hur ska jag få min ponny att lyffta på benen?

M

miss_willow

Jag har en d-ponny som tävlat La med placeringar. Problemet är att han river. Han älskar att hoppa och är rädd om bakbenen. Men frambenen river han offta med. Speciellt om det är plastbommar. Någon som har tips?
Har hoppat ute i skogen men där lyfftar han inte sina framben ändå?
 
Studs.. Mycket kombinationer. Svängar. Korta avstånd. Mycekt så att han måste tänka fort O lyfta frambenen kvickt. Bra för alla hästar, Mn speciellt för att få dem kvickare i huvudet O i benen.
 
håller med det som står över, har du mycker skydd på honom? om du har lindor osv kanske han inte känner och tappar känsligheten?
 
hoppa hellre av nära hindret än att han hoppar stort o långt på träning ( :o )

annars så finns det inte så mkt att göra, se till att du har skydd som här "öppna" på framsidan frambenen annars så känner han inte så bra om han är i, dvs det gör ondare att slå sig än med skydd.
 
Att en häst river fram beror ofta på att den hoppar av för långt ifrån hindret! Avspårngs punkten får inte vara längre ifrån hindret än vad hindret är högt!
Dvs ett hinder på en meter, är avsprångs punkten en meter från hindret, absolut inte längre i från.

Att få hästen snabb och upmärksam med fram, kan man öva upp med hjälp av gymnastikhoppning, massa låga hinder som man hoppar i studs, som kan avslutas med ett galopp språng och ett högre hinder m.m
 
har endast senskydd men de är ju öppna där fram.
låga hinder ignorerar han totalt!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 654
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp