Bukefalos 28 år!

Hur sjutton löser man detta?

Sandra78

Trådstartare
Om tråden ligger fel vore jag tacksam om moderator ville flytta den...

Situationen är denna: står i ett litet stall med bara två hästar. Den ena hästen har eksem (allergisk mot svidknott) och bör endast vara ute mellan 9-16. Den andra hästen är gammal och mår dåligt av att stå inne i 18 timmar, blir stel och svälld i benen.

Eksemhästen kan inte stå inne själv, gamlingen har inga problem med att vara ute själv dock. Ingen av dem rids särskilt hårt, ca 1 timme åt gången 3-4 dagar i veckan.
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

En liten sällskapsponny låter väl som en idé om det är möjligt.

Du har inte möjlighet att bygga eksemhästens box så att den kan titta ut på den andra hästen? Annars har jag hört att man kan ha tex kaniner som sällskap i boxen, men har aldrig haft någon bekant som har haft det.

M-oaa
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Ingen av oss har varken råd eller tid med en ponny också, tyvärr.

Eksemhästen måste ju ha dörren till stallet stängd, och det går inte att sätta i ett till fönster mot hagen. Dessutom är frågan om det inte blir värre av att eksemhästen får se sin kompis ute.

Kanin i boxen är nog = platt och död kanin är jag rädd.

(Ursäkta om jag låter som att allt är omöjligt, men så känns det just nu. Får bara panik över hela situationen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Har ni provat att ha eksem hästen ute ?
Alt ta in den när det är som värst och ta ut den sedan .
Hej från hambo
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Den har till och med igår gått ute från 7 till 21.30 ca. Igår hade den fått av sig eksemtäcket och kliat sönder mankammen. Detta någon gång mellan 12-16.
Har idag kollats av veterinär som rekommenderade dessa utetider + täcke + kortison.

Som jag förstått tidigare (ska dock ärligt säga att det är jag som äger gamlingen och har ringa erfarenhet av eksem) så ska det vara skymningen som är värst, så i min värld borde man kunna ha hästen inne från säg 17 till 22 och ute resten av dygnet, men veterinärens rekommendation var alltså att ha hästen inne från 16 till 9.
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Min eksemhäst går ute dygnet runt. Men hon har tillgång till vindskydd som hon går in i när knotten kommer. Eksemtäcke med luva, myggspray och eksemsalvor ingår så klart.
Kan era hästar gå in i vindskydd? Om inte så skaffa det. Det tycker jag är mycket bättre än att ta in i box. Då kan hästarna själva välja när de behöver skydd och ni själva kan koppla av lite. Hon har mycket eksem om man inte sköter henne, men för det mesta är det väldigt lindrigt.
Det är ju självklart olika från häst till häst och var man bor. Men min häst skulle bli tokig av att få stå i box så många timmar. Hon skulle klia sönder sig totalt. Hon trivs mycket bättre ute där hon kan ta skydd när hon vill.
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Jag och min syrra har oxå en som är allergisk mot knott och min syrra läser väldigt mkt om just knotthästar. Vi har provat massor av olika fodermedel och flugtäcken och hennes klåda blir bara bättre och bättre. Förra året kliade hon bara av lite, så nu har hon låång man. Jag kan tillägga att hon går ute dygnet runt med flugtäcke. :banana:

Men iaf idag så läste hon en artikel i en tidning om att dom har kommit på hur man botar en knottallergisk häst. De är en speciell foderstat som hästen ska ha och med tiden så ska den bli frisk från eksem. Jag vet inte exakt vad de är för foderstat, de är syrran som fixar de, men jag kan ta redan på den om du är intresserad av den.
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Det är olika från fall till fall, du får helt enkelt testa vad som passar bäst för din eksemhäst! Precis som för oss människor så har hästar som mår bra mentalt lättare för att stå emot fysiska åkommor (till en viss gräns givetvis).
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Om hästen har lyckats klia av sig täcket är det antingen ett dåligt täcke eller dåligt påsatt .
Inte undra på att hon kliat sönder sig om hon inte hade täcke på sig .
Jag hade tagit ut henne efter skymmningen !
Dessutom hade jag sett det bästa till MIN häst ( alltså din egen gamling !)
Den ska ju inte behöva lida för att Eksemhästen "måste" stå inne

Hej från hambo
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Det finns ingen möjlighet att ta in en inackordering till som sällskap? Då slipper ni jobbet och kostanden men får sällskapet.
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Kan ni inte bygga en "stängd" lösdrift de kan gå på på nätterna.
Tex släppa dem på logen, den bör ju ändå vara tom såhär års den äldre hästen kan röra sig och exemhästen är inne.
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Som jag förstått tidigare (ska dock ärligt säga att det är jag som äger gamlingen och har ringa erfarenhet av eksem) så ska det vara skymningen som är värst, så i min värld borde man kunna ha hästen inne från säg 17 till 22 och ute resten av dygnet, men veterinärens rekommendation var alltså att ha hästen inne från 16 till 9.

Skymning OCH gryning är det som är värst. Dvs du kan inte slänga ut 22 och låta vara ute till 17, utan den måste in en sväng där tidigt i gryningen med. Nu är det ju lite olika när den är och så, men tidigt blir det ju en här årstiden..

Jag har min ute med täcke, skulle inte kunna ha honom ute alls annars, för på dagarna är det broms (=måste stå inne), och skymning/gryning knott. Han har täcke och smörjor.

Dock, det finns ju olika grader av eksem och hästar är individer, och har man satt in kortison (OBS - är djurägaren medveten om den ökade risken för fång? Tänker iom att det är en ponny och betestid..) så är det mest troligt ganska rejält. Så även om den kliat sönder täcket, under förutsättning att det är ett riktig eksemtäcke av bra kvalitet.

Så att försöka ändra veterinärens råd att hästen ska vara inne mellan 17 - 9 anser jag är vanskligt. Så även med lösdrift. Ponnyer gillar mat, och så länge de inte är besvärade av knotten går de inte säkert in istället för att gå och äta. Och krävs få knottbett för att det ska klia.

Så, vore jag dig skulle jag inte försöka ändra vets rek, utan tycka att ponnyägaren får skaffa en sällskapsponny, eller vänja ponnyn stå inne (kanske inte går, är ju olika hur hysteriska de är) själv. Alt är att du flyttar gamlingen till någonstans som passar honom bättre.
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Naturligtvis är jag inte ute efter att ändra veterinärens råd. Utan jag vill bara lösa situationen så att det blir bäst för båda hästarna, jag har inte lust att offra min 20-åring heller.

Jag kan inte uttala mig om graden av eksem, förra sommaren gick den enligt uppgift utan täcke och kliade då av man och pannlugg helt. I förrgår hade den som sagt fått av sig täcket och hade då kliat bort ca 3 cm av manen närmast manken och även skavt sönder lite av huden där. Plus att den säkert hade kliat hela manen i och med att den var ruggad.

Vi kommer att prova lösa situationen genom att vänja eksemhästan att stå inne själv, får väl hoppas att det funkar. Samt att magen på eksemhästen håller, hon har haft kolik ofta under vintern vilket hon sluppit med längre utetider och mera motion. Det är förresten ingen ponny utan ett halvblod modell större.
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Väger den glädje hästen ger i form av användbarhet tyngre än hästens lidande av knotten och hästägarens lidande i form av all oro och extra arbete och utgifter med hästen? Ibland låser man sig fast i ett tänk att man MÅSTE rädda hästen till varje pris... Säger inte att det är så i detta fall, men det låter onekligen väldigt jobbigt...
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Hade det varit min häst hade jag nog varit inne på samma spår som du...
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Fast jag tycker att det låter som att hästen inte haft täcke i den utsträckning som den behöver !
Man kan ju inte ta bort en häst för att man inte vet hur en eksem häst ska hanteras !

Hej från Hambo
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Jag måste hålla med Hambo, att ta bort en eksemhäst för den inte kan gå täckeslös utan att klia av manen? Min herre kan inte det heller. Och det år jag var sen på med eksemtäcket så blev det inte bra med täcke heller, han kliade ändå.

I år var jag tidig på med täcket, och tycks ha - efter att ha provat MASSOR med smörjor - hittat rätt medel med. Han kliar minimalt, trots att han fått gå utan täcke dagtid ibland.

Däremot skulle jag inte vara främmande för att ta bort en eksemhäst om man inte får bukt med det eller får det på en hanterbar nivå. Men man måste ju försöka först, och i fallet här i tråden handlar det om att få bukt med den akuta reaktionen, och sen kan man uttala sig.

Att ha ett täcke och att smörjas dagligen är ju inte värre än en icke eksemhäst som går med nättäcke och sprayas med flugmedel var dag ju?

Till TS - ber om ursäkt jag fick för mig det var en ponny, sorry. Fångvarningen gäller vuxna hästar med, om hästen får kortison i injektions eller tablettform.

Mage och eksem kan hänga ihop, så att ge någon form av magtarmstabiliserande skulle jag absolut göra (Bakteriebalans föredrar jag, luktar inget, smakar inget och lågt pris)
 
Sv: Hur sjutton löser man detta?

Just i det här fallet är nog eksemet ändå det minsta problemet med hästens hälsa, jag är benägen att tro att eksemet bara är ett symptom på något större.
Men generellt så håller jag med dig.

Allmänt: hästen har nu fått ett nytt täcke som ska vara på alltid, det är bättre modell och passform än det förra, såvitt jag kan bedöma. Förhoppningsvis räcker det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 569
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 948
Senast: a1agnlju
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp