Hur ska jag få henne att sluta hoppa?

En hund som vid hälsande flyger upp i ansiktet på folk gör inte det för att den tycker att det är roligt. Den gör det av obehag/stress men alldeles för många är alldeles för dåliga på att läsa hund så de ser inte det utan tror att det handlar om glädje. En hund ska inte behöva ta det ansvaret utan det ska människan göra. En hund som hälsar utan stress/obehag luktar lite lugnt, den flyger inte upp och nockar människor i ansiktet.

Fast nej? Finns massor med hundar som gör det för att de helt enkelt är glada.
Sen tycker jag man ska hålla isär att hunden vill visa att den är glad och vänlig med osäkerhet faktiskt. Det har ju även lite med förighet tänker jag. En hund som VILL göra människor den tycker om glada och nöjda behöver inte gå upp i fejjan för att den är socialt osäker. Livliga hundar gör det gärna även på ett livligt vis :angel:

Gripa brukar få en kram. Så har hon blivit bekräftad och kan vara ganska nöjd sen :D
 
Njae, det stämmer inte. Jag har träffat ett antal hundar som hoppar sådär utan att vara det minsta stressade eller osäkra.
Vet inga högenergiska raser som bara nosar lite lugnt som naturlig hälsning faktiskt.
Jag har aldrig träffat någon hund som flyger upp i ansiktet så de riskerar att nocka en för att de är glada. Hundar som hoppar, absolut men inte upp i ansiktet även om det såklart kan vara nära.

Att nosa lugnt är såklart något man lär hunden. Lär man hunden att det inte är nödvändigt att de flyger på folk utan att de om det behövs stannar i bädden tills de har lugnat sig så behöver inte heller en glad hund hoppa på en utan svansen kan gå och hunden kan hälsa utan att det slår över.
 
Jag har aldrig träffat någon hund som flyger upp i ansiktet så de riskerar att nocka en för att de är glada. Hundar som hoppar, absolut men inte upp i ansiktet även om det såklart kan vara nära.

Att nosa lugnt är såklart något man lär hunden. Lär man hunden att det inte är nödvändigt att de flyger på folk utan att de om det behövs stannar i bädden tills de har lugnat sig så behöver inte heller en glad hund hoppa på en utan svansen kan gå och hunden kan hälsa utan att det slår över.

Kan hålla med om att överdrivet hälsande kan ha med stress/förväntan att göra men behöver inte ha att göra med någon social osäkerhet.
 
Utav dom 2 hundarna i familjen som inte har hoppat har varit dom med socialosäkerhet.

Den ena ville gå fram och nosa lite på benet på besökare och sedan där ifrån, böjde sig personen ner genom att böja knäna gick hon eller stanna kvar och blev klappad (beroende på person), böjde sig personen ner genom att fälla överlivet så satt hunden i handen innan hon flydde där ifrån.
Andra hunden vifta på hela kroppen fram tills hon var ca 1m ifrån och la sig på sidan med svansen viftande för fullt, detta endast bara inne men inte om hon träffar folk ute eller i hundgården.
 
Vissa raser är ju hoppigare än andra. Min ras (australian kelpie) är ofta väldigt hoppig. Skillnaden på min osäkra hund som hoppade och min hyffsat trygga hund som också kan hoppa var att den trygga hoppar upp och säger hej och är sen på marken och lugnar sig snabbt och får han inte hoppa så köper han det, det räcker med ett lugnt nej. Han har inga problem med att någon håller fast eller klappar på honom i de lägena. Den osäkra hoppade, hoppade och hoppade lite till, han inte ville riskera att bli fasthållen och backade undan om han trodde någon skulle försöka med det. Det gick inte att be honom att inte hoppa, han tog inte korrigering i de lägena.

Båda hade/har ett inslag av stress i hälsningssituationer, den ena på grund av förväntan (kul med människor man får kanske mat och/eller lek = självbelönande i många fall) och den andra på grund av både förväntan och stress (jag måste fjäska så att ingen gör mig illa = starkt självbelönande för hunden varje gång då får skadar en hund). Stress är ju en helt naturligt reaktion både vid negativ och positiv förväntan och därför inte alltid negativt.

Det är hunden känsla i det den gör som styr hur man kan träna.

Är hunden helt trygg och gör det för att den förväntan sig något kul är det mycket lättare att träna om. Ex. skapa en annan förväntan i samma situation. En staffe älskar ju ofta att leka, lär hunden att sitta still när den hälsar så får den leka en kamplek i 1 minut sen. Kanske en godis är bättre om hunden blir för gasad av förväntan på lek. Gradvis får man träna detta såklart. Omvänt lockade skulle säkert vara användbart. Tydlig uppgift för hunden med en lagom värdefull belöning.

Hoppar hunden för att den är osäker så är det oerhört mycket svårare att träna bort eftersom hunden lyckas varenda gång (så länge den inte skadas fysiskt eller mentalt av de människor den träffar) och den känslan att den avvärjt ett "hot" genom sitt beteende är ofta mycket starkare än den känslan att ha fått en belöning. En sådan hund ska inte behöva hälsa, osäkerheten kommer inte minska om den får det, bara stressen (negativ).
 
Jag har läst alla inlägg och får försöka få ihop ett samlat svar.

För det första har jag formulerat mig dumt märker jag. När jag skrev att hon hoppar upp och kysser folk i ansiktet skulle jag har skrivit att hon rent fysiskt med lätthet kan hoppa upp och kyssa folk i ansiktet. Det är inget hon gör särskilt ofta, och bara när hon hälsar på folk hon tycker om (typ familj och nära vänner). De flesta ställer hon sig mot och sprattlar med framtassarna, och hoppar lite ibland. Hennes hoppiga hälsande är värst med de hon tycker mest om.

Det är ingen idé med strategier för hälsningar inomhus eftersom nästan alla hälsningar sker utomhus. Vi är väldigt mycket ute på ställen där det rör sig mycket folk. Tex på gården utanför huset där det rör sig grannar som hon är bekant med och som gärna vill hälsa och klappa. Som jag redan skrivit får hon aldrig gå fram och hälsa om jag inte sagt varsågod. Hon har inga problem att sitta kvar tills personen passerat om det skulle behövas.
När hon har fått okej att hälsa springer hon fram och ibland stannar hon på marken och ibland ställer hon sig och/eller hoppar. Hon slutar om hon får ett bestämt nej av personen hon hälsar på eller av mig. Kallar jag henne till mig kommer hon. Det går alltså att avstyra, men jag skulle vilja att hon inte ställde sig/hoppade alls när någon hälsar på henne.

Jag kan ärligt säga att jag inte vet om hon är glad eller stressad. Hon är ju av naturen en glad, sprallig och bufflig ras och även som individ. Men hon är också något osäker som individ. När hon kom till mig var hon väldigt osäker, men hon har utvecklats otroligt mycket och är idag en till största delen trygg och härlig individ. Jag skulle tro att hon hälsar med skutt och glädje, men jag vet som sagt inte.
 
Jag har läst alla inlägg och får försöka få ihop ett samlat svar.

För det första har jag formulerat mig dumt märker jag. När jag skrev att hon hoppar upp och kysser folk i ansiktet skulle jag har skrivit att hon rent fysiskt med lätthet kan hoppa upp och kyssa folk i ansiktet. Det är inget hon gör särskilt ofta, och bara när hon hälsar på folk hon tycker om (typ familj och nära vänner). De flesta ställer hon sig mot och sprattlar med framtassarna, och hoppar lite ibland. Hennes hoppiga hälsande är värst med de hon tycker mest om.

Det är ingen idé med strategier för hälsningar inomhus eftersom nästan alla hälsningar sker utomhus. Vi är väldigt mycket ute på ställen där det rör sig mycket folk. Tex på gården utanför huset där det rör sig grannar som hon är bekant med och som gärna vill hälsa och klappa. Som jag redan skrivit får hon aldrig gå fram och hälsa om jag inte sagt varsågod. Hon har inga problem att sitta kvar tills personen passerat om det skulle behövas.
När hon har fått okej att hälsa springer hon fram och ibland stannar hon på marken och ibland ställer hon sig och/eller hoppar. Hon slutar om hon får ett bestämt nej av personen hon hälsar på eller av mig. Kallar jag henne till mig kommer hon. Det går alltså att avstyra, men jag skulle vilja att hon inte ställde sig/hoppade alls när någon hälsar på henne.

Jag kan ärligt säga att jag inte vet om hon är glad eller stressad. Hon är ju av naturen en glad, sprallig och bufflig ras och även som individ. Men hon är också något osäker som individ. När hon kom till mig var hon väldigt osäker, men hon har utvecklats otroligt mycket och är idag en till största delen trygg och härlig individ. Jag skulle tro att hon hälsar med skutt och glädje, men jag vet som sagt inte.

Men om hon tar ett nej och är kontaktbar när hon hoppar hade jag nog helt enkelt bara sagt nej och sen när hon går ner fortsatt hälsa där som belöning :)
 
Min första hund var sådär också, hon hälsade sådär överrumplande brutalt och härligt som bara staffar kan :D Dessutom ville hon gärna hälsa med tänderna och det är ju många som tycker sånt är obehagligt om de inte vet vad hon håller på med.. Vi blev helt gråhåriga av alla försök att få henne att sluta hoppa. Det som funkade allra bäst var att ge henne ett tuggben för då sprang hon runt med det istället :) Vi provade också att ha koppel på, så fort hon hoppade tog vi henne därifrån. Den metoden tror jag hade funkat jättebra om vi börjat tidigare med det och varit konsekventa.
Vi testade vattenspruta ett tag, det hjälpte ganska bra men det var lite svårt att alltid ha en vattenpistol beredd och hon lärde sig snabbt att se om vi hade den eller inte.

Det jobbigaste tyckte jag var att det blev så mycket fokus på hunden istället för på gästerna. Och det var också orsaken till att vi aldrig löste problemet helt, vi orkade helt enkelt inte. Men som sagt, tuggben var det som funkade bäst för henne!
 
Om den är lydig och väluppfostrad så borde väl ett nej eller vad man nu har för kommando fungera?
Min hund vill gärna hoppa på alla som hälsar och det är inte alltid så uppskattat när man är ute med leriga tassar tex, men jag behöver bara säga ’inte hoppa’ så går det bra, kan behöva upprepa några ggr dock så han plötsligt inte glömmer :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Jag går nu en allmänlydnadskurs på en BHK. Jag hade förhoppningar om att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 201
Senast: Vipp
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 863
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obesvarad kärlek, att inte kunna nå eller vara med någon man älskar. Vad ska man göra? När det gör för ont, man känner sig lost, inte...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Krokus
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 134
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp