat galoppera. Hon är tre i år...så gott som bebis, alltså, och jobbas därefter;)
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag sitter olika på unghästar beroende på hur de är. Jag tycker att man känner i kroppen/magen/hjärtat hur hästen är...

Har ridit endel "knäppa" hästar och då hamnar man ofta i en något framåtlutad, styvstel position i ett patetiskt försök att inte röra på sig så att hästen dänger en i backen med huvudet före, det misslyckas alltid förr elelr senare...

På "stadigare" hästar så är det normal sits, men två eller trepunktsits i galoppen beroende på utbildningsgrad och sedan när man kommit något längre så börjar jag såklart sitta ner i kortare perioder.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Rider lätt i trav, det blir mkt lätt sits i galopp, dels för att han inte orkar samla sig det det viset när jag sitter ner än (sitter o "jobbar" honom korta stunder) och dels för att inte hämma framåtbjudningen.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Så, sammanfattningsvis borde jag sluta att sitta som en påse nötter på häststackaren och räta upp mig mer. :angel:

Jag har varit sjuk i 2 veckor, så hon har vilat men nu är vi igång igen, och jag har försökt tänka på min sits. Min bok i centrerad ridning har kommit också, så nu ska det sitstränas. Jag kommer inte att sitta i trav på henne på ett tag, behöver lättridningen för att hålla igång framåtbjudningen. Likaså galoppen blir i lätt sits, men i skritten och lättridningen i trav är det lodrätt och balanserad sits som gäller. Inget mer hängande framåt.

Zanzan: Tycker du verkligen att det är lättare att sitta kvar på en brallade häst genom att sitta ner i sadeln? Jag tycker tvärtom, får man sadeln i rumpan är det i stort sett kört. :o
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

"Hängandes framåt" tillämpar jag bara på hästar som kvickt snurrar runt och det är ju oftast äldre som lärt sig det, inte ungisar förhoppningsvis :D

Jag sitter nog dock lite mer framåtlutad fast det har blivit bättre med tiden. Jag är mest nog med att:
1. slappna av om komma ned med benen runt om hästen så jag sitter stadigt (i lättridnimg spec)
2. ha hästen framför mig med ett ständigt sug framåt-uppåt från hästens sida sett (även om den ska vara avslappnad o "i form" men tänker så för att inte få dem på bogarna).

Sedan är jag petnoga med att ha hanen lös i ledig långt fram med lätt kontakt UTAN att följa med med överlivet utan bibehålla hästen framför mig. Tänka att hästen ska går framåt uppåt över manken och således bibehålla överlinjen genom att aktivera bakbenen och lyfta upp framdelen vilket den ju inte kan om jag hänger över manken, den ska släppas upp! Och inte haman i stolsits för det och tycka undna ryggen utan som jag skrev på punkt 1. behålla sitsen och skänklarna avslappnade så jag får stöd från dem och inte från tyglar eller ett framåtlutat överliv.

Ju känsligare häst desto sämre sits är det för mig, tyvärr. Jag är så rädd att sabba ngt så jag blir för snäll o sabbar med det ist. Så på känsliga/heta tänker jag dessutom på att alltid hålla skänkeln emot - hästn har ju faktiskt inte lärt sig bli stressad av skänkeln ännu så jag lär den bara att bli det genom att inte våga hålla skänkeln emot. Det hjälper mig mkt, att tänka att "hästen har inte lärt sig gå på bogarna" eller "hästen har inte lärt sig vara tung i handen" alltså blir den bara det om min ridning inbjuder till det :idea:
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

Jag har en tendens att sitta i nån sorts avlastningssits för länge. Första besöket hos tränaren brukar kirra det (ehum, om en vecka på nya unghästen...). Den här gången har jag försökt tänka på det, men inte riktigt haft disciplinen. Kommer jag väl över "tröskeln" och sätter mig korrekt så går bäbisridningen över.
 
Sv: Hur sitter ni på era unghästar?

60% av vikten i stigbyglarna, och 40% i sadeln ungefär.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 113
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 775
Senast: Tilja
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 016
Senast: mackan
·
Gravid - 1år jag behöver tips, råd och kanske en gnutta stöttning. Sen vår son föddes för ett halvår sedan har min man ändrat beteende nästan helt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 710
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp