Hur sitter westernsadeln?

Ainon

Trådstartare
Hur tycker ni sadeln sitter på hästen?
sitter den lite långt bak?

(Min foderhäst jag haft sedan torsdags :love: , red första gången idag och jobbade med att skritta lugnt och svänga. Han är en ängel från marken men stressad och mkt het när man rider)

183518.jpg


183313.jpg


183355.jpg


183402.jpg
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Jag tycker inte att den sitter långt bak, men den ser ut att vara jäkligt tajt/smal i bommen. Men det är svårt att uttala sig om efter att ha sett ett par bilder. Blir han jämt svettig under sadeln eller blir det torra fläckar på vissa ställen? Är det jämt svettigt så ligger den ok, är det torra fläckar så ligger den antingen för tajt och klämmer eller så är den för vid och faller framåt och ger tryck på det viset.
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

hej, jag håller med Lazy Lady, sadeln ser tajt ut över bommen, och sadeln ligger i rätt sadelläge om man skall se på hur hästen är uppbyggd, om den låg längre fram så skulle den ligga på bogarna och klämma.
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Kan bara hålla med!... Den sadeln skulla jag inte rida i på den hästen... En större bogfrihet bör önskas i en sadel som ska passa den hästen;)
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Nope, den sitter inte för långt bak. Positionen på sadeln är bra. Dock så är gullet för trång så jag skulle leta efter en sadel med annan bomvidd.

mvh Eva
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

ok bra position, då satta jag den rätt i alla fall :)

För smal bom... det är som sagt en foderhäst jag nyss fick och han hade då sadeln med sig. Ska vara utprovad av en kunnig tränare här i norrbotten men jag får ta och kolla upp det imorrn...
Kan ju alltid springa honom lite svettig och se hur svetten sitter, ska jag sätta på sadeln utan pad då? Finns det något mer sätt att enkelt kolla?

Han är väldigt omusklad över ryggen då han inte blivit riden på flera månader det kanske spelar in...

Om det nu är så att bomvidden är för smal, hur mycket kan det kosta att skaffa en ny av ok kvalitet? (har inte precis obegränsat med pengar)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Såhär ser han ut i ryggen:

170348.jpg


170404.jpg


Inte riden på länge, har precis börjat sätta igång honom...
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

med tanke på hur han ser ut över ryggen, så skulle jag inte rida honom, spec inte med den sadeln. Han har ju inte ens en halv muskel på sin rygg, utan kommer att bära vikten enbart över revbensbågen. Jag kan mycket väl tänka mig att han är het att rida, han ser ut att vara riden med fel sadel i evigheter. Sadeln ser ut att vara för stor, nu, där av ramlar den nedåt och klämmer ordentligt bakom bogbladen. Sedan är det en full rigging, som , i detta fall,drar ner sadeln och verkligen fixerar den bakombogbladen. Finns inte en chans att hästen kan gå, med den paddingen och med den sadeln ....nu.
Sadeln ser även ut att vara ganska smal i vinkeln i framvalvet , vilket gör att om du paddar upp den så kommer det förmodligen bli trångt, vilket gör att han inte kan bygga muskler, men det är bara ett antagande eftersom det är svårt att se med bara en bild, det måste man känna.
Kan du dra handen under framvalvet ,då du dragit sadelgjorden?
Kan tillägga att då du sedan sitter i denna sadel så kommer du hamna för långt fram i sadeln och verkligen sätta pricken över i: et vad gäller tryck bakom bogbladet. Så nej jag skulle inte rida i den sadeln....
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

AJAJA, den sadeln är massor för trång, sådana gropar vid manken ska det inte vara!! Den sadeln hade jag inte ridit en sekund med utan jobbat hästen för hand, tömkört och klättrat i skogen (för hand eller barbacka).
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Piraja skrev:
Kan bara hålla med!... Den sadeln skulla jag inte rida i på den hästen... En större bogfrihet bör önskas i en sadel som ska passa den hästen;)
Hur menar du med större bogfrihet? Bogarna ska väl inte vara under sadeln?
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Det finns sadlar med bogfrihet och dessa sadlar ska överlappa bogbladet, MEN man får inte ha någon vikt på den delen, vilket medför att man får en mindre anläggningsyta, man kan också säga att de sadlarna har en "midja". Lägger man då dessa sadlar "två fingrar" bakom bogbladet hamnar "midjan" i mitten på ryggen och sadeln gungar .
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Nu har jag fått hjälp från en erfaren person med att kolla på sadeln live :)

Han sa att eftersom hästen är så omusklad, speciellt runt manken så faller sadeln neråt framme. Han tyckte absolut inte att sadeln var för smal och trodde den skulle sitta som smäck när han musklat till sig om hästen nu musklar sig på det sätt han trodde hästen skulle göra. Han testade sätta dit två paddar under sadeln och den satt mycket bättre då och han tyckte det var helt ok att rida med den så.
Testade även "svett-testet" (gjorde med paddar, ska man ha det?) och det blev jämt under sadeln samt att jag släppte han i ridhuset med och utan sadel och sadeln verkade inte förhindra rörelserna.
Jag kan dra handen under framvalvet när sadeln är dragen och jag sitter på sadeln (även avsuttet)

Upptäckte dock att jag fäst sadelgjorden fel tidigare :o Men nu vet jag hur man ska göra :banana:

Eftersom han inte blivit riden på länge (därav är det inte sadeln som gjort avsaknaden av muskler och han är precis lika het utan ;) ) utan bara gått i en liten hage så har jag börjat att sätta igång och bygga upp honom. Rider alltid barbacka i ridhuset/planen så använder bara sadeln när jag rider ut. Uppsuttet så skrittar jag bara än så länge men jag har tänkt springa med honom i skogen varannan dag och då blir det både skritt och trav. Senare när han kommit igång och vi ska börja med galoppen får jag ta och longera honom i börjar då han tyvärr går han inte att tömköra :(

Vi har mycket skritt arbete och backträning framför oss...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Förresten vad för sadel är det jag har?
Glömde att fråga han vad alla siffror osv betyder....

Vid hornet är det en flärp där det står "THE RIDER" och är en häst med ryttare som gör en slidestop.
Det står även "EASY RIDER SADDLE CO"
och någonting som ser ut som "GRYANT ALABAMA"
Sen nedanför det märket är det lite siffror
"26585 6"

Under sadel fanns också några siffror. svårt att se vad det stog men såg ut som "1800"

Vad betyder allt?
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

vad bra att det löste sig ;) , jag har ingen aning om vad det är för sadel, hoppas någon annan vet :D :angel: .
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Jag är så lättad att någon duktig kunde kolla på sadeln, vill absolut inte göra något som skadar Bruse. Det är också svårt förstår jag att se hur sadeln sitter från bilder, man kan ju inte känna på hästen och se dess former på samma sätt.
Måste nog ta och lära mig mer om sadlar och sadeltillpassning :idea:

Har dessutom anmält mig till en clinic i mitten av Juli, då ska vi få ordentlig träning och tips på hur vi ska arbeta. Blir bra för både mig och Bruse.
Och så ska jag och kolla på en tävling i JÄmtön den 17:e om jag tar mig dit på något sätt, då får jag se hur western ska se ut, var ju ca 5år sedan jag var i USA på westernridläger
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

IngaLena skrev:
Hur menar du med större bogfrihet? Bogarna ska väl inte vara under sadeln?
Nej, men inte heller hindra rörelsen. När sadeln trycker fram som den gör enligt bilden stoppas cirkulationen och muskeln utvecklas inte. Enligt bilden tycker jag inte att bogrörelsen kan ske fritt utan att den kommer att klämmas, därför mer bogfrihet. Det behövs alltså kanske inte en större sadel utan en som ger mer bogfrihet, kort och gott;)

Till Trådskaparen: Såg att du fått bra hjälp. Skönt och Lycka till framöver!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sitter westernsadeln?

*kl*

Får jag vara med i er sadeldiskussion också?

Den sadeln jag har nu är lite för vid i fram och "sjunker" ner lite vid ridning. Den sjunker inte såpass att den ligger emot manken och jag har en tjock pad under.
Denna sadeln ligger bra annars och hon ömmar inte efter ridning någonstans.

Däremot funderar jag på om jag kanske kan behöva en pad till under?
Är detta OK tills hon har fått tillbaka sina muskler?
Jag lägger in en bild också även om det är svårt att bedöma via en bild men det kanske går att se lite.....

IM000226.jpg


IM000248.jpg


Till trådskaparen: Hoppas det inte gör något att jag hoppar in i tråden men tyckte det var onödigt att starta en ny som handlar om samma sak
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

På de här bilderna tycker jag att det ser rätt bra ut, men visst kan du lägga på en till pad typ en skyddspad under som inte är så väldigt tjock.
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Du skulle kunna använda en built-up pad, det brukar funka. Jag provade men tyvärr så blev sadeln lite för trång för King så jag lade helt enkelt en filt över padden så att den blev tjockare och då låg sadeln jättebra.
 
Sv: Hur sitter westernsadeln?

Jag har haft lite av samma probleem med min dam, som är överbyggd och utan manke, sadeln föll fram och tryckte, provade alla möjliga och omöjliga pads. Men nu har jag köpt en tacky too pad ifrån reinsman, den är kilformad så att den bygger upp en manke som inte finns så att sadel lyfts upp och lägger sig plant. Helt suverän!! Inte ett enda tryckmärke någonstans!! Enda nackdelen är att den kostade ca 1800:-.. Men men.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp